- Умикнеш телевізор і чуєш: "Міністерство доходів і зборів", але ж підприємці як ходили у податкову, так і ходять, - каже тернополянин Дмитро Лихнюк. – У чому ж зміни? Яка роль нового міністерства?
Адмініструвати податки, збори, митні платежі та єдиний соціальний внесок, надавати послуги громадянам і бізнесу та, як наслідок, забезпечувати наповнення доходної частини бюджету, створювати умови для розвитку підприємництва та міжнародної торгівлі. Ось такою є мета новоствореного міністерства. Цю інформацію оприлюднили на офіційному сайті структури - minrd.gov.ua (електронна адреса місцевого представництва Міндоходів: tr.minrd.gov.ua, митниці - ternmyt.gov.ua).
Проте не всі вірять у благі наміри реформаторів від влади. Декого з бізнесменів дійсно лякає "монстр", який об'єднав у собі різні фіскальні структури і при цьому отримав більше повноважень. Неспокій висловлюють і представники влади. Адже саме від Міністерства доходів і зборів нині залежить, наскільки комфортно працюватиметься бізнесу. А саме він сплачує податки і наповнює місцеву та державну казну.
Скоротили чисельність апарату
Головна зміна - новостворене відомство об’єднало податкову та митну служби. Навіть у Єдиних центрах надання послуг, створених свого часу при територіальних органах податкової служби, тепер надають і митні консультації. Ребрендинг торкнувся і "гарячої лінії" – "Пульс податкової" (номер цілодобової телефонної лінії: (044) 284-00-07). На цей номер телефону вже можна повідомити і про порушення під час здійснення митного контролю.
Про це і не тільки йшлося нещодавно під час "круглого столу", присвяченого презентації Міністерства доходів і зборів. Тоді й прозвучала цифра, що завдяки об'єднанню вдалося скоротити 20% працівників цих відомств. На цьому наголошував і виконуючий обов’язки начальника Головного управління Міндоходів у Тернопільській області Олександр Вітрук.
Крім того, на його думку, бізнес мав відчути ще кілька позитивних змін.
- Уперше в історії незалежної України ми маємо у складі центральних органів виконавчої влади відомство, яке, по-перше, несе на собі всю повноту відповідальності за наповнення державного бюджету, - каже він. - По-друге, вітчизняні підприємці та іноземні інвестори відтепер мають єдиного адресата, який від імені держави відповідає за створення поміркованого оподаткування, якісний сервіс в адмініструванні обов’язкових платежів.
Третій "плюс", на думку пана Вітрука, - наявність єдиного центру управління зробить процес прийняття рішень швидким та ефективним, і держава встигатиме реагувати на стрімкі зміни економічної кон’юнктури, актуальні тенденції, нагальні потреби платників.
Співдоповідачі – в. о. начальника слідчого управління фінансових розслідувань Головного управління Міндоходів у Тернопільській області Ігор Сторожук і перший заступник начальника Тернопільської митниці - радник митної служби І рангу Сергій Печеник – переконували, що їхні підлеглі нині налаштовані, перш за все, на діалог із бізнесом, готові йому допомагати. Однак будуть дуже суворими до порушників норм законодавства.
Скоротили кількість інспекцій
- Кількість перевірок підприємців уже зменшилася, - стверджує пан Вітрук. – До того ж, нині обговорюють ініціативу щодо впровадження електронних перевірок. Це зменшить прямий контакт між бізнесом і працівниками фіскальних органів. До речі, Податкова міліція тепер у перевірках підприємців участі не бере. Її працівники долучаються лише при проведенні оперативних відпрацювань.
Додамо, що зі створенням Міністерства доходів і зборів України відповідних змін зазнали й територіальні органи. Тож тепер у нас є Головне управління Міндоходів в області. Воно координує роботу митниці і податкових інспекцій.
- Скоротилася й кількість податкових інспекцій, - продовжує Олександр Вітрук. - Якщо раніше їх було 10, то тепер функціонуватимуть сім об’єднаних державних податкових інспекцій Міндоходів: Тернопільська, Бучацька, Гусятинська, Збаразька, Козівська, Кременецька та Чортківська ОДПІ.
Переконував пан Вітрук і в перевагах, які бізнес отримав від створення Міністерства. На його думку, йдеться про спрощення процедур отримання адміністративних послуг, підвищення якості, комплексність податкового та митного сервісу, а також скорочення кількості часу на обслуговування в державних органах. Керівник вважає, що зміни спричинять зниження рівня бюрократизації в державних органах влади, сприятимуть підвищенню рівня довіри громадян до представників влади. Новація також забезпечить конфіденційність платників податків.
