Як досягти поставлених цілей у роботі, ефективно використати час, інформацію та інші ресурси в журналістиці розповів Віталій Голубєв, - секретар національної спілки журналістів України, викладач Національного університету «Острозька академія», головний редактор видавничого дому «Ого» (Рівне). 4 жовтня він представив у Тернополі книгу «Лайфхак для журналіста: як ефективно використовувати час та інформацію».
Гість Тернопільського прес-клубу поділився секретами успіху у професійній діяльності, які народилися з особистого досвіду та досвіду колег по роботі.
- Зараз часу бракує всім, а от інформації навпаки - надлишок. І для журналіста часто важливо не розгубитися в цьому океані інформації, подавши інформацію достовірно, відфільтрувавши її, витлумачивши таким чином, щоб вона не нашкодила суспільству, щоби вона виконала свої цілі і щоби вона була на користь, - каже Віталій Голубєв. - Тобто із людини, яка професійно збирає інформацію сьогодні, журналіст певним чином еволюціонує у людину, яка не лише професійно збирає інформацію, але і значною мірою професійно фільтрує, тлумачить і подає саме своїй цільовій аудиторії ту інформацію, яка є відповідно запитом цієї аудиторії, яка не містить фейкових новин, елементів маніпуляції. Тому ми говоримо про те, як не потонути в океані інформації. Як встигати більше за менший проміжок часу.
Віталій Голубєв розповів, що досвід тоді стає досвідом, коли людина усвідомлює свою роль у тих процесах, що з нею відбувались, усвідомлює себе, як причину тих помилок чи причину успіхів, що з нею відбувалися.
- Людина може багато пережити всього, але не мати багато досвіду. Якщо всі події проходять повз неї, вона не є їх причиною, не є їх учасником, - каже журналіст. - Я пишу тільки про те, що ґрунтується на досвіді або моєму або моїх колег, тобто, чого я був свідком, чого я був учасником, чого я був причиною і багато таких ситуацій, де щось не вдалося, де чогось не зробили, але з цього можна було зробити висновки.
Пан Голубєв розповів про експеримент, який проводила їхня редакція серед читачів газети. Людям роздали тижневі газети і за певною методикою журналісти визначали, на що реагують читачі, а що не читають. У результаті дослідження виявилось, що найбільш схвальну оцінку отримало конкуруюче видання.
- Мені запам’яталося, одна бабуся сказала « Я буду помирати, але в останні хвилини читатиму цю газету». Або інші схожі були приклади, такі кумедні: «Мені байдуже чи це оригінальна стаття журналістська чи передрукована, головне, щоб була якась історія про кохання. Тому що я хоч і баба, але теж хочеться, щоб дід обняв», - говорила старенька жіночка.
Як розповів журналіст, з часом їхня редакція використала ці результати дослідження, щоб врятувати тираж їхньої газети, виявилось, що люди не хотіли читати про політику.
Серед порад, автор виділяє особливу увагу використання часу у професії.
- Я даю завжди таку пораду говорити про час тими самими категоріями, якими ми говоримо про гроші, тобто заощадити, зберегти, вигідно вкласти, - каже він. - Вигідно обміняти на щось, а не просто витратити, тому що ми часто говоримо, як провести час, як витратити час, на що витратити, як вбити час, ми не говоримо, як вбити гроші. Я пропоную говорити про час так, як про гроші, оцінити важливість цього ресурсу, тому що насправді гроші можна заробити, час втрачений повернути не можна, тому я дуже багато уваги приділяю ефективності використання часу журналістами.
Також автор наголошує на тому, що для професійного росту журналіста потрібно чітко визначити свої цілі.
- Дуже часто трапляється так, що те,чого ми прагнемо у професійному житті ніде не записано, у нас немає чітко сформульованого бачення, ким ми себе бачимо у професії, особливо це стосується молодих журналістів. Коли ти маєш сформульовану прописану ціль тоді легше будувати кроки, щоб цієї цілі досягти.
Віталій Голубєв також розповів історію про те, як вони разом з колегами їхали на одну зустріч. Автомобіль, в якому їхав журналіст та авто колег їхали приблизно з однаковою швидкістю і однакову відстань, проте до пункту призначення Віталій Голубєв добрався швидше. Пізніше з’ясувалось, що колеги по дорозі зробили в дорозі зупинку, щоб перекусити. Цей випадок дав урок журналісту, що швидше дістається цілі не той, хто швидше їде, а той хто менше зупиняється в дорозі.
Крім того автор розповів, як навчитися переключати свій мозок з домашнього контексту на робочий шляхом фрірайтингу. Тобто приділити 15 хвилин на те, щоб записувати перед початком робочого дня все, що приходить на думку, таким чином «розганяючи» свій інтелект. У книзі журналіст представив матеріали і про те, як «робити із лимона лимонад», тобто як взяти позитивний досвід з негативних ситуацій в житті.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 40 від 2 жовтня 2024
Читати номер