Лілія Брудницька, експерт Центру структурної політології «Вибір»
- Для цього потрібно розуміти, що зміна кадрового складу законодавчої гілки влади є природнім процесом, як-от періодична зміна клітин в організмі людини. Від виборця у день голосування залежить все, тож потрібно всього лиш поставитися до свого вибору відповідально. А для цього скористатися досвідом американців, які, осмислюючи ідеї, декларовані партіями та кандидатами, орієнтуються на вигоду від перемоги того чи іншого кандидата чи партії конкретно для себе. І тут є надважливий момент: вигоду не ситуативну і короткострокову, а вигоду системну. Депутат має працювати системно, як і партія. Щоб не впасти у стрес від виборів, конче необхідно відсікти емоції: обрання кандидатів не шоу, а відповідальний процес.
- До яких найпоширеніших маніпуляцій вдаються кандидати та як вберегти себе від впливу?
- Уберегтися від впливу легко. Щоразу, коли вам, як виборцю щось обіцяють, ставити кандидату і собі два запитання: кому вигідно і де на це взяти кошти. Зазвичай відповіді на такі запитання відкривають справжні мотиви кандидатів.
Ще один прийом – підміна. Окреслюється конкретна проблема, якій пропонується абстрактне, емоційне, рішення. Скажімо, «низькі пенсії» - «посадити корупціонерів, і гроші знайдуться», «високі тарифи» - «ми знизимо». Без конкретизації, коли і за який рахунок, чи є правова база, хто конкретно «корупціонери» і коли їх кандидат хоче посадити , - це є порожні обіцянки. Але такі формулювання спрямовані на те, щоб люди керувалися емоціями: проблема є – проблема вирішена.
І ще один популярний прийом – створи проблему та легко виріши її. Наприклад, одна кандидатка у депутати на моєму окрузі роздавала торби замість поліетиленових пакетів заради турботи про екологію. Екологія є гострою проблемою округу, але не через пакети з поліетилену, а через викиди двох підприємств. Тим не менш, акція дозволяє стверджувати, що кандидатка знає, як вирішити проблеми екології в окрузі та стоїть на варті цієї самої екології.
- На що варто звертати увагу, щоб зробити свій вибір? Як аналізувати програми кандидатів?
- У кожного виборця свій алгоритм вибору кандидата. Беруть до уваги все, навіть поведінку під час зустрічі з електоратом. До слова, це також дуже важливо. Зі свого досвіду можу сказати, кандидати у депутати надзвичайно полюбляють на таких зустрічах запитання абстрактні, ідеологічні, на кшталт «чи любите ви Україну».Треба доколупуватися у кандидатів, «як саме зробите і коли», бажано наполягти на письмовій фіксації обіцянки. І – робити висновки. Щодо програм кандидатів. Вони важливі, але треба розуміти: програма може бути написана не кандидатом, а фахівцем із урахуванням побажань кандидата. Це єдиний офіційно зафіксований пакет обіцянок кандидата. Тому – надзвичайно серйозний момент! – програма кандидата має бути конкретною. Без цього будь-які обіцянки є цяцянками, оскільки законодавства про відповідальність кандидата за невиконані передвиборчі обіцянки у нас досі немає.
Віталій Голубєв, секретар Національної спілки журналістів України, викладач кафедри журналістики Національного університету "Острозька академія", керівник Школи універсального журналіста:
Вкрай важливо використовувати соцмережі, керуючись принципом доцільності. Доцільність у цьому контексті — це насамперед фільтрація: і того, що постите, і того, що читаєте. Погано не «зависати» у Фейсбуку, а бути при цьому неперебірливим і некритичним. Втрачати відчуття усвідомленої присутності в теперішньому часі. Адже скрізь можна знайти й корисне, й непотрібне.
Особисто мій принцип - нікому нічого не коментувати в соцмережах, а якщо коментуєш - то або лише позитивно, або, якщо все ж вдався до критики, - то висловив свою думку і виходиш. Далі нехай сперечаються без мене. Переконаний, що у суперечках народжується не істина, а зіпсовані нерви. Уникаючи суперечок у коментарях, ми діємо з елементарною турботою про себе - бережемо здоров'я для власних справ і власної сім'ї, а не для байдужих нам чужих людей, які хочуть з нами посперечатися.
І ще вкрай важливо просто пам’ятати: після виборів нам жити і працювати з усіма цими людьми – і нинішніми однодумцями, і нинішніми опонентами – в одній країні. І об’єднує нас набагато більше, ніж роз’єднує. Пересваритись з усіма за короткий проміжок часу – багато розуму не треба. А мати мудрість поважати чужу думку або ж бодай сприймати її нейтрально, як примхи погоди, – це більш далекоглядно, ніж махати віртуальною шашкою.
Павло Сацький , доцент ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Найбільш поширеними прийомами у виборчій кампанії є постійне нагадування виборцям що всі хто були у владі погані бо працювали у поганій системі, а «нові» обличчя будуть хороші бо були поза цією системою. Проте, нові обличчя також прийдуть у стару системі, крім того, вони за старої системи та її механізмів отримали собі змогу та ресурси щоб йти у владу. То ж, слід віддавати перевагу аналізу біографій та програм. Не варто особливо захоплюватися читанням передвиборчої агітації без конкретних програмних положень, причому, які чітко в рамках компетенції депутата. Найчастіше такі загальні агітаційні тези спрямовані не емоційне сприйняття і на стресовий стан виборця у тому числі.
Варто віддавати перевагу читанню більш нудних, але практичних програмних та ідеологічних положень. Часто інформаційний супровід кампанії партій та кандидатів спрямовано в тезу, мовляв, «ви за нас проголосуйте і ми усе зробимо». Виборцеві слід пам’ятати що найліпший спосіб забезпечити виконання обіцянок кандидатом в депутати чи партією-бути завжди активним учасником політичного процесу, навіть коли немає виборів. Не слід вступати у дискусії із тими, хто не є фахівцем у питаннях права, економіки та інших галузей відповідальності депутатів! Це буде емоційне обговорення, наслідком якого буде стрес. Так само не варто вступати у дискусії із тролями в соцмережах і реагувати на «смердючі» пости. У професійних тролів нерви міцніші ніж у пересічного виборця.
А ви вже визначились із власним вибором? Як вдається уникнути тиску під час передвиборчої кампанії? Відповідь залишайте у коментарях.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 28 від 9 липня 2025
Читати номер