Допомога. На кошти Євросоюзу у Тернополі відкрили п’ять додаткових груп у дитсадках та допомогли сімом переселенцям відкрити власну справу. Також влітку у місті повинен з’явитись коворкінг-центр у вигляді офісного приміщення для роботи, спілкування і переселенців, і тернополян
Солідну грантову допомогу на реалізацію проекту отримав Тернопіль від ЄС ще у 2015-му. На сьогодні місто уже витратило орієнтовно 200 тисяч євро від передбачених коштів. Проект планують завершити у серпні цього року.
Загалом, як пояснили у міськраді, проект був розрахований на рік. Утім, реалізувати усе заплановане в рамках угоди з ЄС не встигли, тож дедлайн дещо відтермінували.
- У жовтні 2014 року Делегація ЄС в Україні оголосила конкурс на надання підтримки проектам громад, які постраждали від збройного конфлікту, - розповідає аналітик інформаційної кампанії «Сильніші разом!» Віталій Горобець. - Мета такої ініціативи - підтримка постраждалого населення та внутрішньо переміщених осіб (далі - переселенців – прим. ред.). Для цього інституції ЄС виділили 17 млн євро у формі грантів. Кожний відібраний проект мав отримати від 200 тис. до 2 млн євро на його реалізацію. Однією з умов було те, що учасник програми має щонайменше 10% на реалізацію проекту дати з власного бюджету.
У результаті конкурсу відібрали 18 проектів у 14 областях України. До списку переможців потрапив і Тернопіль, що запропонував проект спільно з ГО «Західноукраїнський ресурсний центр». Суть проекту така: створення додаткових п’яти груп для 75 діток у дитсадках задля подолання проблем перевантаження дитячих груп у місті та 10 робочих місць для працевлаштування вихователів із числа переселенців. А також допомога переселенцям у відкритті власної справи, навчання, створення коворкінг-центру.
- 12 жовтня 2015 р. виконавці провели Школу підприємництва для тимчасово переміщених осіб, що включало семиденне навчання з відкриття та ведення малого бізнесу, - додає аналітик. - За результатами навчання кожен учасник мав можливість написати власний бізнес-план. Сім найкращих бізнес-планів, за результатами експертного оцінювання, було профінансовано з коштів проекту. Максимальний бюджет одного бізнес-плану становить 5 тисяч 500 євро. Загалом на реалізацію проекту у Тернополі виділили приблизно 260 тисяч 105 євро. Наразі проект - у фазі реалізації.
Почали з ремонту у дитсадках
Як розповів координатор проекту у Тернополі – заступник міського голови Іван Хімейчук, на сьогодні уже використали близько 200 тисяч євро. 60-70% цих коштів, за його словами, потягнуло створення п’яти груп при діючих дитсадках. Щоправда, початок реалізації проекту довелось дещо відтермінувати через незалежні від них обставини. Тож угоду підписали у травні 2015-го, а приступили до реалізації проекту орієнтовно у вересні.
- Ми розпочали ремонт груп у садочках №№22,19,16,1 - каже він. – Обирали садки у різних мікрорайонах, де найбільше навантаження. Відремонтували приміщення, які не були придатними і свого часу їх віддали в оренду підприємцям. Приміщення були знищені, переобладнані до такого рівня, що треба було вкладати дуже багато коштів, робити капітальний ремонт. Також закуповували ліжка, столики та інше. До січня зробили ремонти в п’яти групах, а з лютого майже всі вони почали функціонувати.
Персонал із числа переселенців шукали за допомогою Центру зайнятості. Однак на вакантні 10 місць охочих не знайшлось.
- Ми готували проект у 2014-му. І зрозуміло, що не всі чекали стільки часу без роботи. До моменту здачі частина тих, на кого ми розраховували, уже працевлаштувалась, - пояснює заступник міського голови. – Тож ми працевлаштували вісьмох переселенців. Двоє з них уже перейшли на іншу роботу. Але, згідно з проектом, як тільки у нас з’являється людина, її відразу працевлаштовують.
У створених групах навчаються і дітки тернополян, і дітки переселенців. А зокрема і тих переселенців, яких працевлаштували вихователями, і тих, які завдяки проекту стали підприємцями.
Дедлайн відтермінували
Бізнес останніх, до слова, стартував майже у всіх одночасно – орієнтовно у квітні 2016 року. Втілювати в життя свої бізнес-плани вони почали з лютого-березня 2016.
- Участь у навчанні бізнесу взяло 25 переселенців, - говорить Іван Хімейчук. – І пізніше, хто мав бажання, готував бізнес-план. У першому етапі ми відібрали 10, у другому – сім. До учасників конкурсу у нас були такі вимоги – види діяльності можуть бути найрізноманітнішими, але не можуть повторюватись. А ще – протягом року вони зобов’язані звітувати про успішність. Переможцям ми надали повну, передбачену згідно з проектом фінансову допомогу. Кількома траншами. І вони почали працювати.
Так, конкурсна комісія віддала перевагу бізнес-проектам з такими видами діяльності, як ветклініка, кафе кримськотатарської кухні, виготовлення та встановлення котлів альтернативного опалення, шино монтаж, вишивка, магазин дитячого одягу та ін.
Та, якщо з дитсадками і підприємцями впорались, то над іншими пунктами угоди з ЄС ще працюють.
- Ще однією умовою було створення умов, за яких переселенці матимуть можливість зустрічатись, спілкуватись, отримувати консультацію – чи юридичну, чи бухгалтерську, тобто створення так званого коворкінг-центру, - додає посадовець. - В принципі, це місце, де не тільки переселенці, але й тернополяни матимуть можливість за певних потреб здійснювати сою роботу. Ми цей центр будемо робити у вигляді офісного приміщення, де буде доступ до Інтернету, бухгалтерських програм, юридичної консультації.
Побудувати центр планують на місці закинутої вбиральні на Дружбі – відновити вбиральню і на її фундаменту надбудувати приміщення. Місце розташування затверджене комісією ЄС. Наразі уже виготовлена проектно-кошторисна документація, пройдена експертиза, і проведені торги через «Прозоро». Та, за словами пана Хімейчука, охочих стати виконавцями робіт не виявилось. Тож наразі розіслали листи підприємцям і чекають на претендентів.
- Наш проект був розрахований на рік часу. У зв’язку з тим, що у нас є завдання будівництва коворкінг- центру, європейська комісія продовжила термін, - додає пан Хімейчук. - У нас підписано доповнення до угоди, термін закінчується у серпні місяці. В нас мало часу, щоб ми його зробили. На сьогодні, наскільки я орієнтуюсь, ми – серед тих, хто найкраще виконує завдання, тому не хочеться зіпсувати враження.
По завершенні будівництва центру Тернопіль отримає компенсацію – решту коштів з передбаченої суми.
Читайте також: Відкрили власну справу і дали роботу
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер