Практику ніхто не відміняв. Учні з Тернополя у червні ще два тижні ходитимуть до школи

Практику ніхто не відміняв. Учні з Тернополя у червні ще два тижні ходитимуть до школи
  • Батьки обурюються, адже замість канікул, на які у родинах вже були власні плани, ще два тижні літа доведеться ходити на практику. 
  • «20 хвилин» вивчили документ — жодних згадок про ремонти кабінетів чи території біля шкіл під час практики не йдеться. А що на це кажуть посадовці-освітяни міста й області?

Від 1 червня протягом двох тижнів учні з Тернополя ходитимуть до школи. Мовляв, діти протягом цього часу відроблятимуть практику, яку, на думку батьків, давно відмінили. Про це повідомили редакцію батьки дітей, які навчаються у школах Тернополя. Саме про це їх попередили у школах. 

 

Навіщо ця практика? 

— Нам сказали у школі, що від 1 червня вводять практику на 14 днів, обов’язкову, хоча старий закон від 2008 року не працює, — зателефонувала до редакції мама двох учнів, наша постійна читачка пані Аліна. — На якій підставі в дітей забирають два тижні канікул і чому попередили тільки зараз? Адже у родини, нашої принаймні, вже на цей час були свої плани. 

Відео дня

Пан Ігор, двоє дітей якого відвідують у Тернополі різні школи, теж розповів «20 хвилин», що в обох закладах днями повідомили про практику та екскурсії. І що це триватиме два тижні. Мовляв, у школі посилаються на лист Міністерства освіти та науки 1/9-61 від 6 лютого 2008 року. 

— Чого діти мають ще два тижня ходити до школи і що там робитимуть? — цікавиться чоловік. —  Згадую практику у мої шкільні роки — ми мили клас, носили і лакували парти, сапали бур’яни на пришкільному подвір’ї. Думав, цей «совок» не перейде на наших дітей. Але вже сумніваюсь. І головне, що ми не знаємо, навіщо діти ходитимуть ще два тижні до школи і що робитимуть? Бо наразі нас поставили перед фактом. 

«20 хвилин» з’ясували, що лист Міністерства освіти та науки 1/9-61 від 6 лютого 2008 року досі чинний. І там зокрема йдеться про екскурсії і практику. Але там немає жодного слова про ремонти чи прибирання у класах чи інші подібні роботи. Якщо офіційно — це «методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів». І підписані ці рекомендації тодішнім заступником міністра МОН Павлом Полянським.  


Про ремонти й прибирання — ні слова

У додатку до цього листа є чимало інформації про практику та екскурсії. Журналісти вибрали з документу ті, що стосуються практики.  

Структура навчального року включає орієнтовно 35 тижнів академічних занять та час на  проведення навчальних екскурсій і навчальної практики, державної підсумкової атестації.  — Навчальні екскурсії проводяться для учнів 1-4 класів протягом 4 днів і тривалістю не  більше 3 академічних годин на день, — йдеться у додатку. — Навчальна практика та екскурсії для учнів 5-8-х і 10-х класів проводяться протягом 10 днів: у 5-6-х класах — по 3 академічні години на день, у 7-8  класах — по 4 академічні  години, у 10-х класах — по 5 академічних годин на день. 

Зміст та форми організації навчальних екскурсій і навчальної практики,  а також час їх проведення, визначаються адміністрацією навчального   закладу, йдеться в документі.  

— Проведення навчальної практики в основній та старшій школі спрямоване на розвиток пізнавальної діяльності учнів, залучення їх до пошукової роботи,  поглиблення та систематизацію знань, умінь і навичок школярів,  усвідомлення  практичної  складової  навчальних курсів, формування міжпредметних зв’язків тощо, — рекомендує у документі Міністерство освіти.  

Зверніть увагу — тут немає жодного слова про ремонти і прибирання. 

І далі у документі йдеться, що саме «наказом директора загальноосвітнього навчального  закладу затверджуються графік проведення навчальної практики, особливості
її оцінювання та відповідальні особи».
 

— Форми організації навчальної практики можуть бути різними залежно від її змісту, постійного чи тимчасового характеру роботи, матеріально-технічного   оснащення, віку, підготовки учнів, кліматичних та інших особливостей, — пояснили у додатку до листа МОН. — До них можна віднести такі види занять: курси за вибором, практикуми,  комплексні заняття міжпредметного характеру, конкурси та змагання, заняття за
інтерактивними методиками, презентації науково-дослідних проектів, наукові  конференції, екскурсії, експедиції, військово-польові збори юнаків тощо. 

І знову ні слова про прибирання чи ремонтні роботи. 

Як пояснила «20 хвилин» начальниця Департаменту освіти та науки ОВА Ольга Хома, практику ніхто не відміняв і в попередні роки. Просто цей документ кожен сприймав і трактував по-різному. Тепер лист Міносвіти — поновили. 

