Скільки градусів має бути у під'їзді, щоб платити за його обігрів? Дивіться, які послуги мають надавати
- З «космічними» платіжками на руках тернополяни звертаються до обслуговуючих підприємств і теплових мереж.
- Чому тернополяни стали «заручниками» типових договорів і з якими умовами? Яка має бути якість послуг з постачання теплової енергії та гарячої води, аби за неї треба було платити? Це аналізували журналісти «20 хвилин».
- Підтримайте нас своєю підпискою, і ми зможемо готувати більше цікавих та корисних матеріалів.
Хто буде контролювати якість надання тепловими мережами послуг, у КП поки не можуть сказати. Як нам повідомив директор тепломереж Андрій Чумак, з 1 грудня підприємство не є відповідальним за розподіл тепла по будинку. А лише за температуру труби у підвалі на вході у будинок. Тож, виходить, підприємство за обігрів усього будинку не відповідає, а гроші нараховує? Хоча у типових договорах договорах пише інше. Що, читайте далі.
Обов'язковою ж умовою, за якою і здійснюється розрахунок плати, є дотримання температурного режиму у під'їзді.
— Прилади обігріву у під'їздах не обов'язкові. Їх може не бути, це не обов'язкова умова. Єдина умова — температура повітря має бути не нижчою за +16 градусів в опалювальних місцях загального користування, — повідомили журналістку у пресслужбі міської ради.
Хто ж контролюватиме температурний режим — невідомо. Після рекомендації представника теплових мереж зв'язатися із обслуговуючим підприємством, в одному із ЖЕКів нам відповіли: хто вам нараховує плату за обігрів місць загального користування, той нехай і температуру в під’їзді міряє. Вони, мовляв, до того відношення не мають.
Центральна влада VS міська влада
Тернополяни у соцмережах активно обурюються і поливають брудом, то Верховну Раду, то Уряд, то міську раду. Хто ж насправді причетний до шалених тарифів?
На сайті Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 7 липня 2021 року опублікували оголошення, згідно з яким міська влада може самостійно регулювати діяльністю підприємств з теплопостачання. Його можна прочитати тут.
«Таким чином встановлювати тарифи і затверджувати плани розвитку для таких ліцензіатів будуть місцеві органи влади», — зазначив Регулятор.
Отже, міська рада вправі коригувати тарифи, визначені на всеукраїнському рівні. А ось скасувати таку плату міська рада не вправі.
Журналістка «20 хвилин» запитала у пресслужби міської ради, чому міська влада не встановила прийнятні для населення тарифи, не скоригувала їх завчасно? І чи переглядатимуть вони тарифи на опалення місць загального користування та коли. Ось що нам відповіла речниця Тернопільської міської ради Лілія Близнюк.
— У Тернополі, станом на січень 2021 року, встановлено тарифи на теплову енергію і на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води на рівні минулого року. Діятимуть вони до кінця опалювального періоду 2021/2022 року. КП «Тернопільміськтеплокомуненерго» попередньо провело розрахунок економічно обґрунтованих тарифів на теплову енергію на 2021/2022 тарифний рік, і, відповідно до розрахунків, новий економічно обгрунтований тариф повинен був становити 2146 грн за гігакалорію, проте, розуміючи відповідальність перед населенням про те, що ми не можемо сьогодні піднімати тариф на тепло, а також завдяки підписаному у вересні цього року Меморандуму між НАК «Нафтогаз України», Урядом та місцевим самоврядуванням про непідвищення рівня тарифів, виконком змушений зобов’язати «Тернопільміськтеплокомуненерго» застосовувати понижуючий тариф, тобто використовувати для населення не реальний повний тариф у розмірі 2146 грн, а тариф на рівні минулого року – 1746 грн за гігакалорію (кількість теплової енергії необхідної для нагрівання 1000 м3 води на 1 °C), — розповіла речниця.
Виходить, міська рада обрала нижчий за діючий тариф, все ж використавши своє повноваження у регулюванні тарифів.
Крім того, речниця вказала, що це новий порядок розподілу між співвласниками багатоквартирного будинку обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг.
Чим визначений новий порядок договірних відносин?
1 жовтня 2021 року набули чинності постанови Кабінету Міністрів України №1022 та №1023 від 08 вересня 2021 року (офіційне опублікування відбулось в газеті Кабінету Міністрів України «Урядовий кур’єр» від 01 жовтня 2021 року №190 (7058), якими прийняті зміни до чинних підзаконних актів.
Зокрема, ці акти встановили порядок розподілу між співвласниками багатоквартирного будинку обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг. За обігрів місць загального користування і допоміжних приміщень зобов'язали платити усіх мешканців будинку! Порядок такого розподілу визначено статтею 10 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» і Методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг. Про це також повідомили у пресслужбі міської ради.
