Тернопілля: віра і конфлікти

Тернопілля: віра і конфлікти
Релігійні конфлікти, Тернопільська область. Фото - Вікіпедія
Переходи із УПЦ, що у єдності з Московським патріархатом, до УПЦ Київського патріархату - теми, про які дуже часто доводиться нам писати у зв'язку із подіями на релігійному полі Тернопільської області. В основному вони зосереджені у волинській частині краю.

- Ми хочемо молитися українською мовою і ходити до Української церкви, - пояснює перехід майже всієї громади села Бутин Збаразького району до УПЦ КП місцева жителька й активістка Юлія Цимбалюк.
Такі пояснення отримуємо, починаючи ще з 2007-го від численних вірян, які вирішили змінити Церкву. А втім, за цією немов би й вичерпною фразою стоять індивідуальні обставини і драматичні історії.

Рохманів
Шумський район


Конфлікт у цьому селі розпочався у середині 2000-х, коли більшість вірян через невдоволення місцевим священиком УПЦ (МП) о. Олегом Сірком перейшла до УПЦ КП. Співвідношення громад виявилося у пропорції 1:8. Оскільки громада УПЦ (МП) відмовилася від почергових богослужінь із Київським патріархатом у місцевій церкві Святої Трійці, угоду про богослужіння у ній влада уклала тільки з УПЦ КП. Згодом храм опечатували, а о. Сірко залучав на підмогу регіонала Юрія Болдирєва, чиїм помічником-консультантом був сам священик, а також Наталію Вітренко і представників Компартії. У 2007 році доходило до бійок біля церкви, які провокували приїжджі «помічники».
Конфлікт завершився тим, що храм залишили за УПЦ КП, а УПЦ (МП) облаштувала для богослужінь сільську хатину. Згодом цій громаді виділили землю для нового храму.

Мусорівці
Збаразький район


Конфлікт у цьому селі розгорнувся у 2009 році після зведення мурованої церкви Покрови Пресвятої Богородиці. До того у селі діяла громада УПЦ (МП), але виявилося, що частина вірних пов'язувала долю нового храму і всієї громади із УПЦ КП. Відтак почалися суперечки - храм освятило духовенство Московського патріархату, а в селі утворилася альтернативна громада Київського. Драматизмом відзначилися у Мусорівцях Різдвяні свята 2010 року. Тієї зими під новим храмом виникали бійки за участю приїжджих «із Почаєва» з одного боку та «із Тернополя» - з іншого. Під час одного зі штурмів церкви, в якій зачинилися прихильники МП, був помічений свободівець Михайло Головко, теперішній нардеп-мажоритарник.
Конфлікт завершився тим, що новозбудований храм втримала УПЦ (МП), а старий дерев'яний - пам'ятку архітектури XVIII cт. - УПЦ КП. Щоправда, прихильники МП забрали з тієї церкви ікони і церковні речі.

Новостав
Шумський район


У цьому селі громада УПЦ (МП) розділилася на дві частини після Революції гідності.
-  У церкві відбулися збори, і на них вирішили від'єднатися від УПЦ (МП) та приєднатися до УПЦ КП, - розповіла жителька села Руслана Бугай, яка збирала по селі підписи за відповідну ініціативу.
Серед жителів Новоставу, а це 382 дорослих, прихильники УПЦ КП та УПЦ (МП) провели збір підписів – кожна громада на свою підтримку. І диво: назбирали 575 підписів! Тобто більше, ніж є людей. Пристрасті серед мешканців села восени‭ ‬2014‭ ‬року дійшли до того,‭ ‬що місцевий храм Святого Михайла довелося опломбувати.‭ ‬Усі опинилися надворі.‭ ‬Із‭ ‬21‭ ‬листопада‭ ‬2014‭ ‬року храм таки відчинили‭ — ‬тепер для почергових богослужінь.
Наразі у Новоставі більшість залишилася громаді УПЦ‭ (‬МП‭)‬.‭ ‬Емоції стихли,‭ ‬але тривають суди.

