На табло нулі, а продають за талонами та через додаток по вищій ціні. Як «хімічать» на заправках?

На табло нулі, а продають за талонами та через додаток по вищій ціні. Як «хімічать» на заправках?

Дістати хоча б 10 літрів бензину в останні кілька тижнів – це буденне раніше завдання перетворилося у справжній надскладний квест, як для тернополян, так і для всіх українців. У соцмережах все частіше з’являються історії, коли люди скаржаться, що їх обдурили при заправці бензином. Як? На основі розповідей тернополян ми провели власний експеримент у вівторок, 17 травня.

 

Олександр Глотов розповів історію, як його ошукали на одній з АЗС у місті.

– Я під’їхав, у них на табло були написані нулі. Але одна машина заправлялася, тож і я вирішив спитати. Мені працівник сказав, що заправляють по талонах, і він може мені талон продати. Але на 10 літрів талон коштуватиме 600 гривень, тобто 60 гривень за літр. Я погодився. Проте дуже здивувався, коли на колонці під час заправки висвітилася вартість 39 гривень. Тоді пішов питати чек – мені його не дали. Сказали просто, що не дають чеків. Сумно не те, що мене обдурили, вони ж таким чином дурять і державу, у такий час! Ось це – сумно», – скаржиться пан Глотов.

Чому ціни відрізняються

Виходить, що бензин на заправках, нібито і є але коли люди хочуть його купити, то бензину чомусь немає? Або ж його можна придбати через мобільні додатки по значно завищеній ціні, які ніхто не контролює?

Відео дня

А ввечері 17 травня взагалі стало відоме наступне: Уряд призупиняє регулювання цін на бензин і дизель, щоб оператори ринку мали можливість наситити його необхідним ресурсом — віцепрем’єрка. Кабмін очікує, що граничні ціни на дизель становитимуть не більше 58 гривень за літр, а на бензин не більше 52 гривень. Але і до цього, як ми переконалися, порядку не було...

Журналіст  «20 хвилин» вирішив на собі перевірити, яка насправді ситуація з наявністю та продажем бензину на тернопільських АЗС. Для цього поїхав по Об’їзній дорозі, від виїзду на Збараж до психоневрологічної лікарні і назад, оскільки саме на цьому шляху зосереджена найбільша кількість заправок.

Перші дві АЗС, які трапляються на цьому шляху, належать до однієї мережі «ОККО». На обох заправках однакова картина: на рекламних стендах нулі, відповідно немає черг, але деякі машини заправляються. Журналіст звертається до працівників, чи можна заправитися.

– Залити пальне можемо тільки за паливним картками або по талонах. Просто людина їх дістати ніяк не може. Їх можуть отримати представники організацій, домовившись із мережею. Людина може заправитися тільки, коли замість нулів з’являться ціни на заправці. Але, тоді ж моментально з’являться черги. Через додаток у нас пальне придбати також не можна. Якщо є ціни – то є пальне для всіх, але воно продається з обмеженнями. Якщо нулі, то пальне є – для представників підприємств. Якщо рекламний стенд не світиться навіть, значить пального немає зовсім», –  пояснили ситуацію на їх АЗС працівники «ОККО».

Якщо на стелі нулі

Наступна АЗС на шляху – мережі «Укрнафта». Тут не світиться навіть стелі, і заправник підтверджує, що немає пального зовсім, ні для людей, ні для організацій. Їдемо далі.

Далі на узбіччі помічаємо початок черги з автомобілів. Вона тягнеться майже тисячу метрів до наступної АЗС мережі WOG, вона ж перша, на якій є, хоч і преміальний, але бензин (41.85 гривень за літр) та дизельне паливо (42.32 грн\л). Скільки доведеться стояти у цій черзі – лишається тільки уявляти. Але заправитися можна, хоча і з обмеженнями. Потрібно використати фірмовий додаток мережі, і тоді вдасться залити 10 літрів бензину. Наступного разу можна буде залити ще 10 літрів через кілька годин. Очевидно, що в черзі доведеться стояти не менше.



