У зібранні 22 жовтня брали участь представники різних молодіжних спільнот. Усі погодилися поставити підписи під остаточним документом. Адже дуже стурбовані тим, аби нардепи вже у четвер, 24 жовтня, не ухвалили поданий їм законопроект у першому читанні. Не секрет, що не всі депутати можуть звернути увагу навіть на висновки фахівців, які вказують на прогалили у документі.
Нагадаємо, у Верховній Раді зареєстрували законопроект “Про свободу мирних зібрань” (є також майже ідентичний документ №2508А-1), який, за словами розробників, має гарантувати право українців на мирний протест. Автори пояснюють свою законодавчу ініціативу вимогою Європейського суду з прав людини та української Конституції.
Втім, на думку активістів деяких правозахисних організацій та громадських лідерів, ця законодавча ініціатива дозволить владі забороняти спрямовані проти неї акції протесту. Висловити свою думку з цього приводу і поки ще не пізно.
Помічник нардепа Михайло Жирівський пообіцяв, що депутат, інтереси якого він представляє, озвучить ініціативу молоді у залі, якщо у цьому буде потреба.
До слова, ніхто із присутніх не заперечував, що Закон "Про свободу мирних зібрань” потрібен. Але такий, який би дійсно відповідав прийнятим у Євросоюзі нормам. На цьому наполягав і правозахисник Володимир Шевченко. Він нагадав, що в Україні нині проходить акція проти законопроекту “Про свободу мирних зібрань”.
Довідка
"Гаряча лінія" координаторів акції проти законопроекту “Про свободу мирних зібрань”: +38 (096) 506-35-80. Офіційний сайт: http://www.zmina.org.ua.
Консультацію та правову допомогу можна отримати за номером: +38 (068) 121-77-41.
{photo_gallery id=1174|}
Пропонуємо вам ознайомитися із матеріалами, які ініціатори "круглого столу" підготували для ознайомлення громадськості із документом, який хоче ухвалити Верховна Рада 24 жовтня. Остаточний варіант листа ми оприлюднимо, як тільки він буде готовий!!!
Цитуємо: "Законопроект №2508А деталізує зафіксоване у Конституції право на мирні збори і вносить зміни до 9 існуючих законів – зокрема, вилучає з Кодексу про адміністративні правопорушення статті про покарання організаторів та учасників акцій протесту. Проект пропонує узаконити обов’язок повідомляти владу про протести за 48 годин до їх початку, що дозволить підконтрольним судам забороняти будь-які “неугодні” владі мирні зібрання. “Спонтанність” зібрань, згідно тексту проекту неможливо буде довести ні міліції, ні судовому виконавцю, ні судді. Проект також передбачає можливість забороняти в суді зібрання про які владу не було повідомлено.
Окрім того, проект передбачає можливість ухвалювати нові антиконституційні “фільчині грамоти” місцевих органів влади, покликані в неконституційний спосіб обмежити свободу мирних зібрань – тепер відповідно до цього закону. Все це призведе до різкого збільшення кількості неправосудних судових заборон мирних протестів, та масових випадків кримінального та адміністративного переслідування протестувальників. За “умисне невиконання рішення суду” чи “злісну непокору законному розпорядженню або вимозі працівника міліції” протестувальникам “світить” три роки тюрми, демотивуючі багатотисячні штрафи або адмінарешт строком до 15 діб.
Для перегляду 10 агументів на користь закону “Про свободу мирних зібрань”
1. Законопроект є пакетним рішенням – це не лише новий спеціальний закон, а і зміни до 9 існуючих законів, зокрема, до Кодексу адміністртивного судочинства, Кодексу про адміністративні правопорушення, Закону “Про міліцію”.
2. Ухвалення закону буде виконанням рішення Європейського суду з прав людини у справі “Вєренцов проти України” від 11.05.2013.
3. Проект скасовує відповідальність за ст. 185-1 та 185-2 Кодексу про адмінправопорушення, які сьогодні застосовують для штрафу або арештуорганізаторів мирних зборів.
4. Закон встановлює чіткий і вичерпний перелік підстав для обмеження мирних зібрань, що має покласти край необгрунтованим судовим заборонам.
5. Закон передбачає, що неповідомлення чи несвоєчасне повідомлення про мирні збори не є підставою для їх заборони.
6. Проект передбачає можливість спонтанних зібрань відповідно до європейських стандартів.
7. Закон гарантує право на контрзібрання.
8. Проект покладає на владу “позитивні зобов’язання” сприяти безпечному проведенню мирних зібрань.
9. Закон передбачає окрему статтю про гарантії для роботи журналістів під час проведення мирних зібрань.
10. Закон виключає можливість застосовувати для заборони мирних зборів Указу Президії Верховної Ради СРСР “Про порядок організації і проведення зборів, мітингів, вуличних і походів і демонстрацій”, прийнятого у 1988 та актів місцевого самоврядування.
