Партнер рубрики Події

Війна проти священника у Постолівці. Звинувачують у розкраданні каси і не тільки: ми з'ясували деталі

Війна проти священника у Постолівці. Звинувачують у розкраданні каси і не тільки: ми з'ясували деталі
  • Редакція «20 хвилин» отримала звернення від жителів села Постолівка, що на Гусятинщині. Люди розповідають, що в їх сільській церкві священник не прочитав під час служби картку за здоров'я хворого парафіянина, бо туди не поклали гроші. Місцеві звинувачують отця у наклепах на церковний комітет, поборах та, кажуть, уже звернулись зі скаргою у вищі церковні органи.

  • Село поділилось на два табори: одні звинувачують отця, інші захищають. Ми провели власне розслідування цієї непростої релігійної суперечки. Чи є хтось, хто за цим стоїть, що каже сам священник та чи як вирішуватимуть конфлікт у Єпархії, читайте у матеріалі.

Ще всередині липня  на сторінку редакції «20 хвилин» у соцмережі Facebook користувач, який назвався Dom Juan, надіслав допис про те, що у селі Постолівка отець під час служби не зачитав картку за здоров'я онкохворого парафіянина, бо там не було пожертви. 

— Священник із с.Постолівка Тернопільської області на свято Іоана Хрестителя відмовився читати за здоров'я онкохворого чоловіка через те, що в карточці не було грошей. Ні гідності, ні совісті в нього нема. Вигнати неможливо, бо він говорить, що має всюди зв'язки. Скільки люди ще мають терпіти такого священника? — йшлось в дописі, який прийшов у редакцію. 

Немає опису.

Відео дня

 

Наші журналісти зв'язались із місцевими, щоб прояснити ситуацію, але користувача із таким ніком у селі не знали. На сторінці ні фото, ні інших дописів не було, а телефон, який дали для зв’язку, практично весь час був вимкнений.

Та й з’ясувати через місяць після події — була або не була прочитана картка - практично неможливо. До картки «за здоров’я» повернемось згодом, а зараз розповімо, що вдалось з’ясувати про отця.

Що відомо про священника?

Отець Михайло Пилипів на парафії в церкві Різдва святого Івана Хреститиця в Постолівці вже 32-ий рік. Церква належить до Гусятинського деканату Бучацької єпархії УГКЦ.

До 2020-го року був деканом цього деканату.

У 2010-му році на сайті «20 хвилин» ми публікували матеріал під назвою «Отцю Михайлу із села Постолівка Гусятинського району, що на Тернопільщині, у вікно кинули «бомбу» . Тут йшлось про цього ж священнослужителя.  Під час пожежі тоді постраждала його дружина Галина Пилипів.  Ще тоді вона, вчителька за фахом, розповідала, що  заробляє прибиранням у будинках варшав'ян, аби оплатити навчання сина та доньки. 

Сам парох у той час опікувався будівництвом духовного центру в сусідньому з Постолівкою селі Раштівцях. Центр почали будувати  поруч із будинком, у якому мешкали люди, які називали себе рідновірами. Саме їх і підозрювали у нападі на отця Михайла. 

У матеріалі є і коментар о. Дмитра (Григорака), який тоді був Апостольським адміністратором Бучацької єпархії, а зараз — Єпископ Бучацької єпархії УГКЦ.

— Ця новітня язичницька течія з'явилася в нашому районі два роки тому, з того часу з боку рідновірів не раз звучали погрози на адресу о. Михайла. Причиною невдоволення рідновірів стало те, що духовний центр межуватиме з їхнім будинком. Ми не можемо стверджувати, що саме вони винні в підпалі, але є речові докази, — коментував тоді священник. 

У час тих подій о. Михайло був деканом Гусятинського деканату та парохом у селах Городниця та Постолівка, де і служить зараз.

Церква Різдва св. Івана Хрестителя у с. Постолівка

«Поможіть нам, бо в сусідньому селі священника змінили» 

Це коротко про отця. А тепер повернемось до конфлікту.

