Його виконує українська організація "Вчителі за демократію та партнерство" за підтримки агентства з міжнародного розвитку Sida Королівства Швеції. У межах проекту школи безкоштовно отримують посібники з нового курсу "Уроки для сталого розвитку", а учителі, що його викладають, навчаються на безкоштовних тренінгах. Родини учнів, а також школи мають можливість перевірити успіхи у заощадженні води, електроенергії та зменшенні відходів з допомогою системи "Збережені ресурси" (http://audit.esd.org.ua/)
Уроки сталого розвитку тут викладають для школярів 1-4-х і 8-х класів. Загалом цією програмою охоплена найбільша мережа класів в області – 21 клас початкової школи і 4 класи старшої школи. Теми занять - сміття, вода, електроенергія, здоров’я, рослини, новий стиль життя.
На першому уроці діти досліджують свій стиль життя – чи вимикають за собою світло, чи постійно ввімкнені в розетку зарядні пристрої, чи комп’ютер залишається в режимі очікування. Тему вивчають чотири тижні, і на цей час складають план дій.
- За чотири тижні формується звичка - школярі навчаються вимикати світло, закручувати кран, правильно чистити зуби, знають, скільки води взяти для приготування чаю, - каже вчителька.
Цікаво, що батьки розповідають учителям, як у зв’язку з новими знаннями їхніх дітей змінюється побут удома.
- Трапляються і комічні випадки: коли тато чи хтось із старших голиться, дитина стукає у двері, мовляв, чому так довго тече вода, - розповідає вчителька. - А одна дівчинка вирішила дослідити, скільки води втрачається через несправний кран удома. Воду, яка крапала, вона збирала в ложку. За одну хвилину туди накрапало 56 крапель, потім порахували, скільки це буде в літрах за день, за місяць. Показали розрахунки батькові, і він змушений був полагодити кран.
Діти інколи підказують цікаві рішення, як ощадливо використовувати ресурси. Наприклад, восьмикласники придумали, як витратити менше води для миття підлоги.
Діти діляться своїми досягненнями. Наприклад, розповідають, за тиждень використали на 10 літрів води менше, ніж раніше. Нехай це небагато, але це досягнення, бо вони подумали, як можна змінити звичний хід речей.
- Коли вивчаємо тему „Вода”, пропоную показати сценку, як вони чистять удома зуби, - розповідає пані Олена. - Хтось розповідає, що має вдома колонку. Закривати постійно кран не дуже добре для колонки. Тому брати склянку – це краще, ніж постійно закривати кран. Діти переходять на використання склянки і пропонують так робити батькам. Я не можу сказати, що в нас є 100% підтримка. Не всі батьки підтримують, але навіть якщо ми залучимо до цієї діяльності 30% батьків, ми досягнемо істотних результатів.
Інформацію у курсі про раціональне використання ресурсів подають так, шоб не лякати дітей наслідками екологічних катастроф, а зробити так, щоб вони захотіли жити у кращому світі. Аби школярі навчили цього своїх батьків, бо це - проблема дорослих.
Саме тому в школі започаткували програму сталого розвитку „Стале домогосподарство” і для вчителів, і для адміністрації школи.
- Ми збиралися після уроків раз на тиждень і розглядали різні теми, наприклад, як можна зменшити використання електроенергії вдома, - розповідає Олена Зарічна. - Вивляється, що пралка з вертикальним завантаженням білизни використовує більше електроенергії, ніж із горизонтальним. Ініціатива пішла від вчителів природничих дисциплін, потім приєдналася вчителька історії, світової літератури і української мови. Директор погодився, щоб цей курс викладали у нашій школі, бо він сам так робить у себе вдома, у школі.
До слова, в 24-й школі всі лампи енергозберігаючі, крани не протікають, у кабінетах адміністрації школи стоять контейнери для макулатури, її регулярно здають. У школі є контейнери для використаних батарейок, пластикових кришечок. Результати ощадного використання води та електроенергії у школі вносять на сайт програми сталого розвитку в Україні.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 17 квітня 2024
Читати номер