Як журналісти "RIA плюс" у Польщі літали

Як журналісти "RIA плюс" у Польщі літали
Невеличке польське містечко Мелець відоме авіаторам та військовим усього світу – тут успішно функціонує безліч підприємств, пов'язаних із авіацією. Просто любителям літати та літаків тут теж знайдеться, чим зайнятись

Аеропорт завжди був гордістю невеличкого польського містечка Мелець, що розташоване за годину їзди від Жешува (Ряшів українською – ред.), "столиці" Підкарпатського воєводства. До утворення вільної економічної зони він займав площу 300 гектарів з усіма об'єктами, що мають якусь приналежність до авіації. Таких об'єктів тут немало. Це і кілька шкіл авіації, де можна вивчитись на пілота, і найбільше у світі підприємство з надання послуг для сільського господарства ZUA-Mielec, і європейське представництво легендарної авіабудівної корпорації "Сікорський ейркрафт".

Вертольоти для всіх, крім себе

За 1939-2007 роки "PZL-Mielec" спроектувало, відремонтувало та виготовило понад 20000 літаків різного типу. За рік тут виготовляли понад 100 літаків – і АН-28, і "Іскри", і "Бризи", і багато інших. Тут виготовляли і спортивні літаки, і бойові машини, і багатоцільові вертольоти.

Відео дня

Економічна зона "відхопила" шмат території власне аеродрому. На місці кількох смуг тепер розташоване підприємство з виробництва газонокосарок зі світовим іменем – Нusqvarna. Однак з розвитком економічної зони Польське Авіаційне Підприємство "PZL-Mielec" змогло залучити хорошого інвестора з Америки. Підприємство переобладнали, запустили нові лінії, змінили тип виробництва. Перед цим розмови та переговори з підприємством вели і українці – "Мотор-Січ" мав великі плани на співпрацю в сфері оборонної галузі. Однак не склалось.

Підприємство "Сікорський ейркрафт корпорейшн" уклало угоду в 2006 році. За два роки провели всі роботи з переобладнання та реорганізації, і вже в 2009-му поставили на конвеєр виробництво бойових вертольотів "Чорний Яструб", що фігурують у всіх бойовиках і є бажаними для озброєння будь-якої армії. Зараз тут працює 1500 чоловік, які можуть збирати один вертоліт за місяць, але у випадку відсутності замовлень роблять три-чотири на рік.

Підприємство успішно експортує свої літальні апарати у багато країн світу, однак, за словами польських колег, по репутації підприємства сильно вдарив програний тендер на постачання озброєння для польської армії. Подейкують, що польський уряд свідомо віддав перевагу у тендері на 3,5 млрд доларів французькій компанії "Airbus". А причиною є така собі компенсація за непродані Росії "Містралі".

За умовами тендеру Польща отримає 16 вертольотів у багатоцільовій транспортній конфігурації; 13 бойових пошуково-рятувальних машин (шість для ВМФ і сім для ВПС); 8 вертольотів для боротьби з підводними човнами; 5 вертольотів медичної евакуації і 8 спеціалізованих вертольотів для 7-ї ескадрильї спеціальних операцій. Тож підприємство з Мельця і справді дуже багато програло.

Льотчик – за 20 тисяч злотих

Крім виробництва та тестування авіації, у Мельцю ще й вчать літати. Тут є декілька шкіл, де з вас можуть зробити пілота. Нам пощастило мати справу із пілотом із багаторічним стажем з школи "FlyPolska" Павлом Віняжем.

– Щоб почати навчатись на пілота, треба небагато. – розповідає Павел Віняж. – Середню освіту, медичну довідку і дозвіл від Управління цивільної авіації, якщо студент не є жителем єврозони. Ну і так, треба мати хоча б 17 років – молодшим вчитись не можна.

Навчання складається із теоретичної та практичної частини. Теорія можлива і дистанційно. Якщо очно – то це обійдеться у 5000 злотих, якщо дистанційно – у 2000. Практична частина має нарахувати 45 годин польоту. З огляду на те, що одне навчальне коло займає в середньому від 7 до 9 хвилин, то налітати такий час – справа нешвидка. Але поблажок немає, усміхається Павел, бо помилка в небі страшніша наслідками за помилку на дорозі.

Практична частина виллється у суму від 20 до 53 тисяч злотих за повний курс навчання на одномоторному літаку. Ціна залежить від літака. Найдешевший – відомий з американських книг літак Cessna 152 – 21 500 злотих. Найдорожчий – Diamond DA40 – аж 53 тисячі.

Полетіли!

На останньому нам з Андрієм Шкулою і пощастило політати. З ангару невеличкий чотиримісний літачок Павел з колегою витягують вручну, перевіряють, чи не потрапила вода до пального і готуються до польоту. Для цього Павлу треба заповнити деякі документи та отримати право на виліт. З цим проблемка – надворі вітер та дощ. Але доля прихильна до нас – і ось ми уже в літаку.

На голову неодмінно вдягаємо навушники. Павел пояснює, що інакше ми оглухнемо під час польоту. Однак протягом усього нашого півгодинного вильоту чоловік розповідає про літак з ніжністю, яка пасувала би розповіді батька про дитину.

– Ось тут ми можемо побачити, де перебуваємо, – показує Павел на дошку з приборами. – Бачите – ось Тернопіль, ваше рідне місто. Якби у нас були дозволи на перетин кордону – ми цілком могли б туди полетіти.

І справді, при повному баку цей літачок може подолати 1455 кілометрів. Максимальна висота – 5000 метрів. Однак ми тримаємось на висоті до двох тисяч, щоб комфортно оглядати Мелець, підприємства економічної зони, затишні квартали і геть близьку Сандомирську пущу, що починається за межами містечка. Diamond DA40 може розвивати швидкість і до 320 кілометрів на годину, однак ми тримаємось в межах комфортних 80-90.

– Хочеш покерувати? – раптом звертається до мене Павел.

Я сиджу поруч з ним, на місці другого пілота і можу, теоретично, керувати літаком точнісінько так само. Однак я боюсь.

– Ну давай, повертай штурвал! – командує він і я слухаюсь. Від найменшого руху літак слухняно повертається. Після того, як ми весело клюємо носом, Павел лагідно забирає з моїх рук екстремальну забавку і керує сам.

Перед посадкою показує нам невеличкий екстрим-трюк і поки ми намагаємось заспокоїти серце, яке плигнуло десь у п'ятки, йде на посадку. Літак слухняно сідає на смугу. Літати – це круто, утверджуємось в думці ми з Андрієм Шкулою. І дуже круто жити у місті літаків, яким є невеличкий, але такий гостинний Мелець.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
15:10 Помер український письменник та громадський діяч Дмитро Капранов 14:35 Газопостач на Тернопільщині завищував ціни, тепер має повернути майже півмільйона у бюджет 13:55 У Тернополі організовують перший ековелопробіг 13:15 В Тернополі виступить один із найпопулярніших нових гуртів українського шоубізу 100лиця play_circle_filled Від читача 08:18 Ефективна співпраця на допомогу людям 12:35 У Тернополі чоловік продавав наркотики під виглядом електронних сигарет 12:01 Яку роботу пропонують в Тернопільському центрі зайнятості 11:30 Чи має шанс 2024-ий рік бути мирним? Що думають українці(ОПИТУВАННЯ) 10:50 ВЛК для людей з інвалідністю: кому треба пройти повторно і кого розраховують мобілізувати 10:15 Рідні полеглих Героїв отримали відзнаки «Почесний громадянин міста Тернополя» photo_camera 09:35 У Чорткові з'являться сонячні електростанції за пів мільйона євро 09:00 НБУ підвищив офіційний курс долара 08:00 У Тернополі мають відремонтувати дорожнє покриття на шести вулицях 22:00 У Зарваниці відбудеться Хресна дорога 21:00 Житлова субсидія на неопалювальний сезон: кому призначать автоматично, а кому — за заявою 20:00 У Тернополі ймовірно отруїли собаку: тварина померла дорогою до ветеринара 19:00 Посмертні нагороди вручили рідним полеглих воїнів з Тернопільщини photo_camera 18:00 100-літній ювілей відзначила довгожителька з села Конюхи 17:05 На фронті загинув військовослужбовець з Великоберезовицької громади 16:50 Салон краси «RIDANA» – ваш незмінний бюті-помічник! (новини компаній)
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up