- Біда якраз у тому, що ті, що стали великими вченими упродовж ХІХ століття і до 30-х років, змогли себе вповні реалізувати вже тільки поза Тернополем, - розповідає про колишніх тернопільських науковців історик Володимир Окаринський. - Адже у нашому місті у ті часи не було університету.
Пан Окаринський присвятив призабутим іменам вчених довоєнних часів статтю у збірнику “Тернопіль і Тернопілля в історії та культурі України і світу”. Сам збірник днями видали у Тернопільському національному педуніверситеті. Утім, навіть таку популяризацію імен істориків, мовознавців, літературознавців, сходознавців, математиків та інших їхніх колег зможе прочитати не кожен охочий. Адже через брак коштів видали тільки 300 примірників.
- Я вирішив написати про історію науки у Тернополі заради того, щоб підняти питання, - каже пан Окаринський.
А й справді, мало хто у Тернополі знає, що вже понад 150 років тому в нас були свої мандрівники та географи, які писали розвідки про полярні моря. Уже тоді вчені вивчали екзотичні східні мови... Маловідоме й те, що саме у нашому місті написана перша філософія єврейської історії. А досягненнями математика та фізика Володимира Левицького могли б пишатися навіть наші сучасники – бо ж не кожного друкують у Львові, Варшаві, Відні та Берліні!
Серед перших були євреї
Характерною для наукового середовища австрійських часів, як пише Володимир Окаринський, були провінційність і віддаленість від наукових центрів. Натомість Львів, за його словами, відтягував до свого університету здібні до науки сили.
“Перше наукове середовище Нового часу в Тернополі видала єврейська громада міста, - продовжує історик. - Тернопіль на початку ХІХ століття був одним із головних центрів єврейського просвітництва”.
Відтак, коли у 1813-му тернополянин Йосеф Перль відкрив у місті першу в Галичині напівсвітську юдейську школу, у ній почали збиратися талановиті люди. Приміром, Мендль Сатановер писав книги з гігієни, а Натан Крохмаль створив першу філософію єврейської історії. Одначе єврейських гуманістів у Тернополі не зрозуміли, пише Володимир Окаринський.
У єзуїтів працював навіть англієць
Натомість більшої популярності у Тернополі здобули ті вчені, які працювали у першій гімназії.
“Вигнання єзуїтів з Білорусі й поява їх у Львові була тією несподіваною подією, котра допомогла відкрити гімназію у Тернополі. Губернатор Галичини, львівський архієпископ і самі єзуїти звернулися з проханням до цісаря. Через деякий час надійшов дозвіл доручити отцям єзуїтам ведення гімназії у нашому місті”, - читаємо у книзі Любомири Бойцун “Тернопіль у плині літ”.
Навчання у гімназії розпочали 5 листопада 1820-го. У 1840-му її закрили у зв'язку зі скасуванням ордену єзуїтів в Австрійській імперії. Одначе наступного року знову відкрили. А єзуїти уже у 1852 р. відкрили у Тернополі конвікт і в 1856 – нову гімназію.
“У гімназії та конвікті Тернополя працювали історик церкви Юзеф Здіслав Барткєвіч, історик і бібліограф англієць Джозеф Браун... Видатний астроном Александр Грегор Громадський викладав у Тернополі фізику, математику і астрономію, одночасно публікуючи свої наукові праці в київських “Университетских известиях” і в Annales de l'Observatoire de Moscau”? - подає пан Окаринський.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Anonymous