Генератори, крупи й не тільки. Аналізуємо, що купувала міська рада від початку війни

Генератори, крупи й не тільки. Аналізуємо, що купувала міська рада від початку війни
  • Міська рада Тернополя проводить чималу кількість закупівель різних товарів та послуг. Ми проаналізували дані сайту державних закупівель. На що міська рада витрачала гроші з бюджету? З ким найчастіше укладають договори та чи всі закупівлі були «прозорі»? 
  • Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» та WAN-IFRA в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів.

Ми вивчили відкриті дані платформи державних закупівель dzo.com.ua. Від початку війни до 31 січня 2023 року Тернопільська міська рада, згідно з даними порталу, провела 305 закупівель. Найбільше було оголошено у листопаді – 69. Найменше було у червні – лишень 4 закупівлі. 

Не всі закупівлі, як ми побачили, були успішні. Тобто не всі завершились вибором переможця та укладанням договору. Деякі не відбулися, оскільки не знайшлося надавача послуг чи товару. Деякі були скасовані міською радою, а деякі наразі в процесі розгляду. Детальний розподіл оголошених закупівель за їх статусом виконання можна побачити на діаграмі.

Відео дня

Більшість операцій все ж таки завершились успішно. Загалом таких 272. Не вдалося провести 28. Ще три, станом на 8 лютого поточного року, ще не завершені. Вони або тривають, або очікують на укладання договору з переможцем. Дві закупівлі було скасовані міською радою. 

Як проводили аукціони

73 закупівлі провели з оцінкою тендерних пропозицій учасників за найменшою пропозицією від початку повномасштабної війни. Це означає, що міська рада обирала переможця серед претендентів, які пропонували найнижчу ціну. Простіше кажучи – проводила відкритий аукціон. Проведення аукціону дозволяє зекономити бюджетні кошти, адже надати свою послугу чи товар може будь-який підприємець, який відповідає вимогам. 

Однак з 73 оголошених відкритих торгів чимало не відбулося, оскільки не було учасників. Деякі аукціони намагались провести кілька разів, доки не знайшлася достатня кількість учасників.  Отож, із 73 аукціонів 41 закінчився успішно з укладанням договору. Не відбулося 27. Ще 2 було скасовано міською радою. 3 аукціони наразі тривають. 

Очікувана вартість закупівель міською радою на аукціонах – 9 843 500 грн (сумарна вартість 41 успішного аукціону). Після проведення відкритих торгів уклали договори на 9 220 074 гривні, тобто вдалося зекономити 623 426 грн бюджетних коштів. Це 6% від очікуваної вартості. 

Ще 9 закупівель проходило у форматі переговорних процедур. Це означає, що міська рада проводила переговори з потенційними надавачами послуг щодо ціни та умов. Договір укладається після проведення перемовин. 

Скільки і що купували без торгів

Переважна ж більшість закупівель міської ради була проведена без використання електронної системи.  

Закон України «Про публічні закупівлі» передбачає таку можливість. Це означає, що замовник може укласти прямі договори з обраним надавачем послуг без аукціону, тобто не даючи можливості різним підприємцям пропонувати свої послуги дешевше. Міська рада оголошувала 223 такі операції. 

У зв’язку з воєнним станом правила проведення відкритих торгів змінилися. Тепер простіше укладати договори напряму з підприємствами, без аукціонів. Нові вимоги регулює постанова Кабінету міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».

Зокрема, відкриті торги можна не проводити якщо:

  • закупівля здійснюється для заходів мобілізації та цивільного захисту;
  • здійснюється для будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;
  • будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;
  • існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
  • відмінено відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі 
  • здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури.

Також, аукціон можна не проводити, якщо вартість закупівлі не перевищує наступні межі:

  • придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких не перевищує 100 тис. гривень;
  • послуг з поточного ремонту, вартість не перевищує 200 тис. гривень.;
  • робіт, вартість яких не перевищує 1,5 млн гривень.

Цікаво, на що ж витрачали бюджетні гроші, не торгуючись?

Найдешевша закупівля, яку проводила міська рада, як ми бачимо, всього на 72 гривні з ПДВ. Це опломбування одного лічильника. Виконавець – КП «Тернопільводоканал».

А от найдорожчі закупівлі обходились міському бюджету у десятки мільйонів гривень. Це генератори, спальні мішки, військова форма, паливо тощо.  

