Микола Довгошия: «За кошти Європейського інвестиційного банку торік на Тернопільщині почали ремонт 7 мостів» (пресслужби)

Микола Довгошия: «За кошти Європейського інвестиційного банку торік на Тернопільщині почали ремонт 7 мостів» (пресслужби)
  • У час, коли країна продовжує боротися з ворогом, без сумніву, усі наші зусилля спрямовані виключно на оборону та безпосередню підтримку фронту.
  • Водночас ремонт інфраструктури, зокрема дорожньої, також є надзвичайно важливим для стабільності та життєздатності держави.
  • Адже це забезпечує логістику, перевезення гуманітарної допомоги та мобільності громадян, а також підготовці країни до відновлення після перемоги.

 

При цьому через обмежені ресурси та високу потребу у фінансуванні оборони кожна виділена гривня на інфраструктурні проєкти має бути витрачена з особливою увагою до ефективності та прозорості. Про те, що вдалося зробити і за які кошти в області минулого року та які плани на цей рік, «20 хвилин» запитали у начальника Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області Миколи Довгошиї

– Миколо Григоровичу, під час воєнного стану відновлення інфраструктури викликає великий суспільний резонанс. Розкажіть, за які гроші і що саме ремонтували на Тернопільщині у 2023-му році і чому не можна відкладати це до Перемоги?

Відео дня

– Ми всі розуміємо, що забезпечення обороноздатності країни – у пріоритеті, саме тому зосереджувалися на проведення справді необхідних та критично важливих робіт. Приміром, стабільне функціонування мостів під час воєнного стану необхідне для забезпечення логістики гуманітарних та військових вантажів, цивільної евакуації. Тому для ремонту стратегічно важливої інфраструктури країни Уряд у 2023 році виділив субвенцію. Її джерелом є залишки виділених 2022 року коштів Європейського інвестиційного банку. Загалом у Тернопільській області були включені мости і шляхопроводи, які потребують невідкладного ремонту. Першочергова увага приділяється аварійним мостам, які знаходяться на основних маршрутах Тернопільщини. Через них проходить левова частка логістики країни. 

Хочу наголосити, що навантаження на дороги області значно зросло з початком повномасштабного вторгнення. У геометричній прогресії зросла інтенсивність руху як вантажного, так і легкового транспорту. При цьому більшість мостів на Тернопільщині, які були побудовані понад 50 років тому, не розраховані на такі навантаження. Деякі з них, як от у Теребовлі, взагалі стоять на дерев’яних палях. Їхній ремонт зараз потрібен для безпеки руху, а відтак швидкої логістики оборонних вантажів.

Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області у 2023 році мала у роботі сім об’єктів. Це – штучні споруди важливих для логістики регіону на основних дорогах.

Зазначу, що на 4 з 7 об’єктів вже повністю відкрито рух транспорту. 

– Можна детальніше про ці об'єкти і в чому саме їх важливість? Звісно, якщо якісь дані не можна оприлюднювати – краще цього не робити.

– Перший об’єкт, де стартували роботи – це був шляхопровід через залізницю на Обході Тернополя. Його довжина – 109 метрів. Востаннє роботи тут проводили 40 років тому. Через загрозу руйнування провели невідкладний ремонт об’єкта. Наприкінці грудня 2023 року шляхопровід біля Великого Глибочка випробували на міцність та відкрили для транспорту.  

Далі 36-метровий міст через річку Стрипа на трасі М-09 Тернопіль – це ділянка на обході міста Зборів.  Упродовж останніх 10 років міст став аварійним, що підтвердило обстеження спеціалістів ДерждорНДІ. На більшості опор мосту виникли тріщини. Ці пошкодження могли призвести до руйнування штучної споруди і паралізації руху транспорту дорогою М-09. Міст через Стрипу вже відкритий. Там аналогічно провели випробування на міцність перед відкриттям і вже розібрали тимчасовий об’їзд.

42-метровий шляхопровід через залізницю на дорозі Р-41 Обхід Тернополя біля ТРЦ «Подоляни» уперше лагодимо за понад 40 років. Балка посередині тріснула. Через це споруда могла втратити несучу здатність, а рух транспорту єдиною державною трасою для об’їзду обласного центру – ризикує бути паралізованим.Відремонтований лівий проїзд шляхопроводу відкрили восени. На правому проїзді підрядна організація влаштовувала монолітну розподільчу плиту і тротуари. Роботи у січні відновлено, щоб відкрити повноцінний проїзд якнайшвидше.

36-метровий міст на дорозі М-19 Доманове – Ковель – Чернівці – Тереблече у селі Шляхтинці перебував у передаварійному стані. Відбулася часткова руйнація прогонової будови й опор споруди.  Зараз він повністю відкритий для транспорту, однак там поки не вистачає дорожньої розмітки. Фінальні штрихи підрядник наведе з настанням теплої погоди.

Також ремонтуємо 51-метровий міст через річку Збруч  на межі з Хмельницькою областю у Гусятині. Він розташований на автомобільній дорозі Т-23-12 Гусятин – Городок. Через тріщини на 12 балках мосту нам довелося перекрити рух транспорту і розпочати терміновий ремонт споруди. Станом на сьогодні підрядна організація влаштувала монолітну розподільчу плиту та тротуари штучної споруди.