- Процес об'єднання інспекцій уже розпочали. Він відбудеться максимально швидко, – підкреслив Олександр Вітрук. - При цьому ми намагаємося, щоб бізнес не відчув у жодному разі будь-якого дискомфорту від нашої реорганізації.
Ігор Сторожук, зокрема, акцентував, що нині у підприємців, у яких виявили фінансові порушення, є можливість відшкодувати несплачені податки, а відтак уникнути покарання. Адже кримінальна відповідальність у таких випадках не настає.
- Ми почали тісніше співпрацювати з митницею, - додає він. – Адже в них немає слідчого відділу. Стежимо ми і за справами у сфері державних закупівель, аби не було зловживань.
До речі, хоч на митниці відбулося скорочення штату, але головний офіс у Тернополі та митні пости – у Чорткові і Збаражі як працювали раніше, так і працюють тепер. Причому Сергій Печеник втішений тим, що його підлеглим за останній час вдалося значно скоротити час проведення операцій. При цьому розмір надходжень до бюджету зростає.
"Можуть виникнути ризики!"
Презентацію Міністерства доходів і зборів України як надійного партнера для бізнесу жваво обговорили представники влади, громадських організацій. До розмови долучилися підприємці, а також науковці – з кафедри податків і фіскальної політики місцевого економічного університету. Власне, модератором "круглого столу" був ректор цього вузу, професор Андрій Крисоватий.
- Створення Міністерства доходів і зборів України дозволить: централізувати проведення перевірок, надавати консультації та вести реєстри, знизити адміністративні витрати, знизити обсяги контрабанди, - вважає ректор. – Однак у процесі реорганізації можу виділити кілька ризиків: посилення податкового тиску на підприємців, cкладність координації роботи великого відомства. Адже інформаційні бази не зможуть швидко трансформуватися до нових вимог у процесі реорганізації.
Побоювання Андрія Крисоватого поділяють і заступник губернатора Василь Гецько, і заступник голови облради Олег Боберський. Вони очікують більшої гнучкості у роботі новоствореного міністерства. Мовляв, відразу карати за порушення – не вихід, треба йти назустріч бізнесу, вести з ним повноцінний і рівноправний діалог.
- Бізнес боїться, бо створили монстра, - додає генеральний директор ТОВ "
Підтримав колегу генеральний директор ВАТ “Тернопільський радіозавод “Оріон” Ярослав Карпик, який є головою місцевого представництва Асоціації платників податків (на Тернопіллі - близько 200 членів – прим. ред.).
- Не завжди відразу треба штрафувати, - каже він. – Треба підприємцям йти назустріч…
Власне, таке завдання (див. нижче) якраз і стоїть перед новоствореним міністерством. Чи впораються із ним Міндоходи? Можете поділитися своїми думками з цього приводу (під новиною!!!).
Основні завдання Міндоходів
1) забезпечення формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізація єдиної державної податкової, державної митної політики, а також боротьба з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, здійснення в межах своїх повноважень контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків і зборів та інших платежів;
2) забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів;
3) забезпечення формування та реалізація державної політики з адміністрування єдиного внеску, а також боротьба з правопорушеннями при застосуванні законодавства з питань сплати єдиного внеску;
4) забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів.
Довідка
Принципи роботи новоствореного міністерства:
- Ми сприймаємо громадян і бізнес як наших партнерів, цінуємо і поважаємо їх.
- Ми довіряємо громадянам і бізнесу та вважаємо, що більшість працює чесно.
- Ми допомагаємо тим, хто цього потребує та викриваємо тих, хто порушує законодавство.
- Ми створюємо умови для професійного росту і розвитку наших співробітників.
- Ми прагнемо бути корисними суспільству і пишаємося нашою роботою.
Коментар
Леонід БИЦЮРА (36 р.), депутат облради, заступник міського голови Тернополя:
- Ми всі сьогодні – заручники… Найбільша кількість податків – це ті умови, в яких сьогодні працює бізнес. Так, є речі, які від нас не залежать, але на нас впливають. Погодьтеся: плани для податкової весь час піднімають, а вона мусить їх виконувати. Тож є тиск!
Хтось озвучив цифру – 47% бізнесу працює в "тіні". Як на мене, це – оптимістичний показник. Думаю, що дана цифра – більша. Адже ефективність керівництва державою нині – низька. Це відчувають усі! Саме через це виникають труднощі навіть у виконанні функцій місцевими органами самоврядування. Йдеться про затримку платіжних документів Держказначейством. Це – проблема держави…
Я вважаю, що у всіх перевіряючих органів має бути нормальний контакт із підприємцями. Адже ці люди працюють сьогодні в агресивному середовищі.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер