В Україні посилюють правила для боржників: під загрозою майно і рахунки

В Україні посилюють правила для боржників: під загрозою майно і рахунки

Верховна Рада України підтримала законопроєкт, який спрощує стягнення боргів через цифровізацію виконавчого провадження.

Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на сайт Верховної Ради.

Законопроєкт №14005 «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення виконавчого провадження через цифровізацію» ухвалили у першому читанні.

Документ підтримали 236 парламентаріїв.

Головна мета законопроєкту —підвищити ефективність стягнення боргів та заборонити боржникам відчужувати своє майно, а також прискорити процеси через широку цифровізацію.

Парламент має намір заборонити боржникам продаж рухомого та нерухомого майна до повного погашення боргу. Це дозволить стягувачам швидше накладати арешти, щоб боржники не могли продати чи переписати майно на інших осіб.

Як працюватиме система автоматичного стягнення

Законопроєкт передбачає інтеграцію автоматизованої системи виконавчого провадження з державними реєстрами, банками та платіжними системами. Після потрапляння людини до Єдиного реєстру боржників, обмеження почнуть діяти автоматично:

  • Нотаріуси не зможуть посвідчити жодну угоду з нерухомістю боржника;
  • Банки заблокують операції з рахунками;
  • МВС заборонить реєстрацію автомобіля;

Крім того, передбачено, що якщо на рахунок органу виконавчої служби або приватного виконавця надійдуть кошти, які підлягають стягненню, система автоматично сформує повідомлення про погашення заборгованості.

Таким чином, дані про боржника буде виключено з Єдиного реєстру боржників.

 

Борги українців

Нагадаємо, Державна служба статистики України вперше з початку війни оприлюднила дані по заборгованості населення з оплати житлово-комунальних послуг.

Станом на другий квартал 2025 року борг досяг 106,6 млрд гривень.

Найбільший борг був за постачання теплової енергії та гарячої води — 35,2 млрд гривень. За газ українці заборгували 32,3 млрд гривень, за електроенергію — 17,1 млрд гривень, за холодну воду — 10,2 млрд гривень, за управління багатоквартирним будинком — 8,8 млрд гривень, за вивіз сміття — 3,1 млрд гривень.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (4)
  • Адам Лесковець
    А ти де живеш?
  • Oleg Staryk
    Який Закон??? Він суперечить нормам Конституції!
    Окрім цього, кожний закон, постанова повинні бути зареєстровані в Мін'юсті
  • Yuriy Koval
    ГО "Нон-Стоп Україна"

    Дрони, яких не існує: як керівництво митниці заробляє на війні. Фіктивні декларації, секонд-хенд і “дрони для ЗСУ”: Держмитслужба Звягінцева втратила контроль

    Поки держава шукає кошти на дрони для фронту, на українських митницях зникають мільйони. Під прикриттям реформ і кадрових перестановок сформувалася система, у центрі якої виконувач обов’язків голови Державна митна служба України Сергій #Звягінцев. Під його керівництвом митниця перетворилася на координований механізм корупції. Схеми з фіктивним імпортом, “порожніми” бусами, секонд-хендом і навіть безмитними “дронами для ЗСУ” - тепер звична практика, яку покривають керівники департаментів і регіональних управлінь. Наслідок - мільярдні втрати бюджету й системне підривання довіри до держави.

    Сергія Звягінцева в апараті називають “диригентом”. Він координує і прикриває керівників департаментів, що мали б боротися з порушеннями. Дмитро Падун, директор департаменту контролю платежів, систематично “не помічає” невідповідності в інвойсах. Деніс Райков, який очолює напрям боротьби з контрабандою, блокує перевірки ризикових вантажів. Олександр Сапсай із департаменту внутрішнього контролю не реагує на службові порушення, затягуючи будь-які розслідування. Всі ці фігури діють у зв’язці, забезпечуючи безперебійність схем від Львова до Одеси.

    📌Львівська митниця - один із ключових “вузлів” контрабандного потоку. Начальник Іван Керезвас курує пропускні пункти Рава-Руська і Шегині, де процвітає схема “порожніх” бусів. Його підлеглий, керівник поста “Мостиська” Олег Будз, забезпечує проходження мікроавтобусів без огляду. На паперах - порожні транспортні засоби, а насправді по 15 тонн товарів: ковбаси, сири, алкоголь. Відомі навіть номери машин, що курсують без перешкод: BC 5582 MP, BC 3796 MP, BC 7038 EX, BC 3299 PK, BC 7348 MC. За кожен рейс водій платить 400-600 доларів “подяки”, які розподіляються між зміною, прикордонниками та керівництвом. За рік таких рейсів - сотні, а збитки держави обчислюються мільйонами. Львівська митниця

    📌Закарпатська митниця має власний “почерк”. Тут процвітає підміна документів на імпорт шин зі Словаччини. Компанія Evrotech s.r.o. продає українському покупцю ТОВ “ГК Євротех” товар на суму 40-67 тисяч євро, але при перетині кордону документи замінюються, і вже інша фірма - ТОВ “Сеат Україна” - декларує ту саму партію за 25-38 тисяч. Такі маніпуляції дозволяють уникати 25-40% митних платежів. За 2023-2025 роки через схему пройшло понад 200 тонн шин на суму близько мільйона євро, з яких не менше 250 тисяч “осіли” поза бюджетом. Фірми, що фігурують у схемі, змінюють адреси - з Дніпра в Житомир, Кропивницький, Київ, а їхні директори-номінали отримують лише адміністративні штрафи. Реальні вигодонабувачі ж недосяжні для слідства.

