Обіцянки вже чули, коли літати будемо? Ми дізналися, що потрібно, аби реанімувати тернопільський аеропорт

Обіцянки вже чули, коли літати будемо? Ми дізналися, що потрібно, аби реанімувати тернопільський аеропорт

Обіцянки відновити летовище, ніби естафету, передавала одна влада до іншої. Депутати облради під час сесії 3 лютого дали старт спільному з міськрадою підприємству «Аеропорт». Про що йдеться? У якому стані аеропорт та чи «світить» йому реанімація, аналізували журналісти «20 хвилин».

Почнемо з екскурсу в минуле. Летовище працювало з 1960 року, і звідси регулярно курсували літаки  до Києва, Москви, Одеси, Сімферополя, Донецька, а також до райцентрів і селищ області – Кременця, Борщева, Мельниці-Подільської. Та на початку 1990-х, в розпал економічної кризи в молодій Українській державі, аеропорт завмер. З того часу припинилися регулярні авіарейси. Вряди-годи Тернопільський аеропорт приймає урядові літаки, якими з робочою поїздкою прибувають до Тернополя президент, прем’єр-міністр зі свитою.

Обіцянки вже чули

Спроба відновити регулярне сполучення зі столицею, яке у травні 2010 року здійснила авіакомпанія «Мотор-січ» за підтримки тодішнього голови облдержадміністрації Ярослава Сухого, зазнала невдачі. Літак Ан-24 політав упродовж місяця, нагромадив фінансові збитки і успішно відлетів до Запоріжжя: всупереч демпінговим цінам на авіаквитки – 600 грн в обидві сторони, кількість охочих подорожувати небом до Києва і в зворотному напрямку швиденько вичерпалася. Якщо б літати до Києва і назад тепер, то враховуючи трикратне падіння гривні з 2010 року, вартість авіаквитка наближалася б до 2000 гривень.

Відео дня

За відновлення роботи аеропорту бралися депутати облради різних каденцій. То за підтримки облдержадміністрації, то без неї. Та з їхніх затій мало що виходило. Кошти обласних програм підтримки аеропорту спрямовувалися на поточні видатки – виплату зарплати, погашення старих боргів і на незначні ремонтні роботи. Досягненням виглядало хіба те, що обласній раді минулої каденції вдалося зберегти від розбазарювання земельну ділянку для аеропорту в розмірі 156,6 га і домогтися, щоб аеропорт отримав міжнародний сертифікат та був готовий приймати повітряні судна максимальною злітною масою до 68 тонн без обмежень та до 100 тонн із частотою 1-2 рейси на добу.

Для кого важливий

Що має бути тепер? Важливість відновлення роботи аеропорту у розмові з журналістом «RIA плюс» окреслив перший заступник голови обласної ради Володимир Болєщук.

– Аеропорт ми розглядаємо як сигнал для інвестора, для бізнесу, щоб він прийшов в область. У даний час в місті і області діє чимало підприємств з іноземними інвестиціями. Та іноземці, які працюють у нас, змушені їхати у Львів і звідти летіти у свої країни. Ми взяли добрий старт, бо я не пам’ятаю, щоб раніше вся влада в області – обласна рада, облдержадміністрація і Тернопільська міська рада об’єднувалися, щоб запустити роботу аеропорту. До того ж, міська рада цього року виступила ініціатором цього процесу, – каже він.

Як зазначив пан Болєщук, на даний момент підприємство «Аеропорт» знаходиться в стадії створення. Розробляється його статут і формується статутний капітал в розмірі орієнтовно 1 млрд гривень. Обласна рада має ввійти до нього майном, а міська рада – коштами, адже засновниками цього спільного підприємства «Аеропорт» є комунальне підприємство Тернопільської міської ради «Підприємство матеріально-технічного забезпечення» і комунальне підприємство Тернопільської обласної ради «Наглядінвестбуд». Наразі невідомо, у якому співвідношенні будуть сформовані частки статутного капіталу і чи знайде міська рада своїх півмільярда гривень у бюджеті, якщо статутний фонд буде сформовано порівну – 50Х50.

Чому саме зараз

Тернопільська міська рада теж зацікавлена у розвитку аеропорту. Принаймні, міський голова Тернополя Сергій Надал у відповіді на наш інформаційний запит зазначив: «Тернопіль має зручне географічне розташування,  рівновіддалене від кількох європейських столиць. Перевага власного аеропорту не лише у тому, що тернополяни зможуть літати за кордон з рідного міста, а й у тому, що наше місто може стати справжнім транспортним логістичним центром. Це нові робочі місця та інвестиції».

