Що мати взимку в авто і як їздити, коли мороз і туман? Лайфхаки від автоексперта з Тернополя

Що мати взимку в авто і як їздити, коли мороз і туман? Лайфхаки від автоексперта з Тернополя
  • Коли на трасі посеред дороги з’являється «каша» зі снігу та болота, це може призвести до  втрати щеплення, і зробити авто повністю некерованим. Не перевищуйте швидкість, не йдіть на обгін, а при виникненні перших ознак сковзування автомобіля скиньте газ та скоректуйте напрямок і рух автомобіля.
  • Авто довго і до робочої температури не прогріваємо. Ніколи! За ніч охолоне все авто, а гріти ви будете тільки двигун.
  • Що обов’язково має бути в авто взимку – порадили автоексперти з власного досвіду. А також підказали, як поводитись на дорозі, якщо мороз і туман одночасно.

Синоптики знову прогнозують погіршення погоди, зниження температури повітря та ожеледицю на дорогах, а поліція просить дотримуватись дистанції, пам’ятати про безпечну швидкість та уникати на слизькій дорозі ризикованих маневрів, щоб не створити аварійну ситуацію та вберегти себе й інших від травм.

Як підготувати авто для поїздок взимку, що робити, аби машину не понесло на слизькій дорозі, як поїздку під час густого туману зробити безпечною і що має бути в самому автомобілі взимку, — ми зібрали поради досвідченого експерта, співзасновника ГО «Автоексперти України» Сергія Хмарова. А також спростували міфи та стереотипи щодо зимового облаштування авто.

Кращу пару б/к коліс – завжди на задню вісь

Не чекати снігу та морозу, а переходити на «зимову» гуму, коли середньодобова температура кілька днів нижче +7 градусів. І навпаки – щойно кілька днів тримається +7, а йде до весни – пора перевзувати авто на літню гуму.

Відео дня

— Шиповані шини потрібно обкатувати перші 500 км, не перевищуючи швидкості більше 80 км/год, — радить Сергій Хмаров. — Під час такої обкатки коректується положення шипа. Регулярно перевіряйте тиск в шинах. Врахуйте, що при зниженні температури на кожні 10 градусів, падає тиск на 0,1 бар.   

Після «перевзуття» шину варто бортувати і накачувати в теплому приміщенні. Зранку на морозі вона зазвичай «сідає». Тоді просіть на шиномонтажі докачати на 0,2 атмосфер «в плюс».  

— Не рекомендую використовувати шини з глибиною протектора менше за 4 мм, — радить автоексперт. — Слідкуйте за кутом установки коліс (розвал-сходження). Якщо використовуєте старий комплект коліс, кращу пару завжди ставте на задню вісь. Це, до речі, рекомендація виробників шин. І це не залежить від поширеного стереотипу, що на передньоприводні авто кращий комлпект більшість автолюбителей ставить на перед.

На зимовій дорозі найбільшою небезпекою є не пробуксовка передньої вісі, а саме раптовий зрив в занос задньої вісі. Саме з цим мають боротися задні шини. Їм приоритет — незалежно від типу приводу, радить експерт.  

— Перед тим, як виїхати взимку на дорогу, особливо якщо плануєте подолати чималу відстань, варто перевірити стан усіх шлангів та з’єднань, — каже Сергій Хмаров. — А також оцінити роботу аккумулятора, рівень масла та інших експлуатаційних рідин.

Якщо плануєте далеку подорож, обов’язково додайте запас часу, а також оберіть спокійний,  виважений та контрольований стиль їзди.

Рятуємось від «каші» 

Коли на трасі посеред дороги з’являється «каша» зі снігу та болота — вона може призвести до втрати щеплення і зробити авто повністю некерованим.

— Не перевищуйте швидкість, не йдіть на обгін по діагоналі через таку «кашу», а при виникненні перших ознак сковзування автомобіля, скиньте газ та скоректуйте напрямок і рух авто, — радить експерт. — Автомобіль довго і до робочої температури не прогріваємо. Ніколи! За ніч охолоне все авто, а гріти ви будете тільки двигун.

Коробка передач, з’єднання, резинки, амортизатори, підшипники, редуктори, моторчики, шини — всі вони потребують плавного розігріву у русі, а не на місці, переконаний експерт.

