Сьогодні на прийомі, завтра — у реанімації: про що сімейні лікарі застерігають тернополян
-
У випадку перших проявів коронавірусу — ми одразу телефонуємо до свого сімейного лікаря.
-
Уже майже півтора місяці, відколи розпочалась третя хвиля пандемії, їм доводиться працювати в посиленому режимі. Як справляються та про що просять пацієнтів, ми запитали у них.
Про проблеми в роботі сімейних лікарів, великий наплив пацієнтів та про те, як коронавірус змінився за останній рік говоримо із заступником директора комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Надією Боднар.
А нижче ми подаємо розповіді сімейних лікарів, які діляться історіями та звертаються до своїх пацієнтів.
— Чи можете ви сказати, що зараз кількість хворих, які звертаються до сімейних лікарів на прийом, уже іде на спад?
—Наразі не спостерігаємо навіть стабілізації кількості хворих, вона стрімко йде догори. Досить великий відсоток тих, кого ми направляємо на ПЛР—дослідження, виявляється “позитивним”.
—Як швидко сімейний лікар може скерувати пацієнта на ПЛР-тест?
— Ця хвиля скоротила нам терміни для діагностики. Раніше могли не на сьогодні, а на завтра відправити на тест, новий штам вірусу не дозволяє зволікати. Тільки з'являються перші ознаки захворювання — ми змушені одразу направити на тест. Якщо у минулу хвилю від перших ознак до ускладнень було сім-вісім днів, то тепер вони можуть проявитися навіть на 4-ий день. При першому зверненні до нас пацієнта з будь-якими ознаками респіраторних захворювань — скеровуємо на тест. Ще зі змін: раніше ми обстежували контактних осіб не раніше, ніж на сьомий день. Зараз тих осіб, які вважаються контактними, обстежуємо вже на п’ятий день.
— Чи погодитесь Ви з твердженням, що загальна паніка навколо коронавірусу спала?
— Є така тенденція, що люди стали більш безпечними. Але сказати, що байдуже ставляться до свого здоров'я, не можна. Хоча і звертаються до сімейного лікаря не одразу, а на другий-третій день.А це період, коли людина вже мала б бути обстежена і знати, що вона є джерелом інфекції для навколишніх. Люди ж натомість два-три дні спостерігають за симптомами та передають вірус іншим. Другий факт — люди стали більш безпечні до інших, тобто частіше ігнорують факт того, що ті, хтопоруч, теж можуть бути джерелом інфекції. Досить часто це бачимо навіть тут, у поліклініці. Наприклад, коли пацієнти знають, що довкола чимало тих, хто може бути потенційно хворим, але перебувають у закладі без маски. Усе більше приходять в лікувальну установу без масок.
— Як на мене, чимало людей ігнорують правила носіння масок. Часто бачимо, як кладуть їх у кишеню, виходячи з магазину, а потім знову одягають. Або носять маски набагато довше, ніж це потрібно.
— Я хотіла б звернутись до людей з таким проханням: оцініть усю серйозність цієї хвилі коронавірусу. Цей вид вірусу дуже агресивний, він дає набагато більше ускладнень, ну і бачимо, на жаль, який зараз відсоток смертності. Засоби захисту дуже важливі, але носити їх треба правильно (носити дві-три години та змінювати). Якщо маску носити на бороді, носити кілька днів або ж руками торкатись постійно — ніякого ефекту вона де дасть, ба навіть навпаки.
— Розкажіть, будь ласка, більше про роботу сімейних лікарів. Чи відчувають втому? І прошу, нагадаєте правила спілкування пацієнтів з сімейними лікарями у неробочий час?
— Хочу нагадати, що наш заклад має свій офіційний сайт, на якому зазначені години прийому сімейних лікарів. Крім того, окремою графою там виділено час спілкування сімейних лікарів з пацієнтами в онлайн-режимі або телефоном.
Треба розуміти, що коли лікар проводить огляд пацієнта, — він не може в цей час відповідати на дзвінки інших. Телефонуючи до сімейного лікаря, треба звернути увагу на те, чи зараз це не час прийому. Такого, щоб під час прийому не було людей — не буває.
Навантаження дуже велике. Зараз значно збільшилась кількість пацієнтів, які приходять у лікувальний заклад, щоб поспілкуватися з лікарем. Справді у коридорах інколи доводиться просити людей дати дорогу. Медикам часто доводиться залишатися у позаробочий час, аби прийняти усіх.
— Що Ви хотіли б передати пацієнтам, якби могли звернутись до них усіх одразу?
— Я прошу людей бути терпеливими, співчутливими до лікарів. Ми працюємо в такій ситуації уже не перший рік. І звісно, нам не є легко. Також є моменти, коли наші медики залучені до вакцинації, і в такому випадку теж не можуть відповісти на дзвінок. Ще також хочеться нагадати і за вечірній час: дуже просимо дати сімейним лікарям змогу відпочити після напруженої роботи, ну, і по—друге, кожен лікар має також власну сім’ю, дітей, батьків та рідних, із якими теж потрібно разом проводити час.
— Якщо порівняти наплив пацієнтів, починаючи із кінця вересня, з ситуацією яка була під час минулої хвилі пандемії, навесні минулого року, що Ви можете сказати?
— Звісно, порівнювати те, що відбувалось влітку із ситуацією зараз, то, звісно, усе було значно спокійніше, зараз, очевидно, і сама хвороба має більш серйозний перебіг. А також раніше МОЗ дозволяло спілкуватися з пацієнтами, відкривати листки непрацездатності дистанційно. Тобто в телефонному режимі. Зараз ця норма відмінена, сімейні лікарі все частіше йдуть на огляд до пацієнтів додому. Також ще одним чинником того, що ускладнює нам роботу, є те, що у людей, яким діагностували ковід, симптоматика розвивається дуже активно, особливо в невакцинованих. Це їх лякає і, відповідно звернень більше і більше.
Дзвінки починаються о 7-ій і тривають до 24-ї: сімейний лікар Галина—Марія Кіріченко
— Кількість хворих на ковід із вересня до сьогодні зросла шалено. Люди масово звертаються. Дзвінки починаються із 7-ї ранку та продовжуються до 12-ї ночі.
Щодо важкохворих, то можу сказати, що такий перебіг хвороби здебільшого у невакцинованих.
Імунізація викликає різну реакцію в людей: хтось начитався фейків та жартів в мережі і думає, що так їх чіпують. Хтось цікавиться інформацією про вакцини, але наважитись не може, ну і звісно, є багато людей, які прийняли рішення щепитись.
Щодо дзвінків пацієнтів, дуже мало в кого є розуміння того, що сімейний лікар — це той, хто має власне здоров’я, власну родину та час на відпочинок, аби наступного дня нормально працювати. Дзвінок є в суботу, у неділю, рідко, але буває й таке, що телефонують посеред ночі. Ми стараємось відповідати, по-максимуму допомогти, але в силу людського фактора не завжди це виходить на 100%.
У такому режимі важко працювати: емоційно, фізично, через такий режим відчувається і емоційне вигорання, але маємо працювати, бо по-іншому ніяк.
Звертайтесь до лікаря вчасно, залишатись вдома два-три тижні, а вже тоді звертатись по допомогу — не є правильно, і з точки зору пацієнта, і з точки зору лікаря.
Не відкладайте похід до лікаря: сімейний лікар Ольга Адашинська
— Працюю сімейним лікарем із кінця літа. Ще заключаю декларації, то буває, що і 40 людей на день приймаю. Серед них 15-17 хворих на коронавірус або з підозрами. Початок моєї роботи припав на серпень, і тоді за день ми могли прийняти 1—2 хворих із симптомами коронавірусу. А бувало й таке, що не було взагалі нікого.
Працювати в такому режимі нелегко, але енергії в мене багато, тож готова допомагати людям. Зараз бачимо, як швидко відбувається перебіг хвороби. І тут люди діляться на два типи: одні затягують та приходять на п'ятий-сьомий день з температурою, і тоді лікувати значно важче, а є такі, що і з найменшими симптомами звертаються за допомогою.
Щодо перших симптомів, то найбільше пацієнтів звертаються з такими: загальна слабкість, температура не більше 37,2. Після направлення на тест — він виявляється позитивним, а за два-три дні різко падає сатурація. Тож найбільшою проблемою для людей стало те, що ковід зараз добре маскується: перші прояви є незначними, а стан може погіршитись дуже різко. Тому прошу людей бути уважними до власного здоров’я та не наражати на небезпеку себе чи своїх рідних, відкладаючи похід до лікаря.
За день приймаємо 60-70 людей: сімейний лікар Володимир Гаврилюк
— Зараз у мене під кабінетом кілька десятків людей. Чи втомились ми? Як вважаєте? За день 74 пацієнти, зовсім не втомився, ні я, ні медсестра, як зараз поряд зі мною (посміхається — прим ред). Згідно з нормою, за день маю прийняти до 17 осіб. Особливо складний день — понеділок.
Якщо порівняти із другою хвилею пандемії, яка припала на весну цього року, то людей було приблизно так само. Але зараз працювати нам важче, адже ми проводимо щеплення, часто звертаються і через проблеми із сертифікатами, лікарняними і так далі.
Як комунікувати зі своїм лікарем
НСЗУ пропонує кілька порад, які допоможуть побудувати довготривалі комунікації з вашим лікарем на засадах взаємоповаги:
-
Якщо лікар надав свій номер мобільного, поцікавтесь, в які часи зручно дзвонити або писати та з якими питаннями.
-
Перед тим як дзвонити лікареві, подивіться на годинник. В ідеалі час дзвінків має збігатися з часом роботи вашої амбулаторії.
-
Заздалегідь продумайте всі питання перш, ніж набирати номер лікаря. Адже нерідкі випадки, коли пацієнт згадує про найважливіше після завершення розмови і передзвонює знову.
-
Починайте розмову або текстове повідомлення з нагадування, хто ви. Адже лікар не здатен пам’ятати всіх пацієнтів, та відразу переходьте до суті питання.
-
Не відправляйте аудіо, відео—повідомлень, якщо ви не узгодили такий формат заздалегідь.
-
Невідкладна ситуація потребує невідкладної допомоги, а це або дзвінок на 103, або самостійне відвідування лікарні, яка надає медичну допомогу цілодобово. Вас приймуть без електронного направлення у разі, якщо випадок не може чекати.
-
У вихідні, святкові та неробочі дні у вашій амбулаторії працює черговий кабінет та реєстратура. Завжди можна звернутись туди перш, ніж турбувати свого лікаря дзвінком у його вихідний.
-
Не плутайте сімейного лікаря з психологом. Поважайте право вашого лікаря на відпочинок і не турбуйте його з метою “поговорити”. Сьогодні всі бачать, наскільки важливими є сімейні лікарі та лікарки в житті кожної родини.
Тож НСЗУ закликає потурбуватися трохи про тих, хто має турбуватись про вас!
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
Yuriy Kupeev
Marta Dereh