Юридично летовище знаходиться у підпорядкуванні Тернопільської обласної ради. Але, як каже мер, обласна рада вирішила підтримати ініціативу Тернополя. Тож і створюють спільне підприємство ТОВ «Аеропорт». Завдання, які стоять перед новоствореним підприємством, – це пошук інвестора та участь в державній програмі, яка дозволить за державні кошти добудувати злітну смугу.

Що потрібно зробити

Нині  ж аеропорт перебуває в доволі непривабливому стані. На підприємстві досі висить борг перед місцевим бюджетом, який сформувався із 2010 по 2016 роки, коли платили лише зарплату, а не платили відрахування з неї, розповідає директор комунального підприємства  «Тернопільавіаавтотранс»  Юрій Малецький.

Та в обласній програмі розвитку аеропорту «Тернопіль» на цей рік закладено 8,1 млн грн, які будуть спрямовані на його погашення, запевняє він. Дані з програми прикріплюємо документом (прим. ред.).     

Потребує оновлення  застаріла інфраструктура аеропорту. Для цього  потрібно зробити  комплекс невідкладних заходів. Юрій Малецький  переконує, що серед першочергових заходів для відновлення роботи аеропорту – реконструкція злітно-посадкової смуги.

–     Нинішня смуга будувалася згідно з вимогами цивільної авіації Радянського Союзу, коли і гальмівні шлях літаків, і міцність бетону були меншими. І смуга в нинішньому стані в один момент стала неактуальна. Вона має протяжність 2008 метрів. А для середньомагістральних суден має  бути довшою на 300 метрів. Також вона повинна мати запас по довжині, бо авіаційна галузь модернізується, оновлюється парк повітряних суден. І більшість авіакомпаній, насамперед лоукости, перейшли на використання літаків Boeing 737 класу 600,500 і аеробуси класу 321, 320 і 319. Тому потрібно привести злітно-посадкову смугу аеропорту до сучасних норм ІКАО – Міжнародної організації цивільної авіації. У нас вже є перша частина техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) проекту розширення льотного поля і реконструкції злітно-посадкової смуги. На ці цілі обласна рада виділила 1,4 млн грн. Вартість проектних робіт потягне до 20 млн грн. А вартість самих робіт з реконструкції буде ще вищою – її визначать проектні організації.

Наступним кроком для модернізації аеропорту має стати будівництво сучасної периметрової огорожі аеропорту, без чого неможливо отримати новий сертифікат аеродрому з авіаційної безпеки.

–     Нинішня огорожа не відповідає сучасним стандартам цивільних аеропортів. Вона має бути висотою не 1,6 метра, як тепер, а 2,4 метра. Проект реконструкції  коштуватиме 1,9 млн грн. А сама вартість робіт обійдеться від 28 до 40 млн гривень, бо є вимога Державної авіаційної служби: на кожні 300 метрів огорожі  встановити відеокамеру, концентратор, систему сигналізації, - продовжує пан Юрій Малецький. –  Потрібно зробити ще й реконструкцію аеровокзального комплексу. Для цього поки що маємо техніко-економічне обґрунтування  проєкту, вартістю 1,5 млн гривень…

Звісно, за  кошти обласного та міського бюджетів витягнути аеропорт із занепаду неможливо, зізнаються чиновники. Тому сподіваються на підтримку держави.

Куди зможуть літати

–     Без підтримки з боку уряду жоден аеропорт України не відновлювався, – розставляє акценти директор КП «Тернопільавіаавтотранс» Юрій Малецький. – Такий шлях пройшли всі аеропорти, які починали свою реконструкцію і розбудову. Візьмемо для прикладу аеропорти в Чернівцях, Хмельницькому, Вінниці. У їх відновлення були спрямовані кошти або уряду або Державної цільової програми розвитку аеропортів цивільної авіації. Лише у відновлення  аеропорту Вінниця держава вклала понад 1 млрд грн.

На думку  керівника, Тернопільський аеропорт неодмінно матиме рейси, які користуватимуться популярністю в місцевих мешканців. У літній період це будуть авіапольоти в Єгипет, Туреччину, Грецію, Чорногорію, Хорватію. Для лоукостів не втратить актуальності сполучення з Італією, Польщею. Бо якщо людина цінує час, то замість простояти автомобілем добу на митниці, вона прилетить до Польщі, у польське місто Жежув, а звідти зробить пересадку на авіарейс в іншу країну. За нинішньої ситуації, особливо коли сніжна зима і снігові затори на дорогах, простіше скористатися авіатранспортом до Києва, а не їхати до столиці з Тернополя 5-6 годин, а то й більше часу. Перспективні авіарейси також у Запоріжжя, Харків та інші великі міста України.