Через дорогу від цієї АЗС ще одна заправка цієї ж мережі. Проте черг до неї немає, оскільки і пального, нібито немає, на стенді нулі. Хоча кілька машин, як побачив журналіст, заправлялися.

–  Коли запас пального доходить до певної межі, то ми починаємо працювати тільки на заправку за паливними картками та спецталонами, просто машини, які проїжджають повз, не заправляємо. Якщо придбати бензин через додаток, у нас все рівно заправитися не вдасться, тільки на тій АЗС, де вказана вартість, а не нулі», – каже працівниця заправки.



Наступні заправки мереж «Укрпетрол», їх також дві розташовані одна навпроти іншої, але в’їзди завішені стрічкою, тож, очевидно, що туди не заїжджає ніякий транспорт.

На заправці «БРСМ» також не вказані черги ціни на пальне, але машини заправлялися, і навіть була невеличка черга. На касі пояснюють: «Ми грошей не беремо, тобто на касі ви придбати бензин не можете. Але можете заправитися на нашій АЗС, для цього ви маєте придбати пальне у нашому фірмовому додатку», – розповідає працівниця АЗС та показує, як він працює.

На скрінах з додатку ви можете бачити, якою є ціна теоретично (41.84 грн\л) та практично, коли ви бензин купуєте (44.99).

До речі, схожу ситуацію спостерігали при спробі придбати пальне і в додатках інших мереж, на яких побували. Вартість пального при купівлі через додаток завжди була більшою на кілька гривень, ніж при заправці «з вулиці». Часто помітна відсутність пального з вулиці, але наявність через додаток. Саме 17  травня на всіх інших АЗС, окрім «БРСМ», заявили працівники, що їх додатки тимчасово не працюють.

65 гривень за літр?

Наступна АЗС –  знову з мережі ОККО. І тут є черга, яка поступово збільшується. На рекламному стенді – нулі. А на інших заправках ОККО, нагадаємо,  пояснювали, що це означає заправку тільки за спецталонами для підприємств. Не схоже, щоб усі машини в черзі були такими. Журналіст уточнює у касирів: чи є сенс стояти в черзі?

–  95-й бензин та дизельне паливо є, на стелі ще не встигли змінити інформацію, – запевняє працівниця.

Можливо, і так, бо, дійсно, ще продовжував стояти бензовоз на території заправки. І в додатку, як ми переконалися, інформація через годину оновилася.



На сусідній заправці Shell –  нулі. Працівник каже, що заправитися бензином у них шансів немає, ані тим, хто проїжджав повз, ані за спецталонами.

Їдемо у зворотному напрямку.

Першою є АЗС мережі Motto. На табло «нулі», окрім 96-го бензину, де вказана ціна з дитинства –  0.99. На цій заправці, кажуть працівники, купити пальне в них – неможливо. Заправитися нібито можна через фірмовий додаток, який нині чомусь не працює. Але й вартість пального через додаток кусається – 65 гривень за один літр бензину.

Далі зустрічаємо ще одну заправку WOG, на яку  звертали увагу, коли ще їхали у бік психоневрологічної лікарні. Були в наявності 95-й преміальний бензин та дизпаливо. Тож і черга до цієї заправки також майже кілометр. Але, коли  приїхали ближче, виявилося, що 95-й бензин вже не продають. Цілком ймовірно, що люди в черзі про це не знають…

На заправці «Авіас» також замість вартості пального вказані «нулі», але перед журналістом заправляється кілька машин. Тож, він вирішив пошукати щастя, тим більше, що на рахунку саме в цій мережі є придбані ще півтори тижні тому 20 літрів бензину.

«Бензину немає», –  відрізає касирка АЗС. Хоча на власні очі бачили, як заправлялися люди.

«Їх заправили за дзвінком директора, бо це наші працівники з іншого регіону. Вас через додаток я заправити не можу, бо бензину в нас немає, зовсім, ми в мінуса пішли, – 500 літрів», – стверджує працівниця. Отакої! І це при тому, що вже заплатили за 20 літрів бензину!

