Які дороги і мости відремонтували цього року на Тернопільщині, що ще дороблять та чому забули про колійність

Які дороги на Тернопільщині лагодили у 2023-му, чому взялись за чотири мости і чи закінчать роботи до завершення сезону, дізнавались «20 хвилин».
Які дороги і мости ремонтували цього року на Тернопільщині? Скільки грошей і з якої казни на це витратили? Які дороги і мости ще ремонтуватимуть, доки дозволятиме погода і як підготувались до зимового сезону, — «20 хвилин» звернулась із запитом до Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області (далі — служба – прим. авт.) із запитаннями наприкінці сезону ремонту доріг.
Нагадуємо, що в період воєнного стану капремонтів не проводили.
— Стабільне функціонування мостів під час воєнного стану необхідне для забезпечення логістики гуманітарних та військових вантажів, а також цивільної евакуації, — каже заступник начальника з експлуатаційного утримання та безпеки автомобільних доріг Служби Ігор Данилишин. — Для ремонту стратегічно важливої інфраструктури країни Уряд у червні виділив субвенцію.
Востаннє ремонтували 40 років тому
Джерелом субвенції є залишки виділених минулоріч коштів Європейського інвестиційного банку. В Тернопільській області до списку були включені мости і шляхопроводи, які перебувають у аварійному стані і потребують невідкладного ремонту. Серед них 4 споруди на головних транспортних коридорах регіону: М-09 Тернопіль – Львів – Рава-Руська, М-19 Доманове-Ковель-Чернівці-Тереблече і Р-41 Обхід Тернополя, каже Ігор Данилишин.
— Перший об’єкт, де стартували роботи – шляхопровід через залізницю на Обході Тернополя, — повідомив Ігор Данилишин. — Це другий за довжиною у Тернопільській області шляхопровід. Його довжина 109 метрів. Цей шляхопровід востаннє ремонтувався 40 років тому. Через загрозу руйнування шляхопроводу Служба відновлення ініціювала невідкладний ремонт об’єкта.
Зараз правий проїзд шляхопроводу біля Великого Глибочка вже відремонтований. Продовжуються ремонтні роботи знизу шляхопроводу. У зв’язку з рухом поїздів мостобудівники можуть працювати лише у відведений залізничниками час.
Другий об’єкт – 36-метровий міст через річку Стрипа на трасі М-09 Тернопіль – Львів – Рава-Руська. Це ділянка на обході міста Зборів.
— У результаті тривалої експлуатації та збільшення транспортного навантаження впродовж останніх 10 років міст став аварійним, що підтвердило обстеження. ДерждорНДІ (це це головна науково-дослідна установа України з питань будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг і транспортних споруд — прим. ред.). На більшості опор мосту виникли тріщини, — каже Ігор Данилишин. — Ці пошкодження могли призвести до руйнування штучної споруди і паралізації руху транспорту дорогою М-09.
На мосту вже влаштували нову розподільчу плиту. Зараз проводиться ремонт відкосів і конусів мосту. Наступний етап – влаштування гідроізоляції і асфальтування.
Балка на шляхопроводі тріснула
Третій об’єкт – шляхопровід через залізницю на дорозі Р-41 Обхід Тернополя біля ТРЦ «Подоляни». 42-метровий шляхопровід вперше лагодять за понад 30 років.
— Ключові елементи шляхопроводу зазнали руйнувань, — пояснив Ігор Данилишин. — Балка посередині шляхопроводу тріснула. Споруда могла втратити через це цілісність та несучу здатність, а рух транспорту єдиною державною трасою для об’їзду обласного центру – ризикує бути паралізованим.
Проводиться ремонт конусів та опорних частин шляхопроводу. Наступний етап – монтаж балок прогонової будови на лівому проїзді шляхопроводу.
Четвертий об’єкт – міст на дорозі М-19 Доманове – Ковель – Чернівці – Тереблече у селі Шляхтинці. 36-метровий міст через річку Гніздечна перебуває в передаварійному стані.
— Відбулася часткова руйнація прогонової будови і опор споруди, — пояснив Ігор Данилишин. — Підрядна організація вже провела підготовчі роботи на лівому проїзді. Розпочали ремонт прогонової будови. Тут буде полагоджено дану будову, відремонтуємо опори, влаштуємо розподільчу і перехідні плити, деформаційні шви, які забезпечують динамічну роботу всіх елементів моста, тротуари, нанесемо гідроізоляцію та захисне покриття тротуарів, проведемо антикорозійний захист підмостових поверхонь, влаштуємо 2 шари асфальтобетонного покриття, нанесемо розмітку, встановимо нове бар’єрне і перильне огородження.
