Тернополяни освячують кошики на Спаса: репортаж з місцевих храмів

Тернополяни освячують кошики на Спаса: репортаж з місцевих храмів

Яблучний спас або Преображення Господнє відзначають віряни 6 серпня. Зранку в цей день у місті велелюдно: усі спішать до церкви з кошиками. А ви вже освятили? Залишайте фото свого кошика в коментарях.

Тернополяни святкують Преображення Господнє за новим церковним календарем. У народі цей день називається Яблучний спас. По традиції, зранку віряни йдуть до церкви на службу і освячення букетів та кошиків з фруктами. Шукайте себе та знайомих на фото!

Від ранку у місцевих храмах проходять служби. Багато тернополян прийшли на службу цілими сім'ями. Чимало людей одягнули вишиванки та взяли кошики і букети на освячення.

Наші журналісти побували у Катедральному соборі, Церкві Різдва Христового та Церкві Успення Пресвятої Богородиці. 

Відео дня

Більше фото та відео дивіться у Telegram-каналі «20 хвилин».

Поки біля Катедри звучить молитва і віряни очікують освячення кошиків, на ремонт автівки збирає кошти ветеран Валентин.

Автівку з ремонту вже забрав, далі вона поїде на Донеччині. 

«На даний момент пригнав автівку, її відремонтували, не вистачає на оплату за ремонт 19 тисяч 200 гривень. І також потрібно придбати пальне, щоб транспортувати автівку в Донецьку область. Бригада «Помста», спецпідрозділ «Фенікс», автівку потрібна для евакуації бійців, доставки БК», — пояснив ветеран.

А що ви поклали у свій кошик сьогодні для освячення?

Читайте також: 

Яблучний спас або Преображення Господнє: що сьогодні святкуємо, що освячуємо та які заборони 

450 тис. гривень, які рятують життя: у Великій Березовиці збирають на техніку для бійців  

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (3)
  • Читач41
    Таке враження, що в Тернополі війни немає. Головне - освятити яблука. Люди гинуть, а вам байдуже! Ви гірші за рашистів!
  • Yuriy Koval
    В мене таке враженян що живу в дурдомі,то одна новина про освяченя яблук,то інша новина про купу знищених житлових будинків та квартир у Запорізькій області,а де ті дрони перехоплювачі про які так часто згадують наше міністерство оборони ??? де ті комплекси Patriot ??? де ті всі ППО ??? вчора росказували що Трамп зробив так що росія не буде лупити дронами по цивільній житловій структурі, а виходить що вони ще більше луплять чим раніше !!!

    567 ударів по 16 населених пунктах Запорізької області: є загиблі

    Двоє людей загинули, десять дістали поранень, у тому числі четверо дітей, внаслідок обстрілу рф цієї ночі.

    15 повідомлень про руйнування квартир, нежитлових будівель, приватних будинків, складських приміщень, сільгосптехніки.
  • Євген Махніцький
    Свято Преображення Господнього — одне з найбільш сакральних і світлих у літургійному році. У цей день ми згадуємо євангельську подію, коли Христос, узявши трьох учнів — Петра, Якова та Іоана, піднявся на гору Фавор і Преобразився перед ними. Його лице засяяло, як сонце, а одяг став білим, як світло. Це було одкровення, у якому апостоли побачили Божественну славу Христа.

    Утім, у народній традиції це свято часто називають «яблучним Спасом». І хоча подібне найменування вкорінилося в культурі, варто серйозно замислитися: чи може Божественне Преображення звужуватися до яблук? Чи дозволено спрощувати велику тайну до звичаю освячення плодів?

    Звичай приносити перші плоди до храму справді древній і шанований. Ще у Старому Завіті, як читаємо в Книзі Вихід, Господь заповідав Ізраїлю приносити «первістки плодів землі» (Вих. 23:19) як жертву подяки. І в цьому — істинний сенс освячення: не в тому, щоб плоди стали «святішими», а щоб серце людське стало вдячнішим.

    Святий Іоан Золотоустий навчає: «Коли приносиш дар Богові, приносиш не Йому, як потребуючому, а собі, як потребуючому милості. Бо жертва — не в плоді, а в намірі» (Бесіда на Євангеліє від Матвія).

    Із Візантії на Русі прийшла традиція благословення винограду саме на свято Преображення, адже цей плід встигав дозріти до серпня. Проте на Русі виноград був рідкістю, і його місце зайняли яблука — плід, найпоширеніший і найдоступніший. Але варто визнати, що така заміна була лише культурною адаптацією, а не догматичним чи літургічним визначенням. І саме тому освячення яблук — це добрий і благочестивий звичай, але не частина самої суті свята.

    Святий Григорій Палама, пояснюючи суть Преображення, писав: «Господь показав не інше, ніж те, чим Він завжди був, але що було приховане. Преображення — це не зміна Бога, а зміна сприйняття апостолами» (Слово на Преображення).

    Тож яке місце тут займають яблука? Ніяке — якщо ми говоримо про догматичну суть. А якщо про побожну практику — тоді це жест вдячності, не більше. Освячення плодів не має магічного змісту. Воно не «робить» яблуко святим. Воно є символом нашої подяки Богові за те, що ми живі, що земля родить, що життя триває.

    Називаючи Преображення «яблучним Спасом», ми ризикуємо втратити саму висоту події. Бо де ще в Євангелії Христос так явно відкриває свою славу? І замість того, щоб з трепетом споглядати цю таємницю, людина думає про те, коли можна їсти яблука.

    Свято Преображення — не день коли можна їсти  фрукти, а день, коли ми, як і апостоли, можемо побачити сяйво Божества. Воно відкривається не через кошики з плодами, а через покаяння, через участь у Божественній Літургії, через Святу Євхаристію. Бо справжнє преображення — це не зміна кольору яблук, а зміна серця.

    Тому, говорячи мовою Церкви, ми маємо відмовитися від традиційного найменування. Спас — це Христос, Спаситель, а не улюблений сорт фрукту. Спрощення назви — це спрощення віри. Сьогодні, коли кожен має доступ до Писання, до пояснень отців, до богослів’я — ми не маємо виправдання, аби залишатися на рівні «медового», «яблучного» чи «горіхового» Спаса. Ми покликані до преображення — не лише у час свята, а й в період всього життя.

keyboard_arrow_up