Безоплатне навчання та місце роботи в кишені: навчально-практичні центри допомагають у відбудові

- Щоб вижити та відновитися після війни, країні уже сьогодні потрібні кваліфіковані фахівці у сфері будівництва, сільського господарства, інженерії, енергетики, медицини, логістики тощо. Де можна отриимати таку спеціазацію, а разом із нею – і роботу в кишеню?
- Розповідаємо про навчально-практичні центри, які активно створюють при навчальних закладах. Вони ж – і є осередками нових вмінь та серйозним рушієм змін у майбутньому.
- Навчання безоплатне, та ще й гарантована можлтивість отримаи роботу після завершення курсу.
Професійно-технічна освіта (ПТО) завжди відігравала важливу роль у підготовці кваліфікованих кадрів для різних галузей економіки. Однак вона давно не є популярною серед українців.
Однак в умовах війни та майбутньої відбудови країни її значення зростає врази. Тернопільщина, як і країна загалом, вже зараз стикається з кадровим дефіцитом у будівельній, енергетичній, інженерній сферах, а також у сфері медицини та логістики. За інформацією обласного центру зайнятості, найбільша потреба у працівниках на підприємствах переробної промисловості, торгівлі, у сфері охорони здоров'я та надання соціальної допомоги, в освіті, а також транспортній галузі. Саме випускники закладів ПТО можуть стати основою для швидкого відновлення зруйнованої інфраструктури та забезпечення стабільної роботи ключових секторів економіки.

Відбудова та відновлення країни
Ще з 2008 року на Тернопільщині почали відкривати навчально-практичні центри (далі НПЦ — прим. авт.) від приватних фірм. З 2017 року вони почали поступово з'являтися на базі різних училищ. А в період повномасштабної війни ця ініціатива продовжує наростати, адже саме такі центри мають відгравати ключову роль для підготовки спеціалістів, які вже зараз можуть працювати над відбудовою країни.
Завдяки сучасному обладнанню, тісній співпраці з бізнесом та практичному підходу до навчання, центри допомагають людям отримати потрібні навички, а підприємствам — знайти кваліфікованих працівників.

Станом на 2025 рік, в області є 17 таких центрів. По три мають Кременецький професійний ліцей, Чортківське професійне училище. По два — Бучацьке професійно-технічне училище, Тернопільське вище професійне училище №4 ім. Михайла Паращука й Тернопільське вище професійне училище ресторанного сервісу і торгівлі. Також НПЦ є у:
— Тернопільський професійний коледж з посиленою військовою та фізичною підготовкою
— Борщівський професійний ліцей
— Тернопільський центр професійно-технічної освіти
— Тернопільське ВПУ технологій та дизайну
— Шумське професійно-технічне училище
Які саме напрямки розвивають у цих закладах, хто може здобути знання та кваліфікацію, чи є шанс працевлаштуватися після завершення навчання? Щоб отримати відповіді на ці запитання, журналісти звернулися до кількох навчально-практичних центрів. Ділимося з вами успіхами та планами.
Новий рік — нові плани
У січні поточного року відкрили новий навчально-практичний центр професійної освіти за професією «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва у Чортківському вищому професійному училищі. Галузева спрямованість – сільське господарство.
Навчання тут доступне для здобувачів освіти та всіх категорій громадян України, у тому числі незайнятих на виробництвах, працюючих на сільськогосподарських підприємствах, демобілізованих військовослужбовців, звільнених з військової служби, внутрішньо переміщених осіб, а також людей з особливими освітніми потребами. На базі центру проходять навчання здобувачі освіти за професією «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва; слюсар з ремонту та обслуговування сільськогосподарських машин та устаткування; водій автотранспортних засобів». Загальна кількість учнів — 75.
Випускники училища з професії «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва; слюсар з ремонту та обслуговування сільськогосподарських машин та устаткування; водій автотранспортних засобів» — завжди потрібні на ринку праці, адже володіють професійними компетентностями та є конкурентоспроможними, відзначають у закладі.
