Партнер рубрики Події

Їсти, бити пляшки та фотографувати: що вам не можуть заборонити у магазині чи супермаркеті. Є ВІДЕО

Їсти, бити пляшки та фотографувати: що вам не можуть заборонити у магазині чи супермаркеті. Є ВІДЕО
  • Чи бувало у вас таке, що ви випадково розбили пляшку в магазині, а у вас вимагали за неї заплатити? А, може, вам заборонили фотографувати товар або змусили залишити сумку в камері схову? 
  • Які права у відвідувачів супермаркетів? "20 хвилин" запитали у експерта, як діяти в непередбачуваних ситуаціях.

Про права покупців у магазинах та супермаркетах читачам "20 хвилин" розповіла  прессекретар Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області Наталія Гресько. 

 

- Чи можна фотографувати в магазинах? Куди можна поширювати ці фото?

- Інколи покупців торговельних закладів шокує побачене на прилавках: пліснява на хлібі, протермінована молочна продукція, гнилі овочі та фрукти, кремовий торт, що розтанув без холодильного обладнання, - каже експертка. -   Та тільки-но відкриєш сумку, щоб дістати фотоапарат чи включиш мобільний телефон у режим відеофіксації, як до тебе з усіх кутків торговельної зали спішать охоронці зі словами: «Фотографувати та знімати заборонено!» Або на дверях магазинів ми можемо бачити таблички з зображенням перекресленого фотоапарату.

Відео дня

Стаття 50 Конституції України гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Тож заборона фотографувати товари унеможливлює конституційний механізм реалізації цього права. 

Стаття 20 Закону України "Про інформацію"розділяє інформацію на відкриту і з обмеженим доступом. Відкрита за статусом інформація може розповсюджуватись вільно, на відміну від інформації з обмеженим доступом. До такої в даному випадку відносяться закупівельні ціни на товари, що реалізовуються в торговельному закладі. Якщо мова йде про фіксацію продажу неякісного товару, то заборонити зйомку не мають права.

- Тобто навіть якщо в магазині діє заборона на фотозйомку, але фотографується протермінований продукт – заборона не буде правомірною, - каже Наталія Гресько.

Як діяти:  Варто розуміти, що в такій ситуації може виникнути конфлікт. Якщо до Вас підійде власник закладу і заборонить робити фото чи відео, попросіть його пред’явити паспорт та документи, що є підставою для подібної заборони. Частіше підходять охоронці або продавці, що не мають повноважень забороняти фото- та відеофіксацію. У випадку, якщо охоронець намагається забрати у вас телефон чи фотоапарат, викликайте поліцію, адже ніхто не має права торкатися руками громадянина України.

-  Хто відповідає за розбитий товар?  Чи можна по дорозі до каси спожити їжу? Чи є відповідальність за те, що клієнти пошкоджують упаковку?

-У кожному з цих випадків провина повністю лежить на працівниках супермаркету, адже вони є відповідальними за належне зберігання товару. Якщо ця чашка просто вислизнула у вас, покупця, із рук – також не поспішайте за неї платити, - каже пані Греско.

Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Покупець – не власник, поки не заплатить за чашку. Отже, ризик несе супермаркет.

Згідно з частиною 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» продавець зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати, а також, відповідно до цієї норми, забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Прямої заборони споживати продовольчі товари до моменту їхньої оплати в Законі «Про захист прав споживачів» немає. Проте, поки покупець не заплатить за товар, він є власністю супермаркету. Працівники можуть зробити лише зауваження і попросити заплатити за нього на касі. Якщо покупець відмовиться його оплачувати, то можуть викликати поліцію.

Як діяти: Якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести. У суді. Якщо супермаркет не полінується туди звернутися. Самостійно стягувати такі виплати він не має права. 

- Що робити, якщо помітили протермінований товар/недовагу? Чи мають бути тестери?

 - Законом не визначено обов’язкової наявності в магазинах тестерів. Певно, вам не раз траплялося купувати протермінований або неякісний товар. Що ж робити в такому випадку? Дехто просто викидає куплену річ чи продукт і забуває про витрачені дарма гроші та час, а дехто захищає свої права.
Вам не хочуть допомогти? Звертайтеся до старших на зміні (адміністратора, директора чи керівника продавця). Вони повинні забрати у вас зіпсовану річ та повернути кошти. Крім цього, можете подати скаргу на продавця, що відмовлявся вам допомогти. Може статися так, що «старші» відмовляться віддати гроші. Тоді кажіть, що будете звертатися до директора магазину. Контактна інформація міститься в «куточку споживача».  З поверненням товару там складніше, адже довести, що ви купували саме у цього продавця, неможливо без наявності чека. Ви можете також звертатися до управління з питань захисту прав споживачів. В будь-якому випадку пам’ятайте, ви можете і маєте право відшкодувати неякісний товар.

Як діяти: По-перше, потрібно завжди забирати та зберігати чек, адже це – документ, що засвідчує покупку товару. Пам’ятайте про закон «Про захист прав споживачів» і те, що ви можете звернутися до органів, що відповідають за виконання цього закону. Уважно читайте етикетки та захищайте свої права. Якщо ви купили неякісний товар, то потрібно пред’явити чек та куплену річ продавцю. В ідеалі, вам повернуть витрачені гроші.

- Хто несе відповідальність за речі у камерах схову? Чи обов’язково там залишати сумки?

- Ніякий закон не забороняє заходити в торгові зали з сумками і рюкзаками, особливо, якщо там у вас залишаються цінні речі, документи тощо, - каже Наталя Гресько. - Адже ці комірки, що замикаються на ключ, нічим не відрізняються від інших меблів у торговельному центрі. Супермаркет не надає вам послуг зберігання (як у камері схову на вокзалі), ви не укладаєте договір найму (як із банківським сейфом), а тому відповідальності за залишені речі працівники магазину не несуть. Тому заборонити вам увійти на територію закладу з рюкзаком за плечима чи невеликою сумочкою охоронці не мають права.

Відповідно до п.21 Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів- суб`єкт господарювання зобов`язаний: -забезпечити доступ споживачів до торговельних об`єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об`єктах; -створити умови для збереження речей споживачів, у разі, коли вхід до торговельного об`єкта з товарами, які реалізуються в таких закладах, заборонено.

Як діяти: Якщо вам забороняють увійти з сумочкою в супермаркет - викликайте поліцію. 

Що робити, якщо помітили невідповідність ціни на ціннику і у чеку?

- У випадку виявлення Вами різниці при здійсненні оплати за товар між ціною, зазначеною у розрахунковому документі, і ціною, вказаною на ярликах (цінниках) або у покажчиках цін, Ви маєте право платити за товар за ціною згідно з цінником відповідно до положень ЗУ «Про захист прав споживачів» та Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів».

Як діяти: платити за товар за ціною згідно з цінником.

Провели експеримент

Журналісти "20 хвилин" перевірили, чи дотримують права покупців один із найбільших тернопільських супермаркетів. 

На очах в охоронця ми вирішили фотографувати товар, а також відкрили пляшку із водою, за яку ще не розрахувались.  Спочатку охоронець довго стежив за нашими діями, а потім підійшов запитати, для чого ми це робимо?

 

Зазвичай під час зйомок у супермаркетах охоронці роблять журналістам зауваження та просять припинити зйомку. 

На те, що журналістка відкрила та випила воду з пляшки, за яку не розрахувалась - уваги не звернули. 

У магазині одягу ми вирішили перевірити, чи можна повернути товар, який нам не підійшов. Ми придбали взуття, а через кілька годин без проблем повернули його у магазин, показавши чек. Як це було - дивіться на відео. 

 

Опитування

Які проблеми виникали у вас у тернопільських магазинах?

 

А у які ситуації потрапляли ви? Чи знаєте про свої права? Пишіть у коментарях. 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (21)
  • Алина Милько

    Сама працюю в супермаркеті , здебільшого люди , які випадково пошкодили товар-розраховуються за нього, а бидло ,у  якого руки з жопи ростуть-згадує службу прав споживачів! !!

    Конотопська Відьма reply Алина Милько

    Люди які оплачують не знають своїх прав. А бидло, шановна, тут ви, бо ображаєте обізнаних людей і не знаєте своїх обов'язків
  • Лілія Воробель

    Мене у супермаркетах таких як "Рукавичка", "АТБ", "Сільпо" /доводиться в них періодично закуплятися/ чесно кажучи просто щиро ненавидять. Я маю "дурну" звичку перевіряти на касі роздруківку чеків. На жаль, працівникам зі мною не щастить - права свої я знаю добре! Деколи доводиться робити на місці фото і т.д. Це спрацьовує, але забирає час інших покупців та власну енергію. Неможливо доводити лише куповану у "Сільпо" заморожену рибу...Зрештою, вирішувати кожному, що важливіше гроші чи істина. Продавця і покупця розділяє такий собі кордон - прилавок магазину!
  • Lana Ternopil

    В магазинах : " Шара " в одному з яких проводилась зйомка , кошти не повертають за придбаний товар . Не одноразово переконувалась , можна лише поміняти на інший розмір !
    Але якщо звичайно прийшло телебачення , то вони " чемні " і дотримуються букви закону .
  • Anonymous

    "У кожному з цих випадків провина повністю лежить на працівниках супермаркету"а коли наш народ поводить себе як свині то закону немає? Покупці самі ведуть себе гірше свиней

keyboard_arrow_up