Отже, після наших невдалих спробу зв’язатися із Dom Juan, останній сам вийшов на нас. Він зателефонував журналістці за номером, який ми залишили в переписці. У трубці жіночий голос. Називати своє ім'я жінка відмовилась. Мовляв, боїться прокльонів від духівника у свій бік (запис розмови є у редакції)

— Зі священником щось сталось після того, як люди взялися за церковну касу, селяни захотіли щось зробити, а йому всьо почало не подобатись: всьо не так робиться, не такі люди, — каже жінка. — Ми писали листи до Святослава (йдеться про главу УГКЦ), дзвонили до Заболотного (генеральний вікарій Бучацької єпархії УГКЦ). Останній весь час каже: « Будуть прийняті якісь міри»  і тих мір нема… о.Михайло Пилипів залякав все село. Неподалік є село Увисла, вони писали скаргу на свого священника, і там поміняли  на другого. Люди не можуть нахвалитися, який той новий прийшов, і з дітьми займається, і зі старшими. А тут він чисто як на роботі: рано прийшов відробив і додому… Діти до церкви не ходять, молодь не ходить, і все через нього.

А згодом у редакцію той самий  Dom Juan надіслав вже публічний допис користувачки Надєжди Демків, у якому йдеться про те, що саме картку за здоров’я її чоловіка відмовився читати отець. Ми отримали дозвіл від авторки на його публікацію.

— Тяжка операція, недостатньо коштів. Одна надія на Бога. Дала 200 гривень на пожертвування, але забула дати 30 гривень за здоров'я, бо думала що цих коштів достатньо. АЛЕ — НІ! Священник не став читати за здоров'я , — пише жінка. 

Немає опису.

Немає опису.

Картка до отця не дійшла?

4 липня журналістка «20 хвилин» зустрілась із священником, аби з'ясувати, що ж відбувається на його парафії. На зустріч прийшла і його дружина, пані Галина. Вона розповіла, що досі на заробітках у Польщі, але не могла працювати, коли почула, що відбувається на їх парафії. Мовляв, отцеві потрібна підтримка, бо усі ці перепалки добре похитнули його здоров’я. 

Немає опису.

Найперше ми попросили отця прокоментувати ситуацію з карткою за здоров’я. 

— Завжди під час служби я молюсь за людей, які перебувають у хворобі. Є в селі лежачі хворі, були випадки, коли більше, ніж 20 днів поспіль я ходив до жінки, яка хворіла, молився за здоров’я. І ми ту людину витягнули з хвороби. Коли я бачу, що хтось в біді — як я, священник, можу відмовити в молитві чи просити за це гроші? Абсурд,  — говорить о.Михайло Пилипів. — Картки я ніколи сам не беру, їх забирають та ставлять на жертовник. Котрі картки взяли — ті і були прочитані, а які не потрапили на жертовник, ті я не прочитав, чому вона туди не потрапила, не знаю. 

Священник додає, що конфлікт у селі

 почався близько року тому, перед виборами. А зараз усе дійшло просто до абсурду.

— Я завжди кажу: «Бог вам суддя, хто я такий, аби когось судити» . Я не хочу виправдань, не хочу сварок, я ніколи нікого не судив та не суджу.  До церковної каси ніколи нічого не мав, є церковний касир, у якого є всі пожертви, вони записуються в книжку. У житті були різні випадки, у мене теж сім’я, діти, у мене серйозні проблеми зі здоров’ям, але я ніколи ні в кого грошей не вимагав та не просив, — каже о. Михайло.

Чому зав'язався кофлікт?  

Як розповідають місцеві, село поділилось на два табори перед виборами до місцевих рад у жовтні минулого року.  

За словами старости Постолівки Галини Паньків, до того часу усе було спокійно: у церкві за кошти людей робили ремонти. 

— Я сама є прихожанкою церкви в Постолівці, але жодного разу не була учасницею будь-яких кофліктів. Церква є на території села, але зрозумійте, що у церковні справи староста втручатись не може, — говорить вона. — Зі слів жителів, знаю, що суперечки були. Є дві сторони, і кожна має свою правду. Як староста, можу відмітити, що в церкві зроблено дуже багато коштами людей. Щодо ситуації з карткою за здоров’я, не можу вам нічого сказати, особисто мої картки завжди зачитують під час служби. Таких ситуацій, щоб картки не зачитали, бо там не було коштів, не знаю. 

Деякі жителі Постолівки обурені скандалами навколо церкви. 

А противники о. Пилипіва намагались навіть заборонити молитву у храмі, і вечірню вервичку в церкві називають «сектою», кажуть місцеві.

