Задайте дитині питання: чи хоче вона йти до школи. Якщо відповідь «ні»,- з’ясуйте, що саме викликає у дитини тривожність, допоможіть із нею справитися.
Табу на "щоб не забули"
Якщо батьки заздалегідь обрали вірну тактику: не завантажували дитину під час відпочинку навчальними завданнями, а дали відпочити досхочу, то процес переходу від канікул до навчання прийде цілком безболісно, переконана кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології ТНПУ ім. В.Гнатюка Ірина Чорна.
- Проявиться феномен пізнавального голоду, - переконана психолог. - Дитині самій захочеться до школи. Та є категорія вчителів, які досі дотримуються підходів радянської педагогіки і радять батькам у період, завбачливо відведений науковцями фізіологами, психологами, педіатрами для відпочинку дитини, безапеляційно перетворювати на продовження навчального процесу. Мовляв, «щоб не забули».
Надмірне використання ресурсів психіки може спровокувати розвиток у дитини психоемоційного виснаження, підвищений рівень втомлюваності, послаблення імунітету, хворобливість, капризність, а як захисний механізм – небажання йти до школи, каже Ірина Чорна.
Дитина «мовчить» - час до психолога
- На все свій час, - наголошує психолог. - Якщо час, відведений для відпочинку, підмінювати навчальною діяльністю, то під час навчальної діяльності у психіки виникне потреба у активному відпочинку. Психіка, як і м’язи, потребує відпочинку.
Не ігноруйте дитячі, інколи наївні, проблеми, закликає психолог. Бо з часом вони переростуть у дорослі та складні. Задайте дитині питання, чи хоче вона йти до школи. Якщо відповідь «ні», - з’ясуйте, що саме викликає у дитини тривожність, допоможіть із нею справитися. Якщо дитина уникає відповіді та замикається, зробіть ще кілька спроб, якщо вони будуть невдалими – це сигнал потреби звернутися за допомогою до психолога.
- Створюйте приємні асоціації із шкільним життям, - радить Ірина Чорна, як адаптуватись після довгий канікул до шкільного процесу. - Пригадайте про цікаві та кумедні події шкільного життя з минулого року. Це можуть бути виступи, екскурсії, конкурси – будь що, що викликало позитивні емоції в дитини.
Задовільняйте базову потребу у спілкуванні із ровесниками, радить психолог. Пригадайте дитині про її друзів, адже саме у школі буде змога знову із ними зустрітися.
- Підвищуйте самооцінку дитини, - наголошує Ірина Чорна. - Разом переглядаючи фото, відео, пов’язане із школою, хваліть дитину. Якщо особливих досягнень не було, то похваліть хоча б за те, «як чемно, дисципліновано себе поводив», «як гарно вийшов на фото»…
Нехай дитина обирає шкільне приладдя
Формуйте впевненість дитини у власних силах, радить фахівець. Робіть акцент на досягненнях і не згадуйте про невдачі. Формуйте глибинну мотивацію. Створіть цікаву перспективу. Спонукайте дитину побудувати плани на цей рік. Запитайте: «Чого хочеш досягнути?», «Чого нового навчитися?», «Для чого?», «Як ці знання допоможуть у твоїй майбутній професійній діяльності?», «Як стануть у пригоді у житті?». Наведіть приклад із власного життя, радить психолог.
- Забезпечуйте також можливість самореалізації, - каже Ірина Чорна. – Дізнайтесь, які гуртки для дітей функціонують у школі. Запропонуйте дитині можливість задовольнити інтереси та розвинути свої здібності.
Шкільне приладдя купуйте разом із дитиною і надайте можливість обрати те, що їй пододбається, наголошує психолог. Придбані речі повинні приносити радість та естетичне задоволення їх власнику - дитині, а не батькам.
- Впродовж останнього тижня серпня раз в день мимоволі згадуйте про школу, - каже Ірина Чорна. - Це забезпечить плавний перехід психіки від стану відпочинку до діяльності. Гарантуйте дитині її право на відпочинок. Ознайомте дитину із структурою навчального року. Коли будуть і скільки триватимуть канікули. Скільки святкових днів, наявність щотижневих вихідних.
Напередодні початку нового навчального року варто поступово зміщувати час ранкового підйому.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 24 квітня 2024
Читати номер