Гарна, чиста, доступна "маршрутка" - реальність, але не наша

Гарна, чиста, доступна "маршрутка" - реальність, але не наша
"маршрутка" в Стокгольмі

Великі і чисті автобуси, однакова оплата,  ввічливі водії, які не мають стосунку до оплати за проїзд, і курсування громадського транспорту до самої ночі — це не фантастика, а реальність. Щоправда, не наша. Так живуть і їздять українці за кордоном.


У нас же, зокрема в Тернополі, вартість росте постійно, а от якість перевезення роками не змінюється. Як же у світі, ми поцікавились у знайомих нам українців, які або побували за кордоном в рамках робочої поїздки, або ж роками живуть за кордоном. Їхній висновок - не все можна пояснити браком грошей.


Вартість проїзду у міських “маршрутках”, за їхніми словами, практично не б'є по гаманцеві. Та й загалом виходить, чим багатша країна, тим менше там платять за проїзд.

Є пільга для мам або тат з дитиною

Так, українка Марина Л. разом із чоловіком поїхали на заробітки у Стокгольм, столицю Швеції, три роки тому. Як розповідає жінка, тамтешні автобуси їздять з п'ятої години ранку до першої ночі. Окрім того, є нічний автобус. Форма у водіїв є рідко, зазвичай — простий одяг. 

- Готівкою майже уже ніхто не сплачує за проїзд, - каже вона. - Розраховуються за допомогою банківських карток, спецкартками, проїзним. Разова поїздка коштує 44 крони, діє 75 хвилин. Проїзний на 24 години коштує 125 крон, на 72 год – 250 крон, на 7 днів – 325 крон, 30 днів – 860 крон (студентам, пенсіонерам - 570 крон), на 90 днів — 2500 крон, на рік — 9010. Чи багато це, якщо порівнювати із заробітними платами, скажу, що ні.

Відео дня


Заробляють пересічні жителі від 25 до 35 тисяч крон, тобто це 2500- 3500 євро (10 крон — 1 євро). Податок — 30-33%, залежно від району міста. Наприклад, якщо зарплата 26 тисяч крон до оподаткування, то після — може бути 18 тисяч крон. Тож виходить наприклад, що при зарплаті 1800 євро, за 86 євро можна їздити цілий місцяць. 

- Транспорт, окрім години пік, не переповнений, - каже вона. - У години пік може стояти кілька людей. Пік — це 7.00-9.00 ранку та 16.00-18.00 вечора. В ці години автобуси їздять кожні 15 хвилин, в інший час — кожні 30 хвилин. Але є такі маршрути, на яких автобуси курсують кожні 10-15 хвилин протягом дня.


Відповідно люди  в автобус не заштовуються і не набиваються. Загалом поводять себе культурно. Приміром, місцем завжди поступаються старшим та слабшим. Є у автобусах і пільгові місця. 

- У Стокгольмі в автобусі є також пільга для мам, або татів, які їдуть з дитиною у візку, - продовжує вона. - Та для людей з роллаторами або ж у інвалідному візку. Поїздка для таких людей є безкоштовна. В кожному автобусі є спеціально відведені місця для візочків — три штуки, якщо всі зайняті, а на зупинці є людина у візку, то хтось із автобуса виходить і віддає пільгове місце.


Не прийнято уступати місце

Українка Аліна Х. уже більше шести років проживає у Норвегії, у старому, але невеличкому містечку на 40 тис. чоловік — Шієні. Там побутує така думка, що громадський транспорт — для соціально-вразливих верств населення, хоча влада усіляко спонукає населення пересідати на громадський транспорт для розвантаження руху та зменшення впливу на довкілля. 
Таких малих, незручних та брудних автобусів, як в Україні, там нема.

- Автобуси великі, не маршруточки, із зручним заїздом для дитячих колясок та інвалідних візків, - розповідає вона. - Автобусний парк часто оновлюється. На кожній зупинці екрани і голосові кнопки з інформацією про наступний автобус. Розклад руху можна також подивитися в Інтернеті або в брошурах, які щороку безкоштовно надсилаються усім.

Разова поїздка коштує 35 крон, тобто 115 гривень. За 500 крон, тобто 1650 гривень можна купити місячний проїзний. Нема ніяких пільг для одноразових поїздок пенсіонерам. Дешевше місячний проїзний можна придбати для дітей, молоді, студентів і людей, старше 67 років. Є ще квиток на добу. Коштує 90 крон, тобто 300 грн і катайся, каже дівчина, скільки хочеш 24 години. За її словами, така вартість проїзду вважається низькою. Її не піднімають, а навпаки - знижують час від часу, бо хочуть, щоб люди пересідали з машин в автобуси.

