Не завантажуйте дитину під час канікул! Як повернутись до школи без проблем, радять психологи

- Запитайте, чи хоче дитина йти до школи. Якщо відповідь «ні»,- з’ясуйте, що саме викликає у неї тривожність, допоможіть із цим справитися.
- Створюйте приємні асоціації зі шкільним життям. Пригадайте про цікаві та кумедні події шкільного життя з минулого року.
- Гарантуйте дитині її право на відпочинок. Ознайомте дитину із структурою навчального року. Коли будуть і скільки триватимуть канікули. Скільки святкових днів, наявність щотижневих вихідних.
- Наші перші дні у школі з Максимом – це просто жах, мені навіть довелось відпустку взяти, аби якось дати раду цьому всьому, – 28-річна Інна Король каже, що й подумати не могла, чим обернеться похід до школи для її третьокласника. – Напередодні дитина ділилась, що дуже скучила за однокласниками. Ми разом вибирали канцелярку. Він хвилювався і чекав, коли знову піде на навчання – і тут таке…
Може, «страшилками» поділився старший брат
Мама розпитувала у малого, може хто образив, може щось сталось – той ніби в рот води набрав. Кидав – все нормально – розвертався і йшов до своєї кімнати. Зранку вставати до школи – малий капризував, а очі були повні сліз.
Як то зараз кажуть «не зайшла» школа і для першокласника Давида, хоча у класі було чимало його друзів, з якими той відвідував садок. Дитина чемно сиділа на уроках і не могла дочекатись, коли мама прийде забирати його додому. Колись дитина фонтанувала позитивом, а зараз це весь час був набурмошений малюк.
- Не надто райдужними були враження від школи у його старшого братика, який закінчив вже початкову школу, – поділилась мама хлопців Уляна Нагоцька. – Може, коли хлопці залишались наодинці, старший нарозповідав молодшому «страшилок». А я просто не знаю, що робити.
До школи з радістю і без проблем після тримісячного відпочинку? Це реально, запевняє кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології ТНПУ ім. В. Гнатюка Ірина Чорна. Лишень потрібно дотримуватись певних правил та допомогти дитині згадати приємне зі шкільного процесу. А також забути про «совковий» метод додаткового навчання під час канікул.
Не залякуйте школою, радить психолог
- Якщо батьки заздалегідь обрали вірну тактику: не завантажували дитину під час відпочинку навчальними завданнями, а дали відпочити досхочу, то процес переходу від канікул до навчання прийде цілком безболісно, - переконана Ірина Чорна. - Проявиться феномен пізнавального голоду. Дитині самій захочеться до школи.
Та є категорія вчителів, які досі дотримуються підходів радянської педагогіки і радять батькам у період, завбачливо відведений науковцями фізіологами, психологами, педіатрами для відпочинку дитини, безапеляційно перетворювати на продовження навчального процесу. Мовляв, «щоб не забули», каже психолог.
- Надмірне використання ресурсів психіки може спровокувати розвиток у дитини психоемоційного виснаження, - переконана Ірина Чорна. – А також підвищений рівень втомлюваності, послаблення імунітету, хворобливість, капризність. А як захисний механізм – небажання йти до школи.
Не залякуйте школою, радить психолог. Школа дає засоби для самореалізації особистості. Допоможіть дитині це зрозуміти та використати ці засоби сповна.
Як безболісно повернутись до навчання у школі
1. На все свій час. Якщо час, відведений для відпочинку, підмінювати навчальною діяльністю, то під час навчальної діяльності у психіки виникне потреба у активному відпочинку. Психіка, як і м’язи, - потребує відпочинку.
2. Не ігноруйте дитячі, інколи наївні, проблеми. Бо з часом вони переростуть у дорослі та складні. Запитайте дитину, чи хоче вона йти до школи. Якщо відповідь «ні»,- з’ясуйте, що саме викликає у дитини тривожність, допоможіть із нею справитися. Якщо дитина уникає відповіді та замикається, зробіть ще кілька спроб, якщо вони будуть невдалими – це сигнал потреби звернутися за допомогою до психолога.
3. Створюйте приємні асоціації зі шкільним життям. Пригадайте про цікаві та кумедні події шкільного життя з минулого року (виступи, екскурсії, конкурси тощо).