А на міст через річку Гнізна у Теребовлі на трасі М-19 чекає повна реконструкція. Споруда була збудована понад 90 років тому і перебуває в аварійному стані. Руйнування мосту такі значні, що мостобудівники повністю його демонтують і фактично зведуть «з нуля» нову конструкцію. На державних дорогах області це буде перше реальне будівництво з 2008 року. Підрядна організація провела демонтажні роботи, поруч із мостом збудувала тимчасовий об’їзд для легкового транспорту та пішоходів.Зараз облаштовує майданчик для роботи буронабивної техніки.

– Завершення розпочатого – у планах на поточний рік? Які ще об’єкти включені до вашого плану?

– Наш основний фокус – це завершення розпочатих у 2023 році ремонтних робіт на мостах області. Особливу увагу ми приділяємо мосту в Теребовлі. 

Плануємо відкрити повноцінний рух через дві штучні споруди вже навесні. Це шляхопровід біля ТРЦ Подоляни і міст у Гусятині. Також продовжуємо роботи на шляхопроводі через залізницю на обході Тернополя та мості на трасі Р-39 Броди – Тернопіль. А ще завершуємо працювати на об’єктах, де рух уже відкритий, зокрема, де залишається нанести розмітку та облаштувати інфраструктуру.



– Які ще виклики, окрім фінансових, є при ремонті інфраструктури в умовах воєнного стану?

– З 1 січня 2024 року кошти, які надходили у Дорожній фонд, з якого здійснювалося фінансування експлуатаційного утримання автомобільних доріг, Уряд перенаправив на потреби оборони. Відповідно ресурсів для прогортання доріг узимку, протиожеледної обробки, ямкового ремонту стало ще менше. Ми змушені працювати в режимі жорсткої економії.

Ще одна проблема - складна логістика матеріалів. Обмежена робота морських портів України призвела до подорожчання експорту нафтопродуктів,  які є ключовою складовою асфальтобетону. Через окупацію росіянами Соледару та головного постачальника солі для посипання доріг “Артемсіль”, доводиться експортувати матеріал з-за кордону за значно вищою ціною. Ми залишилися без сталі з Маріуполя.

У будь-якій галузі найбільшу цінність мають фахівці своєї справи. З початком повномасштабної війни до лав Збройних Сил України стали як працівники Служби відновлення, так і наших підрядних організацій. Ми з нетерпінням чекаємо їхнього повернення, адже кожен досвідчений інженер, будівельник, дорожник - на вагу золота. 

– А як Служба відновлення забезпечує прозорість і ефективність витрачання коштів?

– Ми активно використовуємо систему Prozorro для проведення відкритих торгів, що дозволило нам у 2023 році знизити вартість робіт на 17,3%. Це підвищує прозорість та довіру суспільства до наших дій. 

У серпні торік ми затвердили Антикорупційну програму Служби відновлення. Її мета - побудова в Службі відновлення ефективної системи запобігання корупції та забезпечення відповідності нашої роботи вимогам антикорупційного законодавства з урахуванням кращих світових практик для забезпечення нового механізму роботи.

У 2023 році в Україні запрацювала електронна система проєктів відновлення DREAM, яка була створена для прозорості кожного етапу проєктів відновлення – від реєстрації, фінансування, закупівель, процесу будівництва і до введення в експлуатацію. Це унікальний електронний інструмент управління відбудовою, коли всі бачать усе. Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області, як і всі структурні підрозділи Агентства відновлення, звітує про кожен проєкт, який ми реалізуємо за європейські кошти у DREAM. Вважаю, що саме відкритість породжує довіру. 

– Як саме даєте раду решті інфраструктури, яку не фінансують європейські партнери. Адже, окрім шести мостів, є ще чимало об’єктів, які потребують ремонту.

– Решту об’єктів у Тернопільській області ми лагодимо або підтримуємо у межах експлуатаційного утримання. Це стосується аварійних мостів, шляхопроводів та водопропускних труб. Всі ці об’єкти називаються «штучними спорудами» та мають критичне значення для збереження безпечного проїзду автошляхами. Торік полагодили 18 об’єктів.

Також наше завдання зберегти в хорошому стані відремонтовані у попередні роки дороги. З цією метою в межах експлуатаційного утримання торік ми влаштували тонкошарове покриття та провела поверхневу обробку покриття на 28 кілометрах державних доріг області. 

Крім цього, в межах експлуатаційного тримання Служба відновлення влаштовує всю інфраструктуру для безпеки руху. Торік ми оновили 1539,7 км дорожньої розмітки, нанесла 175 «зебр» та 3205 квадратних метрів напрямних острівців. Уздовж державних доріг Тернопільщини відремонтували 10 кілометрів пошкодженого бар’єрного огородження.

Насправді ж дороги – не єдина сфера відповідальності Служби відновлення. Крім усього вищезазначеного, ми захищаємо об’єкти енергетики, застосовуючи габіони та біг-беги. Також наша Служба допомагала херсонським колегам із комплексною відбудовою селища Посад-Покровське Херсонської області. Зокрема, наші фахівці займалися запуском проєктів відновлення житла, школи, дитячого садочку, старостату, амбулаторії, пожежної станції й транспортної інфраструктури.

Працівники Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Тернопільській області всіляко волонтерять на користь Сил оборони України з початком повномасштабного вторгнення. Лише у 2023 році колектив перерахував із зарплат 2 мільйони 86 тисяч гривень для потреб Збройних Сил України. За ці кошти придбали для різних підрозділів тепловізори, FPV-дрони, квадрокоптери Mavic з нічним баченням, потужні зарядні станції, рації, генератори та шини для транспортних засобів військових.   


 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

keyboard_arrow_up