У Службі відновлення кажуть, що планують забезпечити проїзд через усі чотири штучні споруди до кінця року.
Пріоритет – логістичні маршрути
Щоб рух транспорту дорогами Тернопільщини був безперебійний – у Службі відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області запевняють, що проводять експлуатаційне утримання автошляхів та забезпечують безпеку дорожнього руху.
— У пріоритеті – безперебійне функціонування основних логістичних маршрутів, якими відбувається постачання товарів гуманітарного призначення та маршрутів, щоі працюють для забезпечення потреб війська, — каже Ігор Данилишин. — У зв’язку з обмеженим фінансуванням експлуатаційного утримання, у першу чергу приділяється увага дорогам міжнародного значення, у другу – національного, у третю – регіонального і наостанок – територіального.
Протягом весни-осені підрядні організації Служби відновлення виконують увесь комплекс робіт з експлуатаційного утримання, який включає:
— ямковий ремонт;
— підтримання в належному стані штучних споруд, зокрема, мостових переправ;
— забезпечення сталого функціонування засобів організації дорожнього руху (дорожні знаки, розмітка, огородження тощо);
— прибирання дорожньої інфраструктури;
— видалення рослинності задля належної видимості на дорогах.
Де не ремонтували до війни — латають ями
На дорогах, які не були відремонтовані до повномасштабної війни, ліквідовують вибоїни, кажуть у Службі. За допомогою гарячого асфальтобетону «закривають» глибокі ями, а пневмоструменевим методом забирають дрібні недоліки.
— Протягом дорожнього сезону підрядні організації Служби відновлення ліквідували 130 тисяч квадратних метрів ямковості на державних дорогах національного, регіонального, територіального значення, — каже Ігор Данилишин. — На жаль, на деяких дорогах області виникла колійність, зумовлена ростом транспортного навантаження на окремі маршрути. Ліквідувати такі пошкодження можливо лише за допомогою капітального ремонту, який Служба відновлення провести зараз не має змоги.
Під час воєнного стану будівництво, реконструкцію, капітальний, поточний середній ремонт державних доріг призупинено, пояснив Ігор Данилишин. Передусім кошти спрямовуються на відновлення інфраструктури, яка була пошкоджена ворогом.Тим часом у тилових областях, серед яких Тернопільська, потрібно зберегти в хорошому стані відремонтовані у попередні роки дороги. Це важливо для безперебійної логістики мережею автошляхів країни.
— З цією метою Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області у 2023 році провела влаштування тонкошарового покриття за технологією SLURRY SEAL на автошляхах області, на яких пройшов термін експлуатаційної придатності елементів дороги, — повідомив Ігор Данилишин. — Роботи провели у рамках експлуатаційного утримання.
Вісім км тонкошарового покриття нанесли на дорогах М-09 Тернопіль – Львів – Рава-Руська, Р-41 Обхід Тернополя та Н-02 Кременець – Біла Церква – Ржищів – Канів – Софіївка.
— Технологія SLURRY SEAL та подібні їй дозволяють захистити верхні шари асфальтобетону і у такий спосіб продовжити термін служби існуючого покриття, — пояснив Ігор Данилишин. — Шар зносу запобігає негативному впливу природно-кліматичних факторів, забезпечує необхідну шорсткість та водонепроникність покриття.
Де лагодили «штучні споруди»?
Одним із важливих завдань експлуатаційного утримання транспортної інфраструктури є ремонт мостів, шляхопроводів та водопропускних труб, кажуть ремонтники. Всі ці об’єкти називаються «штучними спорудами» та мають критичне значення для збереження безпечного проїзду автошляхами.
— Служба відновлення системно ремонтує аварійні штучні споруди під час воєнного стану, щоб не допустити ускладнень руху транспорту на державних дорогах, — каже Ігор Данилишин. — Йдеться про мости, шляхопроводи та водопропускні труби, які мають критичне значення для збереження безпечного проїзду автошляхами.
