На дорогах Тернополя все частіше зустрічаються електромобілі. Їх купують як для особистого користування, так і для бізнесу. Ми дізналися, чи справді електромобіль вигідний та чи пристосоване місто до такого транспорту
У місті не так багато електромобілів. Для того, щоб користуватися такими автівками було зручно, у місті облаштовують заправки, скоро мають з’явитися нові дорожні знаки та спеціальні місця на парковках.
Серед людей існує міф, що електромобілі не допоможуть заощаджувати. Вони в кілька разів дорожчі за машини на двигунах внутрішнього згорання преміум-класу, і навіть відносно недорогий електросмарт буде окупатися понад 10 років.
Експерт з продажу електромобілів Сергій Цибульський це спростовує та пояснює, що зараз електрокари стали значно дешевшими, а їздити на них, враховуючи вартість бензину, дизеля чи навіть газу, можна фактично безкоштовно.
- Люди, у першу чергу, хочуть дізнатися, за скільки часу електромобіль окупиться, - каже Сергій Цибульський. – З урахуванням витрат на пальне та обслуговування, електромобіль бізнес-класу, тобто для перевезення товару, тощо окупається за 2 – 3 роки. Це вигідно для бізнесу.
В електрофургон можна завантажити вантаж та розвозити його по місту. За день авто може проїхати близько 50 кілометрів в місті. Дехто перевозить вантаж між містами. Заряду електромобіля цілком вистачає для цих задач.
- При щоденній розвозці товару по місту (близько 100 км), у місяць загальний пробіг буде 2600 км. – пояснює пан Сергій. - Вартість електроенергії від 45 копійок (нічний тариф) до 1,55 грн (для підприємств). За місяць автомобіль Кенгу Електро для пробігу 2600 км потребує 575 кВт. Якщо брати середню вартість – 90 копійок за кВт, то за місяць потрібно буде витрачати 515 гривень на «пальне». «Економні» дизельні автомобілі для того ж пробігу потребують близько 182 л. пального, а це близько 4550 гривень на місяць.
Також власник електромобіля забуває про заміну масла та фільтрів. Не потрібно прогрівати автомобіль.
- Якщо авто використовують для бізнесу, то перевізник не просто розвозить товар, а й займається «паперовою роботою», заповнює накладні тощо. На це потрібен час. Узимку доводиться прогрівати машину на дизелі чи бензині. Електромобіль цього не потребує. Однак варто розуміти, що батареї електромобіля взимку мають нижчу ємність через холод, але це не зовсім незначні зміни.
Через навантажені дороги доводиться стояти у заторах і просто спалювати бензин. Також з електромобілем виключається людський фактор «наживи».
- Недобросовісні перевізники, коли у них лишається пальне, просто крадуть його або продають, а в мінусі лишається підприємець, - пояснює пан Сергій. - Мені самому на парковці пропонували придбати пальне. З електромобілем поцупити щось уже буде неможливо.
У середньому авто для бізнесу можна придбати за $6000 доларів, пояснює експерт. Ця сума вже включає розмитнення авто.
Хоча електромобілі швидко окупаються та вони екологічні, є і деякі недоліки. В першу чергу - вартість машини. Хоча ціни і значно знизились, а їздити на такому авто дешево - за автомобіль доведеться віддати немало коштів.Якщо вам потрібна машина для бізнесу - вона окупиться швидко, однак якщо ви їздите не багато - авто буде окупатися значно довше.
Однак багатьох, хто обирає електромобіль стримує те, що його потрібно заряджати, а це займає багато часу. Навіть якщо робити це на зарядних станціях, доведеться чекати кілька годин. До того ж, якщо аккумулятор розрядиться за межами міста, вам зможуть допомогти лише проїжджаючі водії, які будуть вас тягнути до найближчої розетки.
Декого від покупки електромобіля стримує те, що у разі поломки вам доведеться звертатися лише у сервіс. Самому відремонтувати таке авто без відповідих інструментів та навичок буде неможливо. Щоправда електромобілі ламаються не так часто, як бензинові чи дизельні.
Якщо власники авто на бензині мають стежити за якістю бензину, щоб не знищити свій двигун, то власникам електромобілю з цим буде трохи легше, одак все ж доведеться дотримуватися правил підзарядки, щоб не зіпсувати аккумулятор.
Як уже було сказано, взимку ємність батареї менша. Тут як зі звичайними мобільними телефонами - на холоді вони швидше розряджаються. Однак якщо ви пересуваєтеся по місту - цього недоліку ви не помітите.
