Кому ми маємо платити і скільки: п’ять питань і відповідей про загальнобудинкові лічильники

Кому ми маємо платити і скільки: п’ять питань і відповідей про загальнобудинкові лічильники

Станом на 2 серпня, у Тернополі 96% багатоквартирних будинків оснащені загальнобудинковими водомірами. У більшості будинків нарахування за новим законом почали проводити з травня 2022 року, якщо на той час вони були оснащені водоміром. Як нараховують і чому суми в платіжках різняться, «20 хвилин» запитали у водоканалі.

Чи обов’язково у будинку встановлювати загальнобудинковий лічильник води? Чому ми маємо платити за тих, хто з певних причини невчасно подав показники лічильників або не подав їх взагалі. Чому суми у платіжках різняться навіть у мешканців одного будинку та у тих, в кого і метраж квартири, і кількість мешканців однакова? Та чи можна зменшити цифру у платіжці, подавши менший показник лічильника, аніж є насправді? «20 хвилин» зібрали запитання читачів, які вони залишали у коментарях чи надсилали їх в повідомлення до редакції.

Журналісти переадресували всі запитання до Геннадія Залюбовського, інженера відділу розрахунків населення КП «Тернопільводоканал».

 

Відео дня

Чи можна без лічильника?

Чи обов'язково встановлювати у багатоповерхівці загальнобудинковий водомір?

— Так, обов'язковий облік тепла і води, що дозволить контролювати ефективність реалізації заходів з енергоефективності, запроваджується Законом «Про комерційний облік послуг з постачання теплової енергії та водопостачання». Закон передбачає зобов’язання операторів зовнішніх інженерних мереж (тепломережі, водоканали) обладнати 100% житлових будинків побудинковими вузлами обліку (теплової енергії, води).

Відповідно до частини 2 статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг відповідно до вимог цього Закону, і тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян плюс відсоток від реалізації.

Чим особлива нова методика обліку централізованого водопостачання?

— Нову методику обліку послуг з централізованого водопостачання споживачів таких послуг також визначає Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».

У випадку забезпечення у багатоквартирному будинку 100-відсоткового індивідуального обліку, тобто індивідуальні лічильники є у всіх споживачів будівлі, небаланс — різницю між розходом загальнобудинкового водоміра та сумарним водоспоживанням споживачів за показниками індивідуальних лічильників, — розподіляють пропорційно до обсягу споживання. Водночас, за наявності в будинку квартир не оснащених квартирними водолічильниками, уся різниця, небаланс між розходом загальнобудинкового водоміра та сумарним водоспоживанням споживачів за показниками індивідуальних лічильників, розподіляється між споживачами, квартири яких не обладнані квартирними лічильниками пропорційно до кількості осіб. 

У більшості багатоповерхових будинків нарахування за новим законом почали проводити з травня 2022 року, якщо на той час вони були оснащені загальнобудинковим водоміром. Станом на 2 серпня, у Тернополі 96% багатоквартирних будинків оснащені загальнобудинковими водомірами.

 

Як і кому нараховують?

Чому виникає оцей небаланс?

— Небаланс — це різниця води, між об'ємом, який «зайшов» у багатоповерховий будинок і тим об'ємом, який, згідно з показниками індивідуальних водомірів, спожили мешканці багатоповерхівки та юридичні особи. Наприклад, магазини, які розташовані і працюють в будинку. Тобто, це розбіжність між даними, які зафіксував загальнобудинковий прилад обліку й показниками, котрі сукупно вказали споживачі. Ця різниця розподіляється між всіма споживачами у будинку, згідно із затвердженою методикою.

Є декілька причин, які утворюють небаланс. Так, на різницю між отриманою водою та сукупно спожитою всіма мешканцями може впливати несвоєчасне або некоректне подання даних квартирних водомірів. Тернополянам слід подавати правдиві показники лічильників регулярно — в останній день поточного місяця або у перший день наступного. Якщо мешканці квартири не користувалися водою впродовж місяця, їм треба подати ті ж показники знову. Це допоможе нашим фахівцям максимально точно підрахувати обсяги спожитих послуг.

Однією з причин небалансу є недооблік за індивідуальними водолічильниками. Адже, згідно з технічними паспортами виробників водомірів, водолічильники мають допустимі похибки під час вимірювання обсягу спожитої води. Також монтаж значної частини квартирних водомірів у вертикальному розташуванні переводить результати вимірювання приладом обліку в нижчий клас точності з більшими похибками.