— Автолюбителі з досвідом розуміють, про що я кажу, — зазначив Сергій Хмаров. — Особливо відчувається «задубівши» підвіска і «загальмована робота АКПП» після перших хвилин руху на серйозному морозі. Завели, дали попрацювати кілька хвилин, обчистили від снігу вікна, дах і капот — їх обов’язково, — сіли і потихеньку рушаємо.

Сніг на даху вам може не заважати, проте від нього може постраждати або зустрічне авто, або те, що їде позаду. Коли на трасі, на чималій швидкості, може злетіти льодяна брила на  капот чи у лобове скло.

Лайфхаки від експерта: гріємо авто і вікна

Якщо коробка-автомат, заводимо авто. Натискаємо педаль гальм, вмикаємо драйв і тримаємо авто на драйві без руху протягом однієї хвилини, радить експерт.

— Щоб зранку не відшкрябувати намерзлість на вікнах, звечора на заглушеному автомобілі запустіть повітря з двору та вирівняйте температуру ззовні та зсередини, — авто-конденсат теплого салону не осяде на вікнах, — радить Сергій Хмаров. — Швидше від запотівання відійдуть вікна, якщо при завели авто і ненадовго ввімкнете кондиціонер. Сухе повітря забере вологу з вікна.

Не залишайте авто на ніч на ручному стоянковому гальмі. Великий ризик примерзання колодок, а у деяких авто й виходу з ладу електромоторів ручного гальма, радить експерт.  

— Щітку в машині використовуйте не лише для очистки кузова ззовні, — радить Сергій Хмаров. — За її допомогою варто перед посадкою струсити взуття і підошву. Працюватимете з педалями.

Вдягайтесь у дорогу так, аби не було жарко і душно. Проте якщо попереду чималий маршрут, бажано припастись флісовим простирадлом. У нагоді може стати й легкий спальний мішок. Це — дорога, і він може знадобитись.

— Підігрів сидінь: хто думає, що він для того, щоб зробити сідушки гарячими - не правий. Підігрів повинен працювати виключно для того, аби зробити крісло теплим після простою, — переконаний Сергій Хмаров. — Перехід з гарячої і добре підігрітої п’ятої тоочки на мороз може обернутись серйозною проблемою для здоров’я. Це, повірте, доведено на практиці.

Омивач скла взимку важливіший, аніж літом. Бруд із зустрічних важковозів, краплі болота, які створюють за 50-100 м «туман» від авто, що попереду, — все це осідає на лобовому склі вашої автівки і моментально висихає, обдуваючись вітром. Добре мати у салоні й паперові рушники. Найкраще підійдуть для протирання дзеркал заднього виду, оптики у камери заднього виду, не залишаючи розводів.

«Літню» відстань множимо на два

— Залишайте велику дистанцію до автівки, що йде попереду, — радить автоексперт. — Візьміть за правило: та ж відстань, яку ви тримаєте влітку, але помножена на два. Зазвичай «розумники» намагаються вклинитись в цей простір із сусіднього ряду або при обгоні. Тому будьте готові «наздогнати» такого ззаду. Будьте уважними, бо в цьому випадку все одно виним у зіткненні будете саме ви.

Якщо на вас тепла куртка — знімайте її, повісьте на гачок ззаду чи покладіть на вільне сидіння. Передусім для того, аби при виході з авто не було різкого перепаду температур. Важлива і зручність під час керування.

Не вмикайте протитуманки, коли немає туману. І не їдьте на габаритах. Вони і називаються "Parking Lights" — парковочне світло, каже експерт.

— У розвинутих європейських країнах ваше авто за таких умов сприйматимуть, як те, що стоїть. Пора і у нас до цього дійти! Виключно ближнє світло, — каже Сергій Хмаров.

Особливо обережно заїжджайте зранку і вночі на мости і переправи. Полотно мосту продувається знизу і зверху, охолоджується більше, ніж дорожнє полотно. Та сама історія з проїздами через густі ліси, каже експерт.

