- Зауважив, що двигун мого автомобіля втрачає потужність, - розповідає тернополянин Степан Христенко. – Там, де під гору раніше вистрибував на четвертій передачі, тепер уже доводилось переключатись на третю. Та й витрата пального збільшилася. Злякався, думав, що вже потрібно готувати гроші на ремонт двигуна – та все обійшлося легким переляком. Подивився до свічок, а там накип такий, що вже й чистити їх немає сенсу. Після заміни свічок у роботі двигуна усе налагодилося.
Заміна свічок запалювання – процедура доволі проста. Її може здійснити кожен автомобіліст, навіть новачок.
- Нові свічки запалювання підтримують ефективну роботу двигуна, - розповідає автослюсар Микола Старощак. - Двигун при кожному робочому циклі проводить запалювання у потрібний час для спалаху робочої суміші. Підпал цієї суміші здійснюється за допомогою електричного розряду, який виникає між електродами свічки. Але якщо при запалюванні будуть виникати проблеми, це вплине на потужність двигуна й об'єм випарів пального із двигуна, які не згоріли.
Щоб зменшити пропуски запалювання у двигуні і для підтримки його максимальної виробничості, важливо міняти свічки запалювання у той час, коли вони тільки починають зношуватися.
У моді – платинові свічки
Термін експлуатації для свічок залежить від матеріалів, із яких виготовлені електроди. Для класичних свічок середній термін служби становить 30-35 тисяч кілометрів пробігу. Для платинових свічок – не більше 90 тисяч кілометрів пробігу. Щоправда, ці параметри можуть коригуватися залежно від якості бензину і стану двигуна.
- Одним із наслідків несправності свічок запалювання може бути детонація у камері згоряння двигуна, - каже Микола Старощак. - У результаті детонації виникає ударна хвиля, яка, залежно від об'єму суміші, може мати таку інтенсивність, що змушує здетонувати весь заряд, залишений у циліндрі. При відбитті ударних хвиль до стінок камери згоряння виникає дзвінкий металевий стук. Потужність двигуна падає, у відпрацьованих газах з'являється чорний дим. Мотор отримує великі навантаження на поршень, шатун і колінвал. Краї поршнів, прокладки головки блоку циліндрів та електроди свічок можуть обгоріти. Ударні хвилі руйнують масляну плівку у верхній частині циліндра.
Раніше в автомобілях використовували звичайні одноелектродні свічки. Найбільш поширені вони і зараз, однак тепер автомобілісти можуть обирати міцніші свічки. Це платинові одноелектродні або й навіть із кількома електродами у центрі та збоку. Платинова свічка більш стійка до корозії і хімічних руйнувань. Вартість таких свічок - вища, але і термін придатності збільшується майже утричі.
Як обирати свічки і доглядати за ними
Перед купівлею свічок запалювання слід прочитати інструкцію до автомобіля. Там має бути вказаний тип рекомендованої свічки або її аналог.
Якщо інструкції немає, отже, свічку слід підбирати за калильним числом, що має бути близьким до того, яке має “рідна” свічка у двигуні автомобіля.
Калильне число – це величина, яка показує час, за який свічка сягає стану калильного запалювання. Чим більше калильне число, тим свічка менше нагрівається. Відповідно, свічка з малим калильним числом буде гарячою, а з більшим – холодною. При незначних навантаженнях відмінно працюють і гарячі свічки, але при інтенсивній роботі температура свічки зростає, це може призвести до “калильного” запалювання. Як наслідок – втрата потужності двигуна. У таких випадках свічку потрібно замінити. Щоб уникнути “калильного” запалювання, потрібно заливати бензин, який відповідає певному двигуну, стежити за зовнішнім виглядом свічки і не допускати ранньої установки запалювання.
- Якщо свічка правильно підібрана, то при її використанні ізолятор повинен мати світло-коричневий колір, - пояснює Микола Старощак. - Чорний вологий накип свідчить про надлишок мастила у картері двигуна. Якщо колір ізолятора дуже світлий чи навіть білий, то це означає, що свічка дуже “гаряча” і її потрібно замінити на холоднішу. Якщо є сильний накип на свічці, отже, під час роботи двигуна вона не нагрівається до потрібної температури. У такому випадку її слід замінити на більш “гарячу” - з меншим калильним числом.
Свічки запалювання потрібно регулярно очищати і регулювати діаметр щілини між електродами. Рекомендований розмір щілини вказують у технічній документації. Цю операцію слід проводити через кожні 10 тисяч кілометрів пробігу. Якщо ж річний пробіг не перевищує 10-15 тисяч кілометрів, тоді очищати свічки та регулювати щілину варто двічі на рік – перед початком літнього і зимового сезонів.
Для очищення свічок не можна використовувати гострі металеві предмети, оскільки ними можна пошкодити або подряпати ізолятор.
№ 17 від 24 квітня 2024
Читати номер