Наприкінці 2018 року Міністерство освіти вирішило, що такий курс «не зашкодить освітньому процесу», але деякі батьки побачили в підручнику надмірну релігійність і дискримінацію й попросили міністра освіти та науки Ганну Новосад перевірити його ще раз. Спеціальна антидискрімінаційна експертиза виявила в підручнику низку тез, які порушують законодавство. І зараз МОН призупинило дозвіл на викладання факультативу “Основи сім’ї”. Журналістка “20 хвилин” дізнавалась чи викладають цей предмет та що вони думають про цей курс.
Вивчають цей курс завдяки петиції тернополянина Івана Мудрого. Ще у липні цього року, чоловік зареєстрував петицію, аби в тернопільських освітніх закладах почали реалізовувати програму "Основи сім’ї", затверджену Міністерством освіти України.
Ще в листопаді 2018 року програма «Основи сім'ї» отримала схвалення Науково-методичної комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України й була рекомендована для викладання у 10-11 класах закладів загальної середньої освіти.
Як зазначав пан Іван у петиції, сучасна сім’я як соціальний інститут супроводжується тривожними ознаками її дезорганізації – збільшенням кількості розлучень, сімейно-побутових конфліктів, саме тому чоловік запропонував впровадити у 10-11 класах закладів загальної середньої освіти м. Тернополя програму затверджену Міністерством освіти України «Основи сім’ї». Він пояснив, що цей предмет сприятиме продуктивності та якості виховної роботи, та стане корисним для саморозвитку батьків; має допомогти учням збагнути сутність та цінність шлюбу, сім’ї, батьківства, подружніх і батьківсько-дитячих відносин, розкрити можливості й передумови для реалізації ними своїх прагнень та інтересів у житті, набуття громадських якостей.
Відповідну петицію підтримали у міськраді, на засіданні виконкому 5 вересня.
- Хочу наголосити, що такі курси вже з початку цього навчального року почали викладати у 4-х школах: № 10, 20, 24, 16, і в колегіумі імені патріарха Йосипа Сліпого, - зазначила начальник управління освіти та науки Ольга Похиляк. -Поетапно будемо вводити його і в інших школах. Викладатимуть такий факультативний курс вчителі біології та основ здоров’я, які пройшли курси.
Директор школи №24 у якій запровадили цей предмет розповідає, що вони завжди за те, що впроваджувати цікаві для дітей предмети, окрім обов’язкових.
- У навчальному процесі є обов’язкова частина та варіативна, - розповідає Ігор Каразій. - І на оцю варіативну частину ми завжди запроваджуємо цікаві факультативи. Такі як, “Сталий розвиток”, “Критичне мислення” і от тепер “Основи сім’ї”.
Щоправда, вирішили у цій школі запровадити такий факультатив лише в 11 класах..
- Ми поки лише пробуємо, підручники закупили лише для вчителів, - каже Ігор Каразій. - Оцінки не ставимо і нікого не змушуємо ходити. Але, скажу вам чесно, практика показує, що ходять усі. Дітям цікавий цей предмет, бо розповідають корисні для них речі, які точно знадобляться їм у житті.
Як пояснює директор, потрібно аби вчитель цього факультативу був гуманітарієм та мав досвід сімейного життя.
- Нам пощастило, бо саме класна керівниця 11-го класу і має досвід сімейного щасливого життя і викладає гуманітарні предмети, тому саме вона стала вчителем “Основ сім’ї”, - додає директор.
Вчителька курсу у школі №16 Ірина Сіканович запевняє, що предмет дітям дуже цікавий.
- Курс ми викладаємо лише у 10 класах, - розповідає вчителька. - діти всі відвідують, зовсім не пропускають, хоч їх ніхто не змушує. Вони ведуть зошит, виконують усі домашні завдання. Часто я питаюсь у них саме їхню думки і того чи іншого приводу, а не слідую книжці. Бо, погоджусь, що у ній є суперечні момент. Та написала вона досить цікаво.
Школярка Аліна розповідає, що відвідувала лише кілька уроків із цього предмету, але їй сподобалось.
- Потрібно якесь підгрунтя для того, щоб створити свою сім'ю, - каже 11-класниця Аліна. - Мені подобається, що у нас викладають такі потрібні речі.
Тернопільські мамусі у одній із груп в соцмережі Facebook батьки розповідають, що згоди на вивчення цього предмету ніхто не питав.
- Дочка каже, що заставляють ходити всіх обов'язково. Згоди на вивчення ніхто не питав, як наприклад, християнська етика. Каже, що не цікаво, - розповідає тернополянка Олена.
Тернополянка Наталія також розповідає, що цей предмет поставили її дочці восьмим, останнім уроком, і змушують відвідувати його.
