Як зрозуміти, що дитина готова йти у перший клас та підготувати її: поради психолога

Як зрозуміти,  що дитина готова йти у перший клас та підготувати її: поради психолога

Підготовка до школи часто починається ще задовго до першого дзвоника — у багатьох садочках вона стартує з вересня. Є дошкільні заклади, де дітей свідомо не навчають за шкільною програмою, аби не перевантажувати. А бувають і зовсім інші випадки — коли дитина взагалі не відвідує дитсадок. Якою б не була ваша ситуація, підготувати дитину до школи — важливе завдання, яке потребує уваги, часу і розуміння.

Важливі поради для батьків публікує Українська Правда. Психологиня Ірина Зозуля щодня працює з малюками в садочку. Вона зауважує, що набагато важливішою за конкретні знання є психоемоційна готовність до школи.

Справа в тому, що у цей період розвитку зрівняти дітей дуже складно. Тому й знайти уніфіковані тести, які точно підтвердять готовність дитини до школи, практично неможливо.

— Оскільки шкільна зрілість, як і взагалі весь розвиток дитини, підкорюється закону нерівномірності (різні сторони особистості та психічні функції, розвиваються асинхронно: коли одні прискорюються в розвитку, інші – уповільнюється), кожна дитина має свої сильні сторони і зони найбільшої вразливості, — пояснює психологиня.

Відео дня

Експертка зауважує, зважаючи на це, старі тести, якими ще нас перевіряли на готовність до школи, потроху втрачають свою актуальність. Однак є загальні навички, які досі залишаються важливими для комфортного і ефективного навчання дитини.

Як зрозуміти, що дитина готова до школи?

Дитина, готова до школи вміє:

  • малювати
  • користуватися ножицями
  • слухати та переказувати оповідання
  • уважно переглядати дитячі фільми і виділяти те, що їй сподобалося
  • складати пазли та конструктор

Також маркерами, за якими ви можете помітити готовність до школи, є:

  • зміна зубів з молочних на постійні
  • дитина помічає і правильно розуміє, що відбувається навколо
  • охоче грається з дітьми
  • прибирає за собою іграшки

Все це дуже загальні рекомендації і якщо якийсь із пунктів не про вашу дитину, це не означає, що вона не готова. Якщо вас не полишають хвилювання щодо готовності до школи, займайтеся розвиваючими заняттями з нею вдома.

Як готувати дитину до школи?

У першому класі дитині не потрібні ніякі додаткові знання — всього навчать та пояснять. Однак це не означає, що майбутнього першокласника не треба готувати до школи. Не варто змушувати читати дитину, якщо вона не хоче, вчити правильно тримати ручку чи завчати напам’ять вірші. Набагато корисніше буде розвивати різноманітні особистісні навички та вміння вчитися. Тому краще:

  • Розвивати мовлення, мислення, пам’ять та уяву.

Грати в «Живе – неживе», «Їстівне – неїстівне», «Знайди предмет за описом», «Ланцюжок слів», тощо. Читати з дитиною, для дитини і для себе – бо ви і є найкращий зразок мовлення та поведінки.

  • Розвивати дрібну моторику.

Розмальовувати картинки, вирізати, складати мозаїку, пазли.

  • Допоможіть дитині осягнути склад числа.

Нема необхідності вчити дитину рахувати до 100 чи й до 20. Краще, аби дитина розуміла, з яких чисел можна скласти число 5, а з яких – 7. Навчіть дитину зворотньому рахунку.

  • Всіляко підтримуйте вільну повноцінну гру дитини.

Психолог Лев Виготський, один з основоположників когнітивної психології, зауважував: чим краще дитина грається, тим краще вона готова до школи.

  • Працюйте з мотивацією до навчання.

Для дитини однаково шкідливо бути як перевантаженою навчанням, так і перебувати у старшій групі не за віком і залишатися в садку ще на рік. Готуйте дитину не так до навчання, як до перебування у школі: нових знайомств, дисципліни. Якщо є можливість, відвідайте разом школу, погуляйте навколо неї, подивіться на класи, відвідайте разом з дитиною туалет – це зменшить страх перед новим.

Тест-малюнок «Я і школа»

Хочете дізнатися, що дитина насправді думає про школу? Психологиня радить спробувати вивідати це через малюнок. Він відображатиме тривоги дитини щодо навчання та бажаний для неї перебіг подій.

Запропонуйте дитині намалювати малюнок «Я і школа». Нічого не підказуйте, хай зображує те, що їй хочеться. Коли намалює, проаналізуйте картинку.

Напрямок руху.

Якщо малюнок спрямований вліво – у фокусі уваги малюка родина, підтримка батьків і емоції, які вона відчуває. Зсув вправо відповідає за соціальну сферу: на даний момент дитина реалізує себе у спілкуванні з іншими людьми.

Деталі.

Важливо прослідкувати за тим, що дитина виділяє у малюнку. Наприклад, промальовані руки (з пальцями) – це його вміння пристосовуватися та налагоджувати відносини. Акцент на ґудзиках – прагнення заглибитися в себе.

Контури.

Чіткі контури по всьому малюнку (або в якихось деталях) – центри напруги для дитини або джерела обмеження в якихось її діях.

Штрихування.

Якщо малюк по-різному зафарбовує різніпредмети, це може означати, що у ньому "живуть" різні емоції, які іноді суперечать одна одній. Також може свідчити про те, що йому з якоїсь причини морально важко.

Колір.

Для кожного малюнка потрібен окремий «колірний словничок». Щоб його скласти та розшифрувати малюнок, пограйте з дитиною у гру «якщо це радість (або будь-яка інша емоція), то якого вона кольору?».

«Я» на малюнку.

Чим краще малюк промальовує себе на малюнку (колір, деталі, контур), тим впевненіше він почувається у своєму тілі і у світі. Чоловічок, намальований тонкими лініями чи паличками може свідчити про те, що у дитини велике фізичне або інтелектуальне навантаження. Дитина взагалі не малює себе – вона не відчуває себе частиною соціуму.

Нагадаємо, раніше «20 хвилин» розповідали, що На Микулинецькій запрацює новий дитсадок.

Читайте також:

З 1 березня у Тернополі розпочнеться реєстрація дітей у школи та садки: список вулиць та закладів

У дитсадках України можуть зʼявитись нові групи, де дітей залишатимуть за гроші  

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up