На перегляд надано 10 контраргументів проти закону про несвободу мирних зібрань:
1. "Законопроект є пакетним рішенням – це не лише новий спеціальний закон, а і зміни до 9 існуючих законів, зокрема, до Кодексу адміністртивного судочинства, Кодексу про адміністративні правопорушення, Закону "Про міліцію"
Проте значно кращим варіантом для сьогочасної України є не ухвалювати спеціальний закон взагалі, а внести зміни у вже чинні закони, норми яких зараз заважають проведенню мирних зібрань. Чому? Ключові правки від громадськості в проект влади включені не будуть – на Банковій вже чітко домовились про 48 годин, неспонтанні "спонтанні" протести, та безглузді обов'язки протестувальників. Всі ці норми проету №2508а - норми виключно "тіла" спеціального закону. Всі ці норми проекту №2508а є репресивними в українських реаліях.
2. "Ухвалення закону буде виконанням рішення Європейського суду з прав людини у справі "Вєренцов проти України" від 11.05.2013." Ухвалення альтернативного спеціального закону від громадськості без конкретних строків повідомлення і зі справжніми спонтанними зібраннями - теж виконання рішення Європейського суду з прав людини. Ухвалення змін у вже чинні закони, норми яких зараз заважають проведенню мирних зібрань, - теж виконання рішення Європейського суду з прав людини. Чому нас змушують обирати гірший з варіантів - варіант №2508а?
3. "Проект скасовує відповідальність за ст. 185-1 та 185-2 Кодексу про адмінправопорушення, які сьогодні застосовують для штрафу або арешту організаторів мирних зборів."
Проте проект №2508а НЕ ЛІКВІДОВУЄ ШТРАФИ ТА АДМІНІСТРАТИВНІ АРЕШТИ. Вже зараз для міліцейських затримань під час мирних зібрань використовуються п. 5 ст. 11 Закону “Про міліцію” (затримання), ст. 185 КУпАП (“злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції”), ст.173 (“дрібне хуліганство”) та ін. Найбільш репресивні санкції ст. 185 та ст. 173 КУпАП, як і ст. 185-1 КУпАП, – 15 діб адмінарешту.
4. "Закон встановлює чіткий і вичерпний перелік підстав для обмеження мирних зібрань, що має покласти край необг'рунтованим судовим заборонам."
Формулювання №2508а щодо підстав для судових обмежень мирних зібрань не обмежують формулювання ст.39 Конституції на цю тему, а лише уточнюють їх. Тому ст. 17 проекту призведе лише до уточнених шаблонних рішень про заборону – мовляв, зібрання загрожує інтересам національної безпеки чи громадського порядку, і там, на думку влади, буде застосовуватися фізична сила, зброя та інші небезпечні засоби .Чому? Бо судова гілка продовжує бути підконтрольною владі.
5. "Закон передбачає, що неповідомлення чи несвоєчасне повідомлення про мирні збори не є підставою для їх заборони."
НЕПРАВДА. Законопроект №2508а передбачає, що неповідомлення чи несвоєчасне повідомлення про мирні зібрання може бути САМЕ ПІДСТАВОЮ ДЛЯ їх ЗАБОРОНИ (ч. 7, ч. 2 ст. 17 проекту 2508а).
6. "Проект передбачає можливість спонтанних зібрань відповідно до європейських стандартів.
НЕПРАВДА. “Спонтанність” зібрань, згідно тексту проекту (п. 5 ч. 1 ст. 1, ч. 1 ст. 15 проекту 2508а), неможливо буде довести ні міліції, ні судовому виконавцю, ні судді. Ніяк не доведуть протестувальники спецпідрозділу міліції «Беркут» те, що "спонтанне" зібрання, згідно тексту проекту №2508а, є саме “невідкладним” і що повідомити про протест за 48 годин було саме “неможливо”.
7. Закон гарантує право на контрзібрання.
Право на контрзібрання і зараз дозволене в українському законодавстві.
8. "Проект покладає на владу "позитивні зобов'язання" гарантувати безпечне проведення мирних зібрань."
Проект 2508а гарантує лише спокій влади, бо небезпечні в політичному чи економічному плані протести буде неможливо провести. Ухвалення законопроекту №2508а призведе до різкого збільшення кількості неправосудних судових заборон мирних протестів, та масових випадків кримінального та адміністративного переслідування протестувальників. Проект №2508а також передбачає можливість ухвалювати нові антиконституційні “фільчині грамоти” місцевих органів влади, покликані в неконституційний спосіб обмежити свободу мирних зібрань – тепер відповідно до закону №2508а
9. "Закон передбачає окрему статтю про гарантії для роботи журналістів під час проведення мирних зібрань."
Права журналістів, які висвітлюють мирні зібрання і так гарантовані в чинному законодавстві.
10. "Закон виключає можливість застосовувати для заборони мирних зборів Указ Президії Верховної Ради СРСР "Про порядок організації і проведення зборів, мітингів, вуличних і походів і демонстрацій", прийнятого у 1988 та актів місцевого самоврядування."
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 41 від 9 жовтня 2024
Читати номер
Anonymous
Anonymous
Anonymous
Anonymous