У групі БАТЬКИ SOS активно обговорюють запровадження цього предмету у школах. Батьки наголошують на його недоцільності та хочуть, щоб його скасували.
Активний противник цього курсу Роман наводить кілька прикладів, чому він вважає, що цей курс не мають право викладати у школах.
- Наведу на прикладі цитат із підручника, - каже Роман. - "Життя людини розпочинається вже в момент зачаття.Від зачаття нова істота є людиною.”, - йдеться у книзі. Але ж у статті 25 Цивільного кодексу зазначається, що цивільна правоздатність людини виникає виключно після народження. Також законодавство України не захищає ембріон, є лише заборона робити аборт - ст. 50 Основ законодавства України про охорону здоров'я. Йдемо далі: "Майже всі релігії світу говорять, що аборт - це вбивство.", - йдеться у вище згаданій книзі. Проте стаття 6 Закону України "Про освіту" у якій зазначається, що принципами освітньої діяльності є - науковий характер освіти, різнобічність, збалансованість інформації щодо політичних, світоглядних, релігійних питань. Ну і ще один приклад із книги: "Підготуйте бесіду для школярів про шкідливість дошлюбних статевих стосунків". Але це ж втручання у особисте життя, що суперечить міжнародним документам, згідно ст.32 Конституції та іншим нормативним актам України.
Батьки проти того, що згідно із підручником контрацепція є неетичною та суперечить природі сім’ї. Вони пояснюють, що автор зупиняється лише на плідності жінки, стверджуючи, що вона може завагітніти лише у певні дні - розраховуючи їх, подружжя може планувати вагітність. Натомість абортам приділено кілька сторінок. Батьки пояснюють, що автор перераховує безліч негативних наслідків, які чекають на жінку, якщо вона перерве вагітність та дає моральну оцінку.
- У книзі присутнє пряме нав’язування релігійних догм. Зокрема напис на одній із ілюстрацій каже: “Якби не християнство, що сталось б з нашими моральними законами за 2000 років? Хто стримував би людей від похітливих бажань? Бог - єдиний дороговказ!”, - пишуть батьки. - Але є ст. Конституції вказує, що “церква і релігійні організації відокремлені від держави, а школа - від церкви”.
З огляду на вищесказане, батьки звернулись із проханням до Міністра освіти і науки України.
Пояснимо, МОН попросило 5 експертів провести антидискримінаційну експертизу факультативного курсу “Основи сім’ї” для 10-11 класів після звернення батьків.
“Оскільки чинне освітнє законодавство не передбачає антидискримінаційної експертизи навчальних матеріалів, які використовуються за вибором у варіативній складовій, для експертної оцінки були залучені зовнішні експерти. Протягом двох місяців вони незалежно один від одного аналізували на предмет відповідності чинному законодавству та освітній політиці навчальні матеріали курсу “Основи сім’ї” для 10-11 класів авторства А. Й. Буковинського.Наразі 5 експертних висновків передано на розгляд до юридичного департаменту МОН. Після розгляду юристами Міністерства усі матеріали будуть представлені Міністру освіти і науки для прийняття подальших рішень.”, - йдеться на офіційному сайті МОН.
Автор курсу “Основи сім’ї” Адріан Буковинський отримав лист від Інституту модернізації змісту освіти про призупинення дозволу на викладання факультативу у школах. Фото листа Буковинський опублікував на своїй сторінці у Facebook. .
- Я, як автор, впродовж декількох місяців у 2018 році працював разом з членами комісії і враховував кожне їхнє зауваження і побажання. Матеріал вичитували десятки фахівців. Ми отримали програму, яка є моєю гордістю, - пише автор Адріан Буковинський. - Це питання вже набуло великого резонансу в суспільстві. Цими днями до Міністерства освіти і науки надходять звернення на підтримку програми «Основи сім’ї» з підписами багатьох тисяч батьків. Я сподіваюся, що МОН повідомить громадян про кількість підписів у порівнянні з тими декількома десятками, на основі яких було штучно створено проблему. Шановні батьки українських дітей! Ось так за вашим спинами вирішують майбутнє ваших дітей. У них і надалі хочуть красти інформацію, яка допоможе їм створити щасливі сім’ї і стати відповідальним та ефективними батьками. Пам’ятайте, що саме ви є запорукою щасливого майбутнього ваших дітей. Тож подбайте про це майбутнє!
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 20 від 14 травня 2025
Читати номер
Це, що людий фанатік може створити петицію і якщо набере вона голосів почнуть це викладати дітям?