–     Є різні способи, щоб закільцювати рейс. Адже завдання будь-якої авіакомпанії – мінімізувати час перебування повітряного судна на землі. І якщо для звичайних авіакомпаній повітряне судно може перебувати 16 годин на добу на землі, а 8 – літати, то для лоукостів час перебування на землі становить всього-на-всього 4-5 годин. Решта – переліт. Адже чим менше літак знаходить на землі, тим швидше він себе окупить, стане більш рентабельним, – каже пан Юрій Малецький. 

Однак про ціни на квитки говорити зарано… як, зрештою, і про маршрути польотів.

 

Редакція «20 хвилин» продовжить відстежувати тему розвитку місцевого аеропорту. Про те, скільки місто готове вкласти у його розвиток і який нам буде з того зиск, читайте в наступних випусках газети.

 

ДОВІДКА

З історії аеропорту

На сучасному місці аеропорт працює з 1960-го. Нову злітну смугу, довжиною 2 км, здали в експлуатацію у 1985 році. Завдяки їй аеропорт міг приймати без обмежень судна до 64 тонн. Тоді ж звели приміщення аеровокзалу.  

У 1983 році у тернопільському аеропорту працювало 516 людей: 120 осіб льотного складу, 150 техніків та інженерів і решта - наземні працівники. Тепер працюють 32. Маршрут Тернопіль-Київ-Москва був у ті часи найзаповненішим.

Квиток до Києва коштував 15 рублів. Літали усі: від учителя - до робітника. Тепер в аеропорту своїх літаків немає. 17 листопада 2004 року він отримав постійний статус міжнародного пункту пропуску через державний кордон. Після розпаду Союзу аеропорт став комунальним підприємством облради і для його відродження декілька разів намагалися знайти приватних інвесторів. Та поки що це не дало результату.

 

Автор: Роман ЯКЕЛЬ

 

Читайте також:

З історії тернопільської авіації: аеропорт

Тернопільський аеропорт повертають до життя
 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
22:01 «У ногу прилетів осколок боєприпаса»: 47-річний захисник з ампутацією проходить реабілітацію у Тернополі 21:03 Мрію повернутия до Тернополя: де зараз американський співак який виступав у центрі міста play_circle_filled photo_camera 20:01 У Тернопільському музеї влаштували Великодню майстерню photo_camera 19:00 По 15 років тюрми присудили трьом депутатам держдуми Від читача 13:58 На платформі Мегого вийшов короткометражний фільм Віталія Кікотя «Сумні портрети». 18:15 На «Дружбі» ремонтують аварійні сходи: що змінилося? 17:33 Як в Україні буде відбуватись мобілізація ув'язнених. Пояснює юрист 16:50 Неймовірні магнолії та сакури розквіли в Кременецькому ботанічному саду. Як туди дістатись photo_camera 16:10 У Тернополі засудили екскерівника податкової та його сина, які вимагали 40 тисяч доларів неіснуючого боргу 15:35 В Україні презентували законопроект про відбудову та відновлення 14:53 Видання «20 хвилин» на мапі рекомендованих медіа в Україні. Читайте лише перевірені факти! photo_camera 14:30 Ветерани та ВПО можуть скористатись безкоштовною послугою переїзду в Україні (Новини компаній) 14:17 На Тернопільщині — штормове попередження 13:45 У Тернополі виділили майже 2,6 млн гривень на техніку для школярів 13:08 У Тернополі зустріли колону «На щиті» із полеглим Героєм Василем Друзюком (ВІДЕО ДНЯ) play_circle_filled photo_camera 12:40 У Тернополі пенсіонерка травмувалась в маршрутці, коли водій раптово пригальмував 12:05 Суддю не каратимуть за перевищення швидкості, а тернопільського поліцейського, який його зупинив — звільнили 11:25 У Тернополі водійка на LEXUS в'їхала у перешкоду прямо перед відділком поліції. Була напідпитку 10:50 У Ланівцях зустрічатимуть кортеж «На Щиті»: загинув Герой Василь Друзюк 10:10 В Україні прогнозують зростання зарплат. Кому на нього розраховувати
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up