Інспектор "RIA" – проект редакції газети "RIA плюс" та сайту "20 хвилин". Ми показуємо, де порушують права жителів міста і не тільки, як реагувати та куди скаржитися.
Поїсти не вдома. Кожен із нас час від часу зустрічається із друзями та рідними у кафе чи ресторані. Випити кави, пообідати, повечеряти чи відсвяткувати важливу дату. Чи звертаєте ви увагу на меню та скільки грамів у конкретній страві? Журналісти "RIA плюс" влаштували невеликий експеримент та перевірили заклади на чесність.
Чи обважують у закладах і чому? Відповіді на ці питання ми і намагалися дати. Отже, для нашої інспекції обираємо п’ять закладів. Майже усі – у Центрі. Лише один із них – за принципом географічного наближення до редакції.
Експеримент проводили 19 серпня, якраз на свято Преображення Господнього. Беремо із собою ваги і йдемо.
Стартуємо від Українського Дому "Перемога". На шляху – точка продажу пиріжків та булочок. Це не кафе і не ресторан. Але саме тут тернополяни чи не найбільше купують випічку. Тому вирішуємо включити торговельний павільйон до нашого списку.
Купуємо на перевірку пиріжок з вишнею (вказана вага – 90 г.) – 10 грн, пиріжок з абрикосом (90 г.) – 11 грн, ватрушку із сиром (90 г.) – 11 грн, та кільце глазуроване (60 г.) – 7 грн. Наше замовлення вартує 39 г.
Перевіряємо фактичну вагу придбаної випічки: пиріжок з вишнею – 98 г, пиріжок з абрикосом – 114 г., ватрушка із сиром – 108 г., кільце глазуроване – 85 г.
Як бачимо, усе – понад вказану вагу. Щоправда, ми не можемо сказати, чи є відповідність тіста та начинки, адже для цього потрібно провести спеціальне дослідження.
Тим часом дівчинка-продавець радіє тому, що з вагою усе добре та запрошує приходити ще. Каже, і самій було цікаво подивитися.
Напроти токи продажу пиріжків – бар Pizza Grill. Замовлення приймають швидко. Просимо салат із курячого філе – 260 г., морозиво – 180 г. та десерт – "П'яна вишня" (офіціант сказала, що тістечко зважили перед подачею – 130 г). Що принесли: салат – 223 г., тістечко – 115 г. Морозиво зважити не вдалося, бо офіціант пусту креманку так і не приніс.
Ми попросили офіціантів переважити страви на своїх вагах. Однак вони відмовилися. На питання, чому порції менші, офіціант відповів так: "То все через яйця, є більші-менші... Цього разу закупили менші, тому так вийшло". Щоб з'ясувати такі тонкощі, офіціанти ходили туди-сюди хвилин 20. Вихід, який запропонували, - анулювати замовлення.
До слова, ми просили у офіціанта, аби покликав адміністратора. Але до нас так ніхто і не вийшов. Залишили відгук у книзі скарг та пропозицій, сподіваємося, що на наше звернення керівництво відреагує уже заочно.
Один із бюджетних варіантів, де можна пообідати, - кафе "Пиріжкова". Обираємо два салати – "Оселедець під шубою" (вказана вага – 150 г.) – 17 грн та "Грузинський" (150 г.) – 13 грн. До речі, у цьому закладі є ваги на прилавку, де можна зважити страву.
Розрахувавшись, переважуємо страви: "Шуба" – 178 г, "Грузинський" – 148 г.
По вазі все добре. До речі, подивитися куточок споживача у цьому закладі проблемно. Працівниці чомусь вирішили, що це – таємна інформація. Але він на те і є куточок споживача, щоб люди могли ознайомитися з меню та глянути на ціни.
Пивний ресторан "Файне місто" – чи не один з найпопулярніших у Тернополі. Замовляємо Салат зі слабо соленим лососем (вага у меню – 230 г.) – 79 грн та Салат із в'яленим м’ясом та блакитним сиром (вказана вага – 210 г.) – 75 г. На десерт – Чизкейк із морозивом. На замовлення чекали до 15 хвилин.
