У своїй дебютній книзі для дорослих «Амстердам – Київ. І трохи святого Миколая» Галина Рис розповіла про письменницю тернополянку, її «коханого» із соцмереж і диво в переплутаних валізах.
«Амстердам — Київ. І трохи святого Миколая» Галини Рис — книга для тих, хто вірить у дива і хоче дізнатися більше про постать святого Миколая Чудотворця і його ролі в нашому житті. Це перший текст, написаний для дорослої аудиторії, адже авторка — знана дитяча письменниця та літературознавець.
Галина Рис народилася у Львові. Отримала дві освіти – художника-ілюстратора та літературознавця. Закінчила магістратуру у Вільному університеті Амстердама за фахом «Візуалізація літератури». Зараз здобуває ступінь кандидата наук в університеті Тасманії в Австралії. Працює над дисертацією на тему насильства в дитячій літературі. Пише прозу в стилі магічного реалізму для дорослих, підлітків і дітей. Авторка книг «Унікальна Картоплина» і «Подорож до Котанії». У видавництві Discursus 2014 року вийшов її роман «Намалюй мене пташкою», а в 2017 — «Амстердам—Київ. І трохи святого Миколая».
Миколай як символ дива
У новій книзі письменниці є кілька сюжетних ліній, одна з них про святого Миколая. Головна героїня письменниця Олена пише про цього святого, Марко читає про нього, інші персонажі переосмислюють цю тему.
Продумуючи сюжет, письменниця зрозуміла, що нема одного Миколая, а є багато легенд та історій. Для когось Миколай – це покровитель поетів, для когось – улюбленець дітей, український відповідник Санта Клауса, для інших – святий, історична постать. Насправді цей чудотворець вміщував у собі все. Тож у книзі є елементи, які відповідають дійсності про Миколая як про історичну постать.
Для Галини Рис Миколай асоціюється з небом і морем.
Насильство, дружба, самореалізація
Окрім святого Миколая, письменниця зачепила й дві інші важливі теми – насильства в сім’ї та нереалізованості головних героїв.
– Тема самореалізації мені цікава давно, – зазначає авторка. – Вона присутня і в інших моїх книжках, зокрема «Намалюй мене пташкою» та «Подорож до Котанії». Тема насильства в сім’ї є актуальною у всьому світі. Я пишу свою кандидатську дисертацію про насильство у дитячій літературі, багато про це читаю, щоби глибше зрозуміти. Власне проблема домашнього насильства полягає в тому, що багато жертв сприймають його як належне. Тому добре, коли люди говорять про це, задумаються над тим, що жити можна по-іншому.
У книзі «Амстердам – Київ. І трохи святого Миколая» піднімається також тема дружби, зв’язку між читачем і письменником, між читанням і книгою. Галині Рис було цікаво задуматись над тим, яку роль у житті письменника відіграють читачі. Їй захотілось показати це у вигляді історії двох реальних людей – читача і письменника.
Дружба в соцмережі і наяву
Історія починається з того, що немов от-от з’явиться якесь кохання, проте фінал буде досить несподіваним. Галина Рис прагнула написати про дружбу в контексті соцмереж і про дружбу міжособистісну, коли соцмереж ще не було.
Сама Галина Рис є і художницею, і письменницею водночас, тож у своїй новій книжці написала трохи і про себе. Вона вклала в героїв певні риси свого характеру, перемішавши їх із характерами своїх друзів і знайомих. Роман не є автобіографічним, оскільки авторка багато чого вигадала.
Вигаданий сюжет і справжні емоції
Письменниця зізналася, що пишучи свої книги, вона здебільшого вигадує сюжетні лінії, проте емоції там справжні. Тобто там, де страх, то авторка сама його насправді пережила, там, де радість, вона теж правдива.
Пише конкретному читачу
«Амстердам – Київ. І трохи святого Миколая» – четверта книжка Галини Рис. Водночас вона є її дебютом у дорослій літературі. Для письменниці це був творчий експеримент. Їй, як літературознавцю, цікаво писати в різних стилях для різних читачів. За звичай, пані Галина пише книги для якогось конкретного читача. «Амстердам – Київ. І трохи святого Миколая» створена для подруги.
У 2018 році побачить світ нова книга Галини Рис «Танець на крижині». Вона для підлітків. Наразі авторка працює над книжкою для дорослих і двома дитячими книжками.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 12 від 19 березня 2025
Читати номер