Продають з порушеннями, але покупців влаштовує? Що не так у магазинах з імпортними продуктами (ВІДЕО)

Продають з порушеннями, але покупців влаштовує? Що не так у магазинах з імпортними продуктами (ВІДЕО)

Зроблене за кордоном, отже, краще за якістю. А подекуди ще й дешевше. Так про імпортні продукти харчування думають чимало споживачів. Але як ці продукти потрапляють на український ринок? Чому так часто у маркуванні немає жодного українського слова та чому при покупках у магазинах з іноземними товарами покупці залишаються без чеків?

Журналісти “20 хвилин” відвідали шість магазинів із закордонними товарами 24 та 27 вересня в різних мікрорайонах міста, аби з’ясувати, чи у всіх така ситуація. У деяких робили закупки, аби перевірити, чи дадуть чек на вимогу. Як було та як продавці коментують це,  дивіться на відео.

Дешевше, ніж українські? 

В одному із магазинів нам пояснили, що покупці не те, що не запитують про українське маркування, але й шукають товари саме без нього. Адже так, на їх думку, цей товар справді імпортний, а не українська “підробка”. 

Відео дня

Щодо цінової політики, то тут і справді питання суперечливе, адже усе залежить від продукту. Більшості тих товарів, які привозять з—за кордону, і справді не знайти на полицях у місцевих маркетах. А порівнювати один продукт різних виробників за цінами не зовсім коректно, адже різниця може бути в якості. 

Із зауважень можемо також виділити те, що майже у всіх магазинах не дотримували принцип товарного сусідства. Поруч із миючими засобами на полицях лежали солодощі та напої. Щоправда, продукти, які швидко псуються, у всіх магазинах були в холодильниках. 

Також нижче ми подаємо коментарі експертів щодо того чи справді відсутність українського маркування — це порушення правил споживачів? Аби не робити антиреклами, назв магазинів ми не вказуємо. Нумеруємо їх в тому порядку, у якому їх відвідували.

Додамо, що у кожному магазині залишали контакти зв’язку з редакцією або просили при нас зателефонувати власникам торгових точок, аби вони могли прокоментувати причини порушень, які ми виявили. А їх було чимало. І забігаючи наперед, скажемо, що жодного дзвінка таки не отримали.

Магазин №1. Локація Центр 

Куток споживача: наявний

Чеки: за вимогою видають товарні чеки

У цей магазин ми заходили двічі. 26 та 27 вересня. У перший день зробили покупку та попросили чек. Нам запропонували лише товарний чек, на якому було від руки написано назву товару та вартість. Щоправда, була й печатка підприємця. Чи допустимі такі чеки в магазинах, пояснимо нижче.

У другий день візиту ми уже відкрито спілкувались із продавчинею.

Магазин №2. Локація Новий Світ

Куток споживача: захований за товарами

Чеки: не видають, навіть на вимогу.

Продавчиня із журналістами спілкувалась ввічливо. Просила з розумінням поставитись до її роботи. При нас намагалась зв’язатись із власником, але він, на жаль, не відповів на дзвінок. 

Магазин №3. Локація район Аляска 

Куток споживача: наявний 

Чеки: Касовий апарат є, але чи видають чеки на імпортні товари, невідомо. 

Щодо перевезення саме закордонних товарів, продавчиня пояснила, що треба звертатися до власника. Його номер вона нам дати не може, але записала наш. На жаль, власник цього магазину так і не передзвонив.

Магазин №4. Локація район Аляска 

Куток споживача: відмовились показувати

Чеки: не видають, навіть на вимогу після покупки. 

Робимо покупку.

Магазин №5. Локація Центральний ринок 

Куточок споживача: пояснили, що відповідні документи для цього подали, і наразі вони ще знаходяться на етапі погодження.

Чеки: за вимогою видають товарні чеки.

Заходимо в магазин та фотографуємо продукти без українського перекладу, закордонних товарів з українським маркуванням тут ми не помітили. До нас підходить продавчиня та запитує, з якою метою ми фотографуємо. Пояснюємо, що ми журналісти. Співрозмовниця підводить нас до власника магазину.

Спілкуємося з ним.

Магазин №6. Локація Центральний ринок

Куточок споживача: пояснили, що роблять всі відповідні документи.

Чеки: не видають.

Продавчиня надала номер власниці магазину. Та пояснила нам щодо українського маркування.

Які документи ви можете просити у продавця

Іван Гавришків, начальник Тернопільського міського управління ГУ Держпродспоживслужби в Тернопільській області:

– На території України може реалізовуватись продукція, яка є маркована українською мовою. Серед іншого також це можу бути продукція, яка завезена з—за кордону, але із супровідними документами, які підтверджують її безпечність, якість та походження. Але, однозначно, український преклад має бути на всіх товарах. Зараз діють закони «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», “Про основні принципи та вимоги до безпечності харчових продуктів”. І відповідно до них, чітко зазначено, що усі харчові продукти повинні маркуватись державною мовою.

Маркування потрібне для того, аби людина могла прочитати склад продукту, дізнатись чи немає там компонентів, які можуть викликати алергію абощо.

Якщо ви помітили у магазині товар, на якому відсутнє маркування, вам потрібно звернутись на гарячу лінію Держпродспоживслужби, але також, відповідно до Закону “Про звернення громадян”, вам потрібно зазначити хто заявник, яка причина скарги та додати підтверджуючі матеріали: чек та адреса магазину, якщо є можливість прізвище ФОПа, аби ми могли вийти на позапланову перевірку в той чи інший магазин. Якщо порушення виявили — підприємця притягують до відповідальності. 

Крім того, споживач має право попросити у реалізатора товарно-транспортну  накладну, яка засвідчує, хто постачальник та хто отримувач продукції. Також Сертифікат “Про безпечність та якість продукції”. 

Чи є порушенням відсутність чеків

Тетяна Трінька—Яворська, начальниця Управління захисту споживачів

– У “Правилах продажу продовольчих та непродовольчих товарів” зазначено, що у магазині на видному, доступному місці має бути “Куточок покупця”. Там має бути інформація про найменування власника, місце знаходження та інформація про органи, які забезпеченні захист прав споживачів. 

Що стосується видачі розрахункових документів. Закон України “Про захист прав споживачів” каже, що обов’язково продавець зобов’язаний видати покупцеві розрахунковий документ встановленої форми, який засвідчує факт купівлі. Там має бути зазначено час продажу, оплачена сума, найменування продукту, а також прізвище ФОПа. Це може бути касовий чек або товарний. Але в другому випадку звертайте увагу на те, щоб в товарному чеку була уся необхідна інформація. 

У разі, якщо вам відмовили у видачі розрахункового документа, — рекомендуємо звертатись на гарячу лінію управління Держпродспоживслужби. 

Чому потрібно вимагати чек у продавців

Ростислав Небельський, юрист:

– Без чека ви не зможете довести факт купівлі продукції в тому чи іншому магазині, наприклад, ви не зможете повернути зіпсований товар.

Щодо фіскальних чеків, що виписують від руки. Він має бути зі спеціально затвердженою формою, що передбачає вписування придбаної продукції на комп’ютері, а далі її роздруковують та віддають покупцеві. Там має бути вказано, яку продукцію придбав покупець та в кого. 

Ті фіскальні чеки, що нам видають, часто не мають ніякого значення. Вони не є документами, що підтверджують факт купівлі. Якщо ви бачите, що фіскальний чек виписують від руки, найімовірніше, магазини приховують свої доходи, аби не сплачувати податки.

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up