Інше питання. Якого чорта бородаті дядьки люблять влізти у труси іншим людям? Вони намагаються просунути ідеї заборони абортів, контрацепції. Найбільш відчайдушні бородаті дядьки в золотих платтях проповідують те, що не існує СНІДу, не варто лікувати рак чи інші хвороби, не потрібно вакцинувати дітей і взагалі їх до лікарів водити не варто. Тільки за ці ідеї їх вже варто притягнути до кримінальної відповідальності.
Якщо у батьків є МОЗГ, то вони не допустять дітей до цих факультативів. Краще хай самі займуться вихованням, а не перекладають це на невидимого бородатого діда на хмарці чи попів. Останнє, що я зробив би - довірив виховання дітей ідіоту в платті і смішній каструльці на голові.
Исход 21:16
«Кто украдёт человека из сынов Израилевых…, то должно предать его смерти»
Исход 22:20
«Приносящий жертву богам, кроме одного господа, да будет истреблён»
Исход 31:15
«Всякий, кто делает дело в день субботний, да будет предан смерти»
Исход 32:25-28
Всех непокорных евреев левиты вырезали.
Числа 25:5
«И сказал Моисей судьям Израилевым: убейте каждый людей своих, прилепившихся к Ваал-Фегору»
Числа 31:17-18
«Итак убейте всех детей мужеского пола, и всех женщин, познавших мужа на мужеском ложе, убейте; а всех детей женского пола, которые не познали мужеского ложа, оставьте в живых для себя»
Второзаконие 13:6-10
«Если твои родные призывают тебя поклоняться иным богам, то убей их. Побей их камнями до смерти»
І так далі і тому подібне.......
1. Звичайно ніхто нікого не заставляє жертвувати. Тільки от старенькі бабки несуть всі гроші на золоті наряди бородатим мужичкам. А ще крамнички з різною біжутерією, картинками древнєєврейських персонажів, свічками та іншими штуками є в кожному храмі. І не приведи господь (ха ха) ти прийдеш зі своєю свічкою. Анафема зразу.
2. Я так зрозумів, що ви не читали біблію, точніше 66 книг, з яких і сформований старий і новий завіт. Прочитали б - знали, що древнєєврейський бог нічим не краще відбитого на голову садиста. Щоб не бути голослівним, приведу вам кілька пікантних цитат з біблії. Вам доведеться відкривати книгу Числа, Царств, Иссаия і інші. Вбивства, ненависть і педофілія - три основних положення. Я вже мовчу, шо гражданкі Марії, на момент зачаття Ісуса, було 12 - 15 років. Якби це було в наш час (або хоча б було), довелося б притягувати бога до кримінальной відповідальності за розбещення неповнолітніх.
3. Аборт - чисто технічна і не дуже складна процедура. Медики і анатоми давним давно визначили термін ( з великим запасом), під час якого будь-яка жінка може безпечно для себе позбавитись ембріона на першому триместрі чи плода на другому. Нічого жахливого в цьому немає. Ми навчились припиняти небажану вагітність гуманно, коли ембріон ще й нервової системи то не має. Навіть під час другого триместру ні про яку біль і страждання плода і подібну дурницю мова йти не може. Вчіть фізіологію. Ми, на відміну від тварин, убиваємо своїх дітей до народження. Кролики, коти і ряд інших савців або душить небажане потомство, або з'їдає, або просто покидає на голодну смерть.
PS: Ааборт - не вбивство. Ні з медичної точки зору, ні з точки зору закону, ні з точки зору здорового глузду. Аборт - це в вбивство з точки зору тупості і неодукованості.
1. Людина взагалі поняття не має що таке стосунки і любила тільки мати, батька в сім'ї не було, скоріше за все, втік як автор народився. Світ так не працює: кожен через це проходить.
2. Констатація безпосереднього призначення контрацепції. Тіп не знав навіщо він його вдягав, дівчина просила, типу, ну тобі сложно чи шо, подруга інструкцію від чайника читала.
3. Інтирнет, компукторні ігори - погано. Йди помолись богу хай допоможе в універ тобі поступити, жити хоча б ради чогось.... а стоп. Не розумію взагалі що намагається сказати автор? При чому тут гідність? Невже вона не формується з самопозиціонування та самооцінки? А самооцінка не приходить з пошуком себе та позиціонуванням себе суспільстві? Ні, навіщо? Бог - єдине що тобі треба знати. Не думай ні про що, за тебе подумають.
4. Бог поможе. Шлюбна клятва одна з найлицемірніших висловлень в житті людини. Досить глянути статистику розлучень та щасливих пар. А всі клялися і думали що люблять.
5. Знаєте що би стримувало людей? Тюрма. І закон. І самосуд. Свідомість. І багато інших соціальних та політичних факторів. А що б було без релігії? Ідеально асимільоване суспільство? Відсутність обмежень свобод? Відсутність тупих людей які це придумали? Можливо...
Продовжуйте боротися з цим ідіотизмом.