У 2023 році Служба лагодить такі об’єкти:
— Міст через річку Серет на дорозі Т-20-15 Борщів – Заліщики. 51-метровий залізобетонний розташований у селі Касперівці. Провели терміновий аварійний ремонт, адже проміжна опора в результаті розмиву частково зруйнувалася. Роботи вже завершили.
— Водопропускна труба на автошляху Т-20-13 Почаїв – Зборів. 16,5-метрову штучну споруду у селі Лопушне ремонтують через завал склепіння. Це призвело до руйнування покриття дороги та виникнення аварійної ситуації. За 500 метрів від об'єкта Служба відновлення вже полагодила іншу водопропускну трубу.
— Міст у селі Млинівці на дорозі Т-20-13 Почаїв – Зборів. Служба відновлення проводить роботи для того, щоб відкрити повноцінний рух 2 проїздами штучної споруди. Половина штучної споруди була відремонтована у 2021 році, до повномасштабного вторгнення, і донині там рух відбувається у реверсному режимі. Підрядна організація вже забетонувала монолітну розподільчу плиту і влаштувала монолітний тротуар. Проводиться нанесення гідроізоляції.
— Міст на дорозі Т-20-02 Тернопіль – Скалат – Жванець. Аварійна переправа через річку Нічлава у селі Пробіжна потребувала ремонту через руйнування низки елементів. Триває ремонт прогонової будови.
— Міст у селі Медин на дорозі Т-20-10 Збараж – Підволочиськ. Служба відновлення планувала відремонтувати споруду капітально у 2022 році, однак через повномасштабне вторгнення провести такі роботи немає змоги. Задля безпеки руху транспорту зараз в межах експлуатаційного утримання посилюють берегові опори споруди.
Громади перерахували 4, 8 мільйонів
У 2023 році Служба відновлення продовжила співпрацю з об’єднаними територіальними громадами Тернопільської області. Підволочиська, Теребовлянська, Великоберезовицька, Борсуківська, Велибірківська ОТГ сумарно перерахували 4.8 млн грн. За ці кошти Служба відновлення провела на прохання громад наступні роботи:
- Ремонт покриття проїзної частини дороги Т-20-10 Збараж – Підволочиськ та влаштування водовідведення з дороги у межах міста Підволочиськ;
- Ремонт покриття проїзної частини дороги Т-20-09 Вишнівець – Ланівці та влаштування водовідведення з дороги у межахБорсуківської громади;
- Виготовила проектно-кошторисної документації на реконструкцію аварійного мосту в місті Теребовля на трасі М-19;
- Ремонт покриття проїзної частини дороги М-19 у місті Теребовля;
- Ремонт придорожньої інфраструктури в межах Великоберезовицької ОТГ;
- Ремонт придорожньої інфраструктурив межах Великобірківської ОТГ.
Чи готові до зими?
Ремонтуватимуть все, доки дозволить погода. Але дорожники запевняють, що використовуватимуть кожен погожий день до кінця року, аби забезпечити безперебійний рух дорогами Тернопільської області і завершити розпочаті проекти.
— Зараз у розпалі підготовка до зимового утримання автошляхів, — запевнив Ігор Данилишин. — Служба відновлення розробила спільно з Тернопільською ОВА, ДСНС, Патрульною поліцією Тернопільської області та ГУНП регламент дій при виникненні загрози стихійних явищ та надзвичайних подій, які спричинили порушення автомобільного сполучення.
До 1 листопада підрядні організації Служби відновлення мають заготовити необхідні для зимового утримання матеріали: пісок, сіль, сольовий розчин, запас палива, забезпечити наявність тимчасових дорожніх знаків, пасивний снігозахист. До цього ж терміну слід підготувати снігоприбиральну техніку та обслуговуючий персонал, зазначає дорожник.
— В свою чергу Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України спільно з Міністерством відновлення зараз працюють над отриманням від країн-партнерів гуманітарної допомоги у вигляді солі для зимового утримання доріг країни — запевнив Ігор Данилишин.
Дороги – не єдина сфера відповідальності Служба відновлення. Крім усього вищезазначеного вона працює над захистом об’єктів критичної інфраструктури у Тернопільській області. Що саме і де та яким чином захищають, у Службі не повідомляють з питань безпеки.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
-
Надія НечайВони беруть я за декілька об'єкти, а не дороблений ні один
-
Юрій Ковальовна каких украдут вы хотели сказать