Шлагбауми в дворах — під забороною? Хто дав дозвіл на встановлення у Тернополі і які можуть демонтувати

Шлагбауми в дворах — під забороною? Хто дав дозвіл на встановлення у Тернополі і які можуть демонтувати

Муніципали кивають в бік патрульних, мовляв, всі дозволи через поліцію. Ті стверджують, що жодного стосунку до встановлення шлагбаумів не мають, мовляв, це все компетенція міськради. А там повідомили, що шлагбауми встановлювати у дворах взагалі… заборонено. Натомість чи не половина дворів у Тернополі зі шлагбаумами, які перекривають проїзд. То законно вони встановлені чи ні — розбирались журналісти «20 хвилин»

Шлагбауми в дворах, напівкулі, які унеможливлюють проїзд та «блокатори» на місцях для паркування. Ними рясніють тернопільські двори, а шлагбауми з одного боку не перетворюють двори в паркувальну зону для сторонніх авто, а з іншого додають ще й чимало клопоту автомобілям оперативних служб.

Заважають швидкій і пожежникам

— Для швидкої шлагбауми при в’їзді у двори — це серйозна проблема, — підтвердив керівник КНП «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Михайло Джус. — Але бригади дають собі раду. Автомобіль стає, медики йдуть пішки, аби по швидше дістатись до пацієнта. А це все впливає на час доїзду і надавання допомоги тим, хто її потребує. І лік часом йде на хвилини.  

Як з’ясувалось, і для рятувальників блокатори, напівкулі, шлагбауми та щільно заставлені автомобілями двори — це часом неабияка проблема.

Відео дня

— Іноді, під час слідування до місця надзвичайної події, вогнеборцям доводиться зіштовхуватися з труднощами, пов’язаними з складністю проїзду прибудинковими територіями, а також проблемами розстановки техніки для гасіння пожежі, — пояснив речник головного управління ДСНС в області Сергій Данілін. — Адже ні для кого не є таємницею, що прибудинкові території населених пунктів, особливо в темну пору доби, перетворюються у місця несанкціонованих стоянок приватного автотранспорту, який іноді повністю перекриває проїзд вглиб дворів.

Автовласники не лише на свій розсуд паркують авто, а й встановлюють поруч з будівлями металеві чи інші конструкції для обмеження руху, перекриваючи доступ на подвір’я іншому транспорту. Тож буває, що для того аби забезпечити доступ пожежно-рятувальної техніки, до місця гасіння пожежі рятувальникам доводиться вивільняти в’їзд у двори від припаркованих автомобілів та проводити демонтаж самовільно встановлених обмежувачів руху.

— І хоча, як правило, затрати часу на виконання цих дій мінімальні, коли на кону необхідність порятунку людей та їхнього майна від лиха – кожна втрачена хвилина стає безцінною, — запевнив Сергій Данілін.

Муніципали кажуть, дозвіл дає поліція. Ті спростовують

В інтернеті ми зустріли чимало порад, як встановити шлагбауми в дворах будинків. Причому законно – із посиланням на законодавчу базу. Проте, як виявилось в результаті власного розслідування «20 хвилин», всі «обмежувальні» конструкції у Тернополі – незаконні.  

— Відповідно до п.2 р. ІІІ Правил благоустрою ТМТГ, забороняється самовільне встановлення засобів організації дорожнього руху, також заборона встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції, передбачена п.6 ст.16 Закону України "Про благоустрій населених пунктів, — запевнив начальник управління муніципальної поліції міськради Ігор Максимів. — Разом з тим, рішенням виконавчого комітету №1225 від 22.12.2021 створено постійно діючу робочу групу для вивчення законності встановлення технічних засобів організації дорожнього руху.

Проте «відповідні органи Національної поліції», в даному випадку управління патрульної поліції в області, бо саме вони опікуються безпекою дорожнього руху, ані сном, ні духом, що мають погоджувати будь-які засоби, в тому числі і шлагбауми.

— Шлагбаум не є технічним засобом організації дорожнього руху, тому поліція їх не погоджує нікому, і ніколи не погоджувала, — запевнила речниця управління патрульної поліції в області Катерина Басалига.

І перелічила власне технічні засоби. Шлагбаумів серед них немає.

Технічні засоби: спеціальні технічні засоби, призначені для організації та регулювання дорожнього руху (дорожні знаки, інформаційні табло, дорожня розмітка, сигнальні стовпчики, транспортні та пішохідні огородження різних типів, світлофорне обладнання).

У Правилах дорожнього руху, п. 15 «Зупинка і стоянка», чітко зазначено:

15.15 На проїзній частині забороняється встановлення предметів, що перешкоджають проїзду чи паркуванню транспортних засобів, за винятком випадків:

— оформлення дорожньо-транспортної пригоди;

— виконання дорожніх робіт або робіт, пов’язаних із зайняттям проїзної частини;

— обмеження або заборони руху транспортних засобів та пішоходів у випадках, передбачених законодавством.

Шлагбауми таки заборонені!

