Диплом про освіту: підставка для нарізання овочів чи перепустка у майбутнє?

Одним із учасників цьогорічного фестивалю молодої української режисури ім. Леся Курбаса був молодий драматург Сашко Брама, котрий представив свій театрально-соціологічний проект “Диплом”. Що таке освіта в Україні? Які підводні камені заховані у стінах ВУЗів? Що спонукає українську молодь так масово подавати документи в українські виші? Цими та десятками інших питань обрамлене тривале та широке проект-дослідження драматурга.

Анотація проекту “Диплом”. Начитка

Ідейним натхненником проекту про систему освіти Сашка Брами став його близький товариш Святослав Булгаков, котрий на власному прикладі (Святик, старанний студент та син професорів, напередодні екзаменів зникає від світу на 2 роки і повертається іншою, більш сформованою особистістю) продемонстрував, що освіта — це не гарант інтелектуальності, не рятівна шлюпка у екзистенційному пошуку себе, не пункт “must have” у життєвому багажі кожного із нас, а ілюзорне та стереотипне бачення життєвої місії і лише спосіб відтермінувати становлення себе як людини.

Насамперед варто згадати про те, що в основі вистави “Диплом” лежить документалістика та опрацювання сотень інтерв'ю з школярами, випускниками та студентами чималої кількості ВУЗів України різного рівня акредитації. Цей етап проекту тривав протягом двох років. Десятки помічників-волонтерів допомагали розшифровувати зібрані матеріали та при цьому мали настанову зберегти індивідуальність мови кожного з інтерв'юйованих. Як наслідок, сотні сторінок розшифрованих діалогів і чимала праця для автора аби надати цьому тексту форми та вибрати саме ті фрагменти, котрі б розкривали цю тему якомога локальніше.

І ось, після тривалої роботи, п'єса отримала готовий текстовий вигляд і отримала доволі неоднозначну назву “Диплом”. Згодом проекту Сашка Брами&co стало мало текстового простору і вона перетворилась спершу в сценічне читання, а вже згодом у виставу. Проте чи набував “Диплом”, чи втрачав гостроту та виразність місії під час своєї еволюції — питання для роздумів.

Семінарське завдання або практична робота

Для сценічного втілення свого проекту Сашко Брама залучив, тоді ще студентів ІІ курсу акторського віділення факультету культури і мистецтв Львівського національного університету ім. І. Франка. Підготовка проекту тривала доволі значний термін та у процесі роботи немало разів змінювалась. Навіть протягом кількох показів на сцені Львівського академічного театру ім. Леся Курбаса вистава “Диплом” реформувалась у своїх акцентах та атмосфері. Від гострого епатажу до соціальної революції, від власної ідеології автора до локальної проблеми. В цілому, проект пройшов чималий шлях у пошуку власної інтонації виголошення та сценічної форми. Та чи знайшов себе?

Автор обрамлює свою виставу жанровим визначенням “вербатім”, себто вистава-документ. За традиційним визначенням жанру, це гола фактологія, котра в своїй основі має реальне життя. У проекті “Диплом” ми бачимо доволі іншу картину відображення — у виставі з'являються очевидно надумані автором театралізовані фрагменти, а документальна основа стає однобокою (через особисті переконання автора). Як наслідок, перед очима глядачів ВУЗ стає осередком наївних, низько інтелектуальних та примітивних представників молоді, котрі не докладають жодних зусиль у навчанні і готові платити власним тілом або зеленими купюрами для отримання “квитка у майбутнє”, себто диплому. Викладачі, у очах автора, це зарозуміла професура, довжина рук та язиків яких не має стримання та міри. Драматург, сам цього не розуміючи, формує парадокс. Він прагне ілюструвати освіту такою, якою вона є, проте сам же прибігає до штампів та стереотипів образів.

Герої його вистави не є індивідуалізованими, власне такий хід допомагає кожному глядачу впізнати у виставі себе, проте, це стає перепоною у акторському втіленні образів. Для акторської роботи тут залишається мало, це лише люди-відголоски, котрі не мають жодної логіки та психології поведінки. Це лише маски, та й ті неповноцінні.

За сюжетом перед глядачем відбувається випускний у інкогніто ВУЗі, де ректором університету є актор Микола Береза, з клоунською шевелюрою на голові та яскраво червоною помадою на губах, а студентами — ті ж, актори, котрі наче грають себе (у виставі вони використовують свої власні імена). Посеред гострих соціальних тем із інтерв'ю, автор вносить сцени з незрозумілими конкурсами, на кшталт “Намалюй сідницями слово ЩАСТЯ”, котрі зовсім виходять із загальної тематики проекту “Диплом”.

Ще однією сценою є казка “РІПКА”, на початку якої згадується про Львівську міську раду, котра, наче видала мало коштів на інсценізацію фольклорної казки. Оголення та конкретизація даної установи, ймовірно, пов'язана із власним мотивом автора. Можна допустити, що Сашко Брама дійсно прагнув спонсорування власного проекту в цієї організації. В такому випадку, присутність цієї сцени хоч має логіку, проте, абсолютно вибивається із загальної лінії сюжету.

Щодо сцени “революціонери теж дрочать”, доцільність цієї сцени залишається загадкою і викликає сотні питань, н акшталт: “Чи є їй місце у даній виставі?”, “Що намагався автор завуалювати в ній?”, “Чи має якусь ідейну площину дана сцена, окрім епатажу та абсурдності?”.

