Виробники томатних паст нерідко обманюють споживачів, підсовуючи їм інший продукт. Адже додавання будь-якого інгредієнта без зазначення у складі на етикетці - грубе порушення законодавства України і обман споживачів, кажуть фахівці.
Так, аби з’ясувати, чи змінилась і як змінилась якість томатних паст, фахівці Центру споживчих експертиз «Тест» перевірили 13 марок. Це «Ситий двір», «Рідний край», «Господарочка», «Чумак», «МакМай», «Хуторок», «Наш продукт», «Помідора», Family, Holiday, «Королівський смак», «З бабусиної грядки», «ВіватТомат». З них тільки остання виготовлена в Китаї, інші - в Україні. Висновки не втішні. Адже чимало того, що не хотілося б бачити у продукті, там таки знайшли. І більша частина протестованої продукції виявилась фальсифікатом.
Пишуть так, щоб не прочитали
- До маркування зауважень виявилося не дуже багато, - розповідає керівник експертно-аналітичного відділу Центру незалежних експертиз "Тест» Ніна Кільдій. - У Family виробник зазначений дуже дрібними буквами. Технічний регламент допускає наносити інформацію шрифтом не менше 0,8 мм. Але такий шрифт без лупи читати нереально. У томатних паст "Хуторок" і " Мак Май" бензоат натрію і лимонна кислота — без коду Е. Виробники пасти "Помідора " зазначили харчову та енергетичну цінність дуже дрібним шрифтом, хоча вся інша інформація нанесена крупними літерами.
Більш суттєве зауваження до маркування виникло у фахівців до " Господарочки". Інформація там дрібним шрифтом та ще й жовто-зеленим кольором на жовто-зеленому тлі. Утім, найбільше порушень було виявлено при перевірці томатних паст в лабораторії.
- Для початку в пастах перевірили найпростіший показник - масу нетто, - продовжує пані Кільдій. - Справа в тому, що останнім часом у своїх тестуваннях Центр Експертиз "Тест " все частіше фіксує таке явище, коли виробники кладуть менше продукту, аніж заявляють. Для тестованих томатних паст допускається відхилення в межах 3% від заявленої маси нетто. Такий огріх знайшли у Family — замість обіцяних 500 г було 467 г.
Додають і не кажуть що
Подальші зауваження фахівців під час лабораторних досліджень стосувались уже власне якості томатної пасти.
- Однією з основних характеристик цього продукту є вміст розчинних сухих речовин, який показує, наскільки томатна паста є концентрованою, - продовжує фахівець. – Так, за ДСТУ 5081:2008? можна випускати пасти з різним вмістом сухих речовин: 25, 30, 35 і 40%. Але ніяк не менше 25% (при цьому допускається відхилення 23-27%). Усі пасти в тесті заявлені саме такої концентрації - 25 % , окрім " ВіватТомат " - 28-30 %.
Але, як показали дослідження, насправді томатна паста "ВіватТомат " містила тільки 26,6% сухих речовин . Тобто не відповідала обіцянкам. Виникли зауваження через вміст сухих речовин і до томатних паста Family - 21,6% , Holiday - 18,3%, "Наш продукт" — 14,6%, "Ситий двір" - 13,6%.
- Щоб надати томатній пасті необхідну густу консистенцію, деякі виробники додають загусники, - продовжує пані Кільдій. Це заборонено. Перевірити по всьому списку загусників неможливо, тому ми шукали найпоширеніший – крохмаль. І знайшли його прихованим в пасті "ВіватТомат ", причому не так вже й мало - 6,6%. А у складі цієї пасти ні слова не сказано про крохмаль.
На зубах скрипів пісок
Перевірили зразки і на наявність барвників та консервантів. У трьох зразках "Помідора" , "Наш продукт" і " Ситий двір" виявили барвник Е129 - червоний чарівний, якого там бути не повинно. А ось щодо консервантів, то їх – наприклад, сорбінову і бензойну кислоти та їх солі, знайшли у п’яти із 13 протестованих марок. Причому, виробники не поінформували про це на етикетці. Сюрпризи на цьому для фахівців «Тесту» не закінчились. Адже деякі пасти «відзначились» навіть на етапі перевірки органолептики – на смак, вигляд, запах. Йдеться про "Наш продукт" і "Ситий двір". Обидві одного виробника - "Херсонське споживче товариство". Після дегустації цих зразків на зубах скрипів пісок. Відповідно? це робить їх абсолютно непридатними для вживання.
Результати тестування томатних паст
Марка |
Загальна оцінка |
Вартість 100 г, грн |
«Ситий двір» |
дуже погано |
1,78 |
«Рідний край»
|
погано |
1,88 |
«Господарочка» |
погано |
2,12 |
«Чумак»
|
відмінно |
2,89 |
«МакМай» |
відмінно |
1,88 |
«Хуторок»
|
відмінно |
2,49 |
«Наш продукт» |
дуже погано |
1,70 |
«Помідора»
|
погано |
1,99 |
Family |
погано |
2,75 |
Holiday
|
погано |
2,65 |
«Королівський смак» |
відмінно |
3,43 |
«З бабусиної грядки» |
задовільно |
2,20 |
«ВіватТомат» |
погано |
2,47 |
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер