Не здали на церкву - не відспівають?

Не здали на церкву - не відспівають?
Про ситуацію у Монастириськах ми писали в публікації від 11 липня. Ця церква належить до Бучацької єпархії УГКЦ. Дотелефонуватися туди не вдалося. Читачі, які зверталися в редакцію, розповідають, що списки жертводавців виносять на початку служби, а по її закінченні - забирають

Скільки грошей і коли давати на церкву, вирішує справді церковна громада. Але не уся і не завжди. Доволі часто до такої думки підштовхує священик. Незадоволені парафіяни мали б скаржитись в єпархіальні управління. Та поки що, кажуть тут, ніхто не скаржився. Часто сказати слово поперек думки «громади» в селах бояться  

 

- Моя рідня живе у Тернополі, але часто буває у селі, - розповідає тернополянка Ірина Козак (дані змінені – прим. ред.). – Там є батьківська хата. Та якось в церкві зачитали список боржників, серед яких був і тато. Мовляв, за півроку уже набігло церковного боргу майже 1000. Мамі хотілося скрізь землю провалитись.


Натомість жодних претензій у церкви до тих односельчан, які не працюють чи є малозабезпеченими, не було. 

- Приміром, вони своїм односельчанам, які на їхню думку не платоспроможні, боргів не рахують, - додає жінка. – А нам, що живемо в Тернополі, але приїжджаємо в село, порахували. Вважаю, то не справедливо. 

Відео дня


На подібну ситуацію нарікає і тернополянин Віталій (прізвище редакції відоме – прим. ред). Каже, що побачив списки, хто скільки здав на церкву, у батьківському селі на Великдень. Їх почепили при вході.


- Пожертва – вона і на те пожертва, що хочу – даю, не хочу – не даю, - каже він. – А ті списки – то ніяка не прозорість, а капання на голову, мовляв, дивіться, у цих людей грошей не знайшлось. І зазвичай заправляють тим всім кілька жінок старшого віку, а решту селян потім повинні відчувати себе винними. Якщо священику не вистачає на прожиття, то він, як і всі решту, може, наприклад, тримати город і продавати продукти звідти. А то влаштовують середньовіччя якесь.

Найбільш чоловіка обурює, що сказати слово поперек думки «громади» в селі бояться. 


- Не обговорюй священика, будеш гріх мати, кажуть, - обурюється чоловік. – Та ви що, зовсім, головою гепнулись. Він така ж людина, які і всі. Якщо якісь дії є неправильними, то нічого страшного в тому, щоб сказати, що це – неправильно, нема. 

Загалом, після нашої публікації «У Монастириськах  церква вивісила списки, хто скільки здав на ремонт» від 11 липня, ми отримали ряд звернень від тернополян і не тільки, з проханням висвітлити ситуацію і у їхніх церквах. Об’єднує усі звернення – формування списків, вивішування їх, або зачитування їх у церкві.


Як власне церква ставиться до таких списків, ми перепитали в єпархіальних управліннях УГКЦ, УПЦ КП, УПЦ (МП). Всюди повідомили, що про скарги від парафіян, підконтрольним їм парафій, не чули.


Ні до чого доброго не приведе
Це – складна тема, - каже секретар Тернопільської єпархії УПЦ Київського патріархату протоієрей Мирон Гах. – Приміром, у селах, в яких я служу, такого нема. Хоча і були пропозиції від парафіян щодо такого збору. Я ж наполіг, аби залишився тарілочний збір. Все повинно бути добровільно. Якщо хтось хоче дати пожертву, то приходить у церкву, там є журнал, у якому ведуть запис. Ми перепитуємо, чи це таємна офіра, тобто без оголошення на загал, і більшість жертводавців хоче таємну.

Після закінчення служби зачитуємо, таємна офіра – стільки-то гривень і стільки. 
Загалом, питання збору коштів – важке. Насамперед і психологічно для тих, хто власне збирає ці кошти. Набагато легше, за його словами, за кордоном. Там є фіксоване членство громади і кожна людина собі знає, скільки вона повинна дати на церкву.


- Церкві треба одне-друге-десяте. Церква – це не просто божественний організм, а божественно-людський. Тобто, вона повинна мати кошти і фінансується суто за кошти парафіян, жертводавців. Але краще зробити щось менше, якщо не вистачає грошей, а не рубанути з плеча – здайте стільки-то і стільки. Так не можна, то ні до чого доброго не приведе. А тільки гнів викличе, обурення. По-суті, така форма збору є вимаганням. Я не прихильник такого.

Не надходило скарг на таку форму збору коштів і у Тернопільсько-Зборівську архиєпархію УГКЦ. Принаймні, керівник їхньої прес-служби не чув, аби були.

