Куди ідуть наші гроші, які платимо за утримання будинку. Ми порівняли платіжки від ЖЕКів та ОСББ (ГРАФІКА)

Куди ідуть наші гроші, які платимо за утримання будинку. Ми порівняли платіжки від ЖЕКів та ОСББ (ГРАФІКА)
  • Якщо ви живете у квартирі, то вже, певно, звикли щомісяця сплачувати частину коштів на утримання будинку.
  • Куди насправді ідуть ці гроші та як їх розподіляють. "20 хвилин" порівняли платіжки, які отримують тернополяни від приватних підприємств (звичне для багатьох — ЖЕКів), а також ОСББ. Це цікаво! 

Незалежно від того, належить ваш будинок до ОСББ чи приватного підприємства, на його утримання сплачують зі всіх квартир. Плата у кожній багатоповерхівці різниться. Якщо дехто сплачує декілька сотень на місяць, то інші можуть сплачувати і понад тисячу гривень. Чому?

За що ми платимо?

Перш за все, визначимо, на які послуги розподіляють наші з вами кошти. І тут одразу виникають складнощі, адже у кожному багатоквартирному будинку їх перелік може різнитися.

– Багато чого залежить від того, наскільки будинок старий, чи є в ньому ліфт, загальний метраж квартир, площа прибудинкової території тощо. Тариф встановлюють та корегують для кожного будинку окремо, – повідомляють в управлінні ЖКГ Тернополя.

Відео дня

Здебільшого він включає в себе перелік послуг, що вказані у таблиці:

Є послуги, які тарифом не передбачені, але мешканці можуть обговорити із компанією-управителем можливість включення їх до переліку, або й запланувати виконання більш грунтовних робіт. Наприклад:

Розмір сплати залежить від площі вашої квартири та переліку послуг, передбачених тарифом, але не залежить від того, скільки людей зареєстровані.

Наприклад, площа вашої квартири 50 метрів квадратних, щомісячна плата за утримання будинку складає 5 гривень за метр квадратний. Відповідно, необхідно помножити площу квартири на розмір щомісячної плати за метр квадратний. У результаті виходить щомісячна квартплата у розмірі 200 гривень.

Тариф на послуги із вивезення побутових відходів виносяться окремою послугою. Вартість вивезення ТПВ (твердих побутових відходів) складає 18 гривень 13 копійок з ПДВ (15 гривень 18 копійок без ПДВ). Вищенаведений тариф містить послуги з вивезення твердих побутових та негабаритних відходів та їх захоронення. Його розраховують, виходячи з того, скільки людей зареєстровані у квартирі. Якщо одна, ви сплачуватимете 18 гривень 13 копійок, двоє – 36 гривень 26 копійок, і так далі.

Як встановлюють тариф компанії-управителі

З 2019 року формуванням тарифу займаються саме компанії-управителі, беручи за основу наведений вище перелік послуг.

До цього тарифи у Тернополі для кожного будинку окремо затверджував виконком, потім ці повноваження передали управлінню житлово-комунального господарства, благоустрою та екології ТМР. Тоді фахівці обслуговуючих підприємств напрацювали розрахунки для кожного будинку окремо. Усі розрахунки розглядала тарифна комісія, яка дала висновки по кожному будинку і, в разі відповідності всім вимогам, тариф затверджували відповідним наказом, у якому зазначали основні показники по будинку, структуру витрат і розрахунок коригуючого коефіцієнта, про це повідомляють в управлінні ЖКГ Тернополя.

Відповідно до закону України "Про житлово-комунальні послуги" від другого квітня 2017 року, тарифи затверджують на будинкових зборах мешканців. Іншими словами, вони самі можуть вносити корективи, збільшувати чи зменшувати щомісячну плату за утримання будинку та прибудинкових територій, залежно від того, які послуги хочуть отримати. Для цього необхідно провести збори мешканців будинку, при цьому вони можуть пропонувати своє бачення структури тарифу. Приміром, вологе прибирання два рази на тиждень, а не раз у місяць, як це передбачено тарифом. Але при цьому варто розуміти, що і нарахування зміняться у бік зростання.

Для того, щоб ознайомитися з розподілом коштів за квартплату, жителі можуть звернутися в приватне підприємство, яке їх обслуговує. Також можна ініціювати проведення зборів за участю представників компаній-управителів, щоб спланувати роботи у будинку та прибудинковій території на наступний період, дізнатися про стан оплати та заборгованості за спожиту послугу.

Як сплачують в ОСББ?

В ОСББ немає тарифів, там є внески. Їх затверджують на загальних зборах та складають кошторис. Збори мають відбуватися не рідше одного разу на рік. Кошторис, як і тарифи у компаніях-управителях, відрізняються для кожного будинку, про це журналісту "20 хвилин" розповів голова ГО "Рада Голів ОСББ міста Тернополя" Сергій Лупак

До кошторису входить щомісячна оплата послуг, банківські послуги, прибирання прибудинкової території, освітлення ліфтів та місць загального користування тощо.

Відрізняється ОСББ від приватного підприємства і тим, що перше є неприбутковою організацією, а тому не сплачує податки.

Приклад нарахувань в ОСББ та ПП

Ми наводимо приклад розподілу послуг у кошторисі багатоквартирного будинку, яке обслуговує ОСББ, а також розподіл послуг, які заклали в тариф у багатоквартирному будинку, яке обслуговує приватне підприємство, або по-народному — ЖЕК.

Адресу будинків не вказуємо. Витрати на утримання також розподіляють за підпунктами. Наприклад, до пункту «ліфт» входить оплата за технічне обслуговування, а також кошти на запчастини.  Розподіл коштів за підпунктами також відрізняється у кожному з багатоквартирних будинків.

Розподіл коштів у багатоквартирному будинку на вулиці Симоненка, що обслуговує ОСББ:

Якщо помножити даний показник на площу квартири 50 метрів квадратних, сума складатиме 205 гривень – щомісячні внески за послуги з обслуговування будинку в даному ОСББ.

Розподіл коштів у багатоквартирному будинку на проспекті Степана Бандери, що обслуговує ПП:

Якщо помножити даний показник на площу квартири 50 метрів квадратних, сума складатиме 198,45 гривні – щомісячні внески за послуги з обслуговування будинку в даному ПП.

Як бачимо, суми практично ідентичні. В ОСББ місячна плата буде вищою на 7 грн, але і важелі впливу жителів при цьому більші. Також не забуваймо про те, що ціна може дуже відрізнятися, залежно від віку будинку, кількості квартир, переліку наданих послуг і найголовніше — волевиявлення самих мешканців. 

А скільки за обслуговування будинку сплачуєте ви? Діліться своїми думками в коментарях.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (4)
  • СІЧЕНЬ

    ЖКХ давно треба розкуркулювати , це організації хапуг і грабіжників в законі !
  • Марія Починок

    Добрим людям в кишеню.
  • Марія Джугла

    В нас Жек "Вікторія" оплачу кожного місяця 256грн, а вони взагалі нічого в будинку не роблять, головне оплату нараховують перші.
  • Читач30

    Давно цікавить питання, чи справедливо нараховується тариф на площу квартири, а не на кількість людей, що в ній проживає. Якщо проживає 1 пенсіонер волею долі залишився один  чи   3 - 4  людини, які фактично проживають на такій же площі. Витрати не співставні.  І з якої квартири буде більше сміття, якщо  пройде 3 людини  чи одна, і то 2 чи 3 рази на тиждень???

keyboard_arrow_up