4. Задовольняйте базову потребу у спілкуванні із ровесниками. Пригадайте дитині про її друзів, адже саме у школі буде змога знову із ними зустрітися.
5. Підвищуйте самооцінку дитини. Разом переглядаючи фото, відео, пов’язане із школою, хваліть дитину. Якщо особливих досягнень не було, то похваліть хоча б за те, «як чемно, дисципліновано себе поводив», «як гарно вийшов на фото».
6. Формуйте впевненість дитини у власних силах. Робіть акцент на досягненнях і не згадуйте про невдачі.
7. Формуйте глибинну мотивацію. Створіть цікаву перспективу. Спонукайте дитину побудувати плани на цей рік. Запитайте: «Чого хочеш досягнути?», «Чого нового навчитися?», «Для чого?», «Як ці знання допоможуть у твоїй майбутній професійній діяльності?», «Як стануть у пригоді у житті?». Наведіть приклад із власного життя.
8. Забезпечуйте можливість самореалізації. Дізнайтеся, які гуртки для дітей функціонують у школі. Запропонуйте дитині можливість задовольнити інтереси та розвинути свої здібності.
9. Використовуйте ресурси поверхневої мотивації. Купляйте шкільну атрибутику разом із дитиною. Дайте змогу дитині обирати те, що їй подобається. Придбані речі повинні приносити радість та естетичне задоволення їх власнику - дитині, а не батькам.
10. Здійснюйте антистресову профілактику. Впродовж останнього тижня серпня раз в день мимоволі згадуйте про школу. Це забезпечить плавний перехід психіки від стану відпочинку до діяльності.
11. Гарантуйте дитині її право на відпочинок. Ознайомте дитину із структурою навчального року. Коли будуть і скільки триватимуть канікули. Скільки святкових днів, наявність щотижневих вихідних.
12. Відновлюйте осінньо-весняні біоритми. Щодня поступово зміщуйте час ранкового підйому.
12 порад від психологині Світлани Ройз
— Повернути (або сформувати) звичний під час шкільного життя режим дня. (Починати прокидатися щодня на 15-30 хвилин раніше).
— Влаштувати дітям з молодших класів зустріч з друзями та однолітками в Зумі або в кіно/парку/на квесті перед початком школи. Лише відчувши безпеку в контактах, вони зможуть узятися до навчання .
— Надіслати всім дітям щирий короткий лист з позитивним повідомленням перед навчальним роком від імені класного керівника.
— Ознайомитись чи пригадати дорогу в школу. З малюками — намалювати або роздрукувати карту маршрута.
— Провести ревізію канцтоварів та одягу, подбати про те, щоб він був комфортним. Вибір/купівля нового створює фон радісного очікування.
— Почати готувати робоче місце разом з дитиною. Прибрати на столі, прибрати з поля зору іграшки, поставити лампу.
— Важливо навчити дітей та малюків віком 6 років користуватися туалетом у школі та закріплювати навички самообслуговування — гігієна, переодягнутися, самостійно їсти.
— Навчити малюків відгукуватись не тільки на ім'я (багато дітей в першому класі чекають звернення на ім'я і не розуміють, що звертаються саме до них, коли вчитель говорить: «Діти, відкрийте книжки»).
— Продумати разом з дитиною ідеї сніданків або їжі в школу (яку дитина буде брати з собою). Навіть вдома можна «гратися» в ланч, дістаючи їжу з ланч-боксу, користуючись серветками.
— Для малюків (1-4 клас) потрібно познайомитись, побачити чи почути голос нового вчителя у школі, «відчути» нову людину. При переході в середню школу важливо познайомити дитину з класним керівником, ідеально — якщо в школі підготують «портфоліо» вчителів (фото, ПІБ, який предмет веде).
— Якщо клас інклюзивний — з дитиною важливо про це поговорити, попередити про те, що його турбота може бути важлива для однокласника, що у всіх людей різні способи сприйняття інформації. І не схожий — не означає поганий.
— Продумати, що можна вкладати перший місяць в рюкзак для релаксації — маленькі листівки, м'який брелок, який можна стискати в руці, браслетики, які у нас будуть однаковими, ручку з блискітками або дзиґу.
— Школа — тільки частина життя. Крім школи, в житті дитини повинне бути Життя. З грою, відпочинком і радістю.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.