— Практично усі ДТП, за рідкими форс-мажорними обставинами, стаються за двох причин, — переконаний Сергій Хмаров. — Перша — перевищення швидкості, друга — переоцінка своїх можливостей та можливостей вашого автомобіля. Не намагайтесь «вичавити» з нього усе те, що туди вклав завод-виробник.

Експлуатація авто з різними типами двигуна

Електрокари

Ємність батарей і їхня робота взимку, в морози, може кардинально відрізнятись від роботи за плюсової температури. Стан запасу заряду батарей часто не відповідає тій відстані, яку реально зможе пройти авто.

— На власному досвіді: переганяли електричну Renault взимку — запас ходу обіцяв, що пройдемо 75 км, насправді пройшли ледве 40, — поділився Сергій Хмаров. — Якщо є необхідність їхати за межі міста електрокаром, вивчіть, а ще краще випишіть на листок усі точки, де можна підзарядити авто. Визначіть, чи вистачить реального запасу ходу. І в жодному разі не вирушайте в дорогу за найменших сумнівів.  Запамятайте: споживання батарей не лише на електромотори, які приводять у рух саме авто. Необхідна інтенсивна робота і для опалення салону тощо.

На дизелі — розумно підійдіть до питання вибору правильної зимової «солярки». Контролюйте стан блоку предпускового підігріву та свічок накалу. Намагайтесь взимку тримати автомобіль максимально заправленим.

— Забуксували чи застрягли — пальне допоможе якийсь час підтримувати тепло у салоні, — каже експерт. — Гумові коврики із салону можуть виконати й іншу функцію. Постеліть їх під «ведуче» колесо, інколи це може допомогти  виїхати зі слизької ділянки або з невеликого сугробу.

Що має бути в авто взимку

1. Легкий спальник

2. Сухі та вологі серветки, паперові рушники

3. Щітка для снігу

4. "Бустер"- прилад для старту/запуску автомобіля при розрядженій акумуляторній батареї. Він же працює як пауербанк — з можливістю заряджати інші гаджети. Він же ліхтар та лампа аварійного світла. Середня ціна такого пристрою на ринку близько 1 500 грн.

5. Аптечка, вогнегасник, домкрат та насос із запаскою.

6. Найпростіший кнопковий мобільний телефон (знадобиться особливо на довгій дистанції у разі, якщо сенсорний вимкнеться)

7. Резервний зарядний кабель для мобільного телефону.

8. Відеореєстратор. Сьогодні він має бути в кожному автомобілі. Особливо звертайте увагу на правильність виставленої дати та години на пристрої. Були преценденти, коли траплялись спірні ситуації на дорозі. Справа доходила до суду, і водії, не винні у ДТП, програвали її, оскільки суд не брав до уваги відеодані з неправильними датами.

9.Мультитул-мультиінструмент (ніж, два види викруток, напилок, пилочка) — усе в одному корпусі.

— Цей список сформували на підставі досвіду і реальних ситуацій, які виникали на дорозі взимку. Вони ж дали розуміння, що необхідно мати з собою і як правильно експлуатувати авто, — пояснив експерт.

Рушаємо легко на слизькій дорозі

Є сучасні авто, які обладнані ESP. Ця система дуже спрощує старт на слизькій дорозі і дозволяє уникнути пробуксовки коліс.

— Порада для водіїв авто, які не обладнані цією системою, особливо задньоприводні, — щоб рушити впевнено з місця, необхідний хороший контакт гуми з поверхнею, — каже Сергій Хмаров. — Щоб цей зачеп виникав, треба максимально обмежити пробуксовування коліс. Для цього варто дати меншу кількість обертань на привід авто, рушаючи з другої передачі, або ж спробувати працювати педаллю газу ступінчастим методом – не утримуючи педаль газу на постійних обертах, а давати газ короткотривалими імпульсами. І максимально оперативно рушити з місця з нормальним контактом гуми.

Ці правила стануть у нагоді, коли, скажімо, ви стоїте на світлофорі, на перехресті, авто позаду вже рушило і вам потрібно оперативно від нього утекти. Як різко натиснути н газ, можна забуксувати, пояснив експерт.

