Хто і де може їздити на електросамокаті у Тернополі? Пояснюємо з експертами

Хто і де може їздити на електросамокаті у Тернополі? Пояснюємо з експертами
  • На вулицях Тернополя все більше людей на електросамокатах: вони зручні та економні. Одні їздять на тротуарі, другі узбіччям, а треті – посеред дороги. Коли ж владнається цей хаос на офіційному рівні?
  • Який правовий статус електросамокатів: де вони мають рухатись? Чи мають дотримуватися електросамокатчики Правил дорожнього руху?
  • Що коментують патрульна поліція, інструктор з водіння і адвокат, ділимося думками. Та зі скількох років дітям можна водити електросамокат?
  • Завдяки Вашим підпискам ми можемо готувати більше цікавих матеріалів. Дякуємо за підтримку незалежної журналістики!

Електросамокати в Тернополі набувають дедалі більшої популярності. Вони мобільні та екологічні.

Журналісти «20 хвилин» зробили опитуваня у соціальних мережах, де мають їздити на електросамокатах. Ось, що нам відповідали люди. 

Більшість опитуваних вважають, що електросамокати мають їздити на велодоріжках.

Відео дня

Ірина написала: «Тільки велодоріжки!!! Дорога для машин, а тротуари – для пішоходів. Безпека перш за все».

Були й такі, які пропонували абсолютно новий варіант: «Правильний варіант –  на велодоріжках, але так, як велодоріжок немає і робити їх ніхто не збирається, то повинен бути ще й інший варіант: зробити смуги для руху громадського транспорту і дозволити самокатчикам там їздити. Як бонус, ті, хто користується громадським транспортом, зможуть швидше добиратись до місця призначення, - написав Іван».

Дехто взагалі проти електросамокатів на вулицях міста, так Анастасія пише: «На велодоріжках, або взагалі заборонити цей вид транспорту! В суботу двоє підлітків років по 13-14 у парку Шевченка ледве не збили річну дитину!».

Правове регулювання

Правовий статус електросамокатів в Україні бажає кращого. Оскільки він досі не визначений. Та й до врегулювання руху самих електросамокатів є чимало запитань.

05 липня народний депутат Андрій Деркач зареєстрував у Верховній Раді два

проєкти.

Перший – Проєкт Закону про внесення змін до Закону України "Про дорожній рух" щодо руху самобалансуючих транспортних засобів обладнаних електродвигунами (електросамокат, сігвей, сегвіл, гіроскутер).

Другий – Проєкт Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення правил дорожнього руху особами, які керують самобалансуючими транспортними засобами обладнаними електродвигунами (електросамокат, сігвей, сегвіл, гіроскутер).

З цього слідує, що рано чи пізно рух на електросамокатах і відповідальність електросамокатчиків за порушення Правил дорожнього руху врегулюють на офіційному рівні.

А що робити до цього особам, які керують електросамокатами? Нехтувати ПДР на дорогах та безпекою громадян на тротуарах? Чи потрібно знати хоча б елементарні Правила дорожнього руху, щоб не наражати інших на небезпеку, а себе – на відповідальність?

Ми зібрали коментарі патрульної поліції, інструктора з водіння та адвоката. Також демонструємо позицію одного із українських судів, який вже оштрафував особу на електросамокаті тисячними сумами, бо той наїхав на пішохода. Може, це стане судовим прецедентом?

Читайте і дізнавайтесь далі.

Читайте також: Прокат самокатів у Тернополі: як це працює, скільки коштує та чи зручно користуватися? Ми перевірили

Що кажуть патрульні?

Речниця патрульної поліції області Катерина Басалига повідомила, що електросамокати та інший електротранспорт набуває все більшої популярності по всій Україні. Він зручний та економний, на думку їх користувачів.

У патрульній поліції закликають водіїв електротранспорту до таких дій:

Патрульні наголошують, якщо ви потрапили у ДТП за участю електросамоката, дотримуйтеся порядку дій, як і у разі аварії з іншими видами транспорту. Залишайтеся на місці та викличте патрульну поліцію, а за потреби — швидку.

Думка фахівця з Правил дорожнього руху

Василь Музичка – інструктор з практичного водіння у автошколі каже, що, на його думку, особи, які керують електросамокатами повинні дотримуватися правил техніки безпеки під час їзди, тобто одягати захисні шоломи, наколінники, налокотники тощо. Це перше правило їзди для них.

Яку швидкість можна розвинути на електросамокаті?

Ми також порівняли максимальні швидкості двоколісних від різних виробників, даними слугували технічні характеристики електросамокатів.

Звичайно, швидкість залежить від його потужності.

Є різні потужності цих двоколісних, від 250 Вт до 6000 Вт. Такі дані ми взяли із української площадки продаж "Розетка".

Так, на електросамокаті компанії Kobi electric, який пропонують на прокат у Тернополі, можна максимально розігнатися до 25 км/год.

На двоколісному Xiaomi Mi Electric Scooter Essential максимальна швидкість – 20 км/год.

А от на електросамокаті Ultron T128 Plus (2021) можна розвинути швидкість аж до 95 (!) км/год.

Коментар адвоката

Адвокат Віталій Вітів пояснює, що потрібно зважати на потужність електродвигуна того чи іншого електросамокату: саме від цього потрібно відштовхуватися. Якщо потужність двигуна більша за 3 кВт, то це – транспортний засіб, відповідно до чинного законодавства України. А, отже, електросамокат з такою потужністю двигуна не може рухатися на пішохідних тротуарах.