Остання заправка на шляху – ще одна з мережі WOG. І тут також тільки-но починає збиратися черга, хоча на рекламному стенді «нулі», але на території стоїть бензовоз. Уточнюємо в працівників, чи є сенс займати місце в черзі – і той відповідає стверджувально: придбати 95-й та дизельне можна.

Отож, ситуація, як ви бачите, схожа. Очевидно, що ціна в додатках значно вище, ніж на стенді. Чи всі ті, хто заправляється на АЗС з «нулями»– справді працівники підприємств – викликає великі сумніви. Ну, і зрештою, що насправді заливають у баки авто під виглядом преміального пального – це ще одне питання, яке наразі залишаємо без відповіді.

Як вирішити ситуацію

Зрозуміло, що головна причина такої ситуації з пальним – це війна. Втім, тернопільський інженер, експерт з питань добування нафти і газу Андрій Закревський вважає, що значною мірою проблему створюють і самі тернополяни. Оскільки на АЗС є обмеження на заправку в 10-15 літрів бензину в одну машину, люди просто бояться кудись їхати, коли в них лишається пів бака або менше і намагаються завжди тримати повний бак пального.

Інша причина – це необхідність замінити залізничні цистерни, якими раніше завозили пальне, автоцистернами. Для повної заміни необхідно приблизно 3000 тисяч бензовозів, за підрахунками фахівця. Але це ще додатково перевантажить кордон. Тим більше, що до останнього часу один бензовоз витрачав на те, щоб поїхати за кордон, аби заправитися пальним та приїхати його залити на АЗС в Україні, майже два тижні. Виникали величезні черги на кордоні.

–  Моя пропозиція до уряду в цій ситуації – розгорнути трубопровідні війська. За день однією бригадою ми можемо побудувати п’ять кілометрів тимчасового трубопроводу. Якщо взяти кілька бригад, то 500 кілометрів за 5 днів. Це може значно покращити ситуацію, хоча це і тимчасовий трубопровід і тимчасовий захід, – пропонує Андрій Закревський.

17 травня відбулася онлайн-зустріч Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля з представниками АЗС. «Євросоюз запровадив для України так звані «коридори солідарності». Подібний інструмент працював під час пандемії всередині Європи, коли розвозили вакцини й медикаменти. Влада робить і готова робити все необхідне, щоб дати бізнесу можливість завозити пальне в країну. На пунктах пропуску автомобільному й залізничному транспорту із пальним надається абсолютний пріоритет. Ми також ведемо перемовини й щодо інших шляхів постачання, щоб розширити наші логістичні можливості», — відзначив Денис Шмигаль. У свою чергу, представники прикордонної служби запевнили, що зараз автівки з пальними проїжджають в пріоритеті через кордон та черг зараз для них немає.

Як розповіла речниця облдержадміністрації Ганна Василенко, контролем ситуації з вартістю пального на АЗС Тернопільщини займається регіональне управління Держпродспоживслужби спільно з працівниками облуправління податкової та облуправління стратегічних розслідувань. Вони запевняють, що підприємства критичної інфраструктури забезпечені пальним на 100%.

Контролери раніше зафіксували три перевищення дозволеної вартості. Щодо цих АЗС зараз проводяться позапланові перевірки.

Що ж, лишається сподіватися, що спільними зусиллями паливна криза буде подолана. І українцям не доводитиметься по кілька годин життя витрачати на простоювання в черзі за бензином. Хоча, зважаючи на останні рішення Уряду, в українців проблем менше не стане... Про ситуацію з пальним у Тернополі згодом. 

 

Автор: Павло Посохов

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (15)
  • Dimon S

    Маєте крота в редакції, про ходу)
  • Людмила Погоріла

    Вішати. сволоту.
  • Людмила Андрієвська

    Розвалити   заправки   щоб   небуло  нікому
  • Іван Рудий

    Корупція була і є... Потрібно докорінно міняти все.... В першу чергу, по фактах збагачення, порушувати кримінальні провадження, звільняти всю зміну з роботи.... Для цього, потрібно запровадити горячу лінію, щоб кожен міг сповістити про порушення... Поліція повинна негайно реагувати !!!!

keyboard_arrow_up