— Наші випускники є успішними працівниками таких сучасних підприємств як ТОВ «Калина Фармінг», ПАП «Добробут», ПАП «Дзвін», ПСП «Ягільниця-В», ПАП «Фортуна», ПАП «Нічлава», агрохолдинг «Контінентал Фармерз Груп», ТОВ «Поділля», — коментує директор закладу Олег Іванілов.
Сучасний навчально-практичний центр обладнаний новітньою технікою та засобами для навчання. Це дозволяє теоретично і практично підготувати висококваліфікованого спеціаліста у галузі сільського господарства, який спроможний якісно працювати на розвиток власного регіону та країни в цілому, особливо важливо це для відновлення та відбудови України після війни.
— Розвиток та робота нашого центру передбачає партнерство з роботодавцями, місцевим бізнесом, службою зайнятості, підприємствами, установами і організаціями з метою створення нових робочих місць, розвитку підприємницької ініціативи, посилення конкурентоспроможності кваліфікованих робітників на ринку праці, у першу чергу, Чортківського регіону, — додає керівник.
До того ж, вже зараз учні та майстри НПЦ долучаються до відновлення України. Відповідно до плану реалізації проєкту «Публічно-приватне партнерство для поліпшення професійної освіти в Україні», 24-25 вересня 2024 року відбулась навчально-практична конференція «Сучасні технології в системі утеплення будівель». У цьому заході взяли участь майстри виробничого навчання училища, які здійснюють підготовку за професією «Монтажник систем утеплення будівель». Окрім теоретичної, була і практична частина — роботи на будівельному об’єкті у м. Ірпінь.
Серед завдань на поточний рік: удосконалення організації освітнього процесу, впровадження новітніх виробничих технологій і матеріалів, доукомплектування майстерень та лабораторій сучасними основними засобами навчання. Основна ціль — якісна профорієнтаційна робота з метою популяризації професійно-технічної освіти серед молоді.
— Також цього року в навчальному закладі цього року стартує великий проєкт – перетворення закладу на Центр Професійної Досконалості. Разом із Європейським Інвестиційним Банком вже скоро розпочнеться реконструкція майстерень та житлового гуртожитку, щоб створити для здобувачів освіти комфортні умови, — ділиться планами Олег Іванілов.
Та попри позитивні моменти є і певні виклики в роботі навчально-практичного центру:
1. потрібен обмін досвідом між закладами освіти та міжнародне співробітництво
2. треба забезпечити позитивний імідж професійно-технічних закладів у суспільстві
3. необхідно більше інформаційних кампаній для підвищення престижу професійно-технічної освіти серед молоді та батьків
Зміни на ринку праці, демографічні виклики, зокрема зменшення кількості потенційних абітурієнтів (пов'язано з війною) негативно позначаються на роботі. Втім, заклад старається розвиватися, осучаснювати професійні підходи у викладанні та популяризувати таку зайнятість.
Шумськ: сільськогосподарське спрямування
У Шумську на базі «Шумське професійно-технічне училище» відкрили навчально-практичний центр з підготовки висококваліфікованих робітників з професії «тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва» відкрили ще в 2019-му році.
Як тоді писало місцеве медіа shumsk.info, з державного бюджету виділили 12,5 мільйона гривень. За ці кошти придбали сільськогосподарську техніку — комбайн New Holland для збирання зернових та олійних культур із відповідними широкозахватними жатками, трактор фірми New Holland, жатку Varifeed, трактор Беларус 892, NEW Holland T7060, зерноочисну машину ОВУ-25 та машинно-тракторні агрегати: культиватор «Вепр-3,6», сівалку СЗМ-4 Nika, косарку Z 179. Ця техніка використовується для навчання робітничій спеціальності «тракторист-машиніст». Також в училищі зробили ремонт, комп’ютеризували навчальні приміщення.
«Такі центри не повинні стати музеями, це має бути навчання впродовж усього життя», — так охарактеризував задум тоді ще заступник міністра освіти і науки України Петро Коржевський.
Нині на землях училища учні відпрацьовують технологічні операції з підготовки ґрунту, посіву с/г культур, збирання урожаю. На навчальному полігоні училища здобувачі освіти мають змогу систематично удосконалювати уміння професійної їзди, налаштування та підготовки до роботи агрегатів, проведення технічного огляду техніки.
