Тернопіль заробив на парковках менше 4 мільйонів. А що у сусідів?

Тернопіль заробив на парковках менше 4 мільйонів. А що у сусідів?

Платне паркування транспорту у великих містах – одне із джерел наповнення бюджету. Закон дозволяє місцевій владі самостійно визначати, хто ними опікується, яка вартість послуг, а головне — яка частка виручених підприємцем грошей йде до місцевого бюджету. То що ж у нас?

 

У Тернополі працює 16 платних парковок, вартість однієї години паркування всюди однакова — 12 грн/год. Такий тариф затвердив виконком, і змінювати його оператори не можуть. Перші 10 хвилин паркування — безкоштовні, далі розрахунок йде за визначеним тарифом, розповідала раніше для «20 хвилин»  речниця міської ради Мар’яна Зварич.

— Усі парковки у Тернополі є міськими, вони за результатами конкурсу надані на обслуговування оператору паркування транспортних засобів, — додав начальник управління транспортних мереж та зв'язку міськради Олег Вітрук. — Оператор натомість сплачує визначену суму коштів у міський бюджет за здійснення діяльності. Скільки саме – все залежить від площі.

Законом передбачена єдина пільга — для людей з інвалідністю мають надати безкоштовні місця, 10% від усіх паркомісць. У Тернополі також надають пільгу на безкоштовне паркування для учасників бойових дій — це не передбачене законодавством, але таке правило діє на підставі усної домовленості між міськрадою та підприємцями — операторами паркування, запевнив Олег Вітрук.  

Відео дня

— Щодо учасників бойових дій — законом не передбачені пільги у вигляді безоплатного користування парковкою, але оператор паркування самостійно надає пільгу на одну годину безкоштовного паркування при наявності посвідчення УБД, — запевнила Мар’яна Зварич.

Що у нас і в сусідів

Аби розуміти, скільки заробив Тернопіль на паркуванні авто, журналісти «20 хвилин» проаналізували ситуацію у нас, а також в інших великих містах заходу України. Ситуація різна. Та цифри показують, що громади могли б отримувати більше – якби воля місцевих рад. 

Інформацію щодо діяльності парковок у різних містах ми отримали за допомогою інформаційних запитів. Звернулись до міських рад Тернополя, Івано-Франківська, Хмельницького, Чернівців, Рівного, Луцька та Львова. 

Найбільше грошей до бюджету, судячи з отриманих даних, має Львів, – 25 627 839 грн. Місто туристичне, там майже 150 майданчиків, більше 3,5 тисячі паркомісць, принцип  зонування парковок, а відповідно, і різний відсоток відрахування до бюджету. Також у Львові, як і в більшості сусідів – змішане управління паркувальною сферою. Тобто там операторами виступають і комунальні підприємства, і підприємці, і різні товариства. 

Для зручності читачів інші дані звели у таблицю. Але в ній відсутнє Рівне. Причина – там немає платного паркування. Тобто є декілька десятків парковок, але паркування на них безоплатне, а надходження до місцевого бюджету – відсутнє. Схожа ситуація і з Луцьком та Хмельницьким. Вони присутні в таблиці, але з десятків майданчиків – лише на двох у кожному з цих міст є тариф на паркування й, відповідно, паркувальний збір. З одного боку – це економія для місцевих та гостей міста, а з іншого – недоотримання місцевими бюджетами потенційних сотень тисяч гривень. Як бачимо, у Луцька надходження найменші, – 186 970 грн.

Важливим для розуміння читачів принципу «оподаткування» паркувального бізнесу, а це – збір за місця для паркування транспортних засобів або ж паркувальний збір. 

– Ставки збору встановлюються за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі до 0,075 відсотка мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, – «говорить» Податковий кодекс України. 

При визначенні ставки збору сільські, селищні, міські ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, враховують місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площу спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх наповнюваність. Тобто місцеві ради, як уже вказували, самостійно визначають, скільки має отримати бюджет. Ключовим у визначенні ціни є площа парковок та кількість паркомісць.