Ще одним пластом ідеї є введення персонажу, котрий є сценічним аналогом Святослава Булгакова (Олег Онищак). Автор ставить даного героя як живий контр аргумент проти “сірої маси”. Він розвінчував атмосферу примітивного балагану свята та додавав виставі гостроти. Проте, Монологів даного героя бракувало, у “Дипломі” не має збалансованості та пропорцій присутності обидвох пластів вистави.

Багато в чому триматись на рівні виставі допомагали актори, котрі були цікавими та виразними навіть за межами тексту. Проте, на сцені Києво-Могилянського театрального центру “Пасіка” акторам бракувало простору, відчувалось, що дана сцена є не “рідною” для даної вистави. Тому в деяких моментах актори виглядали сковано та надто рівно.

За баченням автора, другою дією вистави є обговоренням рефлексій від вистави та роздуми глядачів опісля побаченого. Модератором другої дії є соціолог, котрий намагається фіксувати та давати однозначну оцінку кожному слову опонентів. Проте, доцільність цього дійства уже вичерпала свої можливості. Жодної новизни у проект воно не приносить, а лише займає формальну функцію.

Екзаменаційна сесія

В цілому вистава “Диплом” є цікавим новаторським проектом, котрий, на разі, не має аналогів в Україні. Проте, реалізація даного проекту викликає чимало запитань та оспірливим моментів. Сашку Брамі варто передати свій проект у руки професіонала режисера, бо зазвичай, за трагедією жанру, непоганий драматург не може бути одночасно і хорошим режисером. 

Коментарі (3)
  • Roksolana

    Як цікаво, що тепер кожен, хто вміє знайти більш розумний еквівалент якомусь простому слову, зібрати їх у речення,сухо описати виставу, інколи вставляючи слова критики - є театральними критиками:) Вікторія,скільки намагаюсь перечитати ваші статті тут, змогла прочитати тільки цю, і то не Ваша це заслуга, а вистави (треба підкреслити, що з усіх статей про цей проект- ця найпровальніша) Я вважаю, оригінальна вистава- оригінальний відгук..але конструкція "як написати статтю театрознавцю" якій вас навчили в університеті все псує:( Може замість того,щоб друкувати по 10 статей на тиждень, варто написати одну - але, так, щоб чіпляло? Бо написати про що є вистава, може кожен 2-ий..ну добре, 3-ій. Так, може не такими конструкціями, але, витрачаєте ж хоч якось корисно Ви час у ВНЗ. І ще, маючи трохи background knowledge, можу сказати, що як для театрального критика,  варто було б  бути трохи  об*єктивнішим до акторів, незважаючи на ваші відносини, і справедливішим до драматурга..і не бути джерелом "відлуння гуртожитків". Успіхів!
  • Маховик правди

    Я скажу так ,що якщо вчитися за програмою вузу де 100 % теорії і шкільної освіти ,то той диплом точно для нарізання овочів . Якщо ж займатися самоосвітою і вивчати лише те ,що потрібно для своєї спеціальності , а весь шкільний і інститутський шлак відсівати то цей диплом це перепустка в успішне майбутнє .P.S  І взагалі я раджу журналістам підняти тему щодо якості освіти в наших вузах і провести журналістське розслідування . Я запевняю там матеріалу повно про суттеві недоліки в освіті ,котрі конкретно впливають на рівень підготовки фахівців відповідної професії особливо в технічних вузах .
  • igor golovko

    Вченість не є ознакою рзуму як і розум не є ознакю мудрсті. А в наших умовах......

 Театральний Львів багатий    яскравими і молодими  особистостями на сцені. Не  так давно, студент...

    Нещодавно в Львівському академічному театрі ім. Леся Курбаса відбулась шекспірівська прем’єра. Проте, інтерпретація...

Глядач – головний критик актора. Це найперший диктатор, як у Римі, який лише одним рухом руки може стратити або помилувати...

«Життя – то трояка ружа» - саме цією фразою завершується роман Марії Матіос «Солодка Даруся». Проте, це дещо більше ніж красивий...

Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
22:20 Поліція розшукує 15-річного хлопця з Чорткова Олександра Мороза 22:00 Дитячу травматологію змінив на артбригаду: історія молодого лікаря-науковця 21:00 У Тернополі прощатимуться із військовослужбовцем Іваном Грицком 20:00 Перетворили пустир на модульне містечко: як переселенці стали стимулом для відбудови Малашівців play_circle_filled Від читача 12:17 Пів мільйона грн компенсацій отримали цьогоріч роботодавці Тернопільщини, які працевлаштували переселенців 19:00 «На щиті» повернувся додому сапер із Теребовлянської громади 18:00 У замку на Тернопільщині організовують толоку 17:00 26-річний тернополянин за 4500 доларів став «батьком» трьох литовських дітей 15:30 Причетному до організації вибухів у Тернополі повідомили про ще одну підозру 15:07 «Афілійований міні-EdCamp Ternopil»: що зібрало у 19 школі майже дві сотні освітян? 14:00 На Тернопільщині мотоцикліст врізався в кам'яну огорожу — є постраждалі 13:30 Патріотична організація «Центурія» проводить набір активної молоді 13:00 На п’ятьох вулицях Тернополя триває поточний ремонт дорожнього покриття 12:33 Кременчанину, який торгував зброєю, повідомили підозру 12:00 На дорогах Тернопільщини вітер повалив понад 20 дерев 11:35 На Тернопільському ставі починається сезон водних прогулянок 11:15 Що таке шале? Про затишні будиночки на природі та хто їх будує (новини компаній) 10:45 1 квітня розпочинається нерестова заборона на вилов риби 10:10 На Оболоня пограбували жінку 09:50 Прямий маршрут Прага-Чоп: Укрзалізниця відкриває нові горизонти (на правах реклами)
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up