Загалом у Тернополі працюють три підприємства, які спеціалізуються на ліфтах. Про «серце» багатоповерхівки ми спілкуємося із представником фірми-монополістом, директором ПТ «Максима» Володимиром Кришталовським.
На балансі у підприємства перебуває 450 ліфтів, що розміщені по всьому місту в різних масивах: «Канада», «Дружба» «Бам», «Новий світ» тощо.
– Обслуговуємо ліфти як у приватних підприємств, так і в ОСББ, – каже директор. – З нами підписують договір щодо технічного обслуговування ліфтів, тож наші працівники щомісяця перевіряють ліфти на справність. Оглядають всі механізми, чи все з ними в порядку. Користувачам не варто боятися, що трос ліфта обірватися, адже наші працівники постійно переглядають їх на знос. До того ж, навіть найстарші ліфти, яким за 40 років, обладнані системою, що гальмує їх у шахті ліфта, якщо трос обірветься. Тому хвилюватися, що ви впадете не варто.
Вартість технічного обслуговування ліфта є різною, для приватних підприємств (ЖЕКів) одна, а в ОСББ її вираховують залежно від кількості зупинок ліфта та дальності від опорного пункту, є формула. Вартість технічного обслуговування ліфта на місяць становить орієнтовно 900 гривень.
Перелік витрат, які закладені у технічне обслуговування ліфта визначає наказ Про порядок встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації від 09.11.2006 року.
Левову частку ліфтів у Тернополі монтували ще у 70-80-их роках, їх у підприємстві на балансі найбільше, а є і такі, яким всього рік, вони розміщені у новобудовах. Якщо порівнювати саме по масивах, то на «Дружбі», у «Центрі» та на «Бамі» переважно старі ліфти, новіші на – «Алясці», «Канаді».
– Якщо брати за роками, ми обслуговуємо орієнтовно 25 і до нашого часу – випуску від 93 року, 77 ліфтів – 91-93 років випуску, а решта – 70-80-их років випуску, – каже він.
Гарантія від заводу-виробника на роботу ліфта становить 25 років. Та "молодших" ліфтів у місті небагато. А що ж роблять зі старими? Замінюють?
– Модернізація ліфта, тобто його повна заміна – задоволення не з дешевих і вартує воно приблизно мільйон гривень, які виділяє управління ЖКГ. Це найліпший варіант для продовження роботи ліфта, але останнього разу ми проводили модернізацію у 2010 році. У старих ліфтах частіше проводять капітальний ремонт, він дешевший.
Відповідно до законодавства, якщо ліфт вже відслужив 25 років, необхідно провести його капітальний ремонт. В Управлінні ЖКГ мають виділити кошти підряднику на проведення цього ремонту. Капітальний ремонт ліфта вартує від 50 до 250 тисяч гривень, залежно від того, які запчастини потрібно замінити.
Та перед тим експерти проводять обстеження, аби вияснити, наскільки ліфт доцільно експлуатувати надалі, та чи варто проводити заміну основних вузлів. За результатами діагностики експерти вираховують термін подальшої експлуатації ліфта, зазвичай це два-чотири роки. І щороку фахівці проводять його технічний аналіз.
Ліфти в Тернополі є як українського виробництва, так і закордонного.
– Це переважно білоруські – від підприємства «Могилівліфтмаш» та українські ліфти – від підприємств «Браво ліфт» чи «Отіс», та є і дещо гірші за якістю турецькі, китайські чи болгарські ліфти.
Купує ліфти не «Максима», підприємство займається їх монтажем та обслуговуванням, купівлею ж займається замовник. Та в підприємстві зізнаються, що найнадійнішими в експлуатації є саме білоруські та українські ліфти.
Частіше замовники купують у багатоквартирні будинки дешевші ліфти, бажаючи зекономити, але не думаючи про перспективу.