Законодавством передбачено ряд пільг для власників електромобілів. Зокрема – паркувальні місця для електрокарів. На парковках повинні бути місця для електромобілів. Паркуватися на них звичайні автівки не зможуть. Закон набуде чинності 1 січня 2020-го року. Якщо на місці для електромобіля припаркувати авто на бензині чи дизелю, можна буде отримати штраф від 340 до 510 гривень. На парковці повинно бути не менше 5% місць для паркування електрокарів.
Як вважаєте, чи потрібно переходити на електромобілі в Україні?
Відповідно до законопроєкта, з’являться нові дорожні знаки, а самі електромобілі отримають зелені номери. Нові або відремонтовані парковки повинні бути облаштовані зарядними станціями. Таким чином влада сприяє придбанню українцями екологічного транспорту. Поступово водії повинні пересісти на електромобілі. Зміни до законодавства потрібно і через те, що в Європі люди масово пересідають на електромобілі, бензинові автомобілі, щ мають пробіг, можуть хлинути в Україну. Поки інші країни зможуть користуватися екологічно чистим транспортом, ми продовжимо використовувати дизель та бензин.
"RIA плюс" перевірила, чи є спеціальні зарядні станції в нашому місті. Їх 13, більшість з них – у Центрі. Вони призначені для будь-яких електромобілів. Щоб скористатися такими, варто завантажити спеціальний мобільний додаток. Є версії як для IOS, так і для Android. Саме через додаток можна оплатити підзарядку. Який саме додаток потрібно, можна дізнатися на самій зарядній станції, оскільки у Тернополі вони є від різних компаній.
Деякі зарядні станції мають спеціальні дроти для підзарядки. А деякі ж мають просто спеціальну розетку – кабель потрібно возити з собою. Перевагами таких станцій є те, що автомобіль можна підзарятити швидше, аніж якщо це робити вдома від звичайної розетки. До слова, як пояснює Сергій Цибульський, можна заряджати електромобіль від звичайної розетки 220 В.
- Заряджати електромобіль можна від звичайної розетки, - каже пан Сергій. – Таке враження, ніби це «телефон на колесах». Можна навіть придбати додаткову батарею, яка стане своєрідним «повер банком» для машини. Заряджається авто близько 6 годин від звичайної електромережі. Заряджати машину на зарядних станціях можна, але це дорожче. Найбільш вигідно це робити вдома, особливо, якщо ви маєте нічний тариф. Хто має приватний будинок або гараж – проблем взагалі немає ніяких. Навіть з вікна квартири можна протягнути подовжувач, але варто брати якісний подовжувач. 60 кілометрів їзди на електромобілі вам обійдеться в 17 гривень. Це дуже дешево у порівнянні з бензином.
Електрозаправка є на вулиці Івана Франка біля відділення «Укргазбанку», на вулиці Йосипа Сліпого, 1 (неподалік Катедри), на Замковій, 14. На вулиці Анатолія Живова є три електрозаправки ресторан «Три Миколи», біля ТЦ «Орнава» та ресторану «Ковчег». На вулиці Чумацька, 1б біля готелю «Галичина» є одна електрозаправка. Біля ТЦ «Білий Лебідь», що на вул. Об’їзна, 12 є дві зарядні станції. Ще одна зарядна станція є біля ТЦ «Подоляни», на вулиці Микулинецькій, та дві на вулиці 15 Квітня.
Не всі вони працюють цілодобово. Деякі з них розташовані на парковках, які не працюють в нічний час. Вартість зарядки – 4,5 грн за кВт, однак є і дорожчі – по 6,5 гривень. Дізнатися місце розташування електрозаправки, час її роботи та вартість підзарядки можна за допомогою спеціальної «Карти електрозаправок у Тернополі».
Також, вирушаючи у далеку мандрівку, не варто забувати про те, що заряд авто повинен бути повним. Інакше, далеко не заїдеш.
А як ви ставитесь до електромобілів? Чи вірите в те, що за кілька років терополяни їздитимуть лише на таких авто? Пишіть у коментарях!
Стежте за новинами Тернополя у Telegram.
№ 17 від 23 квітня 2025
Читати номер
Далі про прогрівання - воно потрібне не тільки для двигуна, але й для салону взимку - тут про це делікатно змовчали. А обігрів салону батарейку жере ого.
20 мінут-ви статтю звідки і коли вкрали? Придурки клінічні і ідіоти.