 

Є й ідеальний варіант

— Моє бачення як керівника Департаменту: практика — це про фарбувати, мити, носити — у листі Міносвіти такого немає, — каже Ольга Хома. — ДО практики є свої вимоги. Це вдосконалення навичок, знань і вмінь у час, коли так гостро через карантин і війну стоїть питання освітніх втрат. І, як на мене, краще би у школах під час практики пропрацювали би оці освітні втрати. 

Таке вже запроваджують у деяких школах, де батьки, запитавши думку і дозволу батьків, пропонують займатися із дітьми додатково з певних предметів. Скажімо, у понеділок дві години математикою, вівторок — мова чи література. І так певну кількість днів. Це не заборонено, запевняє Ольга Хома. 

— Це, як на мене, — ідеальний варіант цієї практики, коли нам на всіх усюдах говорять про прогалини у знаннях дітей, — каже Ольга Хома. — Ідеальний він ще в тому, що це запроваджують, коли закінчився основний освітній процес. Бо займатись додатково з дітьми після 6 чи 7 уроків — ми всі розуміємо, що діти втомлюються і думатимуть зовсім не про заняття. А окремо «підтягнути» дітей, по кілька годин в день — це, як на мене, може дати гарний результат. 

Рекомендацій, в який спосіб організувати практику для учнів, в департаменті не надають. Тут, кажуть, повна автономія шкіл і їхніх керівників. 

— Але я особисто категорично не розглядаю питання малювання і миття закладів чи класів. Точно не дитячими руками, — запевняє Ольга Хома. — І цю виробничу практику можна організувати з користю для дітей. Чи екскурсії — чому би їх не провести на виробництва чи заклади освіти? Так, можливо, учні чи потенційні випускники зможуть для себе обрати майбутній фах чи напрямок, куди йти навчатись для здобуття майбутньої професії. Гарний варіант. 

Цей період має бути проведений з користю для розвитку, пізнання дитини і допомоги їй, скажімо, у власному розумінні, ким в подальшому дитина хоче себе бачити. 

 

Це не примусівка

Практика — це не фізична праця, а можливість «підтягнути» знання і довчити те, що не встигли під час навчального року через часті тривоги, під час яких діти тривалий час проводили в укриттях, а не за партами. А також досить часті «замінування» шкіл, під час яких дітей евакуйовували. Оцінки за практику не ставитимуть. Але в який спосіб і коли провести цю практику, кожен заклад освіти вирішував самостійно, повідомила «20 хвилин» заступниця начальниці управління освіти і науки міськради Ірина Сум.

— Практика не містить в собі фізичну працю, її суть саме в тому, щоб здобути додаткові знання чи реалізувати той чи інший проект, — наголошує Ірина Сум. — Є методичні рекомендації МОН щодо практики і екскурсій, і вони не скасовані. У час війни, коли є освітні втрати і весь матеріал шкільної програми до кінця не відпрацьований, часті тривоги, замінування, керівники закладів організовують цю роботу саме для дітей і їхньої користі.

Питання в який спосіб, якою тривалістю і коли проводити практику, — регламентують самі школи, вносячи її до освітньої програми. І заклади вільні у своєму виборі.

—  Практика може бути проведена і протягом навчального року, а не саме у червні чи в інший місяць, — пояснила Ірина Сум. — Немає чіткої вказівки, що зробити потрібно так і не інакше. Але рішення заклад приймає самостійно. Оцінку за практику не ставлять, з батьками це питання не погоджують. Батькам мають лише донести інформацію, що школа проводить певні заходи.

Хто вже запланував поїздки, кому не виходить, аби дитина відбула практику, з цього питання потрібно звернутись безпосередньо до класного керівника чи директора школи. — Практика — це не фізична робота, власне, йдеться про навчальну практику, — каже Ірина Сум. — Це надається додаткова можливість надолужити пропущений матеріал шкільної програми. Це не примусівка. Весь освітній процес регламентується освітньою програмою — і ми та школи її виконуємо.

 

Проголосуйте в опитуванні, потрібна практика у школі під час літніх канікул?

Опитування

Чи потрібна практика у школі під час літніх канікул?

 


 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (80)
  • Ярослава Дрегваль

    Бідні діти перевтомилися,вчаться 5 разів на тиждень,постійні карантіни а тут іще замість смартфона прийдеться попрацювати.Жах!
  • 666

    прикольно,треба трохи до праці привчати а не тільки в неті сидіти і губи красити
  • Світлана Порубльова

    Совок якийсь.Пам'ятаю свої роки практики в школі -нічого корисного лише примус до якоїсь праці неповнолітніх, що до речі заборонено законом.
  • Оксана Добровольська

    Народ, знайдіть документи і подивіться, що то таке. Це не зовсім ті заходи, про які ви тут сперечаєтесь. А взагалі  рішенням школи цю практику можна відпрацювати протягом року, коли діти бувають на екскурсіях.

keyboard_arrow_up