«RIA плюс» побувала в новій диспетчерській службі центру екстреної медичної допомоги і побачила, як працює нова швидка
- Екстрена медична допомога, диспетчер 25-й, слухаю вас, що сталося, - говорить диспетчер Ірина Гривняк, коли на її лінію надходить виклик 103. Далі вносить дані: вулицю, будинок, квартиру, під’їзд, поверх, код під'їзду, прізвище, вік, і номер телефону.
Виклик передає напарниці – диспетчеру напрямку. Вона повністю відповідає за цей виклик і «веде» бригаду до закінчення роботи на завданні.
На виклик поїде вільна бригада, яка є найближче до хворого. Доїхати по місту швидка має до 10 хвилин, в район – до 20 хвилин.
За день буває 85-120 виїздів швидкої. В середньому - 100.
- Часом рідні чи сусіди в істериці, чути страшні крики в трубці, але стараємося випитати, бодай адресу і що сталося. Якщо не можемо з'ясувати, спрямовуємо повністю укомплектовану бригаду, - розповідає пані Ірина.
Найчастіше медиків викликають через високий тиск, температуру, буває, що люди просто не мають ліків, і викликають швидку, щоб дали знеболювальне чи ліки від тиску. На швидкій кажуть, що це невиправдані виклики, але тут не можуть відмовити, якщо біда.
Старший лікар зміни Стефанія Душак контролює роботу і стежить за оперативністю викликів, щоб бригади вчасно виїхали і повернулися, контролює госпіталізацію.
- Наприклад лікар з виклику телефонує, що хворий не хоче їхати в лікарню, підказую, що потрібно зробити. Буває, що якась лікарня не приймає хворого, то старший лікар вирішує куди його можна госпіталізувати.
Часом люди дзвонять, а їхній випадок зовсім не належить до компетенції швидкої.
Бувають такі виклики, що люди просять приїхати і послухати їх, або виміряти тиск, зробили екг, замість того, щоб йти до сімейного лікаря.
- Нещодавно був дзвінок - в чоловіка боліло вухо. Але це не питання екстреної допомоги.. Нас через це, можна сказати, «розгромили» в інтернеті. Але пацієнту просто треба було прийняти знеболювальне і йти до лора, - говорить пані Душак. – У нас лора немає. Такі ситуації не входять в компетенцію екстреної допомоги. Це - запущена хвороба. Люди вчасно не звертаються до лікарів, а потім хочуть, щоб швидка їх лікувала.
Консультує хворих лікар-консультант вищої категорії Лариса Маруняк. Вона отримує звернення як з телефону на консультативний номер, так і з допомогою переадресації від диспетчера прийому викликів; може отримувати та розшифровувати ЕКГ від виїзних бригад, та відправляти заключення та рекомендації щодо подальшої лікувальної тактики.
Окрема категорія - отруєння ліками. Особливо малі діти отруюються бабусиними ліками – тож батьки в паніці, що робити поки приїде швидка.
Коли зубний біль чи вухо болить – на таке швидка не має виїжджати, бо це запущені випадки.
- Людина сама винна, що допустила ситуацію аж до такого стану. Вона має сама їхати в лікувальний заклад, - каже консультант. - Радимо, якими препаратами знеболити і куди звернутися до лікарів, особливо вночі чи вихідний. Ми самі збирали і формували такі відомості.
Часто дзвонять вагітні – або через кровотечу, або алергію, тиск, або породіллі, які мають високу температуру, запитують, чи можна годувати в таких випадках грудьми.
- Ніч – їм нема куди подзвонити, а температура 38 чи 39. Запитують, чи то небезпечно для малюка, - розповідає лікар.
З хірургічними хворобами дзвонять. Багато людей мають хвору підшлункову, а дієту порушують. Буквально за дві репліки розумієш, бо ж є досвід, що це панкреатит, а не отруєння. Радять що зробити, яка перша допомога, бо людина не хоче ні швидкої ні в лікарню, особливо старші люди – тож радять у таких випадках холод, голод, ферменти і спокій. Що прийняти, де купити найближче, до якого лікаря звернутися.
Ще часто телефонують на швидку пацієнти лікарень – цікавляться чи правильно їх лікують. Хочуть перевірити чи не мають запалення, чи правильно їм призначили медикаменти. Багато людей дзвонять дізнатися про свої ліки, бо загубили інструкцію. А вони ж є з усіх профілів – від педіатрії, терапії, гінекології до психіатрії. Кажемо, що то за препарат, від якої проблеми, в якій дозі приймати, розповідає лікар.
- Найгірше, коли дзвонять під дією алкоголю чи наркотиків, чи люди з психічними розладами і тероризують лікарів швидкої, - каже пані Маруняк. - І нема захисту, щоб це припинити, бо мусимо відповідати. Буває, що та сама людина дзвонити по 10 разів безпідставно, а в той час може бути потрібним виклик справді потребуючому пацієнту.
- Багато людей дзвонять до нас навіть з-за кордону, - розповідає Лариса Маруняк. - Номери консультативної служби є в мережі. Дзвонять з різних міст України, і не тільки України: Італія, Португалія, Польща, Німеччина. В них нема такого ідеального доступу до лікаря, до медичної допомоги, як у нас. В них теж трапляються невідкладні випадки, але вони не можуть скористатися їхньою системою 112. Там треба платити, а не всі є легально, чи не всі мають страхівку. Там без рецепту ліків не купиш, швидка так просто не приїде і до лікаря просто так не потрапиш. Тож дзвонять, які ліки прийняти коли напад ниркової кольки чи радикуліту, чи вивих. Або самі заробітчани дзвонять, або їхні мами. Кажу, які ліки потрібні, вони купляють їх тут і передають за кордон.
Довідка
Телефони, за якими проконсультують до приїзду швидкої:
103, 067-413-0-412, 51-48-51.
Тепер усі виклики на 103 з усього Тернополя і Тернопільського району збирають диспетчери на Рєпіна, 11. До кінця року тут збиратимуть виклики зі всієї області. Це зробили для того, щоб на виклик виїжджала найближча і найпотрібніша для хворого бригада.
Диспетчерську службу в Тернополі міністр Супрун назвала найкращою з існуючих в Україні. На вирішення питання, наскільки терміновим є виклик, яка бригада поїде до пацієнта, проходить 40 секунд. Тепер лікар бригади не витрачає час на з'ясування в диспетчера, який у нього виклик і куди їхати. На свій смартфон лікар отримує повідомлення про виклик, а водій – маршрут оптимального і найшвидшого доїзду.
Диспетчери на екрані бачать статус виклику – зелений колір на рядку таблиці означає, що бригада ще працює, жовтий – завершила роботу. На карті видно пересування машини – чи повертається на базу, і навіть чи працюють проблискові маячки.
Станція забезпечена кількома джерелами альтернативного живлення. Тож навіть, якщо станеться надзвичайна ситуація, швидка буде працювати, кажуть тернопільські розробники системи.
Тепер є технічна можливість бачити пересування швидкої на своєму мобільному. Коли викликали карету з мобільного, на ваш телефон прийде смс з посиланням, зайшовши на яке можна бачити шлях пресування швидкої. Не потрібно ніяких додатків, лише інтернет. Це знімає паніку в родичів, які хвилюються, їдуть чи не їдуть медики.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 17 квітня 2024
Читати номер
Vasily Sheremenda
Анонім
тойво reply Анонім
більша проблема коли в нас буде така система швидкої допомоги як за кордоном.коли немає страховки, виставлять рахунок на пару тисяч.