— Наш навчальний полігон має площу майже два гектари, ту проводимо відпрацювання навичок. Періодично до роботи залучають місцеві агропідпрємства. 50-60% випускників-механізаторів працевлаштовуються за фахом, вони ще під час навчань проходять практику та мають попит, — каже заступник директора училища Юрій Скібіцкий.
Проблем із набором учнів наразі немає, але мобілізація вплинула на те, що нема набору серед чоловіків середнього і старшого віку. У закладі навіть думають про створення окремої групи механізаторів, куди входитимуть лише жінки. Деякі аграрні підприємства готові пітримати таку ініціативу, та поки що це — лише ідея.
Кременець: автоспеціальності популярні
У Кременецькому професійному ліцеї 586 осіб здобувають освіту за професіями. Також тут функціонують два навчально-практичні центри «Кравець. Вишивальник. Закрійник» (2017, 2021 роки) та «Електрогазозварник ручного зварювання. Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних зварювальних машинах. Зварник» (2019 рік).
— У 2024-му ми відкрили вже третій навчально-практичний центр «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів», «Майстер з діагностики та налагодження електричного устаткування автомобільних засобів», «Слюсар з ремонту паливної апаратури. Це знакова подія не лише для працівників та здобувачів освіти закладу, але й для міста та регіону в цілому. Ми не вагаючись обрали саме цю професію для відкриття центру, тому що потреба в хороших автослюсарах збільшується, так само як і кількість та різноманітність автомобілів на дорогах України, — розповідає директорка закладу Марія Яськевич.
На створення центру витратили 16 475 200 грн, з них державна субвенція — 11 791 600 та співфінансування — 4 683 600.
Навчально-практичний центр створили для якісної підготовки майбутніх автомеханіків, зокрема у напрямку ремонту та обслуговування. Завдяки сучасному обладнанню, інноваційним технологіям наразі є можливість забезпечити здобувачів освіти практичними навичками, які відповідають найвищим вимогам сьогодення. А в умовах катастрофічної нестачі спеціалістів за таким спрямуванням проблем із працевлаштуванням не буде. Уже зараз професію Автослюсар, водій категорії С1 здобувають 100 учнів.
— У нашому сучасному центрі можна набувати практичний досвід на новітньому обладнанні. Ми також надіємося на співпрацю з підприємцями міста, щоб вони забезпечили проходження виробничої практики, а після закінчення наші випускники були конкурентоспроможні на ринку праці та працевлаштовані. Ми відчули, як відкриття НПЦ підіймає престиж робітничих професій і закладу освіти, адже завдяки сучасному обладнанню освітній заклад має можливість здійснювати підготовку якісних фахівців, забезпечувати підвищення кваліфікації, стажування майстрів виробничого навчання та викладачів професійно-теоретичної підготовки, професійне навчання незайнятого населення, — продовжує керівниця.
Окрім того, у закладі працює навчально-практичний центр з професій «Електрозварник ручного зварювання», «Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних зварювальних машинах». На цій спеціальності навчаються також 100 осіб.
Стільки ж здобувачок освіти за напрямком «Швачка, кравець, закрійник». Головним завданням навчально-практичного центру є підготовка висококваліфікованого робітника, який володіє всіма засобами та методами сучасних технологій та є конкурентоспроможним на ринку праці.
— Практично всі випускники НПЦ отримують місце працевлаштування, попит на таких працівників є. У нас є домовленості з місцевими підприємцями, які запитують про спеціалістів. Професійну робітничу освіту потрібну розвивати, аже це крок для відновлення нашої країни вже сьогодні, — говорить директорка.
Під час повномасштабної війни та задля відновлення країни дуже важливо, коли над змінами працюють усі разом, коли об’єднані усі одною метою, коли чують думку кожного та роблять усе, щоб в надзвичайно складний час освіта змінювалась, ставала якіснішою.
А подальший розвиток таких закладів – це інвестиція в майбутнє України, її економічну стабільність та професійну спроможність, наголошують керівники. Саме тому закликають підтримувати навчально-практичні центри, розширювати їх можливості та залучати до співпраці якомога більше підприємств і міжнародних партнерів. Сильна професійна освіта – запорука успішного майбутнього нашої країни!
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
Kiril