- У великих містах громадським транспортом користуються набагато більше жителів, - додає вона. - Зокрема, через те, що не хочуть стояти у заторах. А у таких малих містах більшість користуються своїми авто. 

Водії, продовжує співрозмовниця, носять форму — світлоблакитну сорочку і жилет. До оплати вони ніякого стосунку не мають, а просто спостерігають, чи пасажир просканував свій квиток.
- Переповненим транспорт може бути у години пік: школярі, студенти, - каже дівчина. -
Примітно, що тут ніхто нікому не поступається місцем - не прийнято, і ніхто таким порядкам не обурюється. Ще що цікаве, що є бюро знахідок у автобусній. Все, що забулося в автобусі, швидше за все знаходиться, включаючи навіть мобільні телефони та гаманці.

Автобуси — чисті і зручні

Як з транспортом в бідніших країнах Європи, розповідає українець Павло О., який проживає в грецьких Афінах уже багато років. 

- Вартість проїзду змінювалась кілька разів, однак народ особливо не обурюється, - каже він. - Людям з інвалідністю, пенсіонерам — проїзд безкоштовний. Безкоштовно їздять і діти до п'яти років. Місцем зазвичай греки поступаються, мігранти — залежить від того, з яких країн вони приїхали. Автобуси —  чисті, зручні. Усі вони — державні, приватні — тільки на міжміських рейсах. Загалом, в Афінах транспорт працює відносно непогано. В маленьких містах - гірше. Тут заборонені  приватні перевезення, на зразок наших маршруток, але на цю тему зараз ідуть суперечки в парламенті.


Оплачують проїзд за допомогою електронного квитка. Він діє на всі види транспорту. Зокрема з 1 листопада в дію вступили три види карток: звичаний е-квиток, призначений для поїздок з необмеженою кількістю пересадок будь-яким громадським транспортом протягом 90 хвилин з моменту валідації. Є багаторазовий, придбати який для поїздок на один день коштує 4,50 евро, на 5 днів - 9,00 евро, 3 дні – туристичний — 22.00 і т.д. Є персональний проїзний на 30, 60, 180 і 360 днів. 

- Проїзний на місяць, яким користується більшість, коштує 30 євро, - додає він. - А середня зарплата 800 євро. 


Про враження  наших співвітчизників від проїзду у автобусах (маршрутках), його вартості та культури  у ще ряду країн — читайте у наших наступних публікаціях. 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (10)
  • York
    Все швидко змінювалося б, коли в місті з'явилися розумні та логічні мислячі люди (замість злодіїв)
  • ігор
    >за 86 євро можна їздити цілий місцяць.

