Історія. «RIA плюс» продовжує цикл публікацій «Подорож до центру Галичини». Це журналістсько-краєзнавче дослідження про село Нараїв Бережанського району та його околиці.
Літо, 2011 рік. Сильна гроза над Бережанщиною. З повідомлення прес-служби МНС в Тернопільській області:
«У Нараєві Бережанського району від удару блискавки загорілася церква, збудована на початку ХІХ ст. Пожежа виникла 14 липня о 16.20 у церкві Воздвиження Чесного Хреста, спорудженій у 1830 році. Полум’я частково пошкодило дерев’яні конструкції куполу. Під час гасіння пожежі врятували матеріальних цінностей на 1 млн гривень».
Пожежники врятували не тільки майно, а й унікальну книгу.
- У 2012-му наша громада перекривала храм, повністю замінювали дах, і у склепінні старих балок знайшли цей літопис, – розповів парох Нараєва о. Василь Мартинців.
Автор літопису помер в 1940 році, коли вже були «совіти». Перед смертю, аби не дісталася книга зайдам, він сховав її на горищі храму.
Перша сторінка літопису починається так:
- Іменований з днем 1/3 1929 парохом Нараєва, бажав я пізнати людий, парохію і її історію. Хроніки не було жодної. Була шкільна неостаточна і у латинського пароха мені не доступна, тай та в часі недуги лат. пароха в 1933 році десь щезла.
Нараїв дня 8 серпня 1933 року
о. Микола Вергун – нараївський парох і м. декан, поч. Радник Митрополичої Консесторії
Як виник Нараїв
Микола Вергун писав українською, яка досить схожа на вимову нашої діаспори США та Канади. Добавляв записи польською чи латиною з історичних документів, які зумів віднайти.
У своїй «повісті минулих літ» священик зауважує, що православна віра, а згодом греко-католицька, на Опіллі існувала раніше римо-католицької. Поміж це, називає поіменно польське панство, яке заснувало Нараїв та сусідні села чи володіло ними з ХIV-ХV століття аж до Австро-Угорської імперії.
На відміну від офіційної версії заснування Нараєва, отець-парох пише, що містечко з’явилося чи не на століття раніше. Офіційна дата першого спогаду про заснування 1443 рік, але за літописом Миколи Вергуна рід шляхтичів Нарайовських тут осів в ХІV столітті.
«Оселю Нараїв мав заложити після иньших жерел Вартоломей Нарайовський гербу «Яніна» в ХІІІІ століттю, що набув ту посілість наслідком женитьби з Катериною, донькою Юрія Свірецкого, тодішнього магната власника осель Романова, Сьвіржа, опісля Буша, Поручина і Лісник».
Виникнення герба датують за переказами 1246 року, в час передостаннього хрестового походу. У XVII столітті польських астроном Ян Гевелій використав емблему цього герба, як родового герба Яна ІІІ Собєського, для назви нового описаного ним сузір’я Щит (Scutum).
Втім, за іншими літописними даними, в тому числі Миколи Вергуна, історичним гербом Нараєва і засновників Нарайовських вважається срібна троянда на синьому полі.
Також Микола Вергун дає рік заснування однієї з найперших друкарень в Україні. Вона була скоріше на Опіллі, чим у Києві, а її книги зберігаються в Центральній бібліотеці Академії наук України, Львівській науковій бібліотеці, Російській національній бібліотеці в Санкт-Петербурзі, Національній бібліотеці імені Сеченьї в Будапешті.
«У сусідньому місточку Стратині проживає єпископ Теодон Балабан, і так повстала друкарня, що була чинна від 1604 до 1606 року, опісля занедбана і її відкупив Архимандрит Кієво-Печерської Лаври Єлисей Плетеницький з початком XVI століття і в Лаврі у Кієві печаталися вже церковні книжки», - писав священик.
У Стратині друкувалися «Харитонія то ест поповска наука»(1603), «Служебник» (1604) і «Молитвеник или Требник» (1606), що відзначалися високою технічною досконалістю, використанням різних шрифтів і мистецьким оформленням. Стрятинські видання вперше в історії східноєвропейського друкарства були прикрашені сюжетними ілюстраціями, вмонтованими в текст.