- Якщо є докази, аргументи щодо фінансових зловживань, то передбачено і покарання, - каже керівник прес-служби Тернопільсько-Зборівської архиєпархії УГКЦ отець Олег Харашин. - Вся процедура відбувається згідно з Кодексом Канонів Східних церков. Незадоволена людина повинна звернутись в Управління, далі викликають і заявника, і священика. Однак, в церкві, як і у державі діє презумпція невинуватості – ніхто не може бути покараним, поки його вина не буде доведена. Адже, зрозуміло, може бути неправим як перший, так і другий. 


На його думку, пожертви мають бути лише добровільними. Вимагати кошти недобре. Навіть, якщо до такого рішення про збір певної суми прийшла парафіяльна рада.
- Комусь дорікати і зневажити з причини того, що людина не може певну милостиню скласти, неприпустимо, - додає він. – І хай в кожній церкві по-різному, є якісь внутрішні домовленості, але загальний принцип такий – милостиня – добровільна.

Заслуховують сторони 
Говорити у такій ситуації про конкретні випадки і не проектувати ситуацію на всіх, радить секретар УПЦ (МП).


- Наразі в нас таких скарг не було, - каже секретар Тернопільської єпархії УПЦ (МП), отець Степан Балан. – Є порозуміння між громадами та священиками. Тож треба конкретно говорити про випадок, бо буває, священик має рацію, а буває, що зловживає. Зараз важкий час і фінансова сторона життя церкви стає приводом для осудження, формування негативної думки про церкву. Тому, з цим треба діяти обережно. Можна десь і бідніше, простіше зробити, прожити, але не давати приводу для з’ясування стосунків.

На його думку, кожна громада із священиком направду по-різному співіснує, вирішує господарські питання. Однак вимагати не варто.


- Якщо священик зловживає, десь неправильно себе веде, - додає Степан Балан, - То звісно його тоді можуть викликати в єпархію і заслухати обидві сторони. – Далі – він може бути покараний. Однак, кажу, що про такі випадки у нас не чув. 

Нагадаємо, добровільно-примусова милостиня є порушенням не тільки з точку зору церкви, а і з юридичного боку. Про це, кажуть юристи, йдеться у статті 18 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації". Вона встановлює, що релігійні організації не мають права проводити примусове обкладання віруючих. Окрім того, Стаття 35 Конституції України говорить, що кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Будь-які пожертви громадян нічим не регламентовані, повинні здійснюватися виключно на власний розсуд та виходячи із майнових можливостей. Тому визначення, яку конкретну суму повинен сплатити кожен двір, а також оприлюднення списків громадян із зазначенням пожертвуваних сум є прямим втручанням в особисті права як тих осіб, які дали пожертву, так і тих, хто її не дав.

Окремо 
«Ні парох, ні інша особа не знає, хто скільки жертвує»
Хто і скільки жертвує, не знають парафіяни української церкви у США. Обов’язкових внесків нема. Окрім того, церква фінансується за рахунок проведення різних заходів, приміром, ярмарку печива. Про це розповів отець Даниїл Чайковський, адміністратор католицьких шкіл. 

- Я Україну ще не відвідував, та може колись до Вас заїду, - пише він. - Кого не запитаю в моїй парафії, звідки приїхали, то всі з Тернополя. Я щасливий, бо маю нагоду служити Україні. Я сам народився в Бразилії, та вже як священик приїхав до Америки. І тут до мене «приїхала» Україна. Моя мама вже мене не розуміє, каже, що моя українська дуже змінилася, а вони в Бразилії говорять старою українською. Мене ж, виходить, навчає чистої української молодь, яка приїхала.

Якщо ж говорити про життя церкви, то, за його словами, в парафії усі рішення приймає парох. Парох служить за нормами Церковного права. Миряни ж служать як радники парохові. Якщо ж є необхідність відремонтувати храм, то у церковній газеті подають інформацію, скільки грошей є і скільки дали. 


- Більшість дає у конвертах в неділю, ті пожертви йдуть до Банку, - каже він. – А секретарка парафії вносить дані про пожертву тією чи іншою людиною в комп’ютер, аби наприкінці року ця людина могла відібрати пожертву від податків. Ні парох, ні інша особа не знає, хто скільки жертвує. 

На його думку, він би тяжко згрішив, якби поводився так, як ми описували вище. Такі дії важко назвати християнством. Тому, вважає він, парафіянам у таких випадках, слід звертатись в єпархію.

- У моїй парафії нема обов'язкових внесків, - каже отець Даниїл Чайковський. - Парафія живе з того, що люди добровільно дають та робимо різні імпрези, такі як фестиваль, продаж печива. Робимо усілякі імпрези і у церковних школах, аби батькам було легше. Також маємо програму, де збираємо від тих, що більше мають грошей для тих, що не мають. Наприклад, новоприбулим з України. 
 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (11)
  • qlbyf[th

    123
  • Володимир Бойко

    Дуже шкода що в християнській країні знаходяться люди яким обертається язик паплюжити церкву Монастирська церква була побудована в минулому столітті малочисельною громадою українців які жили серед поляків та жидів. Тому називати цей Божий дім з метровим мурами з прекрасною акустикою "старою коморою" може тільки людина не сповна розуму , але Бог тобі суддя . А що стосується ремонту церкви , то нехай кожен з вас хто береться критикувати та коментувати  дії наших священників та  церковної ради  подумає, чи варто тобі піаритися і виглядати дураком . Можу вас всіх завірити що ніхто парафіян не змушує платити 1500 грн . Коли починали ремонт був складений приблизний кошторис і було прораховано що кожен двір мавби здати приблизно 1500 грн  , а що стосується списків які вивішені в церкві це для тих людей які багато говорять , критикують , шукають  здодіїв які крадуть ці гроші , але самі нічого не дають . Та попри ці всі злі язики я вірю  що наша церква не в далекому майбутньому засяє свіжими кольорами і всі дураки зрозуміють , що церква це Божий дім , а я Божа дитина значить це і мій дім!

    Анонім reply Володимир Бойко

    А ,що це за розрахунки такі типу "кожен двір мав би здати 1500 грн" так це вже свого роду вимагання грошей . Хто дав право робити такі розрахунки. Це фактично то саме ,що я наприклад прийду до тебе і скажу давай сюда плазмовий телевізор ,бо я так порахував ,що він тобі лишній . Ось той священиник нехай іде і заробляє гроші як і всі решта людей котрі пашуть на заводах ,будівництвах і почує як ті гроші даються . Я вважаю ,що здавати гроші на церкву це справа добровільна і ніхто не має права вказувати суму ,яку ти маєш здати . Ніхто не повинен лазити по хатах і зшибати грошенята на церкву чи блага бізнесменів у рясах . Є релігійні фанатики ось нехай і виступають у ролі спонсорів чи рабів, котрі будуть працювати на благо тих паразитів у рясах  .
  • Анонім

    Ніколи не давав і давати не збираюсь !!!
  • Tanya Ilechko

    Люди, ви жалюгідні!!! Робите проблему ні з чого!!! Церква в Монастириську стара, потрібна заміна вікон  а по стінах кинувся грибок! Чомусь удома ви робите ремонти за шалені кошти, а на Божий дім вам жалко? Для чого очорнюєте священиків, які так стараються! Ви ж знаєте, що о.Володимир - священик ві

    д Бога!!! Соромно за вас....

    Anonymous reply Tanya Ilechko

    Таню,то може сам Бог хоче щоб та комора розвалилась. А грибок той Бог послав як знак людям,що то є гниле місце,і не варто туди ходити. Не думала про це?

    Соня reply Tanya Ilechko

    За себе посоромся. Яка заміна вікон?  Маєш купу грошей, то  здай за тих, хто не має. А збираєте, то тихенько, і без  вказівок і розголосу, хто скільки має дати, хто вам не здав.
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
20:00 Перетворили пустир на модульне містечко: як переселенці стали стимулом для відбудови Малашівців play_circle_filled 19:00 «На щиті» повернувся додому сапер із Теребовлянської громади 18:00 У замку на Тернопільщині організовують толоку 17:00 26-річний тернополянин за 4500 доларів став «батьком» трьох литовських дітей Від читача 12:17 Пів мільйона грн компенсацій отримали цьогоріч роботодавці Тернопільщини, які працевлаштували переселенців 15:30 Причетному до організації вибухів у Тернополі повідомили про ще одну підозру 15:07 «Афілійований міні-EdCamp Ternopil»: що зібрало у 19 школі майже дві сотні освітян? 14:00 На Тернопільщині мотоцикліст врізався в кам'яну огорожу — є постраждалі 13:30 Патріотична організація «Центурія» проводить набір активної молоді 13:00 На п’ятьох вулицях Тернополя триває поточний ремонт дорожнього покриття 12:33 Кременчанину, який торгував зброєю, повідомили підозру 12:00 На дорогах Тернопільщини вітер повалив понад 20 дерев 11:35 На Тернопільському ставі починається сезон водних прогулянок 11:15 Що таке шале? Про затишні будиночки на природі та хто їх будує (новини компаній) 10:45 1 квітня розпочинається нерестова заборона на вилов риби 10:10 На Оболоня пограбували жінку 09:50 Прямий маршрут Прага-Чоп: Укрзалізниця відкриває нові горизонти (на правах реклами) 09:30 «На щиті» повертається додому захисник Степан Шумило з Лановеччини 08:50 У Тернополі 28 березня на кількох вулицях тимчасово вимкнули електрику 08:00 Сьогодні, 28 березня: яке сьогодні свято та чим цей день запам’ятався в історії
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up