Лішня
Кременецький район


У цьому селі з 2010 року паралельно існували громади УПЦ КП та УПЦ (МП). Друга була численнішою. Одначе у 2014 році батюшка цієї громади заборонив відспівувати у місцевій церкві Св. Димитрія уродженця Лішні, який був вірним УПЦ КП. Людей це обурило, і майже всі, хто ще був у громаді УПЦ (МП), перейшли до Київського патріархату.
- Жодної конфліктної ситуації з часу переходу не було. І тільки троє людей, староста попередньої громади Московського патріархату та двоє жінок, не ходять до церкви, - каже парох УПЦ КП отець Андрій Любунь.
За браком вірних громаду УПЦ (МП) ліквідували. Зрештою, за рішенням голови обладміністрації від 20 травня 2015 року церкву у Лішні передали у власність громади УПЦ КП.


Вовківці
Шумський район


Парафіяни УПЦ (МП) майже усією громадою у цьому селі біля Великих Дедеркал перейшли у 2014 році в УПЦ КП під впливом подій Революції гідності.
- Священик Московського патріархату відмовився поминати загиблих і вояків АТО, тож спочатку зійшлася ініціативна група, зібрали підписи. Потім провели збори, — каже житель Вовківців, журналіст і активіст громади Київського патріархату Володимир Гаврилюк.
У селі, де є приблизно 320 дорослих жителів, приблизно 220 підписалися за перехід. З огляду на те, що частина місцевих - на заробітках, ці люди не змогли взяти участь в опитуванні. Вірних УПЦ (МП) у селі небагато, і вони почали ходити до церкви у селі Малі Дедеркали. Церква Покрови Матері Божої залишилася за Київським патріархатом.

Бутин
Збаразький район


Громада цього села у 2014 році вирішила перейти до УПЦ КП також у зв'язку з подіями Революції гідності.
- З нашого села у подіях на Майдані брали участь двоє студентів. Коли з іншими майданівцями утікали від міліції, добігли до Києво-Печерської лаври. Але їм відмовили відкрити ворота, - розповідає жителька Бутина Юлія Цимбалюк. - Люди у селі були вражені, багато говорили про це. Батьки тих студентів були просто шоковані. Мама одного з них була настільки затятою прихильницею Московського патріархату, що й слухати про щось інше не хотіла — настільки свято вірила. Але ця подія жінку так вразила, що вона перейшла у Київський патріархат, і мови про інше бути не може. Просто дитина сказала: «Ноги моєї там більше не буде».
Зміна юрисдикції громади не була мирною, адже група вірян УПЦ (МП) у селі є. У Бутин приїжджали молодики на підтримку УПЦ (МП), а «Правий сектор» - на підтримку УПЦ КП. Загалом за перехід під час опитування місцевих жителів висловилися понад 300 осіб, проти - 15. У церкву Св. Архистратига Михаїла ходять на служби парафіяни Київського патріархату

Стінка
Бучацький район


Конфлікт у цьому селі точиться довкола храму Різдва Пресвятої Богородиці ще з початку 1990-х. Тоді з єдиної дозволеної в радянські часи громади РПЦ вийшла громада УГКЦ. Згодом громада РПЦ переформатувалася у громаду УПЦ (МП). Православні - у більшості: їх близько 200 проти 60 греко-католиків.
Віряни УПЦ (МП) не погоджуються на почергові богослужіння, а 22 березня 2015 року не пустили парафіян УГКЦ помолитися на церковному подвір'ї, біля могили їхнього довоєнного пароха о. Ярослава Гавацького. Останній був будівничим сільського храму. У Стінку неодноразово приїжджала міліція, був «Правий сектор» на підтримку вірних УГКЦ і «бородаті хлопці» - на підтримку УПЦ (МП). Конфлікт досі не розв'язаний.