— Люди, які заварили цю колотнечу, хочуть навіть заборонити молитву в церкві.  До мене прийшла одна жінка, яка грозилась закрити церкву, аби люди увечері не йшли молитись. Вони просто неправдою хочуть очернити священника. Ще до минулого року нічого такого у селі не було, а перед виборами дехто з противників отця подавав кандидатури в депутати і навіть на посаду старости, але їх не вибрали. Всіма силами вони хотіли це перекласти на церкву, зробити бунт, але на вірі людей не побудуєш кар’єру, — каже жителька Постолівки пані Марія (прізвище відоме). — Наш священник ніколи не любив хвалитись, коли він щось зробив — ніколи тим не гордився, адже все це для Бога. І зараз дуже жаль, що в такому поважному віці йому доводиться все це вислуховувати та жертвувати власним здоров’ям. 

Прихожанка церкви каже, що головна вимога бунтарів - новий, молодий священник. Через це останні вже надіслали звернення і до Владики. Інформацію про те, що Владика Дмитрій отримав звернення, підтвердив і декан Гусятинського деканату о. Олег Гладун. 

Війни тривають у соцмережах 

Тим часом на анонімній сторінці Dom Juan розгорілись справжні перепалки між селянами з цього приводу. Отця Михайла звинувачують навіть в тому, що він пропустив недільну службу, хоча він, як каже сам, був на лікуванні у львівській клініці. 

До слова, через власні джерела в правоохоронних органах ми намагались з’ясувати, кому належить номер, із якого звертались в редакцію. Але вказаний телефон більшість часу вимкнений, і до нього не прив'язані ні жодні соцмережі, ані електронні пошти. Складається враження, що його вмикали всього кілька разів, коли навмисне дзвонили у редакцію.

Жінка, яка висловлювалась проти дій отця журналістці «20 хвилин»  переконувала, що має відео та аудіодокази проти священника. Ми просили їх надіслати, але відповіді так і не отримали. 

Заміна чи помічник?

У селі подейкують, що парафію в Постолівці вже хтось пригледів, тому отця Пилипіва хочуть вижити з роботи, а на його місце вже є нова кандидатура. 

У соцмержах пишуть також, що не проти молодого співробітника на допомогу отцю Михайлу. 

Місцеві, які виступають проти священника, і самі цього не приховують. У редакцію надіслали копію звернення з проханням вплинути на дії священика о. Михайла до Владики Дмитрія, Бучацького Єпарха. У ньому священника звинувачують і в тому, що до церкви не ходять діти, і в тому, що він щоразу зачитує три рази карточки за здоров”я і ще у багатьох речах, які ми не можемо опублікувати з етичних міркувань. 

Крім того, у селі кажуть, що на престол у Постолівці іншу кандидатуру має генеральний вікарій Бучацької єпархії УГКЦ о. Володимир Заболотний. 

Чи правда це, ми запитали у самого отця-вікарія. 

— Ми просили, щоб люди написали письмово на ім’я Владики усі претензії, вони мають бути обгрунтовані. Більшість з тих претензій будуються на емоціях та особистих стосунках людей з отцем Михайлом. Мовляв, священник щось не так комусь зробив, щось не так комусь сказав, — говорить він. — Це питання є на контролі в єпископа. Ми думаємо над проблемою, але це не так просто: забрати священника, який відслужив в селі 30 років. Він хрестив їх дітей, шлюбував їх, а тепер він поганий. 

о. Володимир Заболотний додає, що серпень — це місяць відпусток, і Владика Дмитрій (Григорак) у від’їзді, питання обіцяють розглянути приблизно через 10 днів, коли час відпусток закінчиться.

— Ці невдоволені люди були в мене особисто, говорили, ми просили, якщо щось не так - викладіть це у письмовій фомі, адже приймати рішення на основі емоцій не можемо, — продовжує отець. — Упродовж двох тижнів питання буде розглянуто, запросяться ці люди, запроситься сам священник на спільне обговорення. Шляхів вирішення конфлікту є багато: це і примирення зі священником, порозуміння, можливе надання сотрудника (молодого священника) для допомоги, кардинальне рішення - священник піде на пенсію. Це рішення може приймати лише правлячий єпископ у церкві, Він - єдиний законодавець. 

Тим часом, як ми дізналися, у Постолівці зібрали підписи на підтримку отця Михайла Пилипіва. За словами місцевих, лише 10 сімей у селі не підтримали отця.  У село також приїжджав отець-декан із Гусятинського деканату Олег Гладун із проханнями до селян об’єднатись у вірі. 
 