— Варто пам’ятати про механізм нагрузки автомобіля по вісях, — каже Сергій Хмаров. —  При першому імпульсі завантажуються задні колеса, потім слідує їх розвантаження через реакцію підвіски. Саме цей момент якраз і прямо впливає на пробуксовування. Особливо на передньоприводних авто. Додаючи різко газу, ви послаблюєте навантаження на передню вісь, тим самим втрачаючи коефіцієнт щеплення. Це є додатковим аргументом, чого на слизькій дорозі не варто кидати щеплення і різко рушати.  

На слизькій дорозі і відполірованому снігу — якщо авто на механічній коробці передач, потрібно зменшити початкову тягу, рушаючи на підвищеній передачі — 2/3, радить експерт.

Основні правила їзди, коли туман і мороз

Найголовніше в туман, ще й взимку, в мороз, — жодних обгонів! Не їхати на «дальньому світлі», не орієнтуватись на авто, що їде попереду. При видимості близько 50 метрів, звичну швидкість потрібно ділити на два. Тобто рух при максимальній швидкості 25 км/год. Якщо видимість ще менша, рух авто варто припинити зовсім, радить експерт.  

— У світлий час доби автомобіль у тумані менш помітний, парадоксально, але у темноті світло фар видніше, — каже Сергій Хмаров. — Якщо туман постійної щільності протягом кількох кілометрів, може з‘явитись ефект «спокійності водія».  Монотонність, звикання до руху зі сталою швидкістю, бо обстановка не змінюється, — і водій заспокоюється, бачачи, що кілька десятків км проїхав без проблем. І може не помітно для себе збільшити швидкість руху. Це небезпечно!

Фари дальнього світла у туман неефективні. Створюється ефект стіни. Потрібно використовувати протитуманки або фари ближнього світла.

— На невідомій або маловідомій мені дорозі, а також у сильний туман з поганою  видимістю, завжди вмикаю навігатор — не аби слідувати напрямку, а з метою моніторингу та щоб передбачати заздалегідь ділянки із крутими поворотами й іншими складнощами, — ділиться Сергій Хмаров. — Обгін у туман ще й взимку допускаю лише на ділянках, де дві смуги в одному напрямку. Це можна назвати випередженням. Власне обгін у туман і взимку, якщо є по одній смузі у кожному напрямку — на це табу!

Щільність туману буває такою, що зустрічне авто із ввімкненими фарами вдається розгледіти, коли до нього залишаються лічених 50-100 метрів. Не кажучи уже про людину на узбіччі, велосипедиста чи підводу без світловідбиваючих елементів.

— При їзді в туман в жодному разі не брати за орієнтир автомобіль, що рухається попереду вас, — наголошує експерт. — Водій того автомобіля бачить не більше за вас. У тумані відстань здається більшою, ніж є насправді. Усі маніпуляції із гальмуванням, маневруванням чи прискоренням виконувати потрібно заздалегідь.

Туман чи інша ситуація, коли швидкість зменшуєте до 30 км/год — вмикайте «аварійку».

При зупинці на узбіччі, залізничному переїзді та інших зупинках, завжди вмикайте  аварійну сигналізацію автомобілю, який є «замикаючим», радить автоексперт.  

— Якщо туман, орієнтуйтесь на дорозі не по авто, що йде попереду, а по дорожному полотну, розмітці, якщо така є, — каже Сергій Хмаров. — Авто, що попереду – лише для визначення безпечної дистанції. Не їдьте за ним слід у слід. Бо як це авто злетить з траси, за ним можете піти і ви.

Використовувати протитуманки у бампері, а не дальнє світло. За рахунок свого розміщення знизу у бампері, вони і тримають світло за межею конденсата. А туман ніколи не стелиться щільно до землі. Це правило допоможе на дорозі, переконаний експерт.

Коментарі (5)
  • Василь Зозуляк

    А хіба відеореєстратори не заборонені зараз?

    Andrii Hutsaliuk reply Василь Зозуляк

    Василь Зозуляк ні

    Ирина reply Василь Зозуляк

    А ви не бачите по 1-му коментарю, скільки тій статті років?)
  • Andriy Andriyovuch Bondar

    Судячи що зараз відбувається, то вже їздити непотрібно (окрім матріархату)
  • David Starr

    Навіть додати нічого, невже ще лишились толкові експерти?

keyboard_arrow_up