Потрапили в яму і пошкодили авто? Юристи радять позиватись до суду. Ви виграєте справу, якщо подбаєте про докази. Адже 95% подібних позовів – виграшні, переконує адвокат, голова громадської організації «Інститут права» Іван Парубій.
Адже йдеться про порушення ваших інтересів, гарантованих державою і прав – як матеріальних, так і нематеріальних.
- Правовий механізм передбачає фіксацію самої події, розрахунок нанесених збитків, звернення до суду або до відповідальної особи про погашення цих збитків і саме стягнення цих збитків – чи добровільне, чи примусове, - каже адвокат.
Не лякайтесь протоколів поліції, наголошує юрист. Часто поліцейські, приїхавши на виклик водія, який потрапив в ДТП через яму, складають протоколи на водія – що він порушив правила руху, частіше за все формулювання звучатиме «не обрав безпечної швидкості».
- Ці протоколи, подбавши про доказову базу, можна буде згодом оскаржити в суді, - наголошує Іван Парубій. – До речі, в нас єдина країна, де існують знаки «обережно, ями», абро на зразок цього.
Отож, потрапили в яму. Зупиніться, увімкніть «аварійку», вийдіть з машини і встановіть «трикутник» на дорозі.
- Цю подію потрібно належним чином зафіксувати, - радить Іван Парубій. – Треба використовувати всі можливі засоби, проте найкращим способом є викликати поліцію. Запасіться терпінням, адже не виключено, що чекати доведеться довго. Але варто таки дочекатись, бо це є найкращим способом фіксації події. Адже саме поліцейські наділені законним правом складати протоколи за порушення правил дорожнього руху. В тому числі і про ямковість на дорогах.
Якщо вскочили в яму «в полях», далеко від населених пунктів, юрист радить фіксувати подію за допомогою фото і відео зйомки - самотужки.
- В кожного зараз є телефон, планшет, інші гаджети, - каже Іван Парубій. - Зробіть якомога більше фото з різних ракурсів. Фотографуйте не лише ями і пошкодження, а й прив’язку до місцевості (тобто, зробити панорамні фото, аби за ними можна було упізнати місцевість – прим. авт.). Аби згодом довести, де саме стався інцидент.
Варто зупинити інші транспортні засоби, вказати іншим учасникам дорожнього руху, що сталось та записати їхні дані, аби виступили згодом в якості свідків.
- У кого є КАСКО, може викликати аварійного комісара, який також складе акт огляду місця події та зафіксує порушення і нанесення збитків, - радить Іван Парубій. - Якщо у вас поважна страхова компанія, комісар може виїхати на місце події навіть у разі, якщо ви не маєте КАСКО.
Якщо маєте знайомих експертів, які проводять оцінку нанесених збитків, викликайте їх на місце події. Такий експерт одразу на місці ж може скласти акт огляду чи написати, які пошкодження отримало авто.
- Потрібно фіксувати кожен свій крок, - радить адвокат. - Адже бувають такі пошкодження, що ви вже не зможете продовжувати рух і доведеться викликати евакуатор. Подбайте про докази: кого викликали, збережіть квитанцію та зніміть на відео процес, як вантажать авто, куди його привезли тощо. Візьміть пояснення людини, яка транспортувала пошкоджене авто. Також візьміть акт виконаних робіт.
Всі ці докази потрібно збирати, адже вони потрібні для майбутнього судового позову.
- Всі витрати, які ви понесли при транспортуванні транспортного засобу, вартість експертної оцінки, усунення недоліків під час ремонту, маєте право стягувати з винуватця події, - наголошує юрист.
Окрім матеріальних, потерпілі мають право на відшкодування і моральних збитків. А також - на стягнення втраченої вигоди і прибутку. Скажімо, їдете ви на зустріч з діловими партнерами підписувати важливу угоду. Ви влетіли в яму, втратили час, відповідно, партнери вас не дочекались і угоду врешті ви не підписали. Втрачені в результаті кошти – це майнова вигода, яку також можна буде стягнути з винуватця, каже юрист.
Коментар
Ігор ВАСИЛІВ, голова тернопільського осередку ВО «Автомайдан»:
- Не женіть пошкоджене авто «в гаражі» до майстрів. Варто таки відвідати сертифіковані СТО. Тим паче, оплату за діагностику, деталі, роботу майстрів на СТО відшкодовуватимете в суді. І якщо позов задоволять, оплатить все відповідач.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 6 від 5 лютого 2025
Читати номер
Герасимчук Ростислав