    📌Полтавська митниця демонструє інший підхід - системне заниження митної вартості товарів. Колишній начальник Микола Калініченко організував групу, що роками пропускала імпорт кави, риби, обладнання з фіктивними документами. Вартість кави в деклараціях - 3,71 долара за кілограм, тоді як ринкова ціна - удвічі або й утричі більша. Компанії “Геліад”, “Стетік”, “Стандарт Чек Сіті” не мають ні офісів, ні персоналу, але проводять через митницю мільйони гривень. За оцінками Державне бюро розслідувань, лише у справі №62021170010000055 збитки бюджету склали щонайменше 17 мільйонів гривень. Обвинувачення пред’явлені, але механізм продовжує діяти.

    Окрема частина митного “бізнесу” - секонд-хенд. Під прикриттям благодійних декларацій і гуманітарних поставок в Україну щодня заходять десятки партій уживаного одягу та взуття, оцінених у кілька разів дешевше за реальну вартість. Так працюють компанії ТОВ “Варні Мол” і ТОВ “Конкордія”, які імпортують товар із Угорщини, але подають документи від турецької IFS.

    21 квітня 2024 року вартість вантажу - 38 тисяч євро, в декларації - 16 тисяч. 18 лютого - 95 тисяч проти 18, 22 січня - 45 проти 15. Лише на цих трьох партіях бюджет втратив понад шість мільйонів гривень. Компанії постійно змінюють юридичні адреси (Запоріжжя, Обухів, Львів), власників і брокерів. Судова практика підтверджує безкарність: у справі №463/10657/24 львівський суд визнав брокера винним у підміні товару, але штраф обмежився мінімальною сумою, а пільгова ставка мита залишилась.
    Yuriy Koval reply Yuriy Koval
    Останніми роками особливо небезпечною стала схема з “дронами для ЗСУ”. Закон дозволяє безмитне ввезення БПЛА для військових потреб, чим активно користуються зловмисники. За інформацією з митних баз, кожен третій “імпортований дрон” існує лише на папері.

    Волинські, львівські, одеські, чернівецькі, закарпатські та київські митники оформлюють фіктивні постачання через десятки компаній-“прокладок”: “Сенфіджо Інд”, “Поліпром Контур”, “Лоялхілз Груп” та інші. Формально держава “отримує” безмитний товар, фактично - лише звіти. Обсяг таких “паперових дронів” перевищує мільярд доларів. Частину коштів виводять за кордон, частину маскують під гуманітарку. Для армії це означає нестачу розвідтехніки, а для країни - втрату довіри міжнародних партнерів.

    Тиск на бізнес - ще одна форма заробітку. 16 вересня 2025 року на Мостиській-залізничній митниці затримали вантаж ріпаку, хоча всі документи були в порядку. Огляд підтвердив відсутність порушень, але декларацію “підвісили” на тиждень. Підприємство зазнало 1,4 мільйона гривень збитків. Такі ситуації стають інструментом шантажу: щоб уникнути простою, експортери платять “відкат”.

    Не менш показова історія - суд у Любомлі 24 квітня 2025 року. Там розглядали справу про контрабанду 2,9 тонни кави вартістю близько 4 мільйонів гривень. Суд призначив штраф 5 100 грн без конфіскації. Формально товар “реекспортували”, але фактично він повернувся на український ринок.

    ➡️В усіх епізодах спільне одне - відсутність покарання. Компанії-одноденки, підставні директори, митники, що не бояться камер спостереження, бо знають, що їх “прикриють згори”. Це не сукупність випадкових корупційних епізодів, а цілісна структура, в якій кожен знає свою роль.

    Підсумок цієї історії простий і цинічний. Мільярди, що могли б стати дронами, снарядами, технікою для армії, осідають у кишенях чиновників і посередників. У зв’язку з викладеними фактами ми подали скаргу до правоохоронних та контролюючих органів. Вимагаємо провести повну перевірку можливих корупційних зв’язків між керівництвом Держмитслужби - Звягінцевим, Падуном, Райковим, Сапсаєм, а також начальниками регіональних митниць - Керезвасом, Ніжніковим, Калініченком та Будзом.

    Окремо просимо перевірити господарську діяльність компаній “Варні Мол”, “Конкордія”, “ГК Євротех”, “Сеат Україна”, “Геліад”, “Стетік” і “Стандарт Чек Сіті” на предмет дотримання митного, податкового Державна податкова служба України та валютного законодавства, зокрема щодо можливого заниження митної вартості, фіктивних операцій, підміни документів і ухилення від сплати платежів. Цікаво, чи візьмуть до уваги НАБУ, Спеціалізована антикорупційна прокуратура та Національне агентство з питань запобігання корупції - НАЗК наші матеріали, або ж вчергове проігнорують?

keyboard_arrow_up