Коментар від Владики Бучацької Єпархії УГКЦ редакція «20 хвилин»  має отримати впродовж двох тижнів. Опублікуємо. За ситуацією в Постолівській церкві продовжуємо стежити. Редакція готова опублікувати позиції усіх сторін конфлікту у випадку, якщо люди готові говорити відкрито та називати свої справжні імена. 


 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (72)
  • Ольга Дмитрівна Гаврилюк

    ‌Читаючи коментарі, дивуюсь, скільки може бути зла в людей щоб ненавидіти інших... Це не дивно, бо така тенденція в селі, що якщо хтось комусь несподобався, то його мусять вигнати або створити умови, щоб той сам ступився. Так само  вкінці 90 років звільнили голову колгоспу, нині покійного, Кіндрачук В.Ю.. Він зробив найбільше за всіх: добудував другий поверх школи, побудував дитячий садок, будинок культури, та інші споруди інфраструктури села. Окрасою нашого села стала капличка, побудована за його ж проектом.  А також спорудив, зі слів єпископа що приїздив на його освячення, найкращий в Україні пам'ятник воїнам, що загинули в роки великої вітчизняної війни. А потім найшлися такі, які його вигнали, бо хотіли іншого голову колгоспу, котрий згодом, теж не вгодив, і теж його вигнали... В 2010 році всяко обзивали тодішнього голову сільради, наговорювали наклепи і всякі дурниці, хоч вона теж старалася для села. Ближче до церкви підвела воду. Виділила земельну ділянку для цвинтару, зробила для цього всю документацію,  з селян зібрали гроші на огорожу, священник освятив, встановили хрест.
    В 2010 році головою сільради обрали іншого голову, і весною 2011 року хрест демонтували, огорожу забрали, і на освяченому місці призначеному для захоронення людей паслася худоба... А місця для цвинтару так нема, ще пройде трохи часу і не буде де хоронитися...
    А зараз вже деяким не подобається наш парох отець Михайло, якого безпідставно звинувачують в своїх домислах. Журналісти, не розібравшись достеменно в чому справа, під резонансними заголовками на весь світ сіють інформацію "не прочитав карточки без грошей". А ви знаєте  чи була карточка своєчасно подана до початку відправи?!?! Підгрунтя для такої ситуації готувалося близько року. А ще звинувачують священника у розкраданні церковних грошей, при церкві є касир, який веде обіг коштів, і  на дошці оголошень біля храму розміщають про них інформацію. Отець ніколи і нікому не відмовив у своїй допомозі священника. Ніколи нікого не використовував, ніхто безплатно в нього примусово не працював.
    В нашому храмі, за час останніх  тридцять років, проводилися ремонти  всередині церкви, зроблений новий іконостас, проводилося перекриття даху, зовнішній ремонт, за кілька останніх років поміняно вікна... Все це здійснювалося за кошти з церковної каси.  Отець Михайло, за час свого 33 річного служіння на парафії, не заслуговує такого ставлення до себе зі сторони окремих невдоволених парафіян, які своїми словами, вчинками і дописами принижують його честь і гідність. Будьмо Людьми і поважаймо одне одного...
  • Марія Бабій

    Шановні журналісти! Прочитавши Ваш матеріал та коментарі "Про розкрадання церковної каси у Постолівці" мене спонукало написати ці слова: Вами зовсім нічого не з'ясовано. Перш за все, щоб написати такі слова, Ви б мали з'ясувати, хто відповідає за касу, чи є люди які відповідають, чи є касир, хто веде облік та звітність каси, що зроблено за кошти парафіян у Церковному храмі. Мені дуже прикро, що нез'ясувавши всіх обставин Ви зробили поспішні висновки " розікрав". Священник каси не веде і до неї нічого не має, за касу відповідає касир, веде її звітність про дохідну та розхідну частину. До речі про звітність про липень 2021 року ще до сьогоднішнього дня можна прочитати на дошці об'яв, що біля церкви і так є за кожен місяць. У церкві проведено велику клопітку роботу, все це видно і всі про це знають, дозакінчуємо ремонт господарських будівель. Прошу не судіть, коли не знаєте усієї ситуації. Запитайте у тих, хто за це відповідає. На все воля Божа, Бог усім Вам суддя. Касир церки.

    Тетяна Теодозів reply Марія Бабій

    Марія Бабій Добре приписувати собі плопіткі роботи, а де ж ви були до тих пір, як Вас за горло тримали за людські гроші?  Хто не компетентний , що в нас  діється прошу не лайкати і не коментувати.

    Ольга Дмитрівна Гаврилюк reply Марія Бабій

    Марія Бабій підтримуємо 100% Ваш коментар, розумно і доступно пояснили про витрати і доходи з церковної каси. Не можна звинувачувати у "розкраданні" грошей не розібравшись в даній ситуації! І тим, хто такі звинувачування висуває, має бути соромно, бо це наклеп на невинну людину!!!

    Тетяна Теодозів reply Марія Бабій

    Марія Бабій Йде мова Маріє Іванівно, що відколи парафіяльна рада почала контроль над грішми, відтоді спокою нема.Ти признайся насамперед про свій тиск з боку священника, про своє ридання постійне.І хочу Тобі відповісти, що і надальше сам священник говорить, що тебе треба контролювати.Я думаю , що фальшивити не треба.Зрозуміла одне, що ні один касир не винен, а де ж тоді людські гроші за роки???Чому люди не хотіли офірувати, бо не бачили чесності і прозорості.PS.Священник до грошей немає ніякого відношення і заспокійтесь.Приідуть люди, які відповідають за все, надамо Тобі слово тоді будеш говорити.А журналісти, як хотіли так і назвали статтю.
  • Назаревич Олег

    Слава Ісусу Христу!Совість…Сумління душі,покаяння за свої вчинки.Вчора,на Святій Літургії в церкві Різдва Івана Хрестителя с.Постолівка,молилися парафіяни,і зворушлива картина була,коли до сповіді підійшла Тетяна Теодозів,дехто плакав з радості,що нарешті Господь достукався до її серця,що так довго очернювала,принижувала гідність священника,і хоче нарешті покаятися,а сьогодні так ,як і обіцяла на сторінках соціальних мереж,крім преси,що вона так постаралася,повідомивши пресу своїми наклепами на священика,грозивщи що телебачення пришле,то сьогодні ,на подвір’ї священика несподівано з’явилося телебачення з мікрофонами і знову
    Запитання»Чому не відслужив Служби Божої за хворого?»Таня!!!!!Схаменіться!!!Як Ви думаєте людям дивитися в очі????Чого добиваєтеся?Ми того молодого священика ,за якого ви так вболіваєте весь час,всі добре знаємо,по скільки Ви така відкрита і «прозора»,а Ви давайте всім напишіть хто він Вам приходиться?????
  • олег назаревич

    Слава Ісусу Христу!Совість…Сумління душі,покаяння за свої вчинки.Вчора,на Святій Літургії в церкві Різдва Івана Хрестителя с.Постолівка,молилися парафіяни,і зворушлива картина була,коли до сповіді підійшла Тетяна Теодозів,дехто плакав з радості,що нарешті Господь достукався до її серця,що так довго очернювала,принижувала гідність священника,і хоче нарешті покаятися,а сьогодні так ,як і обіцяла на сторінках соціальних мереж,крім преси,що вона так постаралася,повідомивши пресу своїми наклепами на священика,грозивщи що телебачення пришле,то сьогодні ,на подвір’ї священика несподівано з’явилося телебачення з мікрофонами і знову
    Запитання»Чому не відслужив Служби Божої за хворого?»Таня!!!!!Схаменіться!!!Як Ви думаєте людям дивитися в очі????Чого добиваєтеся?Ми того молодого священика ,за якого ви так вболіваєте весь час,всі добре знаємо,по скільки Ви така відкрита і «прозора»,а Ви давайте всім напишіть хто він Вам приходиться?????

    Читач50 reply олег назаревич

    Сміх і гріх…
    Шановний Пане Олеже:
    А Ви справді маєте вищу освіту?  Бо судячи по Ваших коментарях вона вони на вищу не тягнуть. Парафіяни плакали з радості? (сміялися зі сповіді?) Та їх парафіянами не назвеш і знову Ви звиновачуєте ні в чому не винних людей. Постійно своїм оправданням відхиляєтесь від істини. Так знайте, журналісти приїхали до мене. А може то Вам пора уже усім покаятись „ Сімейний підряд“ Хто дав Вам право принижувати і звинувачувати ні в чому не винних людей? Чому Ви принижуєте одиноку, беззахісну жінку? А Ви не задумались, що в неї є дочка і як їй противні оці Ваші звинувачування. Старшого брата у злодійстві Татьяну Теодосів у якихось зрадах. За що воюєте? За Віру, чи за гроші? А чому не відчлужив Служби Божої за хворого? Це я питаю тому, що я давала 200 гривень і хочу одержати відповідь.

keyboard_arrow_up