Міжнародне дослідження PISA-2022 в Україні: національний звіт

PISA-2022 визначила рівень здатності застосовувати 15-річними підлітками власні знання й уміння в житті

Міжнародне дослідження PISA-2022 в Україні: національний звіт

Міжнародне дослідження якості освіти PISA (Program for International Student Assessment), започатковане Організацією економічного співробітництва та розвитку в 1997 році, оцінює грамотність 15-річних учнів у таких освітніх галузях, як читання, математика та природничо-наукові дисципліни, і визначає ступінь оволодіння підлітками здатністю застосовувати власні знання й уміння в реальних життєвих ситуаціях.

Це міжнародне дослідження проводиться за циклами кожні три роки. Поточний цикл PISA, який відбувся у 2022 році, був восьмим. Основний етап його мав відбутися у 2021 році, однак у зв’язку з пандемією COVID-19 та тривалим закриттям закладів освіти по всьому світу його було зміщено на один рік.

Україна вперше долучилася до програми PISA у 2018 році. А у 2022 році наша країна вдруге взяла участь у дослідженні. 5 грудня Український центр оцінювання якості освіти презентував Національний звіт за результатами дослідження.

Як і в інших країнах-учасницях, збирання даних у межах основного етапу PISA-2022 в Україні мало відбутися у квітні-травні 2022 року, однак через повномасштабне вторгнення росії провести тестування й анкетування 15-річних підлітків в українських школах вдалося лише восени – у період з 03 по 26 жовтня.

До вибірки закладів освіти PISA-2022, яку було сформовано ще до початку повномасштабної війни, увійшли 295 закладів освіти, де потенційними учасниками дослідження могли стати понад 9000 учнів. Така вибірка була достатньою для репрезентативного представлення 328 890 українських підлітків віком 15 років.

На жаль, повномасштабне вторгнення росії на територію України завадило реалізувати наміри відповідно до попередньо визначених параметрів, оскільки частина відібраних закладів опинилася на час проведення тестування на непідконтрольній уряду території або в зоні бойових дій, а частину – було пошкоджено або й повністю зруйновано.

Крім того, повномасштабна війна змусила багатьох українців, зокрема й 15-річних підлітків, залишити свої домівки й переїхати в більш безпечні регіони країни або за кордон.

Після уточнення даних щодо стану відібраних для участі в дослідженні закладів освіти, а також після консультацій з міжнародними партнерами з Організації економічного співробітництва та розвитку, місцевими військовими адміністраціями та керівниками закладів освіти було прийнято рішення про проведення основного етапу PISA-2022 у тих закладах, де це було можливо з огляду на безпекову ситуацію.

Не проводили дослідження в шести областях (Донецька, Харківська, Луганська, Запорізька, Херсонська, Миколаївська), Автономній Республіці Крим і місті Севастополь. У Дніпропетровській області три заклади освіти змогли взяти участь у дослідженні, однак їхні результати не було взято до аналізу через їхню нерепрезентативність.

Зважаючи на попереднє, остаточна вибірка учасників PISA-2022 в Україні – це 3876 учнів зі 164 закладів освіти 18 регіонів України (Черкаська, Кіровоградська, Полтавська, Вінницька, Чернігівська, Київська, Сумська, Житомирська, Одеська, Чернівецька, Івано-Франківська, Хмельницька, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Волинська, Закарпатська області та місто Київ).

Результати дослідження

PISA-2022 вказала не лише на нижчий, ніж у середньому по країнах ОЕСР, рівень сформованості математичної, читацької та природничо-наукової грамотності українського учнівства, а й на масштаби навчальних втрат порівняно з 2018 роком. За стандартами PISA, вони еквівалентні пів року навчання з природничо-наукових дисциплін, одному року навчання з математики та двом рокам – із читання.

PISA-2022 підтвердила наявність значних гендерних розривів у галузі читання та математики серед українського учнівства. У читанні хлопці відстають від дівчат на понад рік навчання, але випереджають їх на 10 балів з математики. Хоча гендерний розрив із читання трохи скоротився, однак відбулося це лише тому, що результати дівчат знизилися сильніше, ніж результати хлопців.

Результати PISA засвідчують, що успішність учнів значною мірою залежить від їхнього соціально-економічного статусу. Учні з високим соціально-економічним статусом мають вищі результати з математичної, читацької та природничо-наукової галузей PISA, порівняно з учнями з низьким соціально-економічним статусом.

При цьому учні з нижчим соціально-економічним статусом найчастіше навчаються в Україні у звичайних школах або професійно-технічних закладах освіти й проживають у невеликих містах, селищах або селах, а з вищим — навчаються в ліцеях, гімназіях і спеціалізованих школах і проживають у великих містах.

Найбільш помітною є різниця в результатах учнів, які мешкають у сільській місцевості та великих містах: різниця в балах з математики цих категорій українських 15-річних підлітків становить 92 бали, що за стандартами PISA-2022 еквівалентно більш ніж 4,5 року навчання.

Хоча в Україні значна частина учнів почувається задоволеною життям, відчуває приналежність до своїх закладів освіти, не має негативного досвіду переживання булінгу, проте, порівняно з попереднім циклом, психологічний добробут українських підлітків погіршився.

Дані PISA поточного циклу, як і попереднього, виявили проблеми, пов’язані із забезпеченням українських закладів освіти необхідними ресурсами (матеріальними та людськими).

Однак PISA послідовно доводить, що не лише наявність ресурсів, але й стратегії їх розподілу мають важливе значення, а тому потрібно докласти зусилля для того, щоб вони були доступними в достатній кількості там, де вони найбільш потрібні.

КОРОТКИЙ ЗВІТ PISA-2022

ПОВНИЙ ЗВІТ PISA-2022

КОМЕНТАРІ
Багато символів. Скоротіть на
Залишилось символів 1000
Заповніть форму, або
Заповніть форму або