До уваги брали не весь продуктовий кошик українця, а окремі його складові. Також порівняли зміни ціни на алкоголь (столове вино) та пальне. Графік створили за даними сайту Державної служби статистики.
На графіку нижче ви бачите, що вартість продуктів у області зросла. Помітно подорожчали курячі яйця, за рік – на третину, а цукор – майже вдвічі. Лише вартість житнього хліба зменшилася на декілька копійок, а вина – на цілих п’ять гривень.
А от вартість пального, у порівнянні з січнем минулого року, також зменшилася. Але помітно зросла у порівнянні з груднем 2020 року.
Курс долара в грудні-січні був майже однаковим. У графіку ми подали найвищий курс долара за місяць.
Ми попросили тернопільського економіста Володимира Мартинюка пояснити, що ж впливає на формування ціни та чому вартість багатьох продуктів поступово зростає. І ось, що він відповів:
– На формування цін впливає попит та пропозиція. Але можуть бути і специфічні цінники, наприклад, ті, що маємо ми зараз, тобто подорожчання цін на пальне.
Будь-який виробник має складову витрат на пальне, адже в будь-якому виробництві вони є. Тобто зі зростанням цін на пальне, зростають і ціни на багато продуктів.
Але це не єдина причина. Зараз ми маємо зимово-весняний період, і на низку продуктів активно змінюється ціна, адже їх запаси зменшуються, наприклад, курячі яйця. Адже при постійному попиті взимку кури відкладають менше яєць.
Або ж яблука, інші фрукти чи овочі, що вирощують у нас. Багато підприємств не мають великих потужностей для їх зберігання впродовж всієї зими, тому розпродують за коротший термін. На ринку пропозиція на яблука спадає, але попит залишається стабільним. Тому ціна на них також зросте.
Курс долара не впливає на вартість продуктів. Адже, як ви помітили, зараз він залишається сталим та не надто коливається.
Але, якщо говорити про продукцію з-за кордону, імпортну, курс долара відіграє свою роль. Наприклад, коли завозимо польські яблука, і є зміни валютного курсу гривні до злотого, чи гривні до долара. Тоді буду змінюватися ціни.
Щодо алкоголю, можу сказати, що його подешевшання пов’язане з галузевими чинниками. Якими саме, не знаю, адже глибоко не досліджував цю сферу. Ймовірно, після січневих свят попит на алкоголь просто зменшився.
Прогнози на майбутнє щодо вартості продуктів дуже важко дати, адже і саме прогнозування є складним процесом, що потребує аналітики і багатьох даних. Будемо сподіватися, що все буде добре.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 13 від 27 березня 2024
Читати номер