Що заробляють у Тернополі

Одна з найбільших парковок Тернополя – на вулиці Торговиця (Живова). Там, згідно з даними від міської ради, – 68 місць для платного паркування, а площа землі під ними – 833,5 м кв. Збір за місця для паркування міська влада визначила на рівні 0,02% (така ставка по усіх парковках). Мінімальна зарплата в 2022 році була 6500 грн. Тобто надходження до міського бюджету за один день роботи парковки на Торговиці – 1085 гривень 55 копійок. Проте оператор паркування заробляє значно більше. Даних щодо заробітку ФОПів – журналісти не отримати, але не складно самостійно підрахувати: 68 паркомісць, 9 годин роботи, 12 гривень за годину і може бути орієнтовно 7344 гривень. І це при умові, що усі клієнти стоять годину чи більше навіть, а місць і справді 68.

Щодо площ парковок і задекларованих паркомісць – у редакції є сумніви, бо ж, приміром,  парковка на Торговиці – це і місця навпроти Центрального ринку, і майданчик навпроти автовокзалу, і шмат парковки в напрямку до перехрестя Живова-Микулинецької. Тобто реальні прибутки, припускаємо, зовсім інші. У наступних публікаціях ми обов’язково розкажемо про реальні місця та площі парковок у Тернополі.

На малих парковках принцип роботи подібний. Приміром, на Героїв Євромайдану. Площа там – 132,5 квадрата, а кількість платних місць – 10. У 2022 році майданчик приносив бюджету 172 гривні 25 копійок в день. Оператор паркування ж, зважаючи на графік роботи, міг збирати 1200 гривень. Тобто фактично в 7 разів більше. Також припускаємо, що кількість машин, які тут щодня паркують, може бути значно більшою, ніж вказана в офіційних даних. 

Лише приватний оператор

Парковки в Тернополі – фактично у приватному оперуванні. Чи була б ситуація при комунальному управлінні кращою – сказати важко, але, окрім паркувального збору, до бюджету комунальне підприємство, згідно із законом, могло б віддавати частину свого прибутку, що передбачено законом, засновнику – тобто Тернопільській міській раді. А це – додаткові надходження. 

– У тернополян часто виникають питання щодо легальності парковок, повноважень людей у жилетах, платити чи ні за паркування, – каже адвокат Віталій Вітів. – Якщо місце для паркування облаштоване згідно із законом, є розмітка, знак і паркомати – краще оплачувати таку послугу. Адже є рішення органу місцевого самоврядування, а частина коштів наповнює бюджет. Якщо чоловіки в жилетах не викликають довіри, то можна, і це навіть краще, оплачувати через паркомат або ж додаток е-Тернопіль. Якщо вважаєте чиюсь поведінку протиправною, треба викликати 102. 

Станом на листопад 2023 року, операторами паркування в Тернополі є ФОП Бойчук В.І. (вул. Митрополита Шептицького, вул. Оболоня, вул. Коперника, вул. Чорновола, бул. Шевченка (біля Драмтеатру), вул. Торговиця (Живова), Майдан Волі, вул. Замкова (біля пологового будинку), вул. Патріарха Мстислава, Площа Героїв Євромайдану, вул. Дружби-вул. Мазепи), ПП «МВМ» (вул. Замкова), ФОП Крупа П. Я. (бульвар Тараса Шевченка (навпроти Українського дому «Перемога»), ПП «Привокзальний майдан» (Майдан Привокзальний).

 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (4)
  • Читач72

    Потрібно внести корективи та відмінити паркоплату і протизаконні штрафи муніципалів по заочних без підписів постановах без протоколів без права дачі письмових пояснень водіями. Ці землі для паркування не є землями а є заасфальтовані дороги загального призначення для українців, тернополян зокрема.  Здирництво з власників жигулів, інвалідських самоходів які живуть і виживають на пенсію 2700-3000 грн., бепенсійних 60 річних, безробітних до пенсійного віку та інших бідних верств автотранспорту 30-50 річного віку є злочином проти людей. У важкий час усі плати потрібно призупинити а паркопрацівників і муніципалів-порушників адміністративних проваджень перенаправити на передову захисту України.
  • Andriy Skrup

    Краще створили б комунальне підприємство на основі муніціпальної інспекції, щоб інспектори відробляли свою зарплату.
  • Олена Горпенюк

    Чого парковки не комунальні? ФОП «прокладка» лише для того, щоб мінімізувати податки і приховати реальні заробітки.
  • Микола Шкарупа

    Стільки зараз інвалідів А паркомісця поодиночні.На ж.д вокзалі інвалідські місця перенесли в кінець до пішохідного моста..Ви їх туда ще дальше запхайте.Вони ж інваліди.А здорові їм тяжко.Їм треба поближче до поїзда.Це тільки в нас так дбають про інвалідів...

keyboard_arrow_up