Суттєвий небаланс може спричиняти аварійний стан внутрішньобудинкових водопровідних мереж, навмисне втручання в роботу квартирних водомірів, — це використання потужних магнітів, відмотування показників індивідуальних водомірів в зворотній бік тощо.

 

Частку множать на небаланс

За яким принципом розподіляють небаланс?

— За замовчуванням Законом передбачено, що різницю води розподіляють між всіма споживачами у будинку пропорційно споживанню води за даними індивідуального лічильника.

Тобто, якщо всі споживачі, квартири в будинку обладнані водомірами, то визначається частка (відсоток) споживання квартири в сумарному водоспоживанні за показниками індивідуальних лічильників і перемножується на величину небалансу. Тому суми до сплати в абонентів, як правило, різняться.

Якщо в будинку є оселі, де немає лічильників, то небаланс розподіляється на ці квартири пропорційно до кількості осіб, які фактично користуються послугою холодного водопостачання.

Методикою передбачено й інші варіанти розподілу. І вони можуть бути застосовані у випадку, якщо більшість мешканців будинку приймуть рішення змінити принцип нарахувань.

Чи можливо «зекономити» на нарахуваннях за загальнобудинковим лічильником, подавши некоректні показники квартирного водоміра? Скажімо, занизивши їх.

— Ні, не можна. Якщо споживачі подають недостовірні показники квартирного водоміра, а через деякий час контролер виявляє і фіксує показники, абоненту проведуть нарахування за квартирним лічильником і, відповідно, за загальнобудинковим водоміром. У свою чергу, усім іншим споживачам проводять перерахунок попередніх нарахувань.

 

Довідка

Відділ розрахунків КП «Тернопільводоканал»

Подання показників, отримання роз'яснень, довідок: (0352) 51-97-51, 0-800-50-99-09

Повірка лічильників: (0352) 51-97-56.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (11)
  • Станіслав Конопляник
    Ми б хотіли жити всі разом в загальному курнику, але щоб кожний був собі паном. Звикайте жити з сусідами.
    Teren Teren reply Станіслав Конопляник
    Що ти там, когутику, прокукурікав, що там прохрюкав? В курнику, кажеш? Ти, видно, з хліва й не вилазиш, в гноївці вмиваєшся і ще тут щось кукурікаєш? А з сусідами жити то як? Спільна кухня, спільне ліжко, спільна жінка... Ти про то, худобино?

    Чи ти, худобино, з того водоаналу? Ну то так і скажи, а не хрюкай тут... Хочеш в спільному хліві, ну то живи, а людям, худобино, того не пропонуй.
  • Василь
    Гнила контора (водоканал). Інші контори (газ, світло) і повірку лічильників проводять без оплати.
  • Галина Бровчук
    Відповідно до Методики нарахувань,виникає багато непорозумінь: чому, тим хто вчасно,чесно передає показники,то ще й дораховують більше і ,як практика доказує, ті    хто порушує правила Методики, ще й у виграші.Чому  не прописані міри покарання злісних свідомих порушників,чому фахівці управління водопостачання байдужі до вирішення проблем  споживачів, дуже багато чому, а відповідей немає.Примушувати платити за воду,яку люди не споживали, тоді коли споживання  іншими 200-300 літрів в місяць ,на думку фахівців ,можливе.Дивно,що знаючи про  можливості зловживання несвідомих споживачів, не шукають вирішення проблем, роками .Шаблонні відписки, відмовки і все.
  • Ольга Якимец
    Дійсно, чому? Дуже хорошу постанову вигадали і провели Законом. На моє звернення КП "Тернопільводоканал" дав наступне пояснення - " одна з причин небалансу є малочутливість індивідуальних водолічильників / а хто ж мені той лічильник поставив? І проводить повірку раз на 2 роки?/, невірне подання показників квартирних лічильників  неподання показників / а я тут до чого? Я маю відповідати за мешканців, які неподають показники, або подають невірно?/, неодночасність подання показників / чи я маю відповідати за тих, кто не дотримується вимог?/, можливий аварійний стан внутришньобудинкових водопровідних мереж / тут би я погодилась, якби від початку року були аварії/ , навмисне втручання в роботу квартирних водомірів / тобто хтось краде, а я маю за них платити?/ . Нормально? На підставі цього мені щомісячно до мого показника, який я подаю вчасно і в повному обсязі  доплюсовують до 3х кубів води. Це нормальна постановка питання? Гарно живеться Водоканалу, своє все одно візьме не доклалаючи зусиль, і знов за рахунок сумлінних мешканців, які вчасно і в повному обсязі подають показники.

keyboard_arrow_up