Введення в Храм Пресвятої Богородиці відзначають 21 листопада

Введення в Храм Пресвятої Богородиці відзначають 21 листопада

Празник Введення в храм Пресвятої Богородиці є одним із дванадцятьох найбільших свят року, які відзначає християнська Церква.

В цей день Церква святкує приведення трирічної Марії для життя при Єрусалимському Храмі, повідомляє Релігійно-інформаційна служба України (РІСУ).

Що відомо про подію

Відомості про подію Введення, що відсутня в Святому Письмі, найперше Церква черпає з апокрифічного тексту, відомого під назвою «Протоєвангеліє Якова».

Апокриф, писаний в середині другого століття, свідчить, що мати Богородиці – Анна – дала обітницю, за якою, народивши дитину, посвятить її на служіння Богу. Тому коли Марія досягла трирічного віку, батьки привели дівчинку до служіння при Єрусалимському Храмі.

Відео дня

Традиція проживання та праці жінок при Храмі, хоч і не описана в Святому Письмі, та відома з юдейського джерела першого століття під назвою «Апокаліпсис Варуха». Суголосна тут і пізніша юдейська традиція. Навіть існує передання, що жінки при храмі ткали богослужбову завісу (Sefer ha’agadah 108). Аргументом на користь того, що Богородиця виховувалась при храмі, може бути й передана нам через євангелиста Луку пісня Марії «Величає душа моя Господа». Ця пісня розкриває глибоку обізнаність Марії в молитовній юдейській традиції, яке молода дівчина могла отримати при Храмі.

Єрусалимський Храм часів по відновленню Іродом в I ст. по р.х. Реконструкція.
Джерело фото: wikipedia.org

Водночас з тим, потрібно враховувати, що вже в протоєвангелії Якова першочергова ціль – розкрити значення, яке Богородиця має в історії спасіння, а не переказати історичну подію. Тому деталі, якими обростає подія Введення, не мусять, а подекуди і не можуть стосуватись реалій життя Богородиці.

— Особливо це стосується пізніших джерел, що лягли в основу святкування Введення і включають в себе навіть Коран. Саме з Корану, в якому коротко описується подія введення, дізнаємось ми ім'я первосвященика – Захарії, що прийняв до Храму Марію, — йдеться у повідомленні.

Історія появи свята

Подія Введення, хоч і відома серед загалу вірних та обговорювана отцями Церкви, стала окремим святом не відразу. Можливо поштовхом до виокремлення Введення в окреме свято послужила поява в VII столітті першого розлогого житія Пресвятої Богородиці, укладеного на основі декількох апокрифів.

— Все ж упевнено можемо говорити про Введення Богородиці як окреме свято – лише з VIII століття, — йдеться у статті РІСУ. — Свідчення тому – проповіді Германа, патріярха Константинопільського (+740), писані на свято Введення. В Єрусалимі Введення починають святкувати 21 листопада, в день після освячення храму Пресвятої Богородиці, що стояв поблизу місця розвалин Єрусалимського Храму. Ця дата святкування стала спільною для більшості східних Церков і залишається такою до сьогодні.

"Введення в Храм Пресвятої Богородиці" середина XVI ст. Перемиська школа іконопису, с. Стара Скварява.

Свято Введення вже з IX століття широко відоме на християнському сході. З того ж часу дійшли до нас й перші ікони, на яких зображено подію Введення. Походять вони з Каппадокії.

В IX-X столітті створюється й більшість гімнографічних текстів свята Введення. Ровесником найдавніших текстів є й канон, створений церковнослов'янською мовою в колі учнів святого Методія. Зберігся він у збірниках XIII-XV століття, але не ввійшов до сучасних літургійних книг. Попри це все, входження Введення в число найбільших християнських свят відбулось лише після XIV століття.

В центрі богослужбового святкування є образ Богородиці, як тої, яку вводять в Святая Святих Храму. Святая Святих – місце, в яке входив лише первосвященник раз у році, тому цей образ має в першу чергу богословське значення, а не історичне.

— Введення Богородиці в Святая Святих означає, що для християн Марія стала Новим Ковчегом через який сталось явлення Бога. Тепер в Святая Святих перебуває людина, адже в людині Бог будує собі житло силою Святого Духа, — зазначає РІСУ.

Народні традиції на Введення

У календарному циклі українського народу це свято завершує осінній сезон і починає зимовий. Які ж звичаї, традиції та прикмети існують у цей день – повідомляє NTA.

Неодмінно зранку віряни відвідують церкву. У цей день прийнято молитися за Боже благословення для дітей. Бездітні пари просять про дарування нащадків. Вагітні моляться Богородиці про вдалі пологи.

У народному календарному циклі – це свято символізує прихід зими. І ціллю святкування було не лише вшанування Діви Марії, а й бажання накликати на свою родину багатство та добробут на весь наступний рік.

На Введення (як, зрештою, й на Різдво та Великдень) хто першим  прийде до хати, той стане «полазником» – людиною, яка приносить добро чи лихо – на цілий рік. Найкраще, коли першим до хати увійде молодий, гарний, грошовитий чоловік: значить, цілий рік у родині будуть і здоров’я, й добробут. Якщо старий, хворий та ще й бідний – очікувати злиднів і немощів. В селах воліли не ходити цього дня до сусідів, бо, не доведи Господи, станеться якась біда – звинуватять, що сусід «приніс».

Також вважається, що на Третю Пречисту не можна нічого позичати й давати у борг, бо не буде з того добра.

Також у цей день не можна:

  • укладати церковний шлюб;
  • шити;
  • прибирати;
  • прати;
  • ображатися, злитися, засуджувати когось.

Дівчата в цей день вмивали лице снігом і витирали червоним рушником, щоб колір шкіри був свіжим і завжди з рум’янцем.

Із дня Введення і аж до Благовіщення – не можна копати землю. Вважається, що вона відпочиває і набирається сил до літа.

Нагадаємо, раніше «20 хвилин» повідомляли, що 15 листопада розпочався Різдвяний піст, який триватиме до 24 грудня. Головне призначення цього періоду полягає в тому, щоб віряни підготувалися до великого свята — Різдва Христового.

 

Читайте також:

На свято Введення в храм Пресвятої Богородиці біля Церкви святого Петра ярмаркуватимуть

15 листопада розпочинається Різдвяний піст: що варто знати та хто звільняється

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up