Офіціанти люб’язно подали страви. Переважуємо і бачимо: Салат із лососем – 209 г, Салат із в'яленим м’ясом – 162 г. Якщо в першому мінус 21 г, то в іншому – майже 50. Просимо принести контрольні ваги. У присутності шеф-кухаря, адміністратора та офіціантів зважуємо страви. І таки цифри ті ж самі.
Кухар одразу пояснив, що причина – у маслі, яке залишилося на тарілці. Але погоджується, що мінус 50 г із 210 г – це занадто. На з'ясування причини просять час. Кухар наполягає, що винен стажер, який помилився при зважуванні страви перед подачею та запевняє, що вони подають порції лише через вагу.
За час перебування у закладі до нас підійшли четверо офіціантів, адміністратор та керуюча. Усі просили вибачення за незручності, пропонували "комплімент" (Шампанське), від якого ми, звісно, відмовилися.
У "Файному місті" ми провели понад годину. Працівники наполягали, що їм соромно, адміністрація запевнила, що не може взяти гроші за замовлення у такому випадку, адже вважають, що воно не виконане правильно.
- Ми не можемо брати гроші з клієнтів у такому випадку. Ми дбаємо про репутацію закладу, у даному випадку це – наша помилка, - каже адміністратор.
То що безкоштовно годуватимуть усіх відвідувачів, якщо обважують?
- Так, будемо годувати, якщо таке виявиться, - запевнила вона.
Заклад, який славиться стравами, приготовленими за італійськими рецептами, - піцерія "Фламінго". Його залишаємо на "десерт" перевірки.
Замовляємо два салати – "Інсалата ді Прошуто" (вказана ввага – 165 г.) – 76 грн та "Інсалата ді Вітело" (300 г.) – 94 грн.
На замовлення чекаємо недовго. Офіціант гостинна і привітна. За десять хвилин страви на столі. Зважуємо їх спочатку самі, а потім у присутності офіціанта. Отже, фактична вага "Інсалата ді Прошуто" – 186 г., а от "Інсалата ді Вітело" – 248 г.
Офіціанти просять вибачення та готові замінити страви. Через кілька хвилин підходить адміністратор закладу, яка пояснює, що трапилась помилка. Мовляв, при заправці салату соусом його не зважили. Але вони готові забрати страву із рахунку. Ми відмовляємося. За пару хвилин – на столі два "компліменти" від закладу.
- У нас такого ще не було, це вперше, - запевняє адміністратор. – Ми забираємо страву із рахунку, якщо так трапилося.
Від "компліментів" журналісти відмовилися.
*****
Додамо, що в усіх випадках, де був "промах" із вагою працівники наполегливо просили не викладати фото та відео в інтернет. Звісно, пообіцяти їм таке ми не могли. Але відзначимо, що офіціанти та адміністратори проявляли увагу до нас, як пересічних відвідувачів.
Наталія ГРЕСЬКО, прес-секретар Головного управління Держпродспоживслужби у Тернопільській області:
- Усі відвідувачі закладів громадського харчування мають право попросити зважити страву у своїй присутності. Якщо її вага не відповідає вказані у меню, клієнт може відмовитися від оплати або вимагати її заміни. Також людина може звернутися із письмовою скаргою у Держпродспоживслужбу в Тернопільській області, але при цьому потрібно мати копію рахунку закладу. На основі цього управління захисту прав споживачів спільно із управлінням безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини проведе свою перевірку.
Із початку року ми отримали два звернення громадян. У першому випадку клієнта обважили у ресторані, в іншому – не видали чек. За обома фактами ми провели перевірки. Заклади сплатили штраф.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 38 від 18 вересня 2024
Читати номер
Андрій
тому я і перестав ходити по закладах..коли там думають, що клієнти вже зовсім повні ідіоти...і ціни...за нещасний салатик з капусти, коли капуста по 5грн/кг ліпити по 50/200г...чи морозимо (просте біле...як в упаковках по 45грн/кг) за порцію в томуж Старому Млині ставити 70грн, бо приипали коричею і намалювали роки рідкою помадкою..то вже вибачте, перебор...
за піци та ж історія...
Валєра Правдоруб
Эдуард Дубоделов
Це що означае?Люди мають йти до закладу,з вагою,чи переважувати все?Да....Зібрались 3 родині,в кожній по 2-е дітей,тай починай важити бо наеб...ть,на порцію!Ресторатори бидло,персонал крадіі.
Герасимчук Ростислав