- Реорганізація в дорожній галузі потрібна, я тільки «за». Але ж не методом повного знищення! – заявив Ігор Терновий, керівник філії Деренівський асфальтобетонний завод – дочірнього підприємства Тернопільський облавтодор. – Наразі ми маємо саме такі приклади, коли державні підприємства знищують, прикриваючись оцією-таки реорганізацією.
Методом реорганізації хочуть приєднати єдиний в області державний завод з виробництва асфальту до завідомо збиткового підприємства – Великоберезовицької дорожньо-експлуатаційної дільниці, чи будь-якої іншої філії, каже директор. Про це він дізнався від керівництва Облавтодору. Станом на 2 жовтня таким самим чином почався процес об’єднання філій Борщівського, Шумського та Підволочиського райавтодорів.
До цього вже об’єднали Монастириський з Бучацьким, Підгаєцький і Козівський з Бережанським, а Гусятинський з Чортківським. Таким чином впроваджується програма ще регіоналівського керівництва з оптимізації роботи галузі та економії коштів.
Об’єднують – перестане існувати
- Минулоріч вже приєднали філію Тернопільський «Доркомплект» до цієї ж структури, - каже Ігор Терновий. - Вона раніше займались виготовленням дорожніх знаків, інформаційних таблиць, автобусних павільйонів і металевих піднавісів. Після приєднання фактично така структура зникла. Вони нічого не випускають, спеціалісти розрахувались, територію продали приватній структурі. Подібна доля чекає і нас.
Деренівський завод - єдиний в області державний, на території якого є дві асфальтобетонні установки. Денна виробітка може сягати до 1000 тонн.
- Тернополяни, напевне, пам’ятають, як у січні 2013-го оперативно «вкатували» вертолітну площадку у Почаєві для Януковича, - каже Ігор Терновий. – Тоді ми виготовляли матеріали. Зима, матеріали мокрі, мерзлі, а ми випустили за один день 755 тонн.
Якщо асфальтний завод приєднають до великоберезовицького підприємства, максимум через рік він перестане існувати, переконаний директор. А якщо і буде діяти, то вже в приватних руках. Його таким же чином від’єднають і продадуть за безцінь, як металобрухт. В результаті приватник отримає дві асфальтобетонні установки, підвищену естакаду для вивантаження восьми вагонів сипучих матеріалів і під’їзну колію для одночасної вигрузки трьох цистерн бітуму, власну котельню і бітумоплавильню. Ще два бітумосховища з паропідігрівом по 500 тонн кожна і одне - ємністю 3000 т. Бонус до цього всього – два гектари землі. Не потрібно бути надто розумним, щоб порахувати і зрозуміти – такий масний шмат може піти у приватні руки за добрий відкат.
- Зараз нас перевели на триденний робочий тиждень. Точніше – на триденний неробочий, бо навіть, як ми і виходимо, замовлень і матеріалів для нас немає, - скаржиться пан Терновий.
Завод під носом, а возили за 40 км
Влітку робили капітальний ремонт дороги державного значення Доманово-Ковель-Чернівці-Теребляче у селі Мшанець, що на Теребовлянщині. Асфальт возив приватник з Тернополя – а це близько 40 км. І це - коли за два кілометри від дороги, яку ремонтували – є завод, причому державний!
- Кому завод вигідно знищити, запитуєте? Напевно, конкурентам, – каже Ігор Терновий. - Важко боротись з державними цінами – ми їх встановлюємо за певною калькуляцією. Як правило, приватники можуть між собою домовитись. Думаю, вони спочатку дізнаються наші ціни, а вони відкриті, і скидають свої на кілька гривень.
Замовником робіт з ремонту доріг виступає Служба автодоріг в області. Вони ж є розпорядником коштів з держбюджету. Саме вони можуть вибрати постачальником матеріалів державний завод, або приватну структуру.
- На останній прес-конференції керівник Служби автодоріг заявив, що у нас застаріле обладнання. Це неправда! – переконує Ігор Терновий. – Цим ввели в оману тернополян.
Обладнання на державному заводі комп’ютеризоване, переконує директор. Останній змішувач був введений в експлуатацію в 2004 році. Інший – трохи старший. Щороку ми проходимо сертифікацію. Все працює на належному рівні.
Дороги такі, що всім є робота
Реорганізація підприємству справді потрібна, вважає пан Терновий. І дороги в області в такому стані, що роботи вистачить щонайменше на 30 років всім. Але ж має бути якась пропорційність. Натомість «державники» сидять без роботи, отримуючи мізерні зарплатні, а працюють лише приватники.
Як ліквідують Деренівський завод, Теребовлянщина втратить податки. Натомість виграє лише приватник, який через рік може за безцінь, умовно – за 200 тис. грн, отримати ті ж сховища для бітуму з опаленням. Взимку тонну бітуму можна придбати за 7000 грн. Натомість влітку продати вже за 12. Аби збудувати подібні, потрібно вкласти мільйони. Дістануться приватнику за безцінь і земля та обладнання.
Довідка
Обсяг виконаних робіт з повної заміни дорожнього покриття в області становить близько 40 млн. грн., вкладено 20 тис. тонн асфальтобетону, замінено покриття на 22 км. автомобільних доріг загального користування, повідомили у прес-службі Служби автодоріг в області
До речі
У Рівному, наприклад, підтримали саме державне підприємство і дали можливість спеціалістам працювати. Як ми з'ясували, при Рівненському райавтодорі працював асфальтобетонний завод. Його навпаки вивели зі складу філії райавтодору і створили окрему філію – завод працює за 18 км від Рівного. Виходить, що «об’єднання» у рамках реструктуризації - лише прикриття для місцевих чиновників.
Орієнтувати приватників на завод, який можуть від'єднати від комунікацій, було б не правильно
Ми звернулись до керівництва Служби автодоріг в області, аби підтвердили, що завод справді планують об’єднати та чому замовлення отримують лише приватники.
- В цьому році не плануються будь-які дії щодо реорганізації чи приєднання або виведення Деренівського асфальтобетонного заводу з структури Облавтодору, - запевнив начальник Служби автомобільних доріг в області Богдан Юлик.
Щоправда, чи уникне завод «об’єднання» на початку наступного року, нам так і не повідомили.
Станом на 2 жовтня Деренівський асфальтобетонний завод має заборгованість за газ приблизно 700 тис. грн, і за електроенергію – ще 60 тисяч. Тому орієнтувати приватні організації на асфальтобетонний завод, який в будь яку хвилину можуть від'єднати від комунікацій, було б не правильно, вважає Богдан Юлик.
Випуск продукції Деренівського АБЗ, т
Продукція/ рік |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 (9 місяців) |
Гарячий асфальт |
39 961 |
29 325 |
20 632 |
27 965 |
20 645 |
8 736 |
6 932 |
Чорний щебінь |
18 339 |
12 551 |
3 427 |
8 750 |
4 247 |
3 714 |
1 470 |
2008-2009 рр. за 2 роки (криза) - 100 176 т
2010-2013 рр. за 4 роки (покращення) – 98 116 т
За 9 місяців 2014 – 8402 т
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 19 від 7 травня 2025
Читати номер