Михайло Голютяк захопився писанками завдяки власним дітям, які затягнули його на майстер-клас ще у 90-х роках. Відтоді символ Великодня незмінний і на картинах митця.
Загадкові писанкарки, таємничий писанкоїд, дивовижні птахи, звірі та риби, а також писанки можна оглянути у Тернопільському обласному художньому музеї. Загалом тут представлені 37 живописних полотен і 6 композицій авторських писанок художника і майстра писанкарства Михайла Голютяка. Персональна виставка «Живопис. Авторська писанка» діятиме до 18 квітня. До речі, митець є уродженцем Бучача, проте вже 35 років мешкає на Львівщині – у Золочеві. Це його перша виставка у нашому місті.
Цікаво, що Михайло Голютяк широко використовує у своїх полотнах символи, характерні для писанок – оленів, риб, берегиню. Його надихає творчість самобутньої народної художниці Марії Приймаченко. Зокрема за мотивами її картин створені дві роботи різних форматів і різних років під назвою «Писанкоїд».
– Це художник, натхненний жінкою, – каже заступник директора Тернопільського обласного художнього музею Ольга Ваврик. – Практично у кожній картині є жіноча постать. Михайло Голютяк багато малює писанкарок, тому виставку ми приурочили до Великодня. А картина «Та, що несе крила» присвячена дружині митця, яка є його підтримкою, ангелом-охоронцем, натхненницею, музою. До речі, вона також художниця і писанкарка.
Михайло Голютяк вважає лінію складовою мистецтва. Вона має для нього магічну силу. Багато символів митець бере із традиційної народної писанки.
– Я люблю лінію, – зазначає він. – А ще дуже люблю берегиню, образ якої по-різному обігрую, намагаюся, щоб він був присутнім у багатьох моїх роботах на даному етапі творчості. Подобається малювати на уламках старих меблів і дошках. Світ мистецтва мене притягує і живить. Коли не бачу певний період художніх творів, то відчуваю дискомфорт, не маю енергії й наснаги до життя.
Примітно, що Михайло Голютяк розробив оригінальну авторську техніку. Спочатку він наносить на полотно або дерево рельєфні узори структурною пастою, а потім вже домальовує картину олійними фарбами. Неповторності його картинам додають і орнаменти, які виконують також естетичну функцію.
Поряд із живописними полотнами художник представив і авторські писанки. Цим видом народного мистецтва він захопився на початку 1990-х років. А посприяли цьому діти художника, хоча сам він ніколи не думав, що буде розписувати писанки і що саме вони стануть невичерпним джерелом натхнення для його живопису.
– Коли вперше побачив, як це робиться, то промайнула думка: «Це те, чим я ніколи в житті не буду займатися», – пригажує Михайло Голютяк. – Але трапилося так, що у перші роки Незалежності діти мене затягнули на майстер-клас жінки, яка приїхала з Америки показати, як пишеться писанка тому, що не теренах України тоді цим ніхто не займався. Після майстер-класу діти вдома упродовж тижня активно малювали писанки і просили мене допомогти їм. Так я почав займатися традиційною писанкою, потім взявся за авторські композиції. На мої писанках присутня сакральна тематика, а ще птахи, риби, звірі. Люблю рослинну орнаментику, використовую вкраплення геометричних фігур.
Митець зізнається, що писанкарство і живопис настільки тісно переплелися в ньому, що іноді спочатку втілює якусь ідею на яйці, а потім на полотні.
Розписом страусиних, гусячих і курячих яєць займається увесь рік, проте найбільше перед Великоднем. Саме тоді митець має чимало замовлень, проводить майстер-класи. Відколи захопився цим видом народного мистецтва, створив сотні писанок, які потрапили у різні куточки світу.
На вернісаж у художній музей завітало чимало людей. Кожен залишився приємно вражений. Зокрема заслужений діяч мистецтв України Михайло Кузів підмітив у роботах Михайла Голютяка неповторність поєднання різних видів мистецтва та відзначив вагомий внесок митця у відродження культури наших предків.
— Мистецтво – наче бездонне джерело, з якого ми черпаємо чимало прекрасного та завдяки чому рухаємося далі, – каже Михайло Кузів. – Воно буде актуальним завжди, адже не тільки втілює все українське, має глибокі корені, а й відображає синтез живопису та культури. Саме на цій виставці ми можемо насолоджуватися результатом таких цікавих поєднань як живопис і писанкарство, плетиво, декоративно-ужиткове мистецтво. Ця експозиція несе в собі чималий колорит, а кожна робота чітко передає тему. Авторські писанки перегукуються з мистецтвом іграшки. Це синтез, наповнений нашими традиціями.
Мистецтвознавець Наталія Собкович наголосила, що виставка Михайла Голютяка неймовірно цікава у способі вираження художника в техніці й колориті.
Спогадами про спільні роки навчання у Бучачі та службу в армії, де їхні із Михайлом Голютяком дороги знову перетнулися, поділився головний художник Тернопільського обласного академічного театру актора і ляльки Володимир Якубовський.
Гості із Золочева розповіли, що у майстерню пана Михайла напрошуються зі своїми знайомими, аби художник провів своєрідну екскурсію власними творами – які техніки і символи використовував, про що думав, коли малював тощо. Цікаво, що для рам митець бере старі побічні ліжок та скринь, а рибок і пташок, які були зображені на старих меблях, малює на своїх картинах.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 13 від 27 березня 2024
Читати номер