Найбільше за одну закупівлю отримала компанія ТОВ «Велкон Інвест». Міська рада закупила у цієї фірми 44 дизельні генератори на суму 32 529 120 гривень. У договорі вказані ціни на генератори – від 95 400 до 2 464 000 за одиницю.

На другому місці з вартістю – 4500 спальних мішків на суму 12 690 000 гривень, які продала ТзОВ «ФАСТ ФЕКТОРИ».

На третьому місці – договір на 10 366 600 з підприємством «Надія», заснованим на власності ГО «Соціального захисту і реабілітації осіб з інвалідністю «Вікторія». У них міська рада придбала комплекти зимового одягу (куртка та штани). На сайті держзакупівель йдеться, що таких комплектів було 3049, тобто в середньому по 3400 грн за комплект. Однак копій укладених договорів не опублікували (!). 

Цікаві закупівлі

Є деякі закупівлі, які виглядають підозріло. До прикладу, уже згадані вище спальні мішки. 16 листопада міська рада оголосила дві закупівлі без використання електронної системи, тобто без торгів, у двох різних підприємств. 

Один з договорів на закупівлю 4500 спальних мішків уклали з ТОВ «ФАСТ ФЕКТОРИ» на суму 12 690 000 гривень без ПДВ. Один спальний мішок обійшовся міськраді у 2820 гривень. Компанія, з якою міська рада уклала договір, за даними відкритої аналітичної платформи YouControl, була створена 11 листопада 2022 року. Тобто за п’ять днів після реєстрації компанії з нею уклала договір міська рада на чималу суму без проведення відкритих торгів.  

Другий договір, який уклала міська рада 16 листопада 2022 року, також стосується закупівлі спальних мішків. Теж без використання електронної системи. Всього закупили 500 спальних мішків на 1 133 860 гривень без ПДВ. Це 1889 гривень без ПДВ за мішок. А уклала договір міська рада з комунальним підприємством «Тернопільелектротранс», основний вид діяльності якого – Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення. 

До слова, ми проаналізували вартість спальних мішків в різних інтернет-магазинах. Тактичні спальні мішки з підсумками, які пропонують військовим, коштують в середньому 1500-2300 гривень. Оскільки ми не знаємо, які саме мішки закупила міська рада та які їх особливості, ми не можемо стверджувати, що вартість завищена. Однак у інтернет-магазинах їх можна знайти дешевше. 

Також у списку закупівель помітили чимало продуктів. Наприклад, сіль, чай, печиво, цукор, різні крупи, м'ясні та рибні консерви. Судячи з документів, усі операції провели без торгів, працювали винятково з одним підприємством – ТОВ «Козацька смакота». Загалом підприємство отримало 3 877 599 гривень. 

Ще міська рада придбала 100 000 літрів не газованої мінеральної води у пляшках на суму 965 000 гривень у ТОВ «ГІГ-АНТ» – по 9,65 грн за літрову пляшку. 

Куди саме пішли ці продуктові набори? Щоб дізнатися, ми підготували інформаційний запит у міську раду. Як отримаємо відповідь – опублікуємо. 

Хто найчастіше перемагав

Ми також проаналізували, із ким найчастіше укладала договори міська рада та які послуги надавала компанія або підприємець. 

Найбільше договорів від початку війни уклали з ТОВ «АСКОР-УКРАЇНА ПЛЮС». 14 договорів на суму 1 360 136 гривень. Вони продавали міській раді побутову хімію, засоби гігієни. 

На другому місці – ТОВ КВП «Неотек». Вони продавали міськраді комплектуючі до комп’ютерів та техніку. Загалом 11 договорів на суму 154 750 грн.

На третьому місці – ФОП Ганзола Олег Васильович. Він надавав запчастини до автомобілів. Загалом 10 угод на суму 128 820 гривень. 

Ми також проаналізували, скільки бюджетних коштів витратила міська рада на подарунки. Про це читайте згодом на нашому сайті! 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (12)
  • Читач46

    Золоте дно.
  • Viktor Aleksandrovich Ka

    А білети на подорожі,махінації з бюджетними коштами на (соїх)підприємствах,виграті тендири на все на чому можна заробити...
  • Ніна Швед

    А де...??? Ух тиииии....
  • Наталия Бахуринская

    Зато  дуже  віруючий казнокрад

keyboard_arrow_up