Сосулівка
Чортківський район


У цьому селі приблизно 90% вірних - прихильники УПЦ КП, а решта - УГКЦ. Перші уже протягом багатьох років не погоджуються на почергові богослужіння у церкві Покрови Пресвятої Богородиці. Тож вони не пускають греко-католиків до храму, хоча, за документами і рішенням господарського суду, церква належить УГКЦ.
Загострення конфлікту у Сосулівці сталося наприкінці травня 2014 року. За словами архиєпископа УПЦ КП Нестора, православні не пускають греко-католиків до храму, бо бояться, що їх самих звідти виженуть.
Загалом у Сосулівці повторюється конфлікт, що стався у селі Заздрість Теребовлянського району. Там православні не пустили греко-католиків до церкви, хоча остання за документами має належати УГКЦ і її будували предки патріарха УГКЦ Йосипа Сліпого. Але якщо у Заздрості греко-католики збудували собі новий храм на місці напівзруйнованого костелу, то у Сосулівці змушені служити надворі біля каплиці. І це при тому, що парох УПЦ КП о. Роман Глубіш є братом отця УГКЦ Ореста Глубіша.

Коментарі (4)
  • Анонім

    Православні віряни завжди вирізнялися більшою агресивністю, порівняно з вірянами УГКЦ! І ця стаття підтверджує таку тенденцію! Не знаю! Чи це так священники підбурюють прихожан до нетерпимості та агресії? Очевидно, що так!
  • Анонім

    Ну якщо церкву побудували предки глави УГКЦ Йосипа Сліпого, то логічно, що ця церква повинна належати ЛИШЕ прихожанам УГКЦ!

    Куди дивиться влада?
  • Микола Унгурян

    взагалі-то церква це власність громади і громада повинна вирішувати, а не "священник" з "братками".

    Що заважає провести опитування та за результатами його перейти в ту конфесію яку обрала більшість.

    і могли б дійсно домовитись про почергове служіння
  • Анонім

    Памятаю, як Головко з побратимами виламував двері храму, трощив вікна, супроводжуючи це свавілля такими матами... І це на території храму. Та моліться, де хочете і як хочете, але з любовю і повагою до ближніх!
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні

Новини Тернополя за сьогодні

15:00 У Тернополі Будинок дитини трансформують у Центр реабілітації та паліативної допомоги. Є план 14:00 Про секрети підписів новітніх керманичів України 13:03 У тернополянина біля будинку вкрали авто, він просить допомогти у пошуках 12:02 Як у Тернополі оживили мистецтво Від читача 12:12 « Ми проти булінгу та насильства!» під таким гаслом проходив тиждень соціально-психологічної адаптації у ТЗОШ №18 11:35 Чергова ДТП через алкоголь: постраждали дві жінки photo_camera 11:03 Що робити, якщо пільговикам відмовляють в безкоштовному перевезенні 10:03 ТОП-10 порад, щоб гарно спати вночі 09:03 У Тернополі запрацювала оновлена поліцейська станція photo_camera 08:00 Цей день в історії, 19 жовтня: почалося масове вивезення українців до Сибіру play_circle_filled 07:00 Погода у Тернополі: 19 жовтня, хмарно, +22° 20:51 БК "Тернопіль" на вихідних протистоятиме "Говерлі" 20:01 "Читається на одному диханні": ТОП-5 захопливих детективів для довгих осінніх вихідних photo_camera 19:01 “Ти зможеж!”: у Тернополі пройде соціальна ініціатива 18:00 Усі розваги у Тернополі на вихідні 17:40 Автобус вскочив в яму, 15-річна Наталя випала і вдарилась головою. Вона померла у лікарні photo_camera 17:31 Тернополянам покажуть чотири кращі швейцарські фільми 17:12 "Нива" на міському стадіоні зіграє проти "Калуша" 16:31 У Тернополі відбудуться змагання на велосипедах для дорослих і дітей 16:10 Знижки в магазинах та аптеках: які переваги мають власники «Файної картки»
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Афіша та квитки на Moemisto.ua Афіша:
keyboard_arrow_up