В управлінні ЖКГ міськради теж запевнили, що без погоджень із поліцією шлагбауми встановлювати заборонено. Оксана Ілліч, головний спеціаліст відділу благоустрою та екології, повідомила про всі законодавчі акти та документи, на підставі яких ця заборона діє.   

— Законом України «Про благоустрій населених пунктів», зокрема ст.13 передбачено, що прибудинкова територія належить до об’єктів благоустрою населеного пункту, а в ст. 16 йдеться, що на об’єктах благоустрою заборонено встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції, — прокоментувала Оксана Ілліч.

Окрім цього, відповідно до вимог Правил благоустрою Тернопільської міської територіальної громади, підприємства, установи й організації на власних та закріплених територіях повинні здійснювати увесь комплекс робіт, спрямованих на забезпечення та постійне підтримання чистоти і порядку, збереження зелених насаджень, а саме:
- Недопущення самовільного встановлення засобів організації дорожнього руху, об’єктів зовнішньої реклами, торговельних лотків, павільйонів, кіосків тощо без відповідних погоджень;

- Недопущення влаштування огорож багатоквартирних житлових будинків по периметру відведеної ділянки (оренда, постійне користування), якщо це не передбачено проектною (містобудівною) документацією.

Виконкомом громади прийнято рішення про створення постійно діючої робочої групи — з метою усунення порушень у сфері благоустрою, забезпечення безпеки учасників дорожнього руху, для вивчення законності встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху (шлагбауми, напівсфери, огорожі, блокератори, бетонні тумби та інші види огороджень і обмежувачів, інше), які встановлено з порушенням норм чинного законодавства, керуючись Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про благоустрій населених пунктів», Земельним кодексом України, Правилами благоустрою Тернопільської міської територіальної громади, пояснила Оксана Ілліч.

Рішення про демонтаж прийматиме комісія

— Робоча група, після проведеного обстеження та виявлення факту несанкціонованого встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху, надаватиме висновок відповідному виконавчому органу Тернопільської міської ради для підготовки та винесення на розгляд виконавчого комітету Тернопільської міської ради проекту рішення щодо усунення порушень у сфері благоустрою, демонтажу незаконно встановлених обмежувачів, — запевнила Оксана Ілліч. — За потреби, до роботи групи залучатимуться депутати, працівники патрульної поліції, представники обслуговуючих організацій.

Демонтовуватимуть передусім ті пристрої, на встановлення яких поскаржиться бодай один мешканець, запевнили у міськраді.

Зміни та доповнення до Правил благоустрою Тернопільської міської територіальної громади, які регулюють дані питання, депутати ухвалили 26 червня 2020 р. Номер рішення: 7/51/8.

Зокрема там йдеться:

- недопущення розміщення (паркування) автотранспортних засобів, механізмів на внутрішньоквартальних проїздах, прибудинкових територіях, що перешкоджають руху спеціалізованого автотранспорту (швидка медична допомога, пожежна, прибиральна техніка, тощо), а також створюють незручності для мешканців;

- недопущення самовільного встановлення засобів організації дорожнього руху (напівсфери, блокератори, бетонні блоки, шлагбауми, тощо), об’єктів зовнішньої реклами, торговельних лотків, павільйонів, кіосків тощо, без відповідних погоджень.

Коментар

Сергій ЛУПАК, голова ГО «Рада голів ОСББ м. Тернополя»:

— В Тернополі є лише одне ОСББ, яке отримало дозвіл на встановлення воріт в тупиковому дворі на «Дружбі». Такий дозвіл мешканці отримали ще до 2020 р, тобто, до внесених до Правил благоустрою змін. Хоча чимало ОСББ самовільно встановили шлагбауми, прийнявши такі рішення на зборах. Якщо бодай одна людина буде проти – такі обмежувачі краще не встановлювати. Адже всі мешканці мають право на вільний доступ до прибудинкової території.

В даному випадку, йдеться про встановлення шлагбаумів, потрібна згода всіх співвласників. Якщо навіть на місце виїде комісія, їм покажуть протокол зборів ОСББ, що всі без винятку власники дали свою згоду. Щодо демонтажу – це вирішуватиме комісія, яка виїжджатиме і оглядатиме об’єкти, на які є скарги.

Чимало залежить і від того, у чиїй власності земельна ділянка. Якщо у власності ОСББ, а таких в Тернополі дуже мало, перевага буде на користь мешканців. Якщо земельна ділянка надана в постійне користування, мешканці не можуть приймати будь-які рішення без згоди органу місцевого самоврядування.

Шлагбауми фактично незаконні, але їх встановлюють у Тернополі, незважаючи на всі законодавчі акти та місцеві правила, що забороняють розміщення обмежувачів руху, блокаторів на парковках та шлагбаумів на в’їзді у двори. І, витративши чимало власних коштів, мешканцям залишається лишень сподіватись, що ніхто на їхній шлагбаум не поскаржиться. І саме їхній двір не стане об’єктом, до якого може завітати постійно діюча робоча група міськради. А шлагбаум – об’єктом демонтажу, за рішенням цієї ж таки робочої групи…   

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up