    ідемо до європи? хочемо проїзний теж за 86 євро!!!
    Advokat reply ігор
    Не 86 євро а 2.8 % від зарплати. Тобто в Тернополі проїзний на місяць мав би коштувати 140 грн. Ось і рахуйте.В мене таке відчуття що влада просто знущається з Українців. Тому думаю настав час познущатися із влади. Короче владу на вила.
  • Anonymous
    В першу чергу, із за ряда переваг, я б рекомендував міський раді почати пошук б.у соцтранспорта в скандинавських країнах.
    Іван reply Anonymous
    Пояснюю різницю між закупівлею нових і Б/У автобусів чи тролейбусів:
    1) НОВІ. Багато міст України закуповує громадський транспорт НОВИЙ за кредитні кошти ЄБРР чи інших міжнародних фін.інституцій. Єдиною умовою ЄБРР є закупівля лише у вітчизняного виробника. Перевага такої схеми в тому, що закупівля йде безпосередньо у виробника і великою партією - тут не вставиш "фірму-прокладку", бо в тендері найнижчу ціну запропонує виробник. Крім цього, тут є суворий контроль з боку ЄБРР за використанням коштів і завищення цін тут практично неможливе. Ще один плюс - гроші залишаються в економіці України і стимулюють вітчизняне виробництво.
    2) Б/У. Закупівля за бюджетні кошти. Зазвичай здійснюється через фірму-посередника на якій осідає значний % бюджетних коштів. Кінцевий бенефіціар коштів - іноземний контрагент. Тут можна додати, що для цієї схеми можна залучити банківський кредит, але враховуючи те, що закупівля здійснюється через посередника, то ціна закупівлі буде істотно завищеною, внаслідок чого банку ризиковано брати в заставу (в якості забезпечення по кредиту) цей транспорт, бо його реальна вартість не покриє кредит. І тоді банку під заставу дають нерухоме майно транспортної компанії в досить гарному для забудови районі міста (здогадайтесь якої і чим це може закінчитися...)
    Олександр reply Іван
    Не будь таким наївним, Іване))
    1) Не всі міста, що беруть нову техніку, купують її за кредит ЄБРР. Наші сусіди - Рівне, Чернівці, Хмельницький та інші міста нові тролейбуси купили за бюджетні кошти. Причому усі одиночні, за винятком однієї рівненської гармошки - "Вітовта". Ну і Кременчук взяв кілька богданівських гармошок. Київ не рахуємо, бо там додаткове фінансування через закон про столицю України. Те, що кредит ЄБРР (чи ЄІБ) дається лише на закупівлю виключно української техніки - брехня. Погугли, як "Богдан" зливає тендери на користь білоруських БКМів. Одеса вже такі має, на черзі Франик. Та й самі кредити - це не подарунок, горші все одно доведетсья повертати + відсотки. Щодо неможливості завищити ціни - треба бути вкрай наївним, щоб у таке вірити. Відколи це в Україні виробники припинили завищувати ціни?))
    2) Вживана техніка. Спитай львів'ян, чому вони купили 30 вживаних "Татр" з Берліна, а не нові "Електрони". Щодо Тернополя, то наше місто майже завжди бере гармошки, які вмістиміші ніж одиночні тролейбуси. Від 2012 орку купили 30 гармошок і два коротких. З них не їздять лише дві гармошки, які на ремонті. Вони відповідно вже 5 і 6 років тут від'їздили. Щодо іноземного контрагента - теж наївний аргумент. Ну і що? Власники нових БКМів живуть у Білорусі. Тому не пиши дурниць.
    Іван reply Олександр
    Я не проти Б/Ушок, але за ремонт лише кузова одніэєї з тих 2 гармошок (що на ремонті) КП ТЕТ заплатило 500 тис.грн. (на Прозоро є цей договір). А це ціна нової Б/У гармошки... Золотий ремонт виходить
    Anonymous reply Іван
    Це одна з переваг, що в скандинавії можно мінімізувати посередників.
    Цікаво чим Тернопіль не влаштовує умови ЄБРР?
    Старий ян reply Anonymous
    До яких пір ми будемо брати б. У. Може вже достатньо чиновникам красти. При цьому говрити що крадуть водії, які працюють по 16 годин при цьому без перерви, без жодних умов де туалети на кінцевих зупинка, де і коли пообідати. І ви ще хочете щоб водій працював за кондукторіа. Про яку ввічливість можна говорити при таких умовах. Знайте цей білеееетик збільшив який немає ніякої юридичної сили так як не є зареєстрований в міністерстві транспорту та фінансові в збільшив вартість проїзду на 5% так давайте ще кондукторіа і будемо ще їм платити тоді дійсно 9 буде.  Водій не кондуктор його обов'язок безпека руху а не білееееетик.
    Advokat reply Старий ян
    Щось в Європі я також не бачу кондукорів.
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
15:00 Тернополянка втратила майже 400 тисяч гривень — шахрай представився працівником банку 14:02 У Тернополі освячують великодні кошики (ОНОВЛЮЄТЬСЯ) play_circle_filled photo_camera 13:00 Плащаницю зі святих місць Зарваниці привезли на передову play_circle_filled 12:00 9-річний хлопчик кілька разів викликав поліцію для розваги play_circle_filled Від читача 16:05 Поліція Києва та СБУ повідомили про підозру заступнику голови КМДА в організації схеми переправлення призовників через держкордон України 11:03 Втратив документи, коли поранили. Чи можуть переслати паспорт, який замовив в іншому місті? 10:00 Готуємо мариновані яйця та імбир 09:15 Масштабна пожежа біля Тернополя: вогонь знищив частину Чистилівського орнітологічного заказника 09:00 На війні загинули Захисники Ігор Синенький з Теребовлі та Іван Щебивлок з Тернополя 22:00 Поліцейські застерігають від квартирних крадіжок напередодні Великодніх свят 20:45 Короткочасні дощі і грози: якою буде погода 19-21 квітня 20:00 Куди піти, що побачити у Тернополі на вихідні 19-20 квітня 19:01 «Дякую, що скинули кошти на ніжки для тата»: 5-річна донька військового подякувала за допомогу play_circle_filled 18:01 Чисте місто починається з тебе: понад 100 людей прибирали парк «Загребелля» photo_camera 17:30 «Зі Світлим Христовим Воскресінням!» - Великоднє вітання від Віталія Мариновського, добровольця російсько-української війни, директора ТОВ «ВВС-БУД» (новини компаній) 17:03 До 10 років позбавлення волі засуджено водія, який вчинив смертельну ДТП та втік з місця аварії 16:30 В аваріях на Тернопільщині травмувалися двоє дітей 15:56 У Плотичі горить очерет — площа пожежі близько 3 гектарів
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up