– Вартість ліфта для дев’ятиповерхового будинку починається від 600 тисяч гривень разом з доставкою.
В підприємстві зізнаються, що простіше обслуговувати саме нові електронні ліфти, але складнощі є і з ними.
– Перепад напруги є частою причиною зупинки ліфта, – продовжує директор. – Біля новобудов зазвичай проводять й інші будівництва, а тому і перепади напруги також не рідкість. Хвилюватися не варто, адже ліфт потім вмикається сам.
А ще, в підприємстві кажуть, що в новобудовах ліфти «ламаються» чи не кожен день. А всьому виною мешканці новобудов. Вони перевантажують ліфти, дряпають їх меблями та навіть ламають двері. Замість того, щоб віднести потрібні їм речі самим на свій поверх.
– Люди не хочуть платити, щоб їхні меблі віднесли і не часто задумуються, що їм ще жити в тому будинку і користуватися ліфтом.
Зі старими ліфтами також є проблеми, адже віднайти нові запчастини на заміну зламаним важко, бо їх вже не виготовляють.
Механікам доводиться шукати запчастини чи не по всьому місту.
– Але в нас є і такі ліфти, яким понад 35 років і вони не ламаються взагалі, – каже пан Кришталовський. – Люди користуються ними обережніше, то ж і служить він ліпше, адже найчастіша причина поломки будь-якого ліфту – неправильне його використання.
Часто самі мешканці будинку нехтують чистотою в ліфті, смітять там, розмальовують стіни, крадуть алюмінієві частини. Боротися з цим важко.
– В деяких ліфтах власники встановлюють камери відеоспостереження, але ми не схвалюємо це, адже за правилами безпечної експлуатації ліфтів цього робити не можна, бо це може стати ще одною причиною його поломки. Камери підключають до шлейфа, по якому йде напруга, це може стати причиною її перепаду.
Та й ідентифікувати людей, які насмітили в ліфті можна, хіба якщо вони є мешканцями будинку, а якщо це гості?
Прикладом ефективного впливу на мешканців багатоквартирних будинків у підприємстві називають розклеювання попереджень про знеструмлення ліфта на певний час, якщо в ньому будуть смітити.
Подібну практику застосовують у місті Волочиськ, Хмельницької області. А працівники «Максими», які бували в цьому місті, підтверджують, ліфти там дійсно чисті.
В підприємстві наголошують, що термін експлуатації ліфта і його чистота залежить в першу чергу від мешканців будинків, в якому він знаходиться та закликають дотримуватися правил користування ним.
Для виклику кабіни натисніть кнопку виклику;
після автоматичного відкриття дверей треба пересвідчитись, що кабіна знаходиться перед вами. Увійшовши до кабіни, поверніться обличчям до двірного отвору, пересвідчившись, що нічого не заважає зачиненню дверей;
натисніть кнопку потрібного поверху. Двері зачиняться автоматично та кабіна прийде у рух. Якщо двері зачинились, а кабіна не прийшла у рух, натисніть кнопку «Стоп» і двері автоматично відчиняться для виходу;
при русі донизу кабіна може зупинитись на проміжних поверхах для посадки інших пасажирів;
для перевезення дитини у колясці необхідно перед входом до кабіни обов’язково взяти дитину на руки та увійти з нею до кабіни, після чого завезти за собою пусту коляску;
при виході з кабіни спочатку вивезіть пусту коляску, а потім вийдіть самі з дитиною на руках;
при поїздці дорослих з дітьми до 12 років першими до кабіни повинні заходити дорослі, а потім діти;
при виході першими повинні вийти діти;
припускається перевозити вантажі великих габаритів тільки в присутності обслуговуючого персоналу.
А в якому стані ліфт у вашому будинку? Скільки йому років? Пишіть в коментарях.
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 27 від 2 липня 2025
Читати номер
На жаль це життєва практика, а камера, хоч і не панацея, хоч якось, але допоможе.