Тернополяни стали «заручниками» типових договорів
Відповідно до чинного законодавства, мешканці багатоквартирних будинків повинні були самостійно обрати собі договір про постачання гарячої води і теплової енергії.
Це стосується і опалення місць загального користування для забезпечення функціонування внутрішньобудинкової системи опалення. Платіжки за таку послугу викликали масовий спротив, здивування і навіть агресію тернополян. Чому? Розповідаємо.
Два останніх роки тернополяни — співвласники багатоквартирних будинків могли обрати свій тип договору по постачанню теплової енергії та гарячої води. У тому числі у під'їзди, підвали, горища. Тобто обрати найбільш комфортні для себе умови. Про це повідомляли тернополян на сайті міської ради і на сайті тепломереж ще в жовтні.
Як показує ситуація, що склалася у місті, тернополяни не скористалися можливістю обрати договір під себе, тому стали «заручниками» типового індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії за замовчуванням. Його дія — рік. Тобто, з 1 грудня 2021 року по 1 грудня 2022 року тернополяни, що не обрали інший тип договору, слідуватимуть умовам типового. Після цього періоду, у тернополян з'являється можливість знову обрати між запропонованими договорами.
Тож які умови цих договорів? Їх є два:
-
Типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії
-
Типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання гарячої води
Які ж вимоги до якості послуг?
Виконавець, тобто Комунальне підприємство теплових мереж «Тернопільміськтеплокомуненерго» Тернопільської міської ради забезпечує постачання теплоносія з гарантованим рівнем безпеки, обсягу, температури та величини тиску. Про це вказано у типовому договорі. А якою має бути якість наданих послуг?
-
температура теплоносія повинна відповідати температурному графіку теплової мережі в частині температури подавального трубопроводу, який розміщується на веб-сайті виконавця.
-
тиск теплоносія повинен відповідати гідравлічному режиму теплової мережі, який розміщується на веб-сайті виконавця.
Контроль за якістю послуги здійснюється за показаннями вузла комерційного обліку та іншими засобами вимірювальної техніки. У разі відсутності будинкового лічильника, якість послуги: температуру і тиск визначають засобами вимірювальної техніки.
Як бачимо, сторонами типових договорів є теплові мережі і безпосередньо споживач, третіх осіб немає. Тому контролювати якість наданих тепломережами послуг, правильний розподіл тепла у будинку, температуру повітря у під'їздах, мають саме тепломережі! Якщо, на думку споживачів, якість послуг не відповідає договору, вони вправі звернутися до тепломереж з вимогою вийти до будинку, перевірити і скласти відповідний акт.
Умови публічного договору є однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору. Тому тернополянам нічого іншого, як слідувати умовам цього договору, не залишається. Це визначає ст.ст. 633,634 Цивільного кодексу.
Як випливає із ч.2 ст.634 Цивільного кодексу, можна не чекати рік і жити за нав'язаними умовами договору, якщо вони явно обтяжливі і позбавляють вас звичних прав. Умови такого договору можна оспорити у суді.
З різними видами договорів, які можна обирати можна ознайомитися тут.
Як бачимо, цих договорів всього є п'ять. Серед них є індивідуальні і колективні. Колективні договори, для прикладу, укладаються із ОСББ чи управителем будинку.
Як бачимо, у колективному договорі вигідніші умови для людей. Так, серед його умов немає абонентської плати і плати за обслуговування і ремонт внутрішньобудинкової системи опалення. А це, відповідно, мало би зменшити плату за послугу.
Коментар юриста
Ми запитали в адвоката Віталія Вітіва чи можуть люди не платити за таку послугу?
— Лише в тому разі, якщо весь будинок збирає 100% згоду із підписами усіх мешканців про від'єднання від централізованого системи опалення. Ті, що не мають, можуть влаштувати у своїх квартирах індивідуальне опалення. Тоді можна вирізати ці батареї у місцях загального користування, — пояснює фахівець.
Віталій Вітів додає, доволі частою є практика, коли хтось один із будинку не згідний з цим, тому всі решту не можуть від'єднатись від централізованого опалення. Це довга процедура, і вона визначена Порядком відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, з якою ви можете ознайомитися тут.
Що робити тим, у кого немає загальнобудинкового лічильника?
— Якщо ваш будинок ще не облаштували вузлом обліку теплової енергії, можна звернутися до суду про зобов'язання встановити лічильник, — каже адвокат.
Але, з огляду на завантаженість місцевих судів, важко сказати, що трапиться швидше: теплокомуненерго встановить лічильник чи суд ухвалить рішення.
Чи можна добитись у суді позитивного рішення: не платити за функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання. Що буде, якщо не платити за послугу? Читайте завтра у нашій публікації.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
nikolas72 К
Читач88
P.S. При цьому не забути передбачити обов"язкову перевірку лічильників
повітря один раз у півріччя за рахунок споживачів.
Андрей Чуйко