Тобто, якщо електросамокат має 250 Вт (0,25 кВт - прим.ред.), то він, ймовірно, не рахуватиметься транспортним засобом.

А ось інший, потужніший електросамокат із електродвигуном 6000 Вт – вже транспортний засіб, оскільки має потужність 6 кВт (прим.ред.).

Віталій Вітів зазначає, що статтею 121 КУпАП визначено, що під транспортними засобами, зокрема у частинах першій - четвертій статті 130 КУпАП, слід розуміти всі види автомобілів, трактори та інші самохідні машини, трамваї і тролейбуси, а також мотоцикли та інші транспортні засоби. Відповідно до п.1.10 ПДР України транспортний засіб - це пристрій призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. Механічний транспортний засіб - транспортний засіб, що приводиться в рух за допомогою двигуна. Цей термін поширюється на трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт. (п.1.10 ПДР). Відповідно до роз`яснень Верховного Суду, викладених в постанові колегії суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду №278/3362/15-к від 01.03.2018, будь-який транспортний засіб, що приводиться в рух за допомогою двигуна, незалежно від його робочого об`єму, належить до механічних транспортних засобів.

Звідси випливає, що водії електросамокатів повинні мати посвідчення водія на цей вид транспорту відповідної категорії. 

Так, ще 19 квітня 2021 року Шевченківський районний суд м.Запоріжжя ухвалив обвинувальний вирок водію електросамоката «Хіаоmі Мі Electiric Scooter М365», який скоїв наїзд на пішохода. Суд визнав електросамокат транспортним засобом. Водієві призначили покарання у вигляді позбавлення волі, звільнивши від його відбування з іспитовим терміном 1 рік. Також суд частково задовольнив цивільний позов та стягнув з обвинуваченого (водія електросамокату - прим.ред.):

Також ми звернулися за коментарем до Миколи Сороколіта – менеджера компанії Kobi electric у Тернополі про те, чи були на вулицях міста випадки ДТП за участю електросамокатів чи, може, наїзд особами, які керують електросамокатами, на пішоходів. 

  • З такими випадками ще до нас не зверталися ні люди, ні правоохоронці. Хоча були інші неприємні випадки для нашої компанії. Одна спроба викрадення електросамокату. Його вдалося повернути,  електросамокат знайшли у так званому "ангарі" за межами міста. Ще один самокат є на нашій карті, десь в лісі теж за містом. Дотепер не можемо його знайти, - каже Микола Сороколіт. 

Що планується на законодавчому рівні?

Рух

Основними новинками проєкту Закону про внесення змін до Закону України "Про дорожній рух" щодо руху самобалансуючих транспортних засобів обладнаних електродвигунами (електросамокат, сігвей, сегвіл, гіроскутер)

  є такі:

Відповідальність

Окремим проєктом зареєстрували у Верховній Раді 5 липня і Закон, що регулюватиме відповідальність осіб, які керують електросамокатами.

Планується внести зміни до статті 127 Кодексу України про адміністративні правопорушення, тобто додати у обидві частини цієї статті слова: «самобалансуючими транспортними засобами обладнаними електродвигунами (електросамокат, сігвей, сегвіл, гіроскутер),».

Це означає, що після внесення відповідних слів до ст.127 Кодексу України про адміністративні правовпорушення, порушники Правил дорожнього руху, які керують електросамокатами, будуть офіційно притягуватися до адміністративної відповідальності та отримувати штрафи. 

Юридична довідка:

Пункт 1.10 Правил дорожнього руху

транспортний засіб - пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів;

механічний транспортний засіб - транспортний засіб, що приводиться в рух з допомогою двигуна. Цей термін поширюється на трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт. 

Відповідно до вимог ст.29 Закону України «Про дорожній рух», до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим. Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.

Стаття 127 Кодексу України про адміністративні правопорушення

Порушення правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами та особами, які керують гужовим транспортом, і погоничами тварин

Непокора пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху, перехід ними проїзної частини у невстановлених місцях або безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, невиконання інших правил дорожнього руху - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Порушення правил дорожнього руху особами, які керують велосипедами, гужовим транспортом, і погоничами тварин, - тягне за собою накладення штрафу в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Ті самі порушення, вчинені особами, зазначеними в частинах першій або другій цієї статті, які перебувають у стані сп'яніння, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.Порушення, передбачені частиною першою або другою цієї статті, що спричинили створення аварійної обстановки, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока год.

 

А як Ви ставитесь до електросамокатів на вулицях міста? Де, на Вашу думку, вони мають їздити? Обирайте свій варіант на картинці та залишайте свої відповіді у коментарях. 

 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (8)
  • Михайло Крижанівський

    А вам шановні не здається що всі приписи і розпорядження міських владців це і хаос і плутанина. Бо є тільки одне справді законне вирішення. Це правила дорожнього руху державного зразка що відповідає міжнародному. І все! Всі учасники Правил повинні на дорозі мати свої права і обов'язки.
  • Сергей Исаев

    А со знанием правил дорожного движения как?
  • Богдан Рибачук

    Дістала та вся бидло-маса. В прокатних самокатах швидкість має бути обмежена до 15км/год. Я проти тої фігні на вело доріжках, тротуарах і на дорогах.
    90% людей що їздять на Ел.самокатах навіть про ПДР не чули.
  • Сергій Кохмат

    А що тут казати? Кількість донорів на органи збільшується у прогресії )

keyboard_arrow_up