Неврожай, голод, холера
Більша половина літопису нараївського священика присвячена подіям ХІХ – першої половини ХХ століть. Він розповідав про місцевий побут, про пошесть холери, які принесли російські війська в 1831 році, про стихійні лиха, які залишали селян без збіжжя, приводили до неврожаю, голоду.
Микола Вергун писав:
«…В р. 1830 був великий неврожай – прямо голод, так що населення було змушене майже даром позбавлятися худібки, панувала велика нужда в наслідок чого много людий вимирало.
В січні 1831 р. панувала в Галичині пошесть холери, заволічена з Росії…
…В 1835 р. був прекрасний і обильний урожай всякого рода збіжа і ярини… Збір плодів був такий великий, що до того часу о так обильнім зборі ані не пам’ятав ані до того часу не чував.
Від 22/ХІІ 1837 до 5/ІІ 1838 панували без перерви дуже сильні морози від 24 степена, а 21/ІІ 1838 було аж 28 степенів морозу. В марті знова впали великі сніги, шо по розтопах спричинили великі повені, а повені зруйнували много міст, місточків і сіл…»
ОКРЕМО
Кримінальна хроніка Нараєва
Цікавою частиною літопису є кримінальна хроніка Нараєва, сусідніх хуторів і сіл. Подекуди тогочасний кримінал може викликати посмішку чи жах, але тоді так люди жили. При цьому, саме з описів такої хроніки найбільше передано літописцем побут сивої давнини на Бережанщині.
Наводимо кілька злочинів, описаних в літописі. Загалом таких історій Микола Ваврух описав безліч.
Супружа трагедія
В 1841 р. мешкав в Нараєві-місті військовий патентований інвалід Данило Гарасимець, з природи злющий і авантюрник, упивався і коли раз п’яний прийшов додому і посварився з женою, а розпочавши на добре сварку, почав її відтак добре бити до безтями. Вкінци ударив її кілька разів поліном в голову так, що того самого дня його жена Гандзя померла. Судова абдукція тіла переведена окружним лікарем Мітіом і хірургом Ціренберґом ствердила, що Гандзя Гарасимець померла не виключно внаслідок побиття, але як хоровита померла на удар серця. І Ц.К. Львівський кримінальний суд засудив Данила Гарасимця на 1 рік тяжкої в’язниці. По повороті з криміналу домів, захорував і сам незадовго помер.
Свиня пожерла дитину
15/5 1843 р. Марія Яциків, мати двох дітий, з яких одно мало 3 роки, а друге ¾ року життя, пішла собі до міста за орудками, полишивши діти самі. Старша дитина бавилася за печею, а меньша Настуня спала у колисці. Двері хатні були відхилені і до хати влізла її власна льоха і пожерла ту дитину, що була у колисці так, що коли Марія Яциків повернула з міста домів, застала лиш недоїдені ноги і голову Настуні. Старша дитина сховалася із страху за піч і її нічо злого не сталося. Мати зголосилася до кари і була за не доглянутість дещо покарана.
Напад на жандарма
В падолисті 1892 р. вкрав Наум Захарків колесо від воза у Томка Бая. Коли жандарм Pickut (чех) переводив ревізію в домі Наума – жінка Наума Варварка Захарків (звана Сойчиха) упала до ніг жандармові і нібито просила за мужом, піднесла жандарма за ноги і звалила його на землю. Наум під час того шамотання розоружив жандарма з кріса і були би обоє жандарма задусили, але і люди оборонили і жандарм у смертнім страху добув з боку шаблю і нею порізав Варварку і опісля Наума. Варварка віднесла тяжкі рани на цілім тілі, а Наум був ранений в голову, дещо в лице, в руку і ногу. Наум вилизався з тих ран і ще прожив кілька літ, а Варварку відвезли до шпиталю, та чомусь її там не прийняли – вернула домів, жила ще около 2 тижні, а з ран вилазили черви і так 5/12 1892 р. в страшних муках закінчила життя.
Назарій НАДЖОГА, 0-98-123